Gå til innhold

Vanskelig å få time dps?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har gått til dps siden 2019. Jeg er visst en litt komplisert case, men «oppegående» og ressurssterk med tanke på mann og barn.
 Jeg tror de har holdt på meg så lenge siden det er sannsynlig at jeg endelig kommer meg tilbake i jobb snart, og det har vært noen fryktelige tøffe år. Men jeg har vært heldig og fått enormt med hjelp, behandleren jeg har nå har jeg privatnummeret til slik at jeg kan ta kontakt hvis det er noe veldig viktig. Er enormt takknemlig for støtten jeg har fått.

Så det er ikke umulig å få god hjelp ❤️

Anonymkode: 61cea...5e9

Tusen takk for at du deler❤️ trenger noen oppmuntrende ord og historier som din🥰

Anonymkode: eaf7b...dab

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og etter hva jeg har lest, så får man kun psykotiske symptomer ved hypomani dersom det er bipolar type1. Noe jeg har hatt. F.eks kunne jeg ikke kjenne meg selv igjen i speilet, kunne ikke kjenne at jeg løftet armene, lydene forandret seg og jeg opplevde egentlig hele verden som annerledes og fjern-som i en drøm. Derfor rart ingen reagerte… snakket og fort og usammenhengende og byttet tema i ett kjør. Kunne også ha så mange tanker at det var vanskelig å feste oppmerksomheten min på hva som for gjennom hodet. Alt dette ble klart for meg først etter at jeg kom mer til meg selv. Var en skremmende opplevelse som varte i mange mndr. Oppsøkte ikke hjelp den gang…

Anonymkode: eaf7b...dab

Det kan også være dissosiasjon. Opplevd traumer?

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og etter hva jeg har lest, så får man kun psykotiske symptomer ved oppstemte perioder dersom det er bipolar type1, da blir det også kalt mani. Noe jeg mener jeg har hatt. F.eks kunne jeg ikke kjenne meg selv igjen i speilet, kunne ikke kjenne at jeg løftet armene, lydene forandret seg og jeg opplevde egentlig hele verden som annerledes og fjern-som i en drøm. Derfor rart ingen reagerte… snakket og fort og usammenhengende og byttet tema i ett kjør. Kunne også ha så mange tanker at det var vanskelig å feste oppmerksomheten min på hva som for gjennom hodet. Alt dette ble klart for meg først etter at jeg kom mer til meg selv. Var en skremmende opplevelse som varte i mange mndr. Oppsøkte ikke hjelp den gang…

Anonymkode: eaf7b...dabp

Anonymkode: eaf7b...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner som har fått adhd og autismediagnoser måtte gå helprivat fordi de fikk avslag fra dps. De som er i dps er gjerne de som har hatt store utfordringer i barne- og ungdomsårene og ikke klart seg. De som har klart seg til tross for mye negativt kommer dessverre ikke inn på dps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (4 minutter siden):

Det kan også være dissosiasjon. Opplevd traumer?

Ja, det har jeg hørt det kan være. Har nok en del ubearbeidede traumer ja. 

Anonymkode: eaf7b...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (1 minutt siden):

De fleste jeg kjenner som har fått adhd og autismediagnoser måtte gå helprivat fordi de fikk avslag fra dps. De som er i dps er gjerne de som har hatt store utfordringer i barne- og ungdomsårene og ikke klart seg. De som har klart seg til tross for mye negativt kommer dessverre ikke inn på dps

Forferdelig skammelig egentlig. Psykisk helse er tydeligvis ikke prioritert…

Anonymkode: eaf7b...dab

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er voksen. Og endelig kommet inn hos dps. Min mor hadde ubehandlet bipolar, så jeg er glad du søker hjelp TS….

Anonymkode: 4a261...4ca

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30+. Har gått i samtaler ved dps i flere perioder i løpet av mitt voksne liv. Har alltid kommet raskt inn. Er en av de som alltid har blitt tatt på alvor av psykiatrien. 

Anonymkode: 602c7...01f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomgår et skjema med mange diagnoser som du må svare på. Også Hvordan du mener de burde hjelpe, og hva spesifikt du trenger hjelp til. Hvorfor du selv mener du sliter, og i hvilken grad det egentlig påvirker hverdagen.

Jeg mente jeg fikk stilt en masse feil diagnoser hos dps, så jeg gikk privat og det viste seg at alle disse diagnosene var èn. Autisme..

Anonymkode: d308c...8b7

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (5 minutter siden):

De fleste jeg kjenner som har fått adhd og autismediagnoser måtte gå helprivat fordi de fikk avslag fra dps. De som er i dps er gjerne de som har hatt store utfordringer i barne- og ungdomsårene og ikke klart seg. De som har klart seg til tross for mye negativt kommer dessverre ikke inn på dps

Jeg går på DPS ukentlig, både til individualterapeut og i gruppe, og jeg er ganske oppegående. Stabilt ekteskap, stabil relasjon til barna, stabil økonomi, stabil hverdag. Har likevel utfordringer med psyken, og går derfor i terapi, men jeg har aldri vært innlagt eller i psykose. Utfordringene mine kamuflerer jeg godt utad, så er kun til mannen og hos DPS jeg åpner meg om mitt. Jeg har klart meg greit "til tross", men får likevel hjelp hos DPS.

Anonymkode: 0b174...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er voksen. Og endelig kommet inn hos dps. Min mor hadde ubehandlet bipolar, så jeg er glad du søker hjelp TS….

Anonymkode: 4a261...4ca

Jeg tror også min mor har det. Søster har bipolar med psykotiske episoder som krever innleggelse. Har også flere i familien med adhd og autisme. Så jeg «vet» at mine tilbakevendende depresjoner er «noe mer». 

Anonymkode: eaf7b...dab

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gjennomgår et skjema med mange diagnoser som du må svare på. Også Hvordan du mener de burde hjelpe, og hva spesifikt du trenger hjelp til. Hvorfor du selv mener du sliter, og i hvilken grad det egentlig påvirker hverdagen.

Jeg mente jeg fikk stilt en masse feil diagnoser hos dps, så jeg gikk privat og det viste seg at alle disse diagnosene var èn. Autisme..

Anonymkode: d308c...8b7

Leit å høre. Glad du fant ut av det til slutt❤️

Anonymkode: eaf7b...dab

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er 30+. Har gått i samtaler ved dps i flere perioder i løpet av mitt voksne liv. Har alltid kommet raskt inn. Er en av de som alltid har blitt tatt på alvor av psykiatrien. 

Anonymkode: 602c7...01f

Godt å høre at noen har god erfaring med dps❤️

Anonymkode: eaf7b...dab

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg går på DPS ukentlig, både til individualterapeut og i gruppe, og jeg er ganske oppegående. Stabilt ekteskap, stabil relasjon til barna, stabil økonomi, stabil hverdag. Har likevel utfordringer med psyken, og går derfor i terapi, men jeg har aldri vært innlagt eller i psykose. Utfordringene mine kamuflerer jeg godt utad, så er kun til mannen og hos DPS jeg åpner meg om mitt. Jeg har klart meg greit "til tross", men får likevel hjelp hos DPS.

Anonymkode: 0b174...bed

Hvordan fikk du kommet deg inn på dps da? Kjenner flere som kom fra fattige hjem, var arbeidsledige eller studenter og som måtte ut med tusenvis av kroner for å få hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg går på DPS ukentlig, både til individualterapeut og i gruppe, og jeg er ganske oppegående. Stabilt ekteskap, stabil relasjon til barna, stabil økonomi, stabil hverdag. Har likevel utfordringer med psyken, og går derfor i terapi, men jeg har aldri vært innlagt eller i psykose. Utfordringene mine kamuflerer jeg godt utad, så er kun til mannen og hos DPS jeg åpner meg om mitt. Jeg har klart meg greit "til tross", men får likevel hjelp hos DPS.

Anonymkode: 0b174...bed

Det kan jeg kjenne meg igjen i. Har og fungert greit utad fram til i høst. Da gikk jeg på en smell og alt tvang seg på en måte fram. Er ikke vant til å være sårbar eller be om hjelp…

Anonymkode: eaf7b...dab

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her i kommunen får man ikke komme til hos DPS før man har prøvd kommunen sitt ‘psykisk helse’-tilbud. Fordelen er jo at det er gratis, men det er nok ikke rette tilbudet for alle. 

Anonymkode: 05e8f...e02

Her hvor jeg bor sitter dps og kommunen og peker på hverandre, begge mener alle skal til den andre først.

Anonymkode: 47ce9...453

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, Majer said:

De fleste jeg kjenner som har fått adhd og autismediagnoser måtte gå helprivat fordi de fikk avslag fra dps. De som er i dps er gjerne de som har hatt store utfordringer i barne- og ungdomsårene og ikke klart seg. De som har klart seg til tross for mye negativt kommer dessverre ikke inn på dps

Jeg fikk autisme-diagnosen i voksen alder gjennom DPS.  Tror jeg delvis fikk plass i DPS  fordi jeg slet tungt med selvmordstanker. Men også delvis fordi jeg kom i jobbspesialist-sporet hvor  det er meningen å finne en meningsfull jobb for å få bedre mental helse og ikke ende som ufør.

Jeg klarte meg i ungdomsårene sånn halvveis. Det var først da jeg fikk ansvar for mitt eget liv autismen ble helt åpenbar og jeg kjørte livet i grøfta.  

Anonymkode: 284ec...3e7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her hvor jeg bor sitter dps og kommunen og peker på hverandre, begge mener alle skal til den andre først.

Anonymkode: 47ce9...453

Håpløst å få hjelp da ja😩

Anonymkode: eaf7b...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Lea said:

Jeg fikk kun en time på dps. Så henviste de meg videre i kommunen der jeg bor. Blir bare kasteball.

Håper du får hjelp ❤️

Lest en del av innleggene dine og vet du har slitt mye. Leit å høre at du kun ende som kasteball. Synes du fortjener bedre. :hjerte:

Anonymkode: 284ec...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke allerede har vært på vurderingssamtale hos DPS, bør du være forberedt på at du kan få beskjed om at du ikke får tilbud hos dem. Det er altså ikke nok med å bare komme inn. Du kan faktisk få avslag på utredning, fordi de vurderer at behovet ikke er der.

Jeg har vært fire runder på DPS. Har kommet inn alle gangene, uten å få avslag. Men en av gangene fikk jeg faktisk beskjed fra en psykiater på DPS at behovet for videre behandling ikke var der. Det tok meg nesten to år, før jeg turte å be om hjelp på nytt. Da fikk jeg gå hos en psykiatrisk sykepleier for støttesamtaler, og jeg gikk der i 1 år. Avsluttet selv.

Nå er jeg på min fjerde runde, men på en annen DPS i samme by. Er mye mer fornøyd med DPS’en jeg går på nå. Har gått til samme psykolog i nesten 3 år. 

Anbefaler deg å lese deg opp på prioriteringsveilederen, kanskje kan du få en pekepinn på hvilke pasienter som prioriteres. Har du store plager, ville du ha blitt prioritert. Men mange som har «mindre» plager, der en eventuell diagnose ikke hindrer dem i å fungere - kan fint få avslag. 

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne

Anonymkode: 59973...681

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...