Gå til innhold

Vanskelig å få time dps?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nettopp fått innvilget time på dps. Likevel har dette kostet både tid og krefter i form av flere henvisninger, avslag og klager. Fikk tilslutt komme til etter at jeg selv sendte klage på den siste henvisningen. I denne beskrev jeg kort men brutalt alle mine utfordringer. Da fikk jeg time etter då dager. Skal det virkelig være så vanskelig å få hjelp for psykisk helse? Og nå er jeg jo spent på veien videre. For om det er så vanskelig å slippe til, er jeg jo redd jeg blir kastet fortest mulig ut igjen og. Er det noen med erfaring som kan fortelle meg litt om hva jeg kan forvente på min første time? Er foresten henvist mtp mulig bipolar lidelse om det er relevant.

Anonymkode: eaf7b...dab

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk først til vanlig psykolog, og fikk henvisning til DPS etter 3 måneder, da de forstod de ikke kunne hjelpe meg, jeg trengte en spesialist. Fikk time hos DPS og har gått der i ett år snart. Det er sikkert ulikt fra sted til sted, fra diagnose til diagnose. Den første timen handlet om å snakke om forventninger og bli kjent med utfordringene. 

Anonymkode: 6f4be...ce8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar❤️ hører jo så mye forskjellig. Jeg selv er jo egentlig ganske overrasket over at jeg ble avvist da jeg endelig tok mot til meg for å be om hjelp… er jo ikke akkurat en ønsket situasjon å slite psykisk. Men etter år med vansker, ble det total krasj og hjelp ble uunngåelig. Har vært sykemeldt siden september, og legen snakker ikke lenger om uker eller mndr, men år for å klare å komme tilbake til å fungere i hverdag og jobb. Ble virkelig satt ut av å få blankt avslag den første gangen. Ts

Anonymkode: eaf7b...dab

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i kommunen får man ikke komme til hos DPS før man har prøvd kommunen sitt ‘psykisk helse’-tilbud. Fordelen er jo at det er gratis, men det er nok ikke rette tilbudet for alle. 

Anonymkode: 05e8f...e02

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei. Jeg har nettopp fått innvilget time på dps. Likevel har dette kostet både tid og krefter i form av flere henvisninger, avslag og klager. Fikk tilslutt komme til etter at jeg selv sendte klage på den siste henvisningen. I denne beskrev jeg kort men brutalt alle mine utfordringer. Da fikk jeg time etter då dager. Skal det virkelig være så vanskelig å få hjelp for psykisk helse? Og nå er jeg jo spent på veien videre. For om det er så vanskelig å slippe til, er jeg jo redd jeg blir kastet fortest mulig ut igjen og. Er det noen med erfaring som kan fortelle meg litt om hva jeg kan forvente på min første time? Er foresten henvist mtp mulig bipolar lidelse om det er relevant.

Anonymkode: eaf7b...dab

Hvis henvisningen handler om at du skal utredes for bipolar, kan du forvente akkurat det. Kort intro og kartlegging av hvem du er og hvorfor du er der, forventningsavklaring og utredning. Om du har bipolar lidelse får du medisiner for det og noe opplæring i sykdommen. Du har BP2 om du har BP, for mani hadde du visst om du hadde hatt og den ville trolig vært legeobservert da atferden er så påfallende. Mao har du eventuelt hypomanier og depresjoner og det kan fint medisinere og stabiliseres. Gode prognoser 

Anonymkode: cee7d...84b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått i samtale i kommunen to ganger i uken siden september, samt lege annen hver uke. 100% sykemeldt. Går og på medisiner mot depresjon. Har tidvis slitt med tanker om at livet ikke er verdt å leve… likevel avslag😩 men fikk som sagt time tilslutt. Har ansvar for barn som fortjener en frisk mamma. Om det er bipolar lidelse ( som legen tror) så må jeg på dps for utredning og medisiner.

Anonymkode: eaf7b...dab

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har gått i samtale i kommunen to ganger i uken siden september, samt lege annen hver uke. 100% sykemeldt. Går og på medisiner mot depresjon. Har tidvis slitt med tanker om at livet ikke er verdt å leve… likevel avslag😩 men fikk som sagt time tilslutt. Har ansvar for barn som fortjener en frisk mamma. Om det er bipolar lidelse ( som legen tror) så må jeg på dps for utredning og medisiner.

Anonymkode: eaf7b...dab

Tar du antidepressiva? Spesielt om lege som mistenker BP samtidig setter pasient på antidepressiva som kan forverre BP 

Anonymkode: cee7d...84b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis henvisningen handler om at du skal utredes for bipolar, kan du forvente akkurat det. Kort intro og kartlegging av hvem du er og hvorfor du er der, forventningsavklaring og utredning. Om du har bipolar lidelse får du medisiner for det og noe opplæring i sykdommen. Du har BP2 om du har BP, for mani hadde du visst om du hadde hatt og den ville trolig vært legeobservert da atferden er så påfallende. Mao har du eventuelt hypomanier og depresjoner og det kan fint medisinere og stabiliseres. Gode prognoser 

Anonymkode: cee7d...84b

Ja, henvisningen er for utredning av bipolar lidelse. Har dog hatt det jeg selv vil beskrive som manier. Blir da helt oppslukt i egne prosjekter og har vansker med virkelighetsoppfatning. Kan tenke at jeg er verdensmester/får til alt-får og til mye, men så tipper det over til å komme ut av kontroll. Egentlig rart ingen har reagert. Verste gangen var da jeg var bratt av slanking- gikk ned 26 kilo på kort tid. Likevel begynte jeg etter hvert å miste fotfeste og hadde episoder hvor verden føltes fremmed. Men jeg kan jo ikke utrede meg selv, men vet at noe er annerledes med meg og trenger å få svar for å kunne jobbe med meg selv. Men takk for svar🥰

Anonymkode: eaf7b...dab

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sitter bare å fyller ut skjemaer de krysser for, så scorer du innen sånn og sånn. Temmelig bortkasta, og så blir du bare kasta ut igjen hvis du ikke scorer nok poeng innen en eller annen diagnose.

Anonymkode: 96c90...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tar du antidepressiva? Spesielt om lege som mistenker BP samtidig setter pasient på antidepressiva som kan forverre BP 

Anonymkode: cee7d...84b

Ja, for det ble jeg satt på i starten da jeg fikk diagnosen moderat depresjon. Detter heller ikke samme legen som mistenker bipolar lidelse. Likevel er dette under hyppig kontroll og  i samarbeid med ny lege. Han vil ikke endre medisin før utredning mtp at medisinen hjelper for depresjonen min.

Anonymkode: eaf7b...dab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kun en time på dps. Så henviste de meg videre i kommunen der jeg bor. Blir bare kasteball.

Håper du får hjelp ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De sitter bare å fyller ut skjemaer de krysser for, så scorer du innen sånn og sånn. Temmelig bortkasta, og så blir du bare kasta ut igjen hvis du ikke scorer nok poeng innen en eller annen diagnose.

Anonymkode: 96c90...b69

Håper virkelig ikke det skjer😩 håper på hjelp❤️

Anonymkode: eaf7b...dab

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, henvisningen er for utredning av bipolar lidelse. Har dog hatt det jeg selv vil beskrive som manier. Blir da helt oppslukt i egne prosjekter og har vansker med virkelighetsoppfatning. Kan tenke at jeg er verdensmester/får til alt-får og til mye, men så tipper det over til å komme ut av kontroll. Egentlig rart ingen har reagert. Verste gangen var da jeg var bratt av slanking- gikk ned 26 kilo på kort tid. Likevel begynte jeg etter hvert å miste fotfeste og hadde episoder hvor verden føltes fremmed. Men jeg kan jo ikke utrede meg selv, men vet at noe er annerledes med meg og trenger å få svar for å kunne jobbe med meg selv. Men takk for svar🥰

Anonymkode: eaf7b...dab

Dette er hypomanier. Har du manier reagerer alle og du kan ikke fungere. Har selv sykdommen og kan set meste om dette etter 20 år. Ikke overdriv til psykiateren/psykologen det liker de ikke. Vær ærlig, tydelig og ikke dramatiserende eller overdrivende når du beskriver symptom 

Anonymkode: cee7d...84b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lea skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk kun en time på dps. Så henviste de meg videre i kommunen der jeg bor. Blir bare kasteball.

Håper du får hjelp ❤️

Huff, så leit. Men kommunen har hjulpet meg mye. Men de kan ikke utrede meg, så da står jeg på en måte litt fast uten dps. Håper du får hjelpen du trenger du og❤️

Anonymkode: eaf7b...dab

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er hypomanier. Har du manier reagerer alle og du kan ikke fungere. Har selv sykdommen og kan set meste om dette etter 20 år. Ikke overdriv til psykiateren/psykologen det liker de ikke. Vær ærlig, tydelig og ikke dramatiserende eller overdrivende når du beskriver symptom 

Anonymkode: cee7d...84b

 Takk for tips🥰Jeg har nok heller for vane å undervurdere/skjule vanskelige ting. Har tatt meg et helt liv å endelig be om hjelp

Anonymkode: eaf7b...dab

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bipolar lidelse være medfødt? For jeg har egentlig alltid følt på «noe». Ble beskrevet som et barn som var «mye» i begge ender av humør. 

Anonymkode: eaf7b...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan bipolar lidelse være medfødt? For jeg har egentlig alltid følt på «noe». Ble beskrevet som et barn som var «mye» i begge ender av humør. 

Anonymkode: eaf7b...dab

Google det

Anonymkode: cee7d...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Google det

Anonymkode: cee7d...84b

Ok👍

Anonymkode: eaf7b...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til dps siden 2019. Jeg er visst en litt komplisert case, men «oppegående» og ressurssterk med tanke på mann og barn.
 Jeg tror de har holdt på meg så lenge siden det er sannsynlig at jeg endelig kommer meg tilbake i jobb snart, og det har vært noen fryktelige tøffe år. Men jeg har vært heldig og fått enormt med hjelp, behandleren jeg har nå har jeg privatnummeret til slik at jeg kan ta kontakt hvis det er noe veldig viktig. Er enormt takknemlig for støtten jeg har fått.

Så det er ikke umulig å få god hjelp ❤️

Anonymkode: 61cea...5e9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er hypomanier. Har du manier reagerer alle og du kan ikke fungere. Har selv sykdommen og kan set meste om dette etter 20 år. Ikke overdriv til psykiateren/psykologen det liker de ikke. Vær ærlig, tydelig og ikke dramatiserende eller overdrivende når du beskriver symptom 

Anonymkode: cee7d...84b

Og etter hva jeg har lest, så får man kun psykotiske symptomer ved hypomani dersom det er bipolar type1. Noe jeg har hatt. F.eks kunne jeg ikke kjenne meg selv igjen i speilet, kunne ikke kjenne at jeg løftet armene, lydene forandret seg og jeg opplevde egentlig hele verden som annerledes og fjern-som i en drøm. Derfor rart ingen reagerte… snakket og fort og usammenhengende og byttet tema i ett kjør. Kunne også ha så mange tanker at det var vanskelig å feste oppmerksomheten min på hva som for gjennom hodet. Alt dette ble klart for meg først etter at jeg kom mer til meg selv. Var en skremmende opplevelse som varte i mange mndr. Oppsøkte ikke hjelp den gang…

Anonymkode: eaf7b...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...