Gå til innhold

Hvordan responderer mennene deres dersom dere sier at dere er syke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis dere blir syke eller det oppstår noe annet helsemessig (ikke «bare» en forkjølelse e.l, men andre greier som både er ubehagelig og som kan skape litt redsel for hva det er), hvordan reagerer mannen deres da? Viser han at han genuint bryr seg og er der for deg? Eller er han fornøyd med å si høflighetsfrasene: «Så dumt da, håper du blir fort bedre»? Er menn generelt dårlig på å vise empati og på å være der for kjæresten?

Jeg har vært/er dårlig i helgen, og endte opp på legevakta idag. Er i så dårlig form at jeg blir redd for hva det kan være. Legevakten kunne ikke ta blodprøvene som behøves, så jeg ble bedt om å oppsøke fastlege imorra. Kjæresten er opptatt med noe i helgen, og vi skulle ikke være sammen. Han er av typen «så dumt, håper du blir bedre snart». Han har ikke ringt meg én gang i helgen for å forsikre seg om at det går greit med meg. Han har spurt hver kveld på sms hvordan formen er, jeg svarer, og han svarer igjen, «håper du blir bedre snart», og «Kos deg». Jeg syns det mangler en genuin omtanke her, og er skuffet. Om det ikke passer å ringe, så må det gå an å skrive litt mer empatisk enn som så? Spørre litt mer, forsikre seg om det går greit? Vise litt kjærlighet og omtanke? Er dette typisk menn, eller har jeg grunn til å være skuffet over manglende engasjement?

Anonymkode: 1c8b0...a10

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres ut som en litt engasjert, ung kjæreste og ikke en mann. 

Mannen min ber meg holde sengen, så tar han barna og huset og hunden og fritidsaktivitetene. Han gir meg mat på sengen, om jeg orker å spise, han ringer legevakt om han er bekymret og han ordner og fikser, drar på apoteket, finner frem tabletter osv. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke høflighetsfraser en gang, jeg får «du er jo sjuk hele tiden. Du får bare levere i bhg, jeg har ikke tid».

Anonymkode: 6730e...b09

  • Liker 4
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mann så hadde jeg nok vært rimelig lik typen din, du veit jo ikke hva det er og alt etter hvor ofte slikt oppstår  il nok også påvirke veldig hvordan han reagerer.

Anonymkode: 7d446...e3d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så alvorlig og at blodprøver må taes, så sendes man til sykehus. 

Man blir ofte henvist til fastlege, når legevakt mener at det ikke er noe farlig. 

Anonymkode: 77aef...ed4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min blir bekymret bare jeg sier "au", han er veldig empatisk, mye mer enn jeg er. Spør alltid om det går greit osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er veldig omsorgsfull og har vert røde kors leder i mange år så her tulles jeg inn i tepper og han vet ikke hva godt han kan gjøre.

Eks mann "du er syk med vilje"

Anonymkode: d6e27...2c8

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med menn som har behov for å skryte/informere om tidligere sexliv.  Det er så TURN-OFF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ishavsrøya skrev (1 minutt siden):

Hva er det med menn som har behov for å skryte/informere om tidligere sexliv.  Det er så TURN-OFF

Øhhh...? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres litt krevende ut…

Anonymkode: 7491c...a0e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det så alvorlig og at blodprøver må taes, så sendes man til sykehus. 

Man blir ofte henvist til fastlege, når legevakt mener at det ikke er noe farlig. 

Anonymkode: 77aef...ed4

Legevakten var litt i tvil, men sa det ikke var vits å sende meg til sykehuset idag, for der skjedde det ikke noe på en palmesøndag uansett. Da kunne jeg like gjerne vente til fastlegekontoret åpnet igjen imorra, sa han. Dette er av en sånn art at det er litt bekymringsfullt, og jeg er litt engstelig rundt det og hadde hatt veldig godt av litt støtte fra kjæresten, gjerne en god, støttende samtale hadde gjort seg.

Anonymkode: 1c8b0...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du høres litt krevende ut…

Anonymkode: 7491c...a0e

Du høres ikke særlig empatisk ut..

Anonymkode: 1c8b0...a10

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får fred og han tar all ansvar med lufting av hund. Det er alt jeg krever.

Anonymkode: 2fabf...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Er dette typisk menn, eller har jeg grunn til å være skuffet over manglende engasjement?

Anonymkode: 1c8b0...a10

Det er ingenting typisk ved å respondere mot at partneren er syk. Det er individuelt. Og alt utifra hvem han er, hvem du er og hvordan type forhold dere har. Noen synes kanskje det er vanskelig å forholde seg til at partneren er syk, noen tenker at det ikke er alvorlig så det er lite å prate om, noen tenker at han tar i det minste initiativ så da ligger ballen rundt å prate om det på deg, noen vet ikke engang hvordan partneren selv ønsker å bli møtt, noen vet at partneren ikke ønsker mas rundt sykdom, noen ønsker å gi parteren fred og hvile osv osv.

Greia er at kvinner er individuelle og situasjoner er forskjellige, og menn er ulike og er ikke tankelesere. Så savner du oppmerksomhet så bør du kanskje legge opp til det selv. For alt du vet så kan det hende at han virkelig ønsker å vise empati og omtanke, men holder tilbake av hensyn til deg. Eventuelt at han tenker at initiativet ligger hos deg siden det er du som er rammet. 

Det er vanskelig å si. Men ikke vær for hard mot han. Han sender i det minste meldinger. Og jeg er helt sikker på at han er tilgjengelig for deg om du ellers bare ønsker å ta kontakt for å prate selv. Ellers hadde han ikke brydd seg i det hele tatt. Tror jeg. Aner ikke. Det er ikke typisk det heller da :) 

God bedring! Prøv å kose deg. Håper du blir bedre snart! ;) 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (10 minutter siden):

Det er ingenting typisk ved å respondere mot at partneren er syk. Det er individuelt. Og alt utifra hvem han er, hvem du er og hvordan type forhold dere har. Noen synes kanskje det er vanskelig å forholde seg til at partneren er syk, noen tenker at det ikke er alvorlig så det er lite å prate om, noen tenker at han tar i det minste initiativ så da ligger ballen rundt å prate om det på deg, noen vet ikke engang hvordan partneren selv ønsker å bli møtt, noen vet at partneren ikke ønsker mas rundt sykdom, noen ønsker å gi parteren fred og hvile osv osv.

Greia er at kvinner er individuelle og situasjoner er forskjellige, og menn er ulike og er ikke tankelesere. Så savner du oppmerksomhet så bør du kanskje legge opp til det selv. For alt du vet så kan det hende at han virkelig ønsker å vise empati og omtanke, men holder tilbake av hensyn til deg. Eventuelt at han tenker at initiativet ligger hos deg siden det er du som er rammet. 

Det er vanskelig å si. Men ikke vær for hard mot han. Han sender i det minste meldinger. Og jeg er helt sikker på at han er tilgjengelig for deg om du ellers bare ønsker å ta kontakt for å prate selv. Ellers hadde han ikke brydd seg i det hele tatt. Tror jeg. Aner ikke. Det er ikke typisk det heller da :) 

God bedring! Prøv å kose deg. Håper du blir bedre snart! ;) 

Tusen takk for veldig fint svar😊 Ja det er klart, jeg vet jo at vi alle er ulike, og tenker og responderer ulikt. Jeg klarer bare ikke unngå å bli skuffet, skulle så gjerne hatt litt mer emosjonell støtte, både i dette, og generelt ellers. Det er viktig for meg å gi den emosjonelle støtten til de jeg er glad i, og håper vel bare på å få litt av det tilbake. Men jeg skal ta til meg rådet ditt om å ikke være for hard mot han. Jeg vet han mener det vel, han er bare så dårlig på sånt, og det syns jeg er kjipt. Måtte smile litt av den siste meldingen din🤪

Anonymkode: 1c8b0...a10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tusen takk for veldig fint svar😊 Ja det er klart, jeg vet jo at vi alle er ulike, og tenker og responderer ulikt. Jeg klarer bare ikke unngå å bli skuffet, skulle så gjerne hatt litt mer emosjonell støtte, både i dette, og generelt ellers. Det er viktig for meg å gi den emosjonelle støtten til de jeg er glad i, og håper vel bare på å få litt av det tilbake. Men jeg skal ta til meg rådet ditt om å ikke være for hard mot han. Jeg vet han mener det vel, han er bare så dårlig på sånt, og det syns jeg er kjipt. Måtte smile litt av den siste meldingen din🤪

Anonymkode: 1c8b0...a10

Ja han mener det nok godt! 😊 

Det er også viktig å tenke på at måten du byr på deg selv, hva du formidler og hvordan du responderer legger hele grunnlaget for hvordan han leser deg og dine "behov". 

For å si det slik, sitter du og venter på oppmerksomhet så er det ikke sikkert du får det, selv om han har lyst. Du må være med og by opp til det du også. 😊 

For øvrig synes jeg han høres passiv ut gitt situasjonen din. Så passiv ville ikke jeg ha vært. Men som sagt, det kan være mange grunner til det, og det kan hende han ønsker mer enn han viser. 

Han har i det minste potensiale, for iskald i situasjonen er han ikke. Kald mot en syk partner, både kvinner og menn, er det mange som blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Kjæresten min blir bekymret og spør om jeg trenger noe og er villig til å skaffe barnevakt for å komme og ta vare på meg🥹 
 

Jeg må nærmest overtale han om at jeg klarer meg og kan få levert det meste på døren om det blir krise🤭❤️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er lege, så han er litt for avslappet til det meste, om jeg er bekymret for hvor alvorlig noe er😅

Men veldig omsorgsfull. Jeg får kraftige menskramper, og det kommer ofte på natta. Da står han opp, henter vann og smertelindring, og holder meg til det værste slipper taket. Og er veldig på tilbudssiden for å lage den maten jeg ønsker, eller handle inn. Og drar lasset alene slik at jeg får hvilke mest mulig. 

Anonymkode: 06cff...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Han har spurt hver kveld på sms hvordan formen er, jeg svarer, og han svarer igjen, «håper du blir bedre snart», og «Kos deg».

«Kos deg»? 

Anonymkode: 92137...6db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...