Gå til innhold

Tømrer vs. Sykepleier, hvorfor klager ikke tømrere


Akryl

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei, det er helt idiotisk å sammenligne de to gruppene. At en gruppe med fagbrev tjener like mye som en med bachelor betyr at de med fagbrev tjener godt for sitt utdanningsnivå. 

Anonymkode: e5690...6dd

Hvis lengden på utdanning skal være eneste faktor i lønnsdannelse så ja kanskje. Men hvorfor skal sykepleiere med bachelor tjene mer enn distriktsmusikere med mastergrad?

Spesielt i et land hvor utdanning er gratis så bør det være et forhold mellom nytten du tilfører arbeidsgiver og lønn.

Anonymkode: f779b...002

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde de gjort høyere utdanning pensjonsgivende, så ville jeg som høyt utdannet ikke hatt noe problem med å ha lik betaling som folk uten høyere utdanning. Men det å komme inn i arbeidsmarkedet sent pga utdanning som arbeidet krever, og dermed måtte jobbe mange år lenger enn uutdannede for samme pensjon, og i TILLEGG ha betalt med flere tusen per mnd på studielånet i 25 år, fører til en lavere livslønn for folk med høyere utdanning.

 

Anonymkode: 7b111...5f0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

I privat næringsliv så er det kanskje sånn. Ideelt sett.

Hvis man jobber i det offentlige så virker det som om lønnsnivået har mer å gjøre med hvor ofte man er i avisen med dådyrøyne enn hvor mye verdi man tilfører arbeidsgiver.

Anonymkode: f779b...002

Er du ikke klar over at sykepleiere er den kompetansen i Norge det er størst etterspørsel etter og som er vanskeligst å rekruttere. Uten at der gjenspeiler lønna på noen som helst måte. 

Anonymkode: 341c6...9c8

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tjener tømrere? Når jeg googler får jeg frem at de tjener over 500 000. De har heller ikke studielån. 

Anonymkode: ac76d...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tømrere klager også på lønn, men det fører sjeldent til noe siden de er sjeldent organiserte og videre ikke har noe sterkt fagforbund slik sykepleierne har. En annen problemstilling er at de er få norske tømrere igjen, utenlandsk arbeidskraft er svært utbredt og de tar til takke med en lavere lønn som medfører lav lønnsvekst og sosial dumping. 

Videre så er det ulike grader innen tømrerutdannelsen. Noen har svennebrev (vanlig fagbrev) og andre har tatt videreutdannelse i form av mesterbrev eller teknisk fagskole. 

Mannen min er tømrer, og har arbeidet som det i over 20 år. Arbeidshverdagen hans er svært stressende, og han var nettopp sykemeldt på grunn av høyt blodtrykk og stress som følger av jobben. Han er BAS og har ansvar for å følge opp flere prosjekter, og siden det nærmest er umulig å få tak i norsk arbeidskraft så kreves det mer av han for å følge opp polske arbeidere slik alt blir riktig. Tegninger, konstruksjoner, HMS, bruk av maskiner og alt material som skal benyttes. Alle prosjekter har korte tidsfrister, og de får dagbøter ved forsinkelser. Videre er det reklamasjoner dersom ting ikke blir utført riktig og sure kunder. 

Så er det ikke minst håndtering av kunder, alle kundene forventer at de er først i køen, at de får spesialbehandling osv. På en normal arbeidsdag har mannen min opptil 100 (!) telefonsamtaler med kunder og for å koordinere prosjekt/arbeidere. I tillegg kommer alle de praktiske oppgavene hans. Kundene ringer til alle døgnets tider, like gjerne en søndagskveld. Tar vi en tur på fritiden på for eksempel på et bakteri og vi møter på en kunde, begynner de å mase om alt mulig. Til tross for han ikke er på jobb, null respekt for fritiden hans. Han får aldri fred. Så han er på jobb døgnet rundt, også i helgene/kveldene. Nå er han riktignok BAS/anleggsleder, men det er ganske mange tømrere idag siden det er totalt manko på norsk arbeidskraft. Men lønna er ikke akkurat noe å rope hipp hurra for dessverre. 

Min mor er sykepleier, og har jobbet med diverse innen sykepleie (hjemmesykepleien, omsorgshjem, sykehus, kreftpasienter). Mest krevende var det nok å jobbe innen kreft (psykisk, vanskelig å legge fra seg jobben så hun sluttet). Men min mor har en langt mindre stressende hverdag enn min mann, rent jobbmessig. Og videre slipper hun å forholde seg til jobb når hun er ferdig med vakten sin, slik min mann må. Men hun har ansvar for menneskeliv som selvsagt må veies opp for. 

Jeg synes at sykepleier selvsagt skal ha god lønn, vi er avhengig av et godt helsevesen. Men jeg skulle virkelig ønske det ble gjort noen grep også for tømrere. Lønna er dårlig, og det er et risikoyrke for helsa (mange skader, kutt fra sag, fall osv.). I tillegg sliter mange med ryggen grunnet tunge løft. Og arbeidshverdagen er svært stressende for mange (her er det sikkert store forskjeller innen ulike firmaer og hvor mye ansvar man har). Men det er ikke slik at det ikke klages over lønn, det fører bare ikke til noe som helst. 

Anonymkode: 89142...d92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mange års utdanning har en tømrer? Ikke naturlig at de har like mye som noen med bachelorgrad vel? 

Anonymkode: 6bc55...7a4

Igjen.; At man har bachelorgrad er ikke alene et godt nok argument for at det skal være lønnsforskjell. 

Anonymkode: 91340...4b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du ikke klar over at sykepleiere er den kompetansen i Norge det er størst etterspørsel etter og som er vanskeligst å rekruttere. Uten at der gjenspeiler lønna på noen som helst måte. 

Anonymkode: 341c6...9c8

Kompetansen er etterspurt og det er vanskelig å rekruttere fordi sykepleierforbundet over flere år har snakket sitt eget yrke ned. Sykepleiere tjener langt bedre enn andre med tilsvarende utdannelse og ansvar. 

Anonymkode: 5dd92...386

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (14 timer siden):

Tømrere tjener mindre enn sykepleiere, men de jobber ute i all slags vær, gjør tunge løft, og må levere presisjon.  Men jeg hører aldri klager fra dette yrket.

Er det på grunn av at de har tafatt fagforening, eller at de gutta er fornøyde?

Jeg er bare nysgjerrig.

Fordi de ikke har høyere utdanning eller jobber skift kanskje? Fri på helligdager til og med;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tømrere klager også på lønn, men det fører sjeldent til noe siden de er sjeldent organiserte og videre ikke har noe sterkt fagforbund slik sykepleierne har. En annen problemstilling er at de er få norske tømrere igjen, utenlandsk arbeidskraft er svært utbredt og de tar til takke med en lavere lønn som medfører lav lønnsvekst og sosial dumping. 

Videre så er det ulike grader innen tømrerutdannelsen. Noen har svennebrev (vanlig fagbrev) og andre har tatt videreutdannelse i form av mesterbrev eller teknisk fagskole. 

Mannen min er tømrer, og har arbeidet som det i over 20 år. Arbeidshverdagen hans er svært stressende, og han var nettopp sykemeldt på grunn av høyt blodtrykk og stress som følger av jobben. Han er BAS og har ansvar for å følge opp flere prosjekter, og siden det nærmest er umulig å få tak i norsk arbeidskraft så kreves det mer av han for å følge opp polske arbeidere slik alt blir riktig. Tegninger, konstruksjoner, HMS, bruk av maskiner og alt material som skal benyttes. Alle prosjekter har korte tidsfrister, og de får dagbøter ved forsinkelser. Videre er det reklamasjoner dersom ting ikke blir utført riktig og sure kunder. 

Så er det ikke minst håndtering av kunder, alle kundene forventer at de er først i køen, at de får spesialbehandling osv. På en normal arbeidsdag har mannen min opptil 100 (!) telefonsamtaler med kunder og for å koordinere prosjekt/arbeidere. I tillegg kommer alle de praktiske oppgavene hans. Kundene ringer til alle døgnets tider, like gjerne en søndagskveld. Tar vi en tur på fritiden på for eksempel på et bakteri og vi møter på en kunde, begynner de å mase om alt mulig. Til tross for han ikke er på jobb, null respekt for fritiden hans. Han får aldri fred. Så han er på jobb døgnet rundt, også i helgene/kveldene. Nå er han riktignok BAS/anleggsleder, men det er ganske mange tømrere idag siden det er totalt manko på norsk arbeidskraft. Men lønna er ikke akkurat noe å rope hipp hurra for dessverre. 

Min mor er sykepleier, og har jobbet med diverse innen sykepleie (hjemmesykepleien, omsorgshjem, sykehus, kreftpasienter). Mest krevende var det nok å jobbe innen kreft (psykisk, vanskelig å legge fra seg jobben så hun sluttet). Men min mor har en langt mindre stressende hverdag enn min mann, rent jobbmessig. Og videre slipper hun å forholde seg til jobb når hun er ferdig med vakten sin, slik min mann må. Men hun har ansvar for menneskeliv som selvsagt må veies opp for. 

Jeg synes at sykepleier selvsagt skal ha god lønn, vi er avhengig av et godt helsevesen. Men jeg skulle virkelig ønske det ble gjort noen grep også for tømrere. Lønna er dårlig, og det er et risikoyrke for helsa (mange skader, kutt fra sag, fall osv.). I tillegg sliter mange med ryggen grunnet tunge løft. Og arbeidshverdagen er svært stressende for mange (her er det sikkert store forskjeller innen ulike firmaer og hvor mye ansvar man har). Men det er ikke slik at det ikke klages over lønn, det fører bare ikke til noe som helst. 

Anonymkode: 89142...d92

Svennebrev er ikke ‘’vanlig’’ fagbrev, fagbrev er jo kommet i senere tid så alle som driver med alt mulig rart skal kunne ha en utdanning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (14 timer siden):

Tømrer har utrolig mye ansvar.  Et hus eller bygg må ha millimeter presisjon.

Det er relativt få tømrere som har Ansvar. Og de tjener mye mer enn sykepleiere, ikke bare måned til måned, men også over livstid. 

Kommer du på en byggeplass, er det stor sjangse at den med Ansvar ikke er der en gang.  Kommer du på et sykehus , har samtlige sykepleiere du møter Ansvar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Igjen.; At man har bachelorgrad er ikke alene et godt nok argument for at det skal være lønnsforskjell. 

Anonymkode: 91340...4b7

Strengt tatt jo.

Utdannelse MÅ lønne seg over livstidslønn. Hvis ikke, vil kompetansen dø ut over tid.

Markedlønn legger bare opp etterspørselen, men hvis ikke markedslønnen dekker investeringen, forsvinner grunnlaget for investeringen.

Investeringen her, er 3 år uten lønn, forrenting av dette, pensjonsoppsparing for 3 år akkumulert og verdien av utsatt livskvalitet knyttet til etablering og forrenting av dette.   

Dette er grunnen til at vi har en yrkesfagutdanneles krise i Norge nå : fordi yrkeskole i en periode ikke har fungert for å gi jobb, med levelig lønn, er det nå for få folk med fagkompetanse som kan være lærere i yrkesfag, og for få bedrifter som kan ta på seg lærlinger. Og dette betyr at det vil ta lang tid, typisk 8-15 år , før vi har en samfunnsøkonomisk bærekraftig tilgang til yrkesfagskompetanse. 

Med dagens lønninger skaper vi en tilsvarende problemstilling for helsepersonell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 time siden):

Det er relativt få tømrere som har Ansvar. Og de tjener mye mer enn sykepleiere, ikke bare måned til måned, men også over livstid. 

Kommer du på en byggeplass, er det stor sjangse at den med Ansvar ikke er der en gang.  Kommer du på et sykehus , har samtlige sykepleiere du møter Ansvar. 

Huh? Hvor henter du denne fantasien fra?

Anonymkode: f089b...bf6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Druid said:

Strengt tatt jo.

Utdannelse MÅ lønne seg over livstidslønn. Hvis ikke, vil kompetansen dø ut over tid.

Markedlønn legger bare opp etterspørselen, men hvis ikke markedslønnen dekker investeringen, forsvinner grunnlaget for investeringen.

Investeringen her, er 3 år uten lønn, forrenting av dette, pensjonsoppsparing for 3 år akkumulert og verdien av utsatt livskvalitet knyttet til etablering og forrenting av dette.   

Dette er grunnen til at vi har en yrkesfagutdanneles krise i Norge nå : fordi yrkeskole i en periode ikke har fungert for å gi jobb, med levelig lønn, er det nå for få folk med fagkompetanse som kan være lærere i yrkesfag, og for få bedrifter som kan ta på seg lærlinger. Og dette betyr at det vil ta lang tid, typisk 8-15 år , før vi har en samfunnsøkonomisk bærekraftig tilgang til yrkesfagskompetanse. 

Med dagens lønninger skaper vi en tilsvarende problemstilling for helsepersonell. 

Nei. En arbeidsgiver er nødt til å ta hensyn til verdiskapningen en arbeidstaker tilfører bedriften. En arbeidsgiver kan ikke sponse opprettholdelse av kompetanse som ikke er lønnsom, bare fordi den ikke skal dø ut. 

Det kan ikke være sånn at de som surrer rundt på Blindern i 10 år og tar alle de mer eller mindre fornuftige emnene de kommer over er lønnsledende bare fordi de har lang utdanning. 

Utdanning  kan selvsagt være et argument. Men ikke utdanning alene. Det må ses i sammenheng med andre forhold i markedet. Når det er sagt så mener jeg at helsepersonell må lønnes sånn at det er attraktiv å bli i jobbene. Men jeg kjenner noen sykepleiere og som jeg forstår de så er det også andre forhold enn lønn som gjør at de ønsker seg bort fra yrket. Som arbeidspress og tredelt turnus.  Og alt dette må man gjerne diskutere og gjøre noe med.

Men at man skal ha høyere lønn ene alene pga lengde på utdanning er jeg ikke enig i. 

Anonymkode: 91340...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er unødvendig å sette to yrkesgrupper opp mot hverandre på denne måten, men føler for å skrive et forsvarsinnlegg for tømrere når jeg leser alle kommentarer i denne tråden.

Jeg har selv fagbrev som tømrer (to år med yrkesskole + to år læretid med lav lønn) og jobbet som tømrer i 13 år før jeg tok høyere utdanning som byggingeniør som er hva jeg jobber som i dag, så jeg føler jeg vet hva jeg prater om i motsetning til mange andre her.

Fysisk belastning:

Å jobbe som tømrer er et beinhardt yrke. Det er alt nevnt at man jobber ute under alle slags værforhold, men det er også en generelt veldig fysisk jobb. På en god dag beveger du deg kun 8 timer uten særlig tunge løft, men du er fortsatt i full sving hele dagen. På en tung dag kan du måtte bære eller jobbe med svært tunge ting dagen lang. I praksis er gjerne en gjennomsnittlig dag noe midt i mellom disse to - litt avhengig av spesifikt hva du gjør.

I tillegg kan dette være en svært stressende jobb med korte tidsfrister både på grunn av krav fra kunder og knapp prosjektøkonomi. Det har blitt dyrt å bygge bolig og det er ikke tømrerne som sitter igjen med gevinsten, men leverandørindustrien.

Kunnskap:

Å kunne bygge et funksjonelt, trygt og pent hus fra start til slutt krever utrolig mye kunnskap og erfaring og også utstyr. Jeg tør påstå lett at den kunnskapen du trenger for å gjøre dette alene overgår hva du lærer på en bachelorgrad i ingeniørfag + 5 års arbeidserfaring som ingeniør.

Bare prøv selv! Tipper de fleste av dere ikke hadde hatt snøring på hvor dere skulle startet. Det er ikke bare å plukke opp en hammer og en spiker å begynne å hamre løs.

Så tenk dere om to ganger før dere tror at tømreryrket er et enkelt yrke som kan gjøres av hvem som helst etter et lite helgekurs og uten noe kunnskap og erfaring.

Ansvar:

Kort om ansvar. Ser noen over skriver at en tømrer ikke har noe ansvar og det er den mest idiotiske kommentaren jeg har lest noensinne. Jeg hadde i hvert fall 100 % ansvar for utførelsen av det arbeidet jeg gjorde (oppføring av eneboliger) og ble det ikke gjort riktig kunne det få fatale konsekvenser! Alt fra konstruksjonssvikt til fuktskader på sikt.

Som byggingeniør har jeg mindre ansvar da jeg i større grad er en liten brikke i et stort system med flere kontrollinstanser, osv. 

Som sagt, jeg ser ikke noe poeng i å sette to yrkesgrupper opp mot hverandre, så dette er fra min side et forsvarsinnlegg for tømrere og jeg sier ingenting om den flotte jobben sykepleiere gjør :) 

Anonymkode: f089b...bf6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei. En arbeidsgiver er nødt til å ta hensyn til verdiskapningen en arbeidstaker tilfører bedriften. En arbeidsgiver kan ikke sponse opprettholdelse av kompetanse som ikke er lønnsom, bare fordi den ikke skal dø ut. 

Det kan ikke være sånn at de som surrer rundt på Blindern i 10 år og tar alle de mer eller mindre fornuftige emnene de kommer over er lønnsledende bare fordi de har lang utdanning. 

En arbeidstaker er selv ansvarlig for investeringen sin : tar han en haug med utdanning over 10 år, er det hans ansvar å få det til å lønne seg, og det vil fort gjøre han til lønnsledene , ganske enkelt fordi han typisk vil være alene med den kompetanseprofilen. 

Men hvis ingen vil betale han, kommer ingen andre til å følge hans løp, og problemet løser seg selv.  Ingen er pliktig for å betale for kompetanse de ikke trenger, eller ansette noen basert på mengden utdannelse. 

Det forandrer ikke det faktum at hvis vi trenger denne kompetansen som samfunn, så kan ikke samfunnet som helhet se  ensidig økonomisk verdiskapning i det. Det var det vi gjorde når vi som samfunn valgte å akseptere lønnsdumping på gjestearbeidere. Og det er det vi gjør nå med sykepleiere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du har selvsagt et poeng. Men til en hvis grad så er det jo marked og etterspørsel som bestemmer lønnsnivået uansett. Og så funker det ikke helt sånn i offentlig sektor selvsagt. Men jeg tror ikke du har helt rett i at timeprisen for en rumensk vikar er 6 ganger prisen av en norsk sykepleier. Men dyrt er det.

Poenget mitt var uansett at det ikke nødvendigvis er sammenheng med antal år på skolebenken og lønn. Og isolert sett er det en bra ting. 

Anonymkode: 91340...4b7

Jo vet du hva, det er grassal forskjell på hva byrå fakturerer kommunene for importsykepleiere kontra hva som betales til en dyktig sykepleier som har jobbet på arbeidsstedet i plenty år, kjenner pasientene ut og inn og skaper trygghet for alle demente hjemmeboende. Jeg kunne fortalt noen vanvittige historier om særdeles uheldige avvikshendelser forårsaket av utenlandske «sykepleiere» som skal ha «ansvarsvakt» i hjemmesykepleien. Til grov overfakturering. 
Dere må huske at alle kommunene i dette landet må gi 24/7/365-tjenester til sine innbyggere. Alle kommuner, i indreste gokk i den ytterste fjord, til storbykommuner hvor sykepleierkompetansen lekker som en sil til spesialisthelsetjenesten. Jeg begynner seriøst å lure på om folk greier å forstå dette, og hvor alvorlig dette er. 
Denne ts starter jo dette ballet denne gangen med å sammenligne epler og pærer, og så henger den vante krenka gjengen på og sutrer ivei over sykepleiere som ja faktisk, sier ifra! Dere som er så krenka over NSF, hvordan vil dere bygge opp det kommunale helsevesenet da? Gi gjerne konkrete tilbakemeldinger på hvordan dette skal løses. Hvor plasserer dere eldgamle multisyke mennesker som ikke kan ligge på sykehus, ikke får plass på sykehjem fordi det er stappa der, og hvor ektefellen gråter av utmattelse, hjemmetjenesten er sprengt og turnusen uansett der ikke går opp. Fordi så mange har slutta og ingen kvalifiserte søker på utlyste stillinger. Og ikke bare en «sånn» får du, du får mange. Oppå alle de andre hjemmesykepleien server fra før, hvor det er egentlig ikke er tid. I tillegg kommer en person på 40 år hjem fra sykehus for å dø. Med pumper og intravenøse infusjoner. Skal ha hjelp til faste tider, og i tillegg til når familien ringer eller trykker på alarmen. For alle de 28 navn på lista di denne kvelden har jo alarm. Du vet at når du er inne og legger 97åringen for natta er det noe helt annet enn å gå inn til den døende 40 åringen hvor hele familien sitter og gråter rundt senga, følger alt du gjør med argusøyne og skal klemme og snakke etterpå. Trygghetsalarmen går av to ganger mens du står og holder rundt den vordende enken, du vet at det er en smådement hjemmeboende dame som ringer på for at «søstra» skal hente melk til henne, så du lar det gå. Og fordi du ikke er fra Latvia, Romania eller Kiruna kan du gi gode råd til de som snart skal miste et familiemedlem så altfor tidlig, fordi du kjenner systemet. Du er tryggheten selv og tårene på uniformen blir tørre mens AMK ringer deg angående den gamle damen som har trykket på alarmen. Hun hørtes nemlig litt snøvlete ut da hun ringte på alarmen for tredje gang på rad, så alarmsentralen kontaktet AMK, og nå vil AMK at du skal dra umiddelbart dit for å sjekke den gamle for slag. 
Du raser ivei dit, tenker at du strengt tatt skulle vært innom bensinstasjonen på do men dine primærbehov får nok en gang utgå. Vel fremme hos den gamle husker ikke hun at hun at hun har trykket på alarmen men er lykkelig for å se deg, og tar gjerne to skjeer sukker i teen takk. Så skal du rase igjennom 12 besøk til før klokka er 22, du har litt over en og en halv time igjen, du krysser fingrene hardt for at ingen andre har feber eller hjerteinfarkt eller kjedetrykker på alarmen. Det er lørdag kveld, du går 56 kr timen i påslag på timelønna di. 
 

Nå er jeg heldigvis fri fra dette, og mange flere med meg har rømt. Året før jeg slutta slepa jeg meg til litt over 600k i året, inkl tillegg. Et forjævlig stress uten stans. Da er valget lett, da velger man en bedre betalt jobb til enormt bedre arbeidsbetingelser. 

Anonymkode: e757e...9a5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akryl skrev (15 timer siden):

Men de bor i brakkene borte fra hjem

Gjør de?

Tømrere har fagbrev og har fått betalt i læretiden. Sykepleiere har høyskole og studielån. Tømrere flest bor ikke brakker borte fra hjemmet. Tømrere har sjelden problemer med å få en 100% stilling. Sykepleiere derimot må jobbe redusert prosent fordi 100% ikke går opp met turnus. 
 

Og det er idiotisk å sammenlikne epler og pærer. Du bør kanskje heller sammenlikne tømrere med feks elektrikere eller rørleggere. 
 

Men det er ikke like gøy mht diskusjonen, eller…?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kort om ansvar. Ser noen over skriver at en tømrer ikke har noe ansvar og det er den mest idiotiske kommentaren jeg har lest noensinne. Jeg hadde i hvert fall 100 % ansvar for utførelsen av det arbeidet jeg gjorde (oppføring av eneboliger) og ble det ikke gjort riktig kunne det få fatale konsekvenser! Alt fra konstruksjonssvikt til fuktskader på sikt.

Dette handler om forståelse av hva Ansvar betyr. 

De fleste tømerere med som kommer ut med fagbrev, starter ikke som ansvarshavende på konstruksjonen. Alle sykepleiere starter med det.

Den fyren som sitter med ansvaret på konstruksjonen , er den som sitter med forsikringen og som må dekke utbedringen for kunden. Det kan ikke delegeres på noe annet nivå enn å si opp den som har gjort feil. Det at man er nødt å gjøre oppgaven nøyaktig og fagmessig, er ikke et ansvar, men en oppgave.  

I helsevesenet er det ansvarsfordeling : sykepleiere har deler av ansvaret, leger har andre deler av ansvaret. Brudd på ansvaret kan gi deg yrkesforbud. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Druid said:

En arbeidstaker er selv ansvarlig for investeringen sin : tar han en haug med utdanning over 10 år, er det hans ansvar å få det til å lønne seg, og det vil fort gjøre han til lønnsledene , ganske enkelt fordi han typisk vil være alene med den kompetanseprofilen. 

Men hvis ingen vil betale han, kommer ingen andre til å følge hans løp, og problemet løser seg selv.  Ingen er pliktig for å betale for kompetanse de ikke trenger, eller ansette noen basert på mengden utdannelse. 

Det forandrer ikke det faktum at hvis vi trenger denne kompetansen som samfunn, så kan ikke samfunnet som helhet se  ensidig økonomisk verdiskapning i det. Det var det vi gjorde når vi som samfunn valgte å akseptere lønnsdumping på gjestearbeidere. Og det er det vi gjør nå med sykepleiere. 

Nei man kan ikke se ensidig på verdiskapning. Men man kan heller ikke se ensidig på lengde på utdanning.

Man kommer ikke unna at det i en velfungerende markedsøkonomi vil være stor sammenheng mellom verdiskapning og etterspørsel etter kompetanse. Og utdanning er en del av dette. Men ikke alene. Alle med bachelor vil aldri ha nøyaktig samme lønn. Og det tenker jeg er bra. Skal man unngå det så må den økonomiske politikken reguleres langt mer enn jeg tror noen av oss egentlig ønsker. 

Forøvrig veldig enig med deg ang lønnsdumping på gjestearbeidere. Det er noen bransjer som har fått stygg medfart pga dette. som f.eks byggebransjen og transportbransjen. Og det er ikke bra de tendensene man ser blant sykepleiere nå. Og det kan godt være at de burde hatt høyere lønn. 

Mitt eneste poeng var egentlig at en bachelor i et eller annet ikke automatisk skal gi deg høyere lønn enn andre. Jeg er så lei av å se at folk mener at de fortjener høyere lønn bare fordi de har en bachelor. 

Anonymkode: 91340...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo vet du hva, det er grassal forskjell på hva byrå fakturerer kommunene for importsykepleiere kontra hva som betales til en dyktig sykepleier som har jobbet på arbeidsstedet i plenty år, kjenner pasientene ut og inn og skaper trygghet for alle demente hjemmeboende. Jeg kunne fortalt noen vanvittige historier om særdeles uheldige avvikshendelser forårsaket av utenlandske «sykepleiere» som skal ha «ansvarsvakt» i hjemmesykepleien. Til grov overfakturering. 
Dere må huske at alle kommunene i dette landet må gi 24/7/365-tjenester til sine innbyggere. Alle kommuner, i indreste gokk i den ytterste fjord, til storbykommuner hvor sykepleierkompetansen lekker som en sil til spesialisthelsetjenesten. Jeg begynner seriøst å lure på om folk greier å forstå dette, og hvor alvorlig dette er. 
Denne ts starter jo dette ballet denne gangen med å sammenligne epler og pærer, og så henger den vante krenka gjengen på og sutrer ivei over sykepleiere som ja faktisk, sier ifra! Dere som er så krenka over NSF, hvordan vil dere bygge opp det kommunale helsevesenet da? Gi gjerne konkrete tilbakemeldinger på hvordan dette skal løses. Hvor plasserer dere eldgamle multisyke mennesker som ikke kan ligge på sykehus, ikke får plass på sykehjem fordi det er stappa der, og hvor ektefellen gråter av utmattelse, hjemmetjenesten er sprengt og turnusen uansett der ikke går opp. Fordi så mange har slutta og ingen kvalifiserte søker på utlyste stillinger. Og ikke bare en «sånn» får du, du får mange. Oppå alle de andre hjemmesykepleien server fra før, hvor det er egentlig ikke er tid. I tillegg kommer en person på 40 år hjem fra sykehus for å dø. Med pumper og intravenøse infusjoner. Skal ha hjelp til faste tider, og i tillegg til når familien ringer eller trykker på alarmen. For alle de 28 navn på lista di denne kvelden har jo alarm. Du vet at når du er inne og legger 97åringen for natta er det noe helt annet enn å gå inn til den døende 40 åringen hvor hele familien sitter og gråter rundt senga, følger alt du gjør med argusøyne og skal klemme og snakke etterpå. Trygghetsalarmen går av to ganger mens du står og holder rundt den vordende enken, du vet at det er en smådement hjemmeboende dame som ringer på for at «søstra» skal hente melk til henne, så du lar det gå. Og fordi du ikke er fra Latvia, Romania eller Kiruna kan du gi gode råd til de som snart skal miste et familiemedlem så altfor tidlig, fordi du kjenner systemet. Du er tryggheten selv og tårene på uniformen blir tørre mens AMK ringer deg angående den gamle damen som har trykket på alarmen. Hun hørtes nemlig litt snøvlete ut da hun ringte på alarmen for tredje gang på rad, så alarmsentralen kontaktet AMK, og nå vil AMK at du skal dra umiddelbart dit for å sjekke den gamle for slag. 
Du raser ivei dit, tenker at du strengt tatt skulle vært innom bensinstasjonen på do men dine primærbehov får nok en gang utgå. Vel fremme hos den gamle husker ikke hun at hun at hun har trykket på alarmen men er lykkelig for å se deg, og tar gjerne to skjeer sukker i teen takk. Så skal du rase igjennom 12 besøk til før klokka er 22, du har litt over en og en halv time igjen, du krysser fingrene hardt for at ingen andre har feber eller hjerteinfarkt eller kjedetrykker på alarmen. Det er lørdag kveld, du går 56 kr timen i påslag på timelønna di. 
 

Nå er jeg heldigvis fri fra dette, og mange flere med meg har rømt. Året før jeg slutta slepa jeg meg til litt over 600k i året, inkl tillegg. Et forjævlig stress uten stans. Da er valget lett, da velger man en bedre betalt jobb til enormt bedre arbeidsbetingelser. 

Anonymkode: e757e...9a5

Ja jeg skjønner at det koster mye. Det jeg sa var at jeg ikke tror det koster seks ganger så mye som du påstår. 

Jeg tok meg den frihet å sjekke litt. Prisene jeg fant varierte fra 640 til ca 1000 kr timen. Det er dyrt, men det er ikke 6 gangen det det koster å ha egne ansatte sykepleiere. Jeg vil anta at den reelle timeprisen på en egen ansatt sykepleier ligger rundt 400 kr med alle sosiale kostnader inkl. Dvs at innleie er +/- dobbelt så dyrt og ikke seks ganger så dyrt. 

Anonymkode: 91340...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...