Gå til innhold

Tømrer vs. Sykepleier, hvorfor klager ikke tømrere


Akryl

Anbefalte innlegg

Akryl skrev (3 timer siden):

Tømrere tjener mindre enn sykepleiere, men de jobber ute i all slags vær, gjør tunge løft, og må levere presisjon.  Men jeg hører aldri klager fra dette yrket.

Er det på grunn av at de har tafatt fagforening, eller at de gutta er fornøyde?

Jeg er bare nysgjerrig.

Tømrere har vgs sykepleiere er høgskole og gjerne mer utdanning også. 

Anonymkode: 63fe3...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det handler kanskje litt om kultur. Vi er vant til, og oppfordrer kanskje også til, at sykepleiere klager på tilværelsen. Kanskje handler det også om at vi i større grad tenker at "noen må ordne opp" og at vi må hjelpe opp og frem når kvinner er misfornøyde, mens vi i større grad tenker at menn får ordne opp selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tømrer er utdanning på nivå med helsefagarbeider, og har langt bedre lønn.

I motsetning til helsefagarbeideren jobber de med døde ting. Jobbem må gjøres, og den må gjørea skikkelig. Men man trenger ikkr være tålmodig med 2x4-bjelken, man må ikke ta imot dritt fra gulvbordene og verkøyet blir ikke lei seg om man var litt uheldig med en formulering. Og gulvbordene stikker ikke av mens du hjelper verktøyet på do.

Anonymkode: b7a5c...8de

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bromance said:

Hver femte kommer seg ikke gjennom vgs. Hvor mange av disse som har problemer med motivasjon og Hvor mange som har utfordringer som hindrer dem å fullføre kan man ikke vite.

Men det er ikke så enkelt som du skal ha det til å fullføre. Og når det gjelder bachelorgrad så er det ganske stor forskjell på de forskjellige bachelorene også, noen krever mer enn andre. Ikke alle har evnene som skal til. Og det er helt greit. Alle kan ikke ha de samme yrkene.

Det hørtes veldig mye ut synst jeg. At en av fem ikke fullfører vgs? 

At det er stor forskjell på bachelorer var egentlig mitt poeng. Det finnes bachelorer som er enklere å ta enn enkelte fagutdanninger. Men det blir litt på siden av tråden. Poenget mitt var egentlig at det å ha tatt en eller annen bachelor på 3 år ikke nødvendigvis i seg selv er så imponerende at man automatisk skal kvalifisere til høyere lønn. Det kommer blant annet an på hvor attraktiv man blir på arbeidsmarkedet etterpå. Heldigvis er det ikke sånn at man tjener vanvittig fett bare fordi man har surra rundt på Blindern i 8 år. 

Anonymkode: 91340...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tømrer kan sammenligne lønn med en frisør.

Anonymkode: 341c6...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (3 timer siden):

Tømrere tjener mindre enn sykepleiere, men de jobber ute i all slags vær, gjør tunge løft, og må levere presisjon.  Men jeg hører aldri klager fra dette yrket.

Er det på grunn av at de har tafatt fagforening, eller at de gutta er fornøyde?

Jeg er bare nysgjerrig.

Stor import på arbeidskraft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det hørtes veldig mye ut synst jeg. At en av fem ikke fullfører vgs? 

At det er stor forskjell på bachelorer var egentlig mitt poeng. Det finnes bachelorer som er enklere å ta enn enkelte fagutdanninger. Men det blir litt på siden av tråden. Poenget mitt var egentlig at det å ha tatt en eller annen bachelor på 3 år ikke nødvendigvis i seg selv er så imponerende at man automatisk skal kvalifisere til høyere lønn. Det kommer blant annet an på hvor attraktiv man blir på arbeidsmarkedet etterpå. Heldigvis er det ikke sånn at man tjener vanvittig fett bare fordi man har surra rundt på Blindern i 8 år. 

Anonymkode: 91340...4b7

Hovedproblemet her er at man sammenligner et yrke i det offentlige og et yrke i det private. Det offentlige har ikke sjanse til å betale like mye i lønn som man gjør i det private.

Jeg er enig i at noen bachelorer er enklere enn enkelte fagutdanninger. Men samtidig så kommer det veldig an på hvordan man er anlagt. Noen er praktikere,  mens andre er teoretikere,  og noen er en god blanding. Jeg hadde nok slitt med mannens bachelor, mens han ville slitt med min, (ingen av oss har en helsefaglig / rettet mot det offentlige), fordi interessene er veldig forskjellige.

. https://www.ssb.no/utdanning/videregaende-utdanning/statistikk/gjennomforing-i-videregaende-opplaering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tømrere har ikke studielån. De kommer seg raskere inn på boligmarkedet. Prisvekst på bolig+ mindre leie betyr at de sparer minst 500 000 bare på boligmarkedet. I enkelte tilfeller mer enn millionen. 

Mange tømrere har fri mellom oppdragene. Har de få oppdrag en dag har de altså fri. De kan også ta 5 min pause når de måtte ønske. De kan sitte på et hustak og ta telefonen bare fordi en bekjent rikinger. Det er ganske sykt. Så har de fradrag på firmabil. Jeg kjenner folk som kjører firmabil til hytta og tar på seg et oppdrag der for å spare drivstoff. Mange lar dessuten bilen stå på offentlige plasser

Ingen tømrere leder ti medarbeider uten å få tillegg i lønna heller 

Endret av Majer
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Bromance said:

Hovedproblemet her er at man sammenligner et yrke i det offentlige og et yrke i det private. Det offentlige har ikke sjanse til å betale like mye i lønn som man gjør i det private.

Jeg er enig i at noen bachelorer er enklere enn enkelte fagutdanninger. Men samtidig så kommer det veldig an på hvordan man er anlagt. Noen er praktikere,  mens andre er teoretikere,  og noen er en god blanding. Jeg hadde nok slitt med mannens bachelor, mens han ville slitt med min, (ingen av oss har en helsefaglig / rettet mot det offentlige), fordi interessene er veldig forskjellige.

. https://www.ssb.no/utdanning/videregaende-utdanning/statistikk/gjennomforing-i-videregaende-opplaering

Takk for kilde. Hadde nok aldri trodd på at tallet stemte uten. Må si jeg lurer litt på hva som ligger bak tallene. Synd at så mange ikke fullfører vgs. 

Du har selvsagt rett i at noen er mer praktisk enn teoretisk anlagt. Og jeg kjenner en god del som har gått yrkesfag. Men jeg kan ikke komme på noen av de som ikke hadde klart å bestå en eller annen bachelor om de virkelig hadde tatt seg sammen og jobba for det. En del av de hadde nok mistrivdes veldig og ikke gjort det særlig bra, og det er jo en helt annen sak. 

Og du har selvsagt et godt poeng i at det er vanskelig å sammenligne privat med offentlig sektor. Offentlig kommer aldri til å bli lønnsledende. 

Men hovedpoenget mitt i mitt første innlegg var egentlig at jeg er sterkt imot tankegangen at man skal ha høyere lønn ene alene fordi man har gått lenger på skole. En del virker å ha den holdningen at det er urettferdig at noen med færre studiepoeng har feitere lønnskonto. Men for en bedriftseier som skal betale ut lønna så er man naturlig nok mer opptatt av verdiskapningen til den ansatte enn om vedkommende har 60 meningsløse studiepoeng mer enn andre. Heldigvis!

Anonymkode: 91340...4b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hovedpoenget mitt i mitt første innlegg var egentlig at jeg er sterkt imot tankegangen at man skal ha høyere lønn ene alene fordi man har gått lenger på skole. En del virker å ha den holdningen at det er urettferdig at noen med færre studiepoeng har feitere lønnskonto. Men for en bedriftseier som skal betale ut lønna så er man naturlig nok mer opptatt av verdiskapningen til den ansatte enn om vedkommende har 60 meningsløse studiepoeng mer enn andre. Heldigvis!

Jeg er enig i at lang skolegang ikke nødvendigvis skal slå ut i høyere lønn. Eller tja. Hvis man tenker innen det offentlige da så tenker jeg at en sykepleier skal ha mer enn en helsefagarbeider, men at hvilken som helst bachelor skal gi høyere lønn enn en hvilken som helst fagutdanning blir ikke riktig. Som du sier, det handler mye om tilbud og etterspørsel hvis vi kommer oss bort fra det offentlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Tømrer er utdanning på nivå med helsefagarbeider, og har langt bedre lønn.

I motsetning til helsefagarbeideren jobber de med døde ting. Jobbem må gjøres, og den må gjørea skikkelig. Men man trenger ikkr være tålmodig med 2x4-bjelken, man må ikke ta imot dritt fra gulvbordene og verkøyet blir ikke lei seg om man var litt uheldig med en formulering. Og gulvbordene stikker ikke av mens du hjelper verktøyet på do.

Anonymkode: b7a5c...8de

Nei, men til gjengjeld jobber man som tømrer med farlig verktøy og kan falle ned fra store høyder, jobber utendørs i sju timer selv om det er minus 20 eller regner sidelengs… Man må også kommunisere med oppdragsgivere, og jeg tipper de kan være en utfordring innimellom. Det er nok av gærninger der ute. 

Ikke trykk andre yrkesgrupper ned for å fremheve din egen. 

Anonymkode: 4c439...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (4 timer siden):

Tømrere tjener mindre enn sykepleiere, men de jobber ute i all slags vær, gjør tunge løft, og må levere presisjon.  Men jeg hører aldri klager fra dette yrket.

Er det på grunn av at de har tafatt fagforening, eller at de gutta er fornøyde?

Jeg er bare nysgjerrig.

Det er fordi de jobber mye svart. Den bransjen er på topp når det gjelder svart arbeid. De har heller ikke andres liv i sine hender.

Anonymkode: 38cb3...fa8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tømreren jeg kjente klagde ikke - bare utdannet seg til noe annet når han ble lei etter 5 år.

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tone83 skrev (4 timer siden):

Sykepleierne har 4 år mer skolegang og mye større ansvar, de jobber kveld natt og helg. 

Forklar meg hvordan sykepleiere har mye større ansvar enn tømrere? 

Anonymkode: 5dd92...386

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (2 minutter siden):

Han jeg kjente klagde ikke - bare utdannet seg til noe annet når han ble lei etter 5 år.

Jeg tror også dette er ganske viktig, når man har utdannet seg til sykepleier så føler man at man har ofret 3 år, det er dermed mye tyngre å gå tilbake på skolen for å gå tre nye år for å lære noe annet, 

Hvis du har vært tømrer og utdanner deg videre til ingeniør så føler man at det er ett logisk steg videre. 

Hvis man er sykepleier så er det å utdanne seg til f.eks regnskapsfører noe som gjør at man har kastet bort 3 år av livet på å lære noe man ikke skal benytte videre.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke samme psykiske belastning kanskje? Ganske tungt å jobbe i et yrke der man må forholde seg til syke mennesker hele dagen.

Anonymkode: 77604...bc1

Ikke minst oss som jobber på sykehjem og blir påminnet livets siste slutt og døden daglig.

Anonymkode: 55a03...c6c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange her er unge og historieløse hører (leser) jeg.   Den kategoriske sytingen til sykepleierne begynte da de hadde en skikkelig bitch til leder av s.pleieforbundet på 80-90 tallet. Jeg nevner ikke navn, men de som er litt oppi årene vet hvem jeg snakker om.   Før det hørte vi aldri noe fra den kanten, bare heismontører og visse grupper industriarbeidere som streiket.

Anonymkode: ebe68...e2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kameraten min var tømrer, og jeg var sykepleier. Han tjente veldig mye mer enn meg.

-Han jobbet dagtid, jeg jobbet turnus.
-Vi hadde begge tunge løft.
-Jeg hadde lengre utdanning og masse studielån. 

Anonymkode: 1b54f...e54

Ja det handler mest om hvilket firma man jobber for og hvor godt de tar betalt for oppdragene. Min tømmermann tjente mer enn meg på slutten, men mindre enn meg i jobben han hadde før. Nå jobber han på anlegg to uker på og en uke av of tjener graps.

Anonymkode: 55a03...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye tøffere å jobbe med mennesker. Å tømre må være veldig rolig og bedagelig. Sjeldent stress og mas fra omgivelsene.

Endret av DelvisPresley
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så fordi man har en bachelorgrad - så er man viktigere og har større rett til å sutre? Bachelorgrad er på ingen måte imponerende. Hvem som helst består en ba i dag, om de vil. 

Anonymkode: 1640c...e49

Sykepleiestudie er krevende og innebærer svært mye praksistid, der studentene må gå hele arbeidsdager uten å få et øre. Og så har man ofte oppgaver og evalueringer som må skrives underveis i praksistiden. Det er også ganske stort spekter av pensum. Er man avhengig av å jobbe litt ved siden av for å få det til å gå rundt blir man temmelig sliten. Det krever en enorm stå på vilje som ikke alle klarer å stå igjennom nei.

Anonymkode: 55a03...c6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...