Gå til innhold

Tømrer vs. Sykepleier, hvorfor klager ikke tømrere


Akryl

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette + sosial dumping (øst-europeiske tømrere som ikke er klar over sine rettigheter).

Anonymkode: 4c439...36b

Sosial dumping skjer ikke i samme grad nå som for 10 år siden. Alle får omstøte grad lik lønn for likt arbeid fordi tariffene skal offentliggjøres og være lik for alle. Det skjer likevel fortsatt mye skjult sosial dumping, som at utenlandske arbeidere blir lettere permittert til tross for lengre ansiennitet, de får farliger oppdrag og skader seg derfor mer på jobb. De får også mindre kurs innen HMS.

Anonymkode: 55a03...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bachelor er kjempelett. Selv om noen stryker i fag, så kan de enkelt ta de opp igjen - og bestå. Det handler i stor grad om motivasjon  

Anonymkode: 1640c...e49

Og god motivasjon er ikke en selvfølge hos alle. Og dermed heller ikke ‘kjempelett’..

Anonymkode: 55a03...c6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så mye verre å være sykepleier enn tømrer? Det har jeg ingen tro på.

Tømrere er ute i all slags vær, enten det regner 3 uker i strekk eller er 20 minusgrader. De er heldige om de har en oppvarmet brakke eller campingvogn til å ta pauser i, og toalett er enten et slikt illeluktende «festivaltoalett» eller de må kjøre til nærmeste bensinstasjon. Det kan være svært tunge løft og ubehagelige arbeidsposisjoner. De klatrer i stillaser og på tak, og det skjer ofte ulykker. Alt fra alvorlige fall til kutt som må sys, øyeskader osv. Arbeidspress! Det er alltid en leder og kunder som jager på, tid er penger. De kan ikke sitte med kaffikoppen i hånda hele dagen slik som noen her tror. 
De har jo også stort ansvar for at jobben de gjør er riktig, og selvsagt må de være smarte for å kunne utføre jobben sin. Synes jeg ser en tømrer som ikke kan matte f.eks, hvordan skulle de da klart å regne ut vinkler, mål osv. 


Jeg kunne nok fortsatt en stund til, men gir meg her. Synd at det er så mange her som tydeligvis sitter på sin høye hest og snakker ned tømreryrket.

Anonymkode: 79303...5b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner ikke tømrere?jeg har hatt en jobb med mye kontakt med dem og de klager også på lønn og forhold. Men lite de kan gjøre, fordu de gradvis har blitt byttet ut med ufaglærte øst europeere som jobber svart i tillegg eller kraftig undebetalt om de er i større firmaer. Ikke rart folk får nøkkelferdige hus med mange feil og mangler....

Jeg vet at mange av de som jobber svart, jobber mye hos de med mest penger. Jeg  har hatt mye kontakt med dem begge. 

Jeg jobbet et annet sted der en vanlig bolig  skulle bygges om. Dette skulle koste 15mill. Da tenker man jo at dette blir veldig fancy greier. Men neida. Det var mdf plater og billigdører og billigste kjøkken fra ikea osv. Jeg har jobbet i byggevare bransjen og vet i huet hva ting koster når jeg ser det. Men jeg skjønner jo at det blir dyrt. Når luft uttak på taket står 45 grader skevt, ( trenger ikke være tømrer for å forstå at denne skal stå i 90 grader) og 8 snekkere "jobber" på dette i to dager. Dvs 6 ser på , og 2 jobber.  Jeg hadde da utsikt rett på fra mitt kontor. Så å påstå at tømrere har hardere jobb enn sykepleiere,  nei det vil jeg ikke påstå. 

Det finnes noen seriøse og flinke håndtverkere , men det er også mye som er rett og slett for dårlig. Mye svindel osv. Umulig å stoppe de.

Jeg hadde en slik innom, som også var på tv2 hjelper deg. Han er faktisk ikke engang utdannet håndverker,  i det heletatt.  Påtok seg oppdrag tok penger for å lage enten farlige løsninger og feil  materialbruk. Jeg kunne jo ikke nekte å selge ting til han. Men han bla satte inn røykstusser som var til annen type piper hos folk.  Dette er jobb man bør overlate til folk med fagutdannelse. Og det å gjøre dette, var en en tidsinstilt brann felle. Dette vil om en god stund bli pipebrann.  Mtp mange pipebranner i området,  kontaktet jeg brannesenet og sa jeg hadde en mistanke om hvorfor.  65% av pipene de inspiserte var feil montering og kunne bli til branner ig fikk fyringsforbud

Anonymkode: 68f25...209

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At sykepleiere med bachelor tjener det samme som en gruppe med fagbrev er et argument for at sykepleiere tjener for lite, og at tømrere har veldig god lønn for så kort utdannelse. 

Anonymkode: e5690...6dd

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg for min del må si at jeg synes sykepleiere er en veldig sytete gruppen generelt. 
De liker å hevde at de har mye ansvar, noe som egentlig ikke stemmer. Jeg vil dog si meg enig at de ofte er overarbeidet.

Hvis du sammenligner mitt yrke, Som paramedisiner, som nå er en bachelor men som tidligere/og er enda en fagbrev utdannelse så har vi et mye større ansvar en den generelle sykepleier, vi har også ofte en hektisk arbeidsdag, vi utsette oftere for risiko og fare. Vi ligger da 1 lønnsgruppe under sykepleierene(holder på å endres). Uansett så er det lite syting fra vår del kontra sykepleiere 
 

Anonymkode: 4968f...0cc

Uenig i det du skriver

Jeg har jobbet som sykepleier i 7 år før jeg byttet til ambulansetjenesten og tok fagbrev som arbulansearbeider. Det er natt og dag ifht arbeidspress, i ambulansetjenesten har man 1 pasient om gangen som en gir 100% fokus til kontra en sykehjemsavdeling hvor en har alene sykepleieansvar for 16 pasienter. Når en går hjem tar en ikke fri, går bare og tenker på alt en ikke rakk og gjøre. 

Jobber på 10. Året med fagarbeiderlønn (ingen kompensasjon for min sykepleierutdanning). Vil alikevel aldri gå tilbake til hverdagen som sykepleier.

Anonymkode: f5388...bac

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker said:

At sykepleiere med bachelor tjener det samme som en gruppe med fagbrev er et argument for at sykepleiere tjener for lite, og at tømrere har veldig god lønn for så kort utdannelse. 

Anonymkode: e5690...6dd

Nei det er det ikke!!

Anonymkode: 91340...4b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis meg en tømrer med 7% fast stilling 😂

Anonymkode: 3757c...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (7 timer siden):

Tømrere tjener mindre enn sykepleiere, men de jobber ute i all slags vær, gjør tunge løft, og må levere presisjon.  Men jeg hører aldri klager fra dette yrket.

Er det på grunn av at de har tafatt fagforening, eller at de gutta er fornøyde?

Jeg er bare nysgjerrig.

Tømrere er også utsatt for MYE mer farer i sitt arbeid. Alt fra farlige stoffer som asbest, ol. til arbeidsulykker med maskiner, arbeid i høyden, ol.

Anonymkode: 67ab6...1d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere vil alltid klage over lønnen uansett hvor mye lønn de får. Se bare til USA f.eks hvor sykepleiere har millionlønninger og likevel klager over lønnen.

Anonymkode: 67ab6...1d8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kjenner ikke tømrere?jeg har hatt en jobb med mye kontakt med dem og de klager også på lønn og forhold. Men lite de kan gjøre, fordu de gradvis har blitt byttet ut med ufaglærte øst europeere som jobber svart i tillegg eller kraftig undebetalt om de er i større firmaer. Ikke rart folk får nøkkelferdige hus med mange feil og mangler....

Jeg vet at mange av de som jobber svart, jobber mye hos de med mest penger. Jeg  har hatt mye kontakt med dem begge. 

Jeg jobbet et annet sted der en vanlig bolig  skulle bygges om. Dette skulle koste 15mill. Da tenker man jo at dette blir veldig fancy greier. Men neida. Det var mdf plater og billigdører og billigste kjøkken fra ikea osv. Jeg har jobbet i byggevare bransjen og vet i huet hva ting koster når jeg ser det. Men jeg skjønner jo at det blir dyrt. Når luft uttak på taket står 45 grader skevt, ( trenger ikke være tømrer for å forstå at denne skal stå i 90 grader) og 8 snekkere "jobber" på dette i to dager. Dvs 6 ser på , og 2 jobber.  Jeg hadde da utsikt rett på fra mitt kontor. Så å påstå at tømrere har hardere jobb enn sykepleiere,  nei det vil jeg ikke påstå. 

Det finnes noen seriøse og flinke håndtverkere , men det er også mye som er rett og slett for dårlig. Mye svindel osv. Umulig å stoppe de.

Jeg hadde en slik innom, som også var på tv2 hjelper deg. Han er faktisk ikke engang utdannet håndverker,  i det heletatt.  Påtok seg oppdrag tok penger for å lage enten farlige løsninger og feil  materialbruk. Jeg kunne jo ikke nekte å selge ting til han. Men han bla satte inn røykstusser som var til annen type piper hos folk.  Dette er jobb man bør overlate til folk med fagutdannelse. Og det å gjøre dette, var en en tidsinstilt brann felle. Dette vil om en god stund bli pipebrann.  Mtp mange pipebranner i området,  kontaktet jeg brannesenet og sa jeg hadde en mistanke om hvorfor.  65% av pipene de inspiserte var feil montering og kunne bli til branner ig fikk fyringsforbud

Anonymkode: 68f25...209

Og du tror ikke det er mye inkompetanse hos sykepleiere også eller?

Jeg var en gang inne til døgnobservasjon av hjertet og etter at 3 sykepleiere hadde stått å diskutert hvordan oscilloskopet fungerte en god stund så mente de at de nå hadde funnet ut hvordan de skrudde på loggingen. Jeg var skeptisk og spurte om de var sikker, og joda de var helt sikker på at nå fungerte det. I løpet av natten fikk jeg noen palpitasjoner og oscilloskopet begynte da å pipe tre ganger i løpet av natten. De to første gangene tilkalte jeg sykepleieren og sa fra, men ut fra det totalt likegyldige og oppgitte svaret jeg fikk så gadd jeg ikke en gang å tilkalle de den tredje gangen. Så på morgenen etter kom legen inn og sa "dette ser jo fint ut, ser ikke noe feil i løpet av natten". Hvor jeg spurte "hva med de tre gangene oscilloskopet begynte å pipe da?". Hvor legen forvirret sa at det hadde han ikke hørt noe om (så tydeligvis ikke noe overlevering fra nattskiftet), og han skulle sjekke loggen. Når han kom tilbake sa han at loggingen hadde ikke blitt skrudd på på oscilloskopet så han hadde ikke fått noe data fra natta.... Hvor jeg bare himlet med øynene, akkurat som jeg trudde. Så ble jeg tatt med opp for en sykkeltest med EKG tilkoblet, og de sa at alt så fint ut der så jeg ble bare sendt hjem igjenn... At de ikke hadde noe data fra observasjonen på natta som var hele poenget med at jeg var der syns de ikke var noe problem...

Anonymkode: 67ab6...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (8 timer siden):

Tømrere tjener mindre enn sykepleiere, men de jobber ute i all slags vær, gjør tunge løft, og må levere presisjon.  Men jeg hører aldri klager fra dette yrket.

Er det på grunn av at de har tafatt fagforening, eller at de gutta er fornøyde?

Jeg er bare nysgjerrig.

Gjør de? Jeg trodde tømrere tjente så godt jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sykepleiere har 3-årig bachelorgrad  ikke mastergrad, sorry 😅 Trøtt, legger meg nå..

Anonymkode: 0097d...b95

Tømrere har fagbrev..  heller ikke mastergrad. .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tømrere er også utsatt for MYE mer farer i sitt arbeid. Alt fra farlige stoffer som asbest, ol. til arbeidsulykker med maskiner, arbeid i høyden, ol.

Anonymkode: 67ab6...1d8

Spl er ikke utsatt for farlige stoffer? Og ikke vold fra utagerende pasienter?

Endret av Maleficenta
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Haha, ja paramedisinere er en ny gruppe, men ambulansearbeideren har eksitert lenge, og før jeg tok paramedisin så tok jeg fagbrevet. Dog lite syting fra oss. men mye mer ansvar

Anonymkode: 4968f...0cc

Ja, yrket er krevende, og dessverre er mange uegnet til det. Utrolig mange feilvurderinger tas av denne gruppa.

Anonymkode: 7aaf4...8d2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (11 timer siden):

Tømrere tjener mindre enn sykepleiere, men de jobber ute i all slags vær, gjør tunge løft, og må levere presisjon.  Men jeg hører aldri klager fra dette yrket.

Er det på grunn av at de har tafatt fagforening, eller at de gutta er fornøyde?

Jeg er bare nysgjerrig.

Hvor mange års utdanning har en tømrer? Ikke naturlig at de har like mye som noen med bachelorgrad vel? 

Anonymkode: 6bc55...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mange års utdanning har en tømrer? Ikke naturlig at de har like mye som noen med bachelorgrad vel? 

Anonymkode: 6bc55...7a4

Nei, det er helt idiotisk å sammenligne de to gruppene. At en gruppe med fagbrev tjener like mye som en med bachelor betyr at de med fagbrev tjener godt for sitt utdanningsnivå. 

Anonymkode: e5690...6dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg jo selv, majoriteten av sykepleiere er kvinner og majoriteten av tømrere er menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere, denne tråden er dårlig reklame for dere. Hvis dere lurer på hvorfor folk blir lei av å høre sykepleiere klage, og hvorfor søkertallene daler, så er tråder som denne - hvor en annen yrkesgruppe nedvurderes til fordel for sin egen - en av grunnene. 

Anonymkode: 4c439...36b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man får ikke lønn etter hvor mange år man har gått på skole. Man får lønn etter hvor verdifull man er for arbeidsgiver og hvor vanskelig man er å erstatte.

Heldigvis!!

Anonymkode: 91340...4b7

I privat næringsliv så er det kanskje sånn. Ideelt sett.

Hvis man jobber i det offentlige så virker det som om lønnsnivået har mer å gjøre med hvor ofte man er i avisen med dådyrøyne enn hvor mye verdi man tilfører arbeidsgiver.

Anonymkode: f779b...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...