Gå til innhold

Hva er poenget med denne før påske priskrigen?


Cyndaquil

Anbefalte innlegg

Cyndaquil skrev (13 timer siden):

Hva er poenget med denne før påske priskrigen med ekstremt uvanlige lava priser på enkelte ting? som feks påskegodteri, rømme, ostepølser og revet ost

grunnet til at jeg ikke ser poenget er at folk hamstrer og hyllene blir tomme. De 5 første kundene som kommmer etter butikken fikk vare kjøper 10-15 poser ost hver og det blir tomt. Så de neste 300 kundene som også skulle fått det på tilbud får ingenting. Det samme med de som skulle hatt en pose .

eller som jeg som skulle ha en pose twist til en bursdagsfeiring i går. Men butikkene var tomme fordi det var priskrig.  Så jeg trengte en pose, kunne betalt fullpris omså, men nei alt tomt. 

priskriger som dette skaper hamstring. Så få få glede av det. Og de som trenger et av produktene uavhengig av pris, går tomhendt hjem

Enig!

Bedre med en god pris så alle kan få et godt tilbud, ikke gibort-pris som bare enkelte som er i butikken på riktig tidspunkt får benyttet seg av.

Jeg har den siste tiden utelukkende handlet på MENY fordi jeg ikke gidder å gå innom billigbutikker og oppleve at hylla er tom.

MENY in my ❤️

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Priskrigen er en spiral det er vanskelig å stoppe. Alle vil vinne vg børsen. 
Mange kjøpmenn hadde tapt penger i påsken pga lav brutto om ikke kjede eierene subsidierte varene kraftig. Påsken isolert sett er svært ulønnsom. 

Anonymkode: 40024...ea3

Trist!

Hvem må betale for at enkelte får hamstret billig påskemarsipan? Alle kundene, som får dyrere priser på andre varer resten av året...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyndaquil skrev (13 timer siden):

Hva er poenget med denne før påske priskrigen med ekstremt uvanlige lava priser på enkelte ting? som feks påskegodteri, rømme, ostepølser og revet ost

grunnet til at jeg ikke ser poenget er at folk hamstrer og hyllene blir tomme. De 5 første kundene som kommmer etter butikken fikk vare kjøper 10-15 poser ost hver og det blir tomt. Så de neste 300 kundene som også skulle fått det på tilbud får ingenting. Det samme med de som skulle hatt en pose .

eller som jeg som skulle ha en pose twist til en bursdagsfeiring i går. Men butikkene var tomme fordi det var priskrig.  Så jeg trengte en pose, kunne betalt fullpris omså, men nei alt tomt. 

priskriger som dette skaper hamstring. Så få få glede av det. Og de som trenger et av produktene uavhengig av pris, går tomhendt hjem

Litt uenig faktisk.

Det er så dyrt med mat i Norge,at når det er priskrig og tilbud så hamstrer man Automatisk. Mange har max 3 pr kunde. Fin ting. Da må man følge regler.

Har selv hamstret en del påskegodt. Sånn typ 16 poser 😅 Mange barn og mann....🤷 Er jo svindyrt ellers. 

Anonymkode: 71f92...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjenner en fyr som er ufør, han tømte lokal Kiwi for egg og kjører rundt å selger til alle for 50kr for 12 egg. Det er hans måte å tjene ekstra penger på.

Anonymkode: 62ff3...717

Nei, du kjenner ikke noe slik ufør.

Anonymkode: 76d4d...fc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (1 time siden):

Trist!

Hvem må betale for at enkelte får hamstret billig påskemarsipan? Alle kundene, som får dyrere priser på andre varer resten av året...

 

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Litt uenig faktisk.

Det er så dyrt med mat i Norge,at når det er priskrig og tilbud så hamstrer man Automatisk. Mange har max 3 pr kunde. Fin ting. Da må man følge regler.

Har selv hamstret en del påskegodt. Sånn typ 16 poser 😅 Mange barn og mann....🤷 Er jo svindyrt ellers. 

Anonymkode: 71f92...713

Poenget er jo å skape inntrykk av en falsk konkurranse og lavere priser. I fjor var prisveksten på matvarepriser dobbelt så høy som alle andre priser. Men vi har jo da bare tre kjeder… og de skrur opp prisen sammen, samtidig. Og så skrur man gjerne veldig mye ekstra til når man øker prisene, alle tre. Og så «priskriger» de på produkter de konkurrerer med hverandre, gjerne de som blir plukket ut i pristest. Og da sammenligner man gjerne typ 50 varer. Så glemmer man det de tre kjedene regner med - at vi forbrukere handler heile handlekurven der. Når man da har 5-6000 varer i butikken (for de minste) så har man råd til priskrig for 50 varer (et par uker). Selvsagt kjører de «priskrig» for å få folk inn i butikken da. Vi legger merke til 5kr mindre for blomkål. Vi legger ikke merke til at de 90% andre produktene har økt i pris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besserwisser skrev (8 minutter siden):

Poenget er jo å skape inntrykk av en falsk konkurranse og lavere priser. I fjor var prisveksten på matvarepriser dobbelt så høy som alle andre priser. Men vi har jo da bare tre kjeder… og de skrur opp prisen sammen, samtidig. Og så skrur man gjerne veldig mye ekstra til når man øker prisene, alle tre. Og så «priskriger» de på produkter de konkurrerer med hverandre, gjerne de som blir plukket ut i pristest. Og da sammenligner man gjerne typ 50 varer. Så glemmer man det de tre kjedene regner med - at vi forbrukere handler heile handlekurven der. Når man da har 5-6000 varer i butikken (for de minste) så har man råd til priskrig for 50 varer (et par uker). Selvsagt kjører de «priskrig» for å få folk inn i butikken da. Vi legger merke til 5kr mindre for blomkål. Vi legger ikke merke til at de 90% andre produktene har økt i pris..

Du lever opp til nicket ditt hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Butikkenes mål er å selge for mest mulig, det er likegyldig for dem om varene går til noen få eller mange. De som kommer til butikken og ikke finner det de skal ha, handler nok ofte noe helt annet isteden, som ellers ikke ville blitt solgt. Kjedene har garantert regnet på kundenes handlingsmønster og hva som lønner seg. I mange butikker slipper man ikke ut igjen uten å åle seg forbi betalende kunder i kassa, så mange ender nok opp med å handle noe når de først er inne. Her hvor jeg bor er det mange butikker i nærheten, så her kan det godt hende noen går til Meny etter å ha prøvde Rema, Kiwi og Coop. Men på mange steder er det ikke sånn konkurranse, så da tar folk heller noe annet enn de planla, men i samme butikk.

Anonymkode: a331a...91b

Tja, leste om en kjøpmann på rema som var fortvilet fordi nesten alt han solgte var med tap. Han er forpliktet til og sette ned prisene slik rema bestemmer, og sa han hadde mest lyst til og låse døren. Rema vant priskrigen, men det var nok ikke alle kjøpmenn / enkelt butikker som vant. 
i kiwi er vel alle ansatte, også butikksjefer så de får lønna si uansett. Kiwi satte opp prisene når de begynte og bli tomme ( desverre litt for sent ) og tapte priskrigen. Gøy for rema. 

Anonymkode: 41825...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men ting blir nå utsolgt likevel, også ting med kort holdbarhet. Om varene råtner hjemme hos folk har butikkene uansett tjent sine penger. Og kundene må tilbake etter mer senere.

Anonymkode: a331a...91b

Kundene må tilbake etter mer senere når hyllene er tomme og maten ligger hjemme hos dem og råtner? 

Anonymkode: 41825...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alt stresset denne priskrigen skaper?

Anonymkode: d1d51...280

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er vel å lokke kunder.  Jeg finner ikke mye av slike tilbud, bortsett fra når de setter antallsbegrensninger. Maks 3 f.eks.  Da går det litt lenger tid før det blir tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (På 25.3.2024 den 0.17):

Du lever opp til nicket ditt hvertfall.

Selvsagt! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyndaquil skrev (På 24.3.2024 den 9.50):

Hva er poenget med denne før påske priskrigen med ekstremt uvanlige lava priser på enkelte ting? som feks påskegodteri, rømme, ostepølser og revet ost

grunnet til at jeg ikke ser poenget er at folk hamstrer og hyllene blir tomme. De 5 første kundene som kommmer etter butikken fikk vare kjøper 10-15 poser ost hver og det blir tomt. Så de neste 300 kundene som også skulle fått det på tilbud får ingenting. Det samme med de som skulle hatt en pose .

eller som jeg som skulle ha en pose twist til en bursdagsfeiring i går. Men butikkene var tomme fordi det var priskrig.  Så jeg trengte en pose, kunne betalt fullpris omså, men nei alt tomt. 

priskriger som dette skaper hamstring. Så få få glede av det. Og de som trenger et av produktene uavhengig av pris, går tomhendt hjem

Folk hamstrer før påske og jul uansett hva prisene er. Det er som om de tror vi feirer sivilisasjonens kollaps, ikke at vårjevndøgn endelig er her.

Men svaret på spørsmålet ditt, ts, er at butikkene driver priskrig på «tullevarer» fordi de vet avisene setter av masse spalteplass til slikt vås. Og artikler=gratis reklame. 

Anonymkode: b7cfd...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig irriterende. Skulle handle litt påskegodteri i går, men alt var borte 🤦🏼‍♀️ påsken begynner i morgen. 

Anonymkode: 9bf1e...01f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skikkelig irriterende. Skulle handle litt påskegodteri i går, men alt var borte 🤦🏼‍♀️ påsken begynner i morgen. 

Anonymkode: 9bf1e...01f

Enig, jeg blir ekstremt provosert. Skulle handle i dag, var ikke mulig å kjøpe blåmuggost, leverpostei eller en eneste pakke med kvikklunsj.. Håper folk skjemmes! 

Anonymkode: 8a505...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig, jeg blir ekstremt provosert. Skulle handle i dag, var ikke mulig å kjøpe blåmuggost, leverpostei eller en eneste pakke med kvikklunsj.. Håper folk skjemmes! 

Anonymkode: 8a505...46f

Tullinger som hamstrer påskegodteri til det tyter ut av ørene

Anonymkode: 61e88...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fuck that shit! Og faen ta alle dere som hamstrer! Gi faen i det der, og vær litt solidariske. 

Jeg er fattig. Jeg sliter med helsa og økonomien går ikke rundt. Jeg har ikke råd til chips så jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en eldorado-pakke popkorn til 16 kr, men neida den var satt ned til 2 kr, så den var naturligvis utsolgt. Den dyre varianten var 32 kr så den har jeg ikke råd til. Alt har noe å si og jeg må spare overalt. 

Men så har Kari og Espen som har millionlønn gått og hamstra 40 popkorn-pakker som blir dårlig før de får brukt dem! 

Ingen påskemarsipan å oppdrive var det heller. 

Anonymkode: c1c5e...0a1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, fuck that shit! Og faen ta alle dere som hamstrer! Gi faen i det der, og vær litt solidariske. 

Jeg er fattig. Jeg sliter med helsa og økonomien går ikke rundt. Jeg har ikke råd til chips så jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en eldorado-pakke popkorn til 16 kr, men neida den var satt ned til 2 kr, så den var naturligvis utsolgt. Den dyre varianten var 32 kr så den har jeg ikke råd til. Alt har noe å si og jeg må spare overalt. 

Men så har Kari og Espen som har millionlønn gått og hamstra 40 popkorn-pakker som blir dårlig før de får brukt dem! 

Ingen påskemarsipan å oppdrive var det heller. 

Anonymkode: c1c5e...0a1

Så du mener at vi med god råd ikke skal kjøpe opp lager av billige varer? Ta deg sammen! Vi ønsker naturlig nok å spare penger vi også! Dessuten har vi ofte bedre plass til å lagre dette hjemme enn dere som går på trygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (3 minutter siden):

Så du mener at vi med god råd ikke skal kjøpe opp lager av billige varer? Ta deg sammen! Vi ønsker naturlig nok å spare penger vi også! Dessuten har vi ofte bedre plass til å lagre dette hjemme enn dere som går på trygd.

Ja, jeg synes det er motbydelig at dere hamstrer til det tyter ut øra og sjokoladen og annet blir muggent og dårlig. 

Anonymkode: c1c5e...0a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (2 minutter siden):

Så du mener at vi med god råd ikke skal kjøpe opp lager av billige varer? Ta deg sammen! Vi ønsker naturlig nok å spare penger vi også! Dessuten har vi ofte bedre plass til å lagre dette hjemme enn dere som går på trygd.

Jo men dere spiser ikke opp, ender bare opp med å kaste maten, så da sparer dere ikke penger. Blir bare å kaste penger ut av vindu. Ingen intelligente folk som har digre lagre med mat som blir til søppel.

Anonymkode: db2a1...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jo men dere spiser ikke opp, ender bare opp med å kaste maten, så da sparer dere ikke penger. Blir bare å kaste penger ut av vindu. Ingen intelligente folk som har digre lagre med mat som blir til søppel.

Anonymkode: db2a1...915

Hva jeg gjør med maten jeg kjøper er vel helt opp til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...