Gå til innhold

Hva er poenget med denne før påske priskrigen?


Cyndaquil

Anbefalte innlegg

Hva er poenget med denne før påske priskrigen med ekstremt uvanlige lava priser på enkelte ting? som feks påskegodteri, rømme, ostepølser og revet ost

grunnet til at jeg ikke ser poenget er at folk hamstrer og hyllene blir tomme. De 5 første kundene som kommmer etter butikken fikk vare kjøper 10-15 poser ost hver og det blir tomt. Så de neste 300 kundene som også skulle fått det på tilbud får ingenting. Det samme med de som skulle hatt en pose .

eller som jeg som skulle ha en pose twist til en bursdagsfeiring i går. Men butikkene var tomme fordi det var priskrig.  Så jeg trengte en pose, kunne betalt fullpris omså, men nei alt tomt. 

priskriger som dette skaper hamstring. Så få få glede av det. Og de som trenger et av produktene uavhengig av pris, går tomhendt hjem

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At folk skal få en holdning om at det er ok med fullpris 

Anonymkode: 5ea7c...31e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At folk skal få en holdning om at det er ok med fullpris 

Anonymkode: 5ea7c...31e

Kiwi ble tatt på senga i nettopp det. handlevognen kosta tre ganger så mye nå på kiwi lørdag før påske enn rema. Hadde sikkert fungert hvis de venta til mandag og folk var enda mer lei tomme hyller

 

Anonymkode: 5ea7c...31e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det heller ikke. Poenget med priskrig er vel vanligvis å lokke folk til å legge storhamdelen før påske til deres butikk, men nå var det jo tomt mange steder før fredag og lørdag. Da vil jo folk legge storhandelen til de butikkene som ikke var med på priskrigen i stedet, slik at de kan få tak i alt de trenger. 

Anonymkode: 09772...dc2

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt en tradisjon.

Anonymkode: 1ebd4...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan bli tomt for en vare selv om ingen hamstrer førti pakker. Dersom alle som er innom butikken handler én twist-pose hver, blir det jo også tomt til slutt.

Anonymkode: 1ca3f...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at de ulike kjedene slåss om de samme kundene, og derfor blir desperate etter å få folk til å hande i nettopp deres butikk.

Med flere år med dette, har også mange av kundene begynt å forvente dette, ja til og med kreve.

Anonymkode: 1b33b...8e3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikkenes mål er å selge for mest mulig, det er likegyldig for dem om varene går til noen få eller mange. De som kommer til butikken og ikke finner det de skal ha, handler nok ofte noe helt annet isteden, som ellers ikke ville blitt solgt. Kjedene har garantert regnet på kundenes handlingsmønster og hva som lønner seg. I mange butikker slipper man ikke ut igjen uten å åle seg forbi betalende kunder i kassa, så mange ender nok opp med å handle noe når de først er inne. Her hvor jeg bor er det mange butikker i nærheten, så her kan det godt hende noen går til Meny etter å ha prøvde Rema, Kiwi og Coop. Men på mange steder er det ikke sånn konkurranse, så da tar folk heller noe annet enn de planla, men i samme butikk.

Anonymkode: a331a...91b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iår er det helt vilt! Vi har fire lokale butikker her. Alle er tomme for typisk påskegodt. Det er tomt for rømme og egg (perfekt med priskrig på egg, når det er eggmangel). Tomt for pølser, tomt for ost. Og det er fordi at enkelte har hamstret

Anonymkode: 53b73...49d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Iår er det helt vilt! Vi har fire lokale butikker her. Alle er tomme for typisk påskegodt. Det er tomt for rømme og egg (perfekt med priskrig på egg, når det er eggmangel). Tomt for pølser, tomt for ost. Og det er fordi at enkelte har hamstret

Anonymkode: 53b73...49d

Kjenner en fyr som er ufør, han tømte lokal Kiwi for egg og kjører rundt å selger til alle for 50kr for 12 egg. Det er hans måte å tjene ekstra penger på.

Anonymkode: 62ff3...717

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Butikkenes mål er å selge for mest mulig, det er likegyldig for dem om varene går til noen få eller mange. De som kommer til butikken og ikke finner det de skal ha, handler nok ofte noe helt annet isteden, som ellers ikke ville blitt solgt. Kjedene har garantert regnet på kundenes handlingsmønster og hva som lønner seg. I mange butikker slipper man ikke ut igjen uten å åle seg forbi betalende kunder i kassa, så mange ender nok opp med å handle noe når de først er inne. Her hvor jeg bor er det mange butikker i nærheten, så her kan det godt hende noen går til Meny etter å ha prøvde Rema, Kiwi og Coop. Men på mange steder er det ikke sånn konkurranse, så da tar folk heller noe annet enn de planla, men i samme butikk.

Anonymkode: a331a...91b

Jeg tror det var det som var planen når de begynte med dette, men når det fører til at de går tomme for en masse varer før de store handledagene kan det da umulig funke? Nå vet alle som leser aviser at de må unngå Rema og Kiwi hvis de vil finne alt de ønsker å kjøpe til påske. Butikkene kan da umulig tjene noe videre på disse som kjøper bæreposer med påskemarsipan til dumpingpris og ikke noe annet? 

Anonymkode: 09772...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror det var det som var planen når de begynte med dette, men når det fører til at de går tomme for en masse varer før de store handledagene kan det da umulig funke? Nå vet alle som leser aviser at de må unngå Rema og Kiwi hvis de vil finne alt de ønsker å kjøpe til påske. Butikkene kan da umulig tjene noe videre på disse som kjøper bæreposer med påskemarsipan til dumpingpris og ikke noe annet? 

Anonymkode: 09772...dc2

Forskjellen er vel bare at de store handledagene kommer tidligere.

Anonymkode: a331a...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forskjellen er vel bare at de store handledagene kommer tidligere.

Anonymkode: a331a...91b

Det er jo grenser for hvor tidlig man kan handle, da, hvis man vil ha fersk mat. Det er allerede tidlig å handle "palmelørdag" om man skal ha maten til å vare helt fram til andre påskedag. De fleste som skal på hyttetur handler dessuten på veien dit de skal, så da funker det dårlig å handle et par dager før. Kjedene har klart å presse julehandelen fremover, men jeg tror ikke det fungerer ikke like bra på påskehandelen. Nå har de bare tomme hyller og irriterte kunder.

Anonymkode: 09772...dc2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er jo grenser for hvor tidlig man kan handle, da, hvis man vil ha fersk mat. Det er allerede tidlig å handle "palmelørdag" om man skal ha maten til å vare helt fram til andre påskedag. De fleste som skal på hyttetur handler dessuten på veien dit de skal, så da funker det dårlig å handle et par dager før. Kjedene har klart å presse julehandelen fremover, men jeg tror ikke det fungerer ikke like bra på påskehandelen. Nå har de bare tomme hyller og irriterte kunder.

Anonymkode: 09772...dc2

Men ting blir nå utsolgt likevel, også ting med kort holdbarhet. Om varene råtner hjemme hos folk har butikkene uansett tjent sine penger. Og kundene må tilbake etter mer senere.

Anonymkode: a331a...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men ting blir nå utsolgt likevel, også ting med kort holdbarhet. Om varene råtner hjemme hos folk har butikkene uansett tjent sine penger. Og kundene må tilbake etter mer senere.

Anonymkode: a331a...91b

Men ikke til samme butikk. Det var liksom poenget mitt.

Anonymkode: 09772...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men ikke til samme butikk. Det var liksom poenget mitt.

Anonymkode: 09772...dc2

De aller fleste vil antagelig dra tilbake til samme butikk. Folk handler gjerne der det er enklest. Det er fort glemt om man kommer til tomme hyller der et par ganger. Litt som etter streiker, når folk sier "aldri mer SAS/Norwegian/You name it", de vender raskt tilbake etterpå.

Anonymkode: a331a...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

De aller fleste vil antagelig dra tilbake til samme butikk. Folk handler gjerne der det er enklest. Det er fort glemt om man kommer til tomme hyller der et par ganger. Litt som etter streiker, når folk sier "aldri mer SAS/Norwegian/You name it", de vender raskt tilbake etterpå.

Anonymkode: a331a...91b

Jeg tror ikke folk kommer til å boikotte priskrigkjedene, det var ikke det jeg mente. Jeg mente at nå, denne påsken, er både Kiwi og Rema utsolgt for såpass mange varer at det ikke er noen vits i å legge påskehandelen dit. Vi tar det f.eks. på Meny. Det er litt dyrere, men verdt det siden vi kan være ganske sikre på å få tak i det vi pleier å kjøpe. Det betyr at de andre kjedene får lavere salg av alle mulige ikke-priskrigvarer. Sannsynligvis kommer de ikke godt ut sammenlagt. 

Anonymkode: 09772...dc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de kommer godt ut. Dette har jo pågått noen år og de ser fortsatt grunn til å fortsette. Er varene utsolgt lenge før påske, betyr det bare at de har dratt inn pengene tidligere. Og det at noen kanskje dropper butikkbesøket de siste dagene før påske, veies nok opp av andre som kommer til halvtomme hyller og ender med å kjøpe noe annet. Butikkene har nok god kontroll på hva som lønner seg, om det ikke lønte seg med priskrig ville de ikke blitt med.

Anonymkode: a331a...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror de kommer godt ut. Dette har jo pågått noen år og de ser fortsatt grunn til å fortsette. Er varene utsolgt lenge før påske, betyr det bare at de har dratt inn pengene tidligere. Og det at noen kanskje dropper butikkbesøket de siste dagene før påske, veies nok opp av andre som kommer til halvtomme hyller og ender med å kjøpe noe annet. Butikkene har nok god kontroll på hva som lønner seg, om det ikke lønte seg med priskrig ville de ikke blitt med.

Anonymkode: a331a...91b

Priskrigen er en spiral det er vanskelig å stoppe. Alle vil vinne vg børsen. 
Mange kjøpmenn hadde tapt penger i påsken pga lav brutto om ikke kjede eierene subsidierte varene kraftig. Påsken isolert sett er svært ulønnsom. 

Anonymkode: 40024...ea3

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...