Gå til innhold

Skal søke om midlertidig ufør, har panikk rundt dette pga uførefella


Sofies

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med ei som har denne ordningen tror jeg. Ho jobber kun 3 dager i uka og får penger for de to andre dagene, hennes forrige sjef fiksa dette for henne så det kan kan ikke være annet enn gjennom klp!?

Jeg har alltid vært misunnelig på henne men etter å ha lest om uførefella så er jeg så glad for at jeg ikke har den ordningen hun har 😳

Anonymkode: 2fb65...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NAV har ingenting å gjøre med uførepensjon fra KLP.

Du må ha et møte med din sjef og HR hvor du tar med deg tillitsvalgt eller en annen person du stoler på. 
Du skriver at du ikke har vært sykmeldt. Men det må man altså ha vært før man har krav på uførepensjon fra KLP for det får man når man ikke lenger har sykepengerettigheter his arbeidsgiver.

Anonymkode: 8e917...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

På nettsiden virker det som kriteriene er at sykemeldingsoerioden nærmer seg slutten. TS har ikke vært sykemeldt.

Anonymkode: c7f95...ea0

Nei, det er ikke et kriterium. Grunnen til at det står slik er man er helt idiot om man ikke beholder full lønn i form av sykepenger istedenfor å gå ned i lønn og motta uførepensjon når man fortsatt har sykepengerettigheter. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det har jo ingenting å si om det er midlertidig eller permanentet. Det er ikke din sjef eller hr som søker ufør for deg. Uansett er det ikke de som bestemmer  det. I tillegg må du gå sykmeldt en stund før noe av dette er aktuelt.  

Mulig de har oppdrag fra nav om å gi dem en vurdering på din arbeisevne. Men det krever jo at du er i ia bedrift eller annen ordning som hat medført at du allerede er gradert sykmeldt. 

Du går iallefall ikke rett fra full jobb og inn i midlertidig ufør. Det er foresten en veldig bra ordning om du har litt helse utfordringer som tar tid og ikke bør jobbe eller jobbe fullt til du blir evnt frisk eller bedre. 

Anonymkode: 7331d...a8d

Nav kan ikke gi oppdrag til arbeidsgiver til en person som ikke er sykemeldt om å vurdere arbeidsevne! Noen ganger blir jeg helt sjokkert over hvor idiotiske folk kan få seg til å skrive. Tror du selv på det du skriver? Hvorfor kommer du med feil opplysninger til ts på den måten??!

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

NAV har ingenting å gjøre med uførepensjon fra KLP.

Du må ha et møte med din sjef og HR hvor du tar med deg tillitsvalgt eller en annen person du stoler på. 
Du skriver at du ikke har vært sykmeldt. Men det må man altså ha vært før man har krav på uførepensjon fra KLP for det får man når man ikke lenger har sykepengerettigheter his arbeidsgiver.

Anonymkode: 8e917...9a8

Jo, man kan søke ufør fra klp uansett, men som jeg skriver over, hvis man gjør det er man ganske fjern. 

Ts bør helt klart snakke med tillitsvalgt og aldri mer ha møte med sjef uten tillitsvalgt til stede, så det er et veldig bra råd. 

Anonymkode: b0230...208

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies skrev (20 timer siden):

Legen min sier at hun gir meg sykemelding med en gang jeg trenger det, men jeg er en som ikke vil gi meg dessverre, jeg vil jobbe og bidra så mye jeg kan, selv om jeg er ingenting når jeg kommer hjem. 

 

Men hvis den dagen kommer at jeg ikke klarer stå på beina mer, så må jeg bare få en gradert sykemelding. 

 

Er på en veldig stressende jobb, jeg hadde brystsmerter i flere dager og bestemte meg for å få en hastetime hos legen alle dagen da min far døde av infarkt og min mor har hatt infarkt, jeg har to barn jeg må leve for. 

 

Da tok sjefen meg til side og så at han hadde styringsrett på å nekte meg til å dra til legen og masse greier. Jeg så at jeg forsto pga mye fravær på arbeidsplassen, men jeg måtte bare, det var enten legen eller ambulanse. 

 

Jeg brukte pausen min hos legen og avspaserte 15 minutter ved siden av det pga EKG som legen brukte litt tid på. 

 

Jeg jobber så hardt der og er der hver bidige dag og jobber for 2/3 og så fort jeg trenger 15 min hos legen så får jeg tilsnakk. Jeg er livredd for å ringe meg syk pga sjefen blir sur. 

 

Jeg er fanga... Jeg blir kvalt. Jeg er på møter pga barna mine og kommer rett tilbake på jobb, jeg må sitte hver uke på veiledning og høre at sjefen mener at jeg ikke fyller stillingen min, men det gjør jeg fullt ut og mer, og det vet jeg godt. Sjefen min sitter på kontor og ser ikke min arbeidshverdag.

Du sier du vil jobbe og bidra så mye du kan, og at dui har to barn hjemme. Og at du er tom når du kommer hjem? 
Jobber du og bidrar du så mye du kan som mamma nå ? Eller prioriterer du jobbe fremfor å være mamma? 

Jeg er veldig for det å ha en god arbeidsmoral, og unngå "unødvendig" fravær. 
Men jeg skal love deg at den dagen du går på en smell og blir sengeliggende med utbrenthet, så er det ikke en eneste person som takker deg. 

Du har de fleste symptomer på utbrenthet, du har nå valget mellom å roe ned, og forhåpentligvis unngå å gå fullstendig på veggen, eller du kan velge prioritere jobben din fremfor familie og helse. 

Arbeidsgiver sier allerede at han gir så faen i deg at han ikke verken vil la deg gå til lege, eller har forståelse for at du er på møter med barna. Er det han du vil gi alt for, eller vil du gi alt for barna i stedet? Er sjefen din så viktig for deg at du gir han førsteprioritet fremfor barna? 

Den dagen du ikke står på beina mer, som du selv sier, hvordan skal du stille opp for barna dine, og delta på møter? 

På jobben kan du erstattes på dagen, du er ikke så viktig. 
På hjemmebane er du uerstattelig. 
Hvilke av disse stedene ønsker du prioritere? 

Mt3 skrev (13 timer siden):

En må ha vært medlem i klp ordningen i minst 2år, da kan en etter sykemelding få innvilget uførepensjon fra klp om en kun trenger 40% eller mindre. MEN om en tar den ordningen og senere må ut i full uføre så telles kun de 60+% en faktisk har jobbet i det nye grunnlaget som uføretrygden da vil regnes ut ifra.

Man kan få uførepensjon i karenstiden så lenge man ikke har hatt symptomer/diagnose ved innmelding. 
Jeg fikk godkjent midlertidig uføre når sykepengene gikk ut, jeg hadde vært ansatt 7 måneder da jeg ble sykemeldt. 

Anonymkode: 4b60d...0df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må gjøre er å søke andre jobber, denne jobben/sjefen er jo toxic så det holder. Kan godt hende ting vil bli mye bedre på en annen arbeidsplass, og at ufør ikke er nødvendig. 

Anonymkode: 15342...d7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg TS, denne sjefen din virker jo helt blåst! Jeg kan ikke så mye om KLP og ordningene der, men i mine øyne høres det mer ut som om du skal ha en sykemelding for å stable deg litt på beina igjen. Sjefen din kan IKKE nekte deg legetime (men hun kan nekte å betale deg lønn for tiden du er der).

Stor klem til deg ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner jeg er litt bekymret for min veninne som har 20% klp, og som opplever helseforverring(må opereres på nytt i år). Hun tenker å få 40% klp. Jeg har sagt at det trolig ikke er så lurt, med tanke på at det er stor sjanse for minst 50 ufør i fremtiden. Hun «ødelegger» grunnlaget, og mister hun ikke også pensjonspoeng på klp? Er det noen sjans for 40% ufør OG klp? jeg kan ingenting om klp. Hun har 3 barn og sliter økonomisk, og jobber  i tungt lavtlønnsyrke😐

Anonymkode: 5165c...796

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjenner jeg er litt bekymret for min veninne som har 20% klp, og som opplever helseforverring(må opereres på nytt i år). Hun tenker å få 40% klp. Jeg har sagt at det trolig ikke er så lurt, med tanke på at det er stor sjanse for minst 50 ufør i fremtiden. Hun «ødelegger» grunnlaget, og mister hun ikke også pensjonspoeng på klp? Er det noen sjans for 40% ufør OG klp? jeg kan ingenting om klp. Hun har 3 barn og sliter økonomisk, og jobber  i tungt lavtlønnsyrke😐

Anonymkode: 5165c...796

Hun mister ikke pensjonspoeng i KLP, men mtp pensjonspoeng i NAV er det bedre f.eks med 50% AAP/UT og 50% lønn, enn redusert stilling uten AAP/uføretrygd. Men kommer jo mye an på hvor lenge det er snakk om, om det er av betydning eller ikke.

Tror det er uvanlig å få 40% uføretrygd (+KLP) uten først å ha vært minst 50% syk en periode.

Anonymkode: bd563...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies skrev (På 24.3.2024 den 8.37):

Nei, det har ikke vært snakk om syke melding. Kun midlertidig uføre fra klp

Da burde du spesifisert det i hovedinnlegget ditt.. For UFØR som alle andre tror du mener basert på hva du skriver er NAV og lege.. Ikke arbeidsgiver eller HR som har noe med. 

Du kan ikke forvente gode eller korrekte råd når hovedinnlegget ditt mangler nødvendig informasjon. 

Din type ufør har nada null niks med "normal" ufør å gjøre. 

Anonymkode: 379d6...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg overhode ikke å gjøre det. Snakker av egen erfaring. Send en sms til veileder og sjef, selv om det er påskeferie. Du får også brev fra KLP som du kan velge å ikke godta. Så prosessen fullføres ikke uten deg. Du har ikke sagt opp de resterende 40% prosent hos arbeidsgiver? Du er fortsatt ansatt i 100% stilling?

Anonymkode: ca37d...035

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da burde du spesifisert det i hovedinnlegget ditt.. For UFØR som alle andre tror du mener basert på hva du skriver er NAV og lege.. Ikke arbeidsgiver eller HR som har noe med. 

Du kan ikke forvente gode eller korrekte råd når hovedinnlegget ditt mangler nødvendig informasjon. 

Din type ufør har nada null niks med "normal" ufør å gjøre. 

Anonymkode: 379d6...05b

Ta deg sammen og snakk for deg selv. «Alle andre» tror ikke ts snakker om UFØR, hun skriver jo tydelig midlertidig ufør. Vi som vet hva det er, forstår det helt utmerket. At du svarer i en tråd der du ikke har peiling er ditt problem. 

Anonymkode: b0230...208

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ordningen via Klp;  Det er viktig å vite at hvis man lønnes i feks 60% av arbeidsgiver, dekker ikke Klp 40%, men ca. 70% av 40%. Man får 100% pensjonsopptjening i Klp, men 60% opptjening hos Nav/folketrygden. Og hvis man blir mer ufør ved et senere tidspunkt beregnes det ut i fra 60% lønn og ikke 100. 

Anonymkode: 92c7d...439

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies skrev (På 24.3.2024 den 8.24):

Jeg er under veiledning på jobb pga sjefen min mener at jeg trenger å sortere tankene mine... så jeg sa Ja bare for å please henne.

Veileder sa sist at hun mente at jeg bør søke 40 % Midlertidig ufør, det hørtes veldig godt ut så jeg sa ja med en gang. Så hun skal kontakte HR og sjefen min for å få igang det som må til for å få til dette. 

 

Men så leser jeg nå om uførefella, og nå ønsker jeg ikke dette overhodet! Det er påske og hun har ferie så jeg er livredd for at prosessen er satt igang allerede.

 

Må jeg skrive under på noe for at det skal gå gjennom eller fylle ut skjema selv? For jeg ønsker å stoppe dette med en gang men får ikke gjort det fordi det er jo påske! 

 

Så fortvila og redd nå..

 

 

 

Midlertidig ufør forsvant for mange år siden.

Anonymkode: 5a8c4...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Midlertidig ufør forsvant for mange år siden.

Anonymkode: 5a8c4...c40

🤦‍♀️

Anonymkode: 5bd50...f62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mange uriktige svar, ser at ts skriver midlertidig ufør i førstepost, og så snakker folk en masse om vanlig permanent ufør? Hva med å lese problemstillingen før man kommer med kritikk? 

 

 

Midlertidig ufør  = uførepensjon. Og det finnes i høyeste grad enda, bare så det er sagt selv om flere uvitende her nekter for det.

Man trenger ikke å ha vært sykemeldt først for å få det. 

Det er også noe av det dummeste man gjør.

Anonymkode: 2fb65...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en skam at så mange blir lurt i den fella og får sjokk når de innser at de har ødelagt for seg selv resten av livet. 

 

Og veldig dumt at folk ikke setter seg inn i ting før de skriver under. 

Anonymkode: 2fb65...983

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er veldig bekymret for en venn som er i uførepensjon 50%, går det også under denne uførefella? ☹ 

Anonymkode: 2fb65...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er veldig bekymret for en venn som er i uførepensjon 50%, går det også under denne uførefella? ☹ 

Anonymkode: 2fb65...983

Hvis han har uføretrygd fra NAV: nei.

Hvis han har uførepensjon fra klp og ingenting fra NAV: ja

Anonymkode: 615ca...a9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for tulleinnlegg og brukerangrep, og svar til det. 

_popcorn_, adm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollegaen min har denne ordningen 40%, bør jeg fortelle henne om det eller ikke? Eller skal jeg holde meg unna?☹

 

Husker hun fortalte at forrige sjefen hennes hadde fiksa det for henne, og da tenkte jeg med en gang at det var merkelig siden sjefen hennes hjalp henne med det. Sjefen hadde sagt at hun så at kollegaen min ikke trivdes i 100% jobb og at hun var sliten osv...

ALDRI er det jo slik at en sjef fikser at en ansatt får fri 2 dager i uka men får full lønn???😳

Så derfor lurer jeg på hva en slik ordning gjennom klp betyr for en arbeidsgiver?? Taper de på det, må de fikse vikar, tjener arbeidsgiver på det? Jeg nekter å tro at en sjef lager mer trøbbel for seg selv for å bry seg om en ansatt. Sjefer er og blir egoistiske for hva som er best for seg selv og bedriften.

Anonymkode: 2fb65...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...