Gå til innhold

Skal søke om midlertidig ufør, har panikk rundt dette pga uførefella


Sofies

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg forstår hva du mener. Dette er ikke snakk om ufør fra Nav, men midlertidig ufør via KLP. Jeg har vært gjennom det samme ( 40 % ufør via Spk, uten å blande inn Nav). Og ja, det stemmer at du da kan havne i uførefella. Det går ut på at dersom du senere blir sykere og havner over 50 % utenfor jobb, og må søke Nav om Aap eller ufør, da får du veldig lav beregning. Samme gjelder ved overgang til alderspensjon. 
Men du trenger ikke ha panikk, er hvis du går på dette i lang tid at uførefelle oppstår. Anbefaler sykemelding i stedenfor. Snakk i såfall med legen. 

Anonymkode: 62a43...17a

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det bare vært så lett og bli midlertidlig ufør, fagforening eller ei. Du burde vært på andre ytelser først. Ufør er varig ikke noe man tror for en kort periode, det betyr ikke at man ikke noen gang i fremtiden kan gå tilbske til vanlig jobb. Men for og få ufør uansett grad, så skal det være noe man ser for seg varig. Saksbehandler kan si så mye dem ønsker, det er ikke dem som bestemmer. Her er det sykemelding eller aap som gjelder for dem 40 prosenten. Vært igjennom mølla tak tok 10 år

Anonymkode: f341e...627

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen.

 

Jeg håper da virkelig at det kreves utfylling av skjema for meg og eller evt en underskrift og at de ikke bare kan kokkelere dette sammen bak min rygg? Veileder, HR og sjefen min...😑

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for svar alle sammen.

 

Jeg håper da virkelig at det kreves utfylling av skjema for meg og eller evt en underskrift og at de ikke bare kan kokkelere dette sammen bak min rygg? Veileder, HR og sjefen min...😑

Ja, er ganske sikker på at KLP vil ha en søknad fra deg. Uansett kan du stoppe det hele når som helst ved å ta en telefon til dem.

Anonymkode: bd563...67b

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midlertidig  uførepensjon settes igang når sykepengene nærmer seg slutt .( den kommunale pensjonskassen) Du må fylle ut skjema ja - arbeidsgiver kan ikke gjennomføre dette uten at du skriver under.

Jeg ble 50% ufør for 3 år siden. Jeg søkte om klp og aap  samtidig  da disse overlapper hverandre  litt.( man kan selfølgelig  ikke få full dekning fra både klp og nav) 

( om du blir ufør tar nødvendigvis ikke årevis- jeg fikk innvilget  av NAV etter 2.5 mnd men har en alvorlig  degrerende fysisk  sykdom)

Sånn ser mine utbetalinger ut hver mnd:

50% ufør (NAV)

50 % lønn

Pluss 3000 kr utbetaling  midlertidig uførepensjon  fra pensjonskassen ( bla annet fordi jeg har 2 barn)

Anonymkode: c2735...f8d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies skrev (3 minutter siden):

Tusen takk for svar alle sammen.

 

Jeg håper da virkelig at det kreves utfylling av skjema for meg og eller evt en underskrift og at de ikke bare kan kokkelere dette sammen bak min rygg? Veileder, HR og sjefen min...😑

Arbeidsgiver kan ikke tvinge deg til dette. De kan heller ikke gjøre dette bak ryggen din. Du må selv skrive under på søknaden.  
Pust godt inn med magen noen ganger, du har kontrollen her.

Kontakt de i KLP og forklar situasjonen. De kan hjelpe deg. Har du sendt av gårde en søknad så an du alltids trekke søknaden. 

https://www.klp.no/kontakt-oss

Anonymkode: 905fe...d80

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, takk for flotte brukbare svar dere. Jeg kan bare ikke miste noen penger, har to barn med strev som jeg må ta meg av resten av livet 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies skrev (28 minutter siden):

Tusen takk for svar alle sammen.

 

Jeg håper da virkelig at det kreves utfylling av skjema for meg og eller evt en underskrift og at de ikke bare kan kokkelere dette sammen bak min rygg? Veileder, HR og sjefen min...😑

Legen din må selvfølgelig uansett involveres. 

Anonymkode: 39ad4...033

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er på et sted hvor du ikke har det bra og ikke klarer å jobbe/yte på jobb lønner det seg å starte med sykemelding.

Det stemmer at det ikke er lurt å søke uførepensjon fra KLP og stå på dette i mange år ettersom det vil kunne redusere inntektsgrunnlaget ditt dersom du senere blir ufør via NAV. 

Jeg søkte selv om uførepensjon via KLP, og kunne da selv logge inn på mine sider på klp.no og trekke søknaden underveis, noe jeg gjorde. Du kan jo logge inn der og se om det ligger en søknad der.

Jeg ble sykemeldt isteden den gangen og har snart brukt opp det året med sykepenger. Har nå søkt om AAP, og har jeg også søkt om uførepensjon fra KLP i tillegg. Dersom jeg ender opp med å søke ufør etterhvert vil beregningsgrunnlaget for min ufør være årene før jeg ble sykemeldt, som da er min vanlige lønn.

Lykke til ☺️❤️

Anonymkode: 0afc7...4f7

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dersom du er på et sted hvor du ikke har det bra og ikke klarer å jobbe/yte på jobb lønner det seg å starte med sykemelding.

Det stemmer at det ikke er lurt å søke uførepensjon fra KLP og stå på dette i mange år ettersom det vil kunne redusere inntektsgrunnlaget ditt dersom du senere blir ufør via NAV. 

Jeg søkte selv om uførepensjon via KLP, og kunne da selv logge inn på mine sider på klp.no og trekke søknaden underveis, noe jeg gjorde. Du kan jo logge inn der og se om det ligger en søknad der.

Jeg ble sykemeldt isteden den gangen og har snart brukt opp det året med sykepenger. Har nå søkt om AAP, og har jeg også søkt om uførepensjon fra KLP i tillegg. Dersom jeg ender opp med å søke ufør etterhvert vil beregningsgrunnlaget for min ufør være årene før jeg ble sykemeldt, som da er min vanlige lønn.

Lykke til ☺️❤️

Anonymkode: 0afc7...4f7

Wow tusen takk! Blir overveldet av hjelpsomheten til dere her inne! 

 

Måtte du fylle ut skjemaer osv selv da du søkte? Jeg har ikke fylt ut noe enda.❤

 

Endret av Sofies
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imidlertid uføretrygd finnes ikke kenger. Tidsbegrensete uføretrygd ble avsluttet for endel år siden. Nå er det sykemelding, Aap eller varig uføretrygd. 

Anonymkode: b02b6...3fa

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør jobben min mer enn bra nok, har lavt fravær (3 dager egenmelding siden august ifjor) jobber 100% men har to barn som strever i bhg og skole og opplever vold og overgrep ekskludering på skole og ekskludering i bhg, det er vondt for meg å stå i, derfor mener sjefen at jeg trengte hjelp via veiledning.

 

Da sier veileder at hun synes synd på meg og ville at jeg skulle bli midlertidig ufør 40 % for å få litt tid til å hente meg inn. 

Men det er nå en ekstra stor byrde for meg pga jeg leser om uførefella idag. 

 

Jeg mistenker nå at det hele er et opplegg for å stoppe meg i å sykemelde meg.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er uførefella? 😅

Anonymkode: 1b247...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Midlertidig uførepensjon får du føest når lønnen din blir redusert på grunn av dine helsemessige utfordringer. Altså når sykepengene går ut.

Hvis du ikke er sykemeldt så er det sykemelding som er første steget.

Men så blir jeg litt usikker, når du har veileder på jobb. Jobber du 100% i en helt ordinær stilling? Hva menes med "sortere tankene"? Har du historikk med psykisk lidelse ?

Det blir ikke søkt noe som helst uten ditt samtykke. Å få midlertidig uførepensjon uten å ha makset sykepengene vil være en tung prosess da det krever mye dokumentasjon fra helsevesenet.

Sofies skrev (1 time siden):

Dette er ikke vanlig ufør, dette er midlertidig ufør via klp, 20 eller 40 %

Den skal kun dekke litt av lønnstapet når lønnen reduseres.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Imidlertid uføretrygd finnes ikke kenger. Tidsbegrensete uføretrygd ble avsluttet for endel år siden. Nå er det sykemelding, Aap eller varig uføretrygd. 

Anonymkode: b02b6...3fa

Midlertidig uførepensjon finnes definitivt fortsatt. Men det er fra forsikring, ikke NAV.

Anonymkode: 4b60d...0df

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies skrev (4 minutter siden):

Jeg gjør jobben min mer enn bra nok, har lavt fravær (3 dager egenmelding siden august ifjor) jobber 100% men har to barn som strever i bhg og skole og opplever vold og overgrep ekskludering på skole og ekskludering i bhg, det er vondt for meg å stå i, derfor mener sjefen at jeg trengte hjelp via veiledning.

 

Da sier veileder at hun synes synd på meg og ville at jeg skulle bli midlertidig ufør 40 % for å få litt tid til å hente meg inn. 

Men det er nå en ekstra stor byrde for meg pga jeg leser om uførefella idag. 

 

Jeg mistenker nå at det hele er et opplegg for å stoppe meg i å sykemelde meg.

Jeg skjønner ikke helt det. Eller, da må de være veldig gniene på jobben din. Hvis du blir 40% sykmeldt skal de vel bare betale sykepenger de første 14 dagene, deretter er det NAV som betaler. Eneste forskjellen for dem i forhold til ufør.

Anonymkode: bd563...67b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Midlertidig uførepensjon får du føest når lønnen din blir redusert på grunn av dine helsemessige utfordringer. Altså når sykepengene går ut.

 

Anonymkode: 4b60d...0df

Det er ikke alle offentlige pensjonsordninger som krever at du er sykmeldt et år, hvis det er uten nav-ytelse. Men de krever jo legeerklæring på at du er syk. (Og den burde for ts del heller brukes på å få sykepenger.)

Anonymkode: bd563...67b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sofies skrev (56 minutter siden):

Wow tusen takk! Blir overveldet av hjelpsomheten til dere her inne! 

 

Måtte du fylle ut skjemaer osv selv da du søkte? Jeg har ikke fylt ut noe enda.❤

 

Ja, jeg gjorde alt selv på nett, det var ingen som gjorde noe for meg. Det er uansett en prosess med saksbehandlingstid, så jeg tror ikke det gjør noe om du lar dette ligge til over påske. Jeg har jo hatt en søknad inne nå i flere uker uten at det har skjedd noe ☺️ 

Hvis hverdagen er uoverkommelig for deg akkurat nå ville jeg snakket med fastlege. Kanskje er en sykemelding riktig, eller kanskje er omsorgspenger/omsorgspermisjon mer riktig dersom det er barnas problemer som sliter deg ut? (Her kan jeg ingenting om regelverk, så godt mulig jeg tar feil altså).

Anonymkode: 0afc7...4f7

  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KLP har også en chat jeg brukte en del i forbindelse med at jeg søkte, de er veldig hjelpsomme. Hvis den ikke er åpen akkurat nå, så er den kanskje åpen i morgen? Bare be bot’en om å då snakke med en veileder ☺️

Anonymkode: 0afc7...4f7

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies skrev (40 minutter siden):

Jeg gjør jobben min mer enn bra nok, har lavt fravær (3 dager egenmelding siden august ifjor) jobber 100% men har to barn som strever i bhg og skole og opplever vold og overgrep ekskludering på skole og ekskludering i bhg, det er vondt for meg å stå i, derfor mener sjefen at jeg trengte hjelp via veiledning.

 

Da sier veileder at hun synes synd på meg og ville at jeg skulle bli midlertidig ufør 40 % for å få litt tid til å hente meg inn. 

Men det er nå en ekstra stor byrde for meg pga jeg leser om uførefella idag. 

 

Jeg mistenker nå at det hele er et opplegg for å stoppe meg i å sykemelde meg.

Da spørs det om ikke veileder har missforstått noe, uansett hvor jeg leser om uførepensjon fra klp så står det at det kan søkes ved sykdom eller skade og da vil det vel kreve legeattest. Du skriver jo at du nå er i 100% jobb og knapt har sykefravær, skjønner at både du og arbeidsplassen merker at du er på felgen altså men det spørs om legen ser det samme

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt det. Eller, da må de være veldig gniene på jobben din. Hvis du blir 40% sykmeldt skal de vel bare betale sykepenger de første 14 dagene, deretter er det NAV som betaler. Eneste forskjellen for dem i forhold til ufør.

Anonymkode: bd563...67b

Nettop, og de fleste større bedrifter har vel gjerne en forsikring som gjør at de slipper unna med enda færre dager. Det kan såklart være pga statistikk utad, men da burde de kanskje heller tilbudt ts permisjon med lønn. For så vidt jeg skjønner så må en ha sykemelding el for å kunne søke uførepensjon 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Mt3 skrev (10 minutter siden):

Da spørs det om ikke veileder har missforstått noe, uansett hvor jeg leser om uførepensjon fra klp så står det at det kan søkes ved sykdom eller skade og da vil det vel kreve legeattest. Du skriver jo at du nå er i 100% jobb og knapt har sykefravær, skjønner at både du og arbeidsplassen merker at du er på felgen altså men det spørs om legen ser det samme

Nettop, og de fleste større bedrifter har vel gjerne en forsikring som gjør at de slipper unna med enda færre dager. Det kan såklart være pga statistikk utad, men da burde de kanskje heller tilbudt ts permisjon med lønn. For så vidt jeg skjønner så må en ha sykemelding el for å kunne søke uførepensjon 

Legen min sier at hun gir meg sykemelding med en gang jeg trenger det, men jeg er en som ikke vil gi meg dessverre, jeg vil jobbe og bidra så mye jeg kan, selv om jeg er ingenting når jeg kommer hjem. 

 

Men hvis den dagen kommer at jeg ikke klarer stå på beina mer, så må jeg bare få en gradert sykemelding. 

 

Er på en veldig stressende jobb, jeg hadde brystsmerter i flere dager og bestemte meg for å få en hastetime hos legen alle dagen da min far døde av infarkt og min mor har hatt infarkt, jeg har to barn jeg må leve for. 

 

Da tok sjefen meg til side og så at han hadde styringsrett på å nekte meg til å dra til legen og masse greier. Jeg så at jeg forsto pga mye fravær på arbeidsplassen, men jeg måtte bare, det var enten legen eller ambulanse. 

 

Jeg brukte pausen min hos legen og avspaserte 15 minutter ved siden av det pga EKG som legen brukte litt tid på. 

 

Jeg jobber så hardt der og er der hver bidige dag og jobber for 2/3 og så fort jeg trenger 15 min hos legen så får jeg tilsnakk. Jeg er livredd for å ringe meg syk pga sjefen blir sur. 

 

Jeg er fanga... Jeg blir kvalt. Jeg er på møter pga barna mine og kommer rett tilbake på jobb, jeg må sitte hver uke på veiledning og høre at sjefen mener at jeg ikke fyller stillingen min, men det gjør jeg fullt ut og mer, og det vet jeg godt. Sjefen min sitter på kontor og ser ikke min arbeidshverdag.

Endret av Sofies
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...