Gå til innhold

Skal søke om midlertidig ufør, har panikk rundt dette pga uførefella


Sofies

Anbefalte innlegg

Jeg er under veiledning på jobb pga sjefen min mener at jeg trenger å sortere tankene mine... så jeg sa Ja bare for å please henne.

Veileder sa sist at hun mente at jeg bør søke 40 % Midlertidig ufør, det hørtes veldig godt ut så jeg sa ja med en gang. Så hun skal kontakte HR og sjefen min for å få igang det som må til for å få til dette. 

 

Men så leser jeg nå om uførefella, og nå ønsker jeg ikke dette overhodet! Det er påske og hun har ferie så jeg er livredd for at prosessen er satt igang allerede.

 

Må jeg skrive under på noe for at det skal gå gjennom eller fylle ut skjema selv? For jeg ønsker å stoppe dette med en gang men får ikke gjort det fordi det er jo påske! 

 

Så fortvila og redd nå..

 

 

 

Endret av Sofies
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du helt forstår ufør..

  • Liker 35
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blander endel begreper her. Det er ikke sjefen din som bestemmer  om du skal søke uføretrygd eller ikke. Det er lege og NAV og evt spesialister. Uførefella, ja. Er det noe med at man taper på å søke om 50% istedetfor 100%? Prosessen med å søke uføretrygd går ikke så fort, så det er ikke noe du ikke kan stoppe eller endre ennå.

Anonymkode: a094a...722

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du trenger å skjerpe deg.. før ufør må man jo sykmeldes. Snakk med legen din

Anonymkode: 7b146...cf7

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (2 minutter siden):

Tror ikke du helt forstår ufør..

Ja jeg kan ikke noe om det haha, men det er altså ikke snakk om sånn livslang 100%ufør der folk må gjennom masse, men midlertidig ufør gjennom KLP. 

 

Er så livredd for at prosessen er igang og jeg ikke får stoppet den. Var så dum og sa ja på det møtet uten å sette meg ordentlig inn i det for jeg er så utslitt.  Håper jeg må underskrive og fylle ut skjemaer selv også og de ikke bare kan fikse dette for meg bak min rygg.😭

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som om du trenger å skjerpe deg.. før ufør må man jo sykmeldes. Snakk med legen din

Anonymkode: 7b146...cf7

Nei, der tar du feil. Veileder og HR mente at jeg var en kandidat til dette og de vet godt at jeg ikke er sykemeldt. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykmelding er det de mener. Og det går via fastlege og Nav, ikke HR.

Anonymkode: a3424...e19

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du blander endel begreper her. Det er ikke sjefen din som bestemmer  om du skal søke uføretrygd eller ikke. Det er lege og NAV og evt spesialister. Uførefella, ja. Er det noe med at man taper på å søke om 50% istedetfor 100%? Prosessen med å søke uføretrygd går ikke så fort, så det er ikke noe du ikke kan stoppe eller endre ennå.

Anonymkode: a094a...722

Sjefen måtte gi en uttalelse så veileder. Og dette er snakk om midlertidig uføre, 40 eller 20%, og veileder skulle ringe og kontakte sjefen og HR og få igang prosessen. 

 

 

Håper bare jeg kan få stoppet dette så fort som mulig og at jeg må fylle ut noe og/eller skrive under så jeg kan nekte og da få stoppet dette. 

 

For den uførefella vil jeg IKKE havne i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sykmelding er det de mener. Og det går via fastlege og Nav, ikke HR.

Anonymkode: a3424...e19

Nei, det har ikke vært snakk om syke melding. Kun midlertidig uføre fra klp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig rart ut det du beskriver. 
Er du sikker på det ikke er aap de mener? 
 

Uansett- prosessen rundt dette tar LANG tid så du trenger ikke å uroe deg. 
Du kan fint stoppe dette. 
Ring NAV i morgen og forklar situasjonen. 
Du har god tid

Anonymkode: 49b0d...023

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 3 vanlige hverdager nå før påske, så du rekker fint å ordne opp i dette

Anonymkode: 49b0d...023

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det tar som regel 5 - 7 år å bli ufør. En lang prosess der alt annet skal prøves først. Tilrettelegging,  sykemelding, AAP, omskolering osv. Så du må ha misforstått noe her.

Anonymkode: 0b55b...998

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres veldig rart ut det du beskriver. 
Er du sikker på det ikke er aap de mener? 
 

Uansett- prosessen rundt dette tar LANG tid så du trenger ikke å uroe deg. 
Du kan fint stoppe dette. 
Ring NAV i morgen og forklar situasjonen. 
Du har god tid

Anonymkode: 49b0d...023

Jeg tror det er en måte for å få folk til å ikke sykemelde seg rett og slett. En slags ordning. Har så lyst til å sende veileder melding og skrive at jeg ikke ønsker dette allikevel men hun har jo påskeferie og jeg vil ikke forstyrre men er helt kvalm av panikk. 

 

Håper det er som du sier at dette tar lang tid, er bare redd at det gjelder vanlig uføretrygd og ikke midlertidig ufør via klp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, det tar som regel 5 - 7 år å bli ufør. En lang prosess der alt annet skal prøves først. Tilrettelegging,  sykemelding, AAP, omskolering osv. Så du må ha misforstått noe her.

Anonymkode: 0b55b...998

Dette er ikke vanlig ufør, dette er midlertidig ufør via klp, 20 eller 40 %

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er 3 vanlige hverdager nå før påske, så du rekker fint å ordne opp i dette

Anonymkode: 49b0d...023

Hun sa forrige uke at hun tok påskeferie, så da har hun fri hele uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe vanskelig å stoppe en slik søknadsprosess. Og tror også man går i den fella litt "gradvis" - hvis det du er redd for er å få dårligere beregningsgrunnlag på en evt. fremtidig AAP.  Siden de ser på de tre siste årene, da er det ikke slik at med en gang du begynner å jobbe 60% uten rett til sykepenger for hele stillingen, vil beregningsgrunnlaget bli ut fra 60% stilling. Men hvis du egentlig er 50% redusert er det dumt å ikke søke uføreytelse i NAV.

Uansett ligger det "problematiske" i å jobbe redusert uten uføreytelse i NAV (på samme måte som de som de som velger det av bekvemmelighet/livssituasjon som ikke er helserelatert), ikke i det å få midlertidig uførepensjon ved siden av redusert stilling.

Anonymkode: bd563...67b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sofies skrev (8 minutter siden):

For den uførefella vil jeg IKKE havne i.

Ikke gjør det! Hilsen en i uførefella. 

Anonymkode: c66f0...6ee

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm skrev (1 minutt siden):

Det er dette ts tenker på

IMG_0085.png

Ja, uførepensjon het det ja, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det er en måte for å få folk til å ikke sykemelde seg rett og slett. En slags ordning. Har så lyst til å sende veileder melding og skrive at jeg ikke ønsker dette allikevel men hun har jo påskeferie og jeg vil ikke forstyrre men er helt kvalm av panikk. 

 

Håper det er som du sier at dette tar lang tid, er bare redd at det gjelder vanlig uføretrygd og ikke midlertidig ufør via klp

Du burde bruke opp retten til sykepenger før du evt. går over på midlertidig uførepensjon.

Anonymkode: bd563...67b

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...