Gå til innhold

Skal søke om midlertidig ufør, har panikk rundt dette pga uførefella


Sofies

Anbefalte innlegg

Hva i alle dager? Sjefen kan ikke nekte deg å dra til legen når du er syk, det høres helt vilt ut. Hva slags arbeidsplass er dette?

Anonymkode: c99bb...41f

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har jo en helt ekstremt spesiell arbeidsgiver. Hva er dette for et sted?

Det er lurt å sykemelde seg før du ikke kan stå på beina lenger. Jo mer på felgen du er - jo lenger tid tar det. Siden man ikke kan sykemeldes fra familielivet er det jobben du må pauses fra. Så hør på legen din og få deg en sykemelding slik at du får en pause og kan fokuserer på familien nå. 

Sjefen din kan ikke nekte deg å dra til lege. Og det med klp greiene er bre tull. De prøver å lure deg. Det krever veldig mye mer enn at HR setter i gang prosessen. Du selv må søke og det krever en god legeerklæring.

Anonymkode: d9973...127

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden det er snakk om 40% ufør gjennom KLP, og du lurer på om dette er lurt. 

Har du egentlig noe valg? Isåfall gir ikke den 40%-en som uførhet mening...

Greia med uførhet er at man ikke har noen valg.

Utover det tenker jeg at jeg heller ville tatt prosessen med fastlege og NAV enn å melde meg rett over på "uførepensjon" hos KLP.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til legen, takk ja til en gradert sykemelding. ❤️

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies skrev (52 minutter siden):

Legen min sier at hun gir meg sykemelding med en gang jeg trenger det, men jeg er en som ikke vil gi meg dessverre, jeg vil jobbe og bidra så mye jeg kan, selv om jeg er ingenting når jeg kommer hjem. 

 

Men hvis den dagen kommer at jeg ikke klarer stå på beina mer, så må jeg bare få en gradert sykemelding. 

 

Er på en veldig stressende jobb, jeg hadde brystsmerter i flere dager og bestemte meg for å få en hastetime hos legen alle dagen da min far døde av infarkt og min mor har hatt infarkt, jeg har to barn jeg må leve for. 

 

Da tok sjefen meg til side og så at han hadde styringsrett på å nekte meg til å dra til legen og masse greier. Jeg så at jeg forsto pga mye fravær på arbeidsplassen, men jeg måtte bare, det var enten legen eller ambulanse. 

 

Jeg brukte pausen min hos legen og avspaserte 15 minutter ved siden av det pga EKG som legen brukte litt tid på. 

 

Jeg jobber så hardt der og er der hver bidige dag og jobber for 2/3 og så fort jeg trenger 15 min hos legen så får jeg tilsnakk. Jeg er livredd for å ringe meg syk pga sjefen blir sur. 

 

Jeg er fanga... Jeg blir kvalt. Jeg er på møter pga barna mine og kommer rett tilbake på jobb, jeg må sitte hver uke på veiledning og høre at sjefen mener at jeg ikke fyller stillingen min, men det gjør jeg fullt ut og mer, og det vet jeg godt. Sjefen min sitter på kontor og ser ikke min arbeidshverdag.

Men da er jo saken enkel da, du må bare få legen til å skrive ut sykemelding. Veldig useriøst av arbeidsgiver. Såklart kan arbeidsgiver betvile sykemeldinger, men det vil jo ikke hjelpe når legen vet hvor presset din situasjon er og hvor nærme du er en total kollaps. 

Du kan jo være sykemeldt i 12mnd før en må tenke på uføre/aap eller klp uførepensjon. Du kan godt bruke tiden på å skaffe deg ny jobb, om dere da må flytte så vil jo det kanskje være positivt for barna som får mulighet til ny start i nytt miljø. Egentlig så høres det ut som at dere alle 3 kunne hatt godt av å prøve et nytt miljø, for det skal ikke være slik verken i barnehage, skole eller på jobb.

 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies skrev (2 timer siden):

Jeg gjør jobben min mer enn bra nok, har lavt fravær (3 dager egenmelding siden august ifjor) jobber 100% men har to barn som strever i bhg og skole og opplever vold og overgrep ekskludering på skole og ekskludering i bhg, det er vondt for meg å stå i, derfor mener sjefen at jeg trengte hjelp via veiledning.

 

Da sier veileder at hun synes synd på meg og ville at jeg skulle bli midlertidig ufør 40 % for å få litt tid til å hente meg inn. 

Men det er nå en ekstra stor byrde for meg pga jeg leser om uførefella idag. 

 

Jeg mistenker nå at det hele er et opplegg for å stoppe meg i å sykemelde meg.

Hva slags veileder er dette?

Anonymkode: 63830...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofies skrev (1 time siden):

Men hvis den dagen kommer at jeg ikke klarer stå på beina mer, så må jeg bare få en gradert sykemelding. 

Jeg holdt på slik til jeg ikke kunne stå på bena. Kunne ikke stå på bena bokstavelig talt besvimte av å stå over en viss tid. Jeg hadde heldigvis en selvgående ungdom i huset. Du som har to mindre som trenger ekstra av deg, du kan ikke kjøre deg til de grader i grøfta. Hvem skal ta vare på barna dine da?

Anonymkode: 63830...057

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere, klarer dessverre ikke svare dere så godt akkurat nå, gråter og gråter og er helt fortvila over situasjonen min. Blir kvalt, er helt utslitt, helt tynnslitt.  Skriver mer til hver og en av dere om en stund. Tusen takk for alle svar ❤❤ 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies skrev (1 time siden):

Legen min sier at hun gir meg sykemelding med en gang jeg trenger det, men jeg er en som ikke vil gi meg dessverre, jeg vil jobbe og bidra så mye jeg kan, selv om jeg er ingenting når jeg kommer hjem. 

 

Men hvis den dagen kommer at jeg ikke klarer stå på beina mer, så må jeg bare få en gradert sykemelding. 

 

Er på en veldig stressende jobb, jeg hadde brystsmerter i flere dager og bestemte meg for å få en hastetime hos legen alle dagen da min far døde av infarkt og min mor har hatt infarkt, jeg har to barn jeg må leve for. 

 

Da tok sjefen meg til side og så at han hadde styringsrett på å nekte meg til å dra til legen og masse greier. Jeg så at jeg forsto pga mye fravær på arbeidsplassen, men jeg måtte bare, det var enten legen eller ambulanse. 

 

Jeg brukte pausen min hos legen og avspaserte 15 minutter ved siden av det pga EKG som legen brukte litt tid på. 

 

Jeg jobber så hardt der og er der hver bidige dag og jobber for 2/3 og så fort jeg trenger 15 min hos legen så får jeg tilsnakk. Jeg er livredd for å ringe meg syk pga sjefen blir sur. 

 

Jeg er fanga... Jeg blir kvalt. Jeg er på møter pga barna mine og kommer rett tilbake på jobb, jeg må sitte hver uke på veiledning og høre at sjefen mener at jeg ikke fyller stillingen min, men det gjør jeg fullt ut og mer, og det vet jeg godt. Sjefen min sitter på kontor og ser ikke min arbeidshverdag.

Men kjære deg, sånn kan du jo ikke ha det. Her er det du som må ta et valg og gjøre noe aktivt for å få det bedre. For hver dag du godtar dette så velger du jo en hverdag med stress, angst og dårlig livskvalitet.

Du trenger ikke ta noe oppgjør med sjefen, bare få full sykemelding. Da kan du bruke litt tid på å lande, også kan du bruke dagene dine på å følge opp barna og søke nye jobber.

Anonymkode: 0afc7...4f7

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for svar dere, klarer dessverre ikke svare dere så godt akkurat nå, gråter og gråter og er helt fortvila over situasjonen min. Blir kvalt, er helt utslitt, helt tynnslitt.  Skriver mer til hver og en av dere om en stund. Tusen takk for alle svar ❤❤ 

Og det er sant som flere her sier: tøyer du strikken din noe lengre nå, så ryker den garantert. Det blir iallfall ikke noe enklere å følge opp barna da, så her har du et ansvar ovenfor deg selv og ovenfor ungene dine: ta vare på deg selv, det er ingen andre som gjør det for deg, og det høres ut som du har en fin fastlege på laget.

Lykke til ❤️

Anonymkode: 0afc7...4f7

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies skrev (15 minutter siden):

Tusen takk for svar dere, klarer dessverre ikke svare dere så godt akkurat nå, gråter og gråter og er helt fortvila over situasjonen min. Blir kvalt, er helt utslitt, helt tynnslitt.  Skriver mer til hver og en av dere om en stund. Tusen takk for alle svar ❤❤ 

Du kan kontakte klp sentralt i morgen. De kan sjekke om noe er sendt inn og forklare deg prosessen videre og hvordan du stopper den. Du kan og kontakte fastlegekontoret ditt og få time for sykemelding. Bruk dette først, før du vurderer KLP sin uførepensjon.

Anonymkode: c7f95...ea0

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies skrev (3 timer siden):

Legen min sier at hun gir meg sykemelding med en gang jeg trenger det, men jeg er en som ikke vil gi meg dessverre, jeg vil jobbe og bidra så mye jeg kan, selv om jeg er ingenting når jeg kommer hjem. 

 

Men hvis den dagen kommer at jeg ikke klarer stå på beina mer, så må jeg bare få en gradert sykemelding. 

 

Er på en veldig stressende jobb, jeg hadde brystsmerter i flere dager og bestemte meg for å få en hastetime hos legen alle dagen da min far døde av infarkt og min mor har hatt infarkt, jeg har to barn jeg må leve for. 

 

Da tok sjefen meg til side og så at han hadde styringsrett på å nekte meg til å dra til legen og masse greier. Jeg så at jeg forsto pga mye fravær på arbeidsplassen, men jeg måtte bare, det var enten legen eller ambulanse. 

 

Jeg brukte pausen min hos legen og avspaserte 15 minutter ved siden av det pga EKG som legen brukte litt tid på. 

 

Jeg jobber så hardt der og er der hver bidige dag og jobber for 2/3 og så fort jeg trenger 15 min hos legen så får jeg tilsnakk. Jeg er livredd for å ringe meg syk pga sjefen blir sur. 

 

Jeg er fanga... Jeg blir kvalt. Jeg er på møter pga barna mine og kommer rett tilbake på jobb, jeg må sitte hver uke på veiledning og høre at sjefen mener at jeg ikke fyller stillingen min, men det gjør jeg fullt ut og mer, og det vet jeg godt. Sjefen min sitter på kontor og ser ikke min arbeidshverdag.

Høres ut som om at du trenger, bør og må ha 100% sykemelding uten å se deg tilbake igjen. 

Du skjønner jo selv at det er arbeidsplassen som GJØR deg syk?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

U i fra det du skriver, er du ikke kvalifisert for denne ordningen og vil få avslag. Dette kommer til å gå helt fint. Hva men en vanlig sykemelding? 

 

Anonymkode: b755d...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

U i fra det du skriver, er du ikke kvalifisert for denne ordningen og vil få avslag.  

 

Anonymkode: b755d...88d

Selvsagt er hun kvalifisert, men hun ønsker den ikke. Det er også en lite gunstig ordning som kan føre til store økonomiske tap i framtiden!

Anonymkode: b0230...208

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt er hun kvalifisert, men hun ønsker den ikke. Det er også en lite gunstig ordning som kan føre til store økonomiske tap i framtiden!

Anonymkode: b0230...208

På nettsiden virker det som kriteriene er at sykemeldingsoerioden nærmer seg slutten. TS har ikke vært sykemeldt.

Anonymkode: c7f95...ea0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke det var noe som heter midlertigdig ufør. Hvordan fungerer det?

Anonymkode: c1f39...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Visste ikke det var noe som heter midlertigdig ufør. Hvordan fungerer det?

Anonymkode: c1f39...f35

En må ha vært medlem i klp ordningen i minst 2år, da kan en etter sykemelding få innvilget uførepensjon fra klp om en kun trenger 40% eller mindre. MEN om en tar den ordningen og senere må ut i full uføre så telles kun de 60+% en faktisk har jobbet i det nye grunnlaget som uføretrygden da vil regnes ut ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du har jo en helt ekstremt spesiell arbeidsgiver. Hva er dette for et sted?

Det er lurt å sykemelde seg før du ikke kan stå på beina lenger. Jo mer på felgen du er - jo lenger tid tar det. Siden man ikke kan sykemeldes fra familielivet er det jobben du må pauses fra. Så hør på legen din og få deg en sykemelding slik at du får en pause og kan fokuserer på familien nå. 

Sjefen din kan ikke nekte deg å dra til lege. Og det med klp greiene er bre tull. De prøver å lure deg. Det krever veldig mye mer enn at HR setter i gang prosessen. Du selv må søke og det krever en god legeerklæring.

Anonymkode: d9973...127

Det stemmer at arbeidsgiver ikke har noe med søknaden til KLP å gjøre, men når man får innvilget en uføregrad der må man enten si opp eller får permisjon for den delen av stillingen. Og det er det HR som ordner, selvfølgelig etter søknad fra arbeidstaker. Men dette høres jo ut som en leder som går rimelig på kanten med loven, så om jeg var TS ville jeg forsikret meg om at jeg ikke hadde blitt lurt til å signere på noe slikt. Det høres jo ut som om de prøver å bli kvitt TS. 

Anonymkode: 334e3...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies skrev (9 timer siden):

Dette er ikke vanlig ufør, dette er midlertidig ufør via klp, 20 eller 40 %

Det har jo ingenting å si om det er midlertidig eller permanentet. Det er ikke din sjef eller hr som søker ufør for deg. Uansett er det ikke de som bestemmer  det. I tillegg må du gå sykmeldt en stund før noe av dette er aktuelt.  

Mulig de har oppdrag fra nav om å gi dem en vurdering på din arbeisevne. Men det krever jo at du er i ia bedrift eller annen ordning som hat medført at du allerede er gradert sykmeldt. 

Du går iallefall ikke rett fra full jobb og inn i midlertidig ufør. Det er foresten en veldig bra ordning om du har litt helse utfordringer som tar tid og ikke bør jobbe eller jobbe fullt til du blir evnt frisk eller bedre. 

Anonymkode: 7331d...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er uførefella? 😅

Anonymkode: 1b247...d41

Kan være mye, men hvis man blir delvis ufør først så senere 100% kan utregningen bli av inntekten man hadde som delvis ufør istedenfor av da en jobbet 100%. Det burde jo egentlig lønne seg og prøve og jobbe en viss %, men det kan altså straffe seg. 

Anonymkode: 1cb2f...0b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...