Gå til innhold

Hvordan få opp jern-verdiene fortest mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er veldig vanlig med jernmangel hos menstruerende kvinner. Det er også stor forskjell i mengde blødning for oss kvinner, og det er forskjeller på hvordan og hvor godt cellene tar opp jern. Så det du skriver er litt unyansert. Man kan altså ha jernmangel uten underliggende sykdom, men en eller annen årsak til det er det jo. Det er bare det at årsaken ikke alltid lar seg finne eller behandle. Vi er mange som går omkring med anemi i tiår etter tiår, med jevnlige infusjoner og jerntabletter daglig. 

Anonymkode: c5fd4...9cc

Desto større grunn til å spise riktig mat.

Anonymkode: 1483f...76c

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Å diskutere med noen som helt tydlige ikke klarer å se at man kan faktisk ha et kosthold uten animalske produkter og hevder at en selv alltid har rett er ikke noen jeg er interessert i å diskutere medOg søker du etter kilder som bekrefter din mening vil du alltid finne det. #cherrypicking.

Anonymkode: 8beeb...eef

Tenker du virkelig det er greit å komme med så dårlig informasjon som dette til TS som trenger å få OPP jernverdiene?

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 11.32):

Du må ikke spise kjøtt i det hele tatt. Kjøtt og blodprodukter utgjør bare omlag 1/5 av jerninntaket i Norge så ingen grunn til at du må proppe i deg om du ikke har noe glad i det. Fakta er at der en god del mer jern i korn, belgvekster og nøtter enn det er i kjøtt og kjøttprodukter. Jeg spiser gjerne grovbrød med linsepostei eller bønnepålegg og et glass appelsinjuice for å bedre opptaket av jernet i brødmaten til frokost. Havregrøt med f.eks peanøttsmør vil også gi jern. 
 

Til middager kjører jeg gjerne Wok eller gryter med belgfrukter /tofu og grønnsaker som brokkoli,paprika,blomkål,kål for c vitamin og selvsagt det jeg ellers måtte jeg ønske og grønnsaker som jeg tilbereder i jerngryte og topper med frø/nøtter.

Men det er selvsagt viktig at kostholdsbiten kommer som et tillegg til tilskudd om man har påvist mangel :) 

Anonymkode: 8beeb...eef

Hvis du tar av skylappene og tør å lese innlegget som du svarte på, så vil du se at det er forsåvidt riktig å si at 1/5 av jerninntaket kommer fra kjøtt hos Ola og Kari Nordmann, men de 25% står for 60-80% av jernopptaket. Inntaket er likegyldig. Det er opptaket som betyr noe. Og kjøtt øker også opptaket av jern fra planter, så vegetarianere og veganere må spise mye mer jern for å få i seg nok jern. Og vi vet også at jo lengre man er vegetarianer / veganer, jo lavere jernstatus har man, altså gir ikke kostholdet tilstrekkelig jern. Denne studien er på NORSKE folk faktisk: 

Iron Status of Vegans, Vegetarians and Pescatarians in Norway

Her skorter det på logikk, fordi de klarte å konkludere med at et kosthold uten kjøtt kan gi nok jern fordi de fleste vegetarianere ikke har jernmangel ENDA. Men de så også at jo lengre man kuttet ut kjøtt, jo lavere jernstatus hadde man. Det at jernstatusen er stadig synkende og man ikke har fått jernmangel enda er ikke et argument for at et kosthold uten kjøtt gir nok jern altså...

Sitat

A longer duration of adherence to vegan, vegetarian or pescatarian dietary practice was also found to be associated with decreased S-Fe concentration.

Det er ønskelig å komme med hjelpsomme råd til TS, ikke skadelige som de du kom med, som i tillegg bare er kopiert av en vegansk hjernevaskingsside. Jeg anbefaler deg å hente informasjon av bedre kilder hvis du ønsker å få riktig informasjon.

Jeg minner om at vi snakker om jern her. Det er bevist uten tvil at kjøtt er beste kilde til jern, og særlig rødt kjøtt. Da anbefaler man ikke noen med jernmangel å kutte ut kjøtt og påstår at korn, belgvekster og nøtter gir oss en god del mer jern (som er helt feil). Det er direkte skadelig råd! Og det som er enda mer skremmende er at du ikke ser det en gang...

Anonymkode: 933db...0a0

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 20.42):

Det er veldig vanlig med jernmangel hos menstruerende kvinner. Det er også stor forskjell i mengde blødning for oss kvinner, og det er forskjeller på hvordan og hvor godt cellene tar opp jern. Så det du skriver er litt unyansert. Man kan altså ha jernmangel uten underliggende sykdom, men en eller annen årsak til det er det jo. Det er bare det at årsaken ikke alltid lar seg finne eller behandle. Vi er mange som går omkring med anemi i tiår etter tiår, med jevnlige infusjoner og jerntabletter daglig. 

Anonymkode: c5fd4...9cc

Jeg kjenner ei som har så kraftig menstrusjon at hun må holde seg inn 2 dager hver måned. Allikevel så må hun tappe blod hjevlig på helsestasjonen, fordi hun har for mye jern i blodet og organene står i fare for å bli jernforgiftet. 

Anonymkode: 57b1b...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 10.27):

Med mindre man har jernmangel som følge av en spesiell sykdom, er det jo et resultat av at man spiser feil. Man er rett og slett feilernært. Da tenker jeg at man først og fremst må fokusere på kostholdet, og eventuelt bruke tilskudd i tillegg, ikke omvendt.

Anonymkode: 1483f...76c

Reguleres ikke opptak av jern av det jernregulerende hormonet hepcidin? 

https://sml.snl.no/hepcidin

Det er altså ikke bare feilernæring og sære sykdommer som er årsak til jernmangel.

Hepcidin er et hormon som kroppen bruker til å blokkere opptak av jern. Hvis du har høyt nivå av hepcidin, blokkeres opptaket av jern fra fordøyelsen, samme hvor mye jernholdig mat eller jerntilskudd du spiser.

Anonymkode: 3dc9b...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referanseområdet er fra 15-200, så så ille er det ikke. Ser selv jeg ligger på mellom 30 og 40 på de to siste blodprøvene mine. Er kvinne som menstuerer. Jerntabletter er vel mest effektivt vil jeg tro:) 

Anonymkode: 2a6bd...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...