Gå til innhold

Hvordan få opp jern-verdiene fortest mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk for svar og gode råd, alle sammen ❤️ Ble litt forvirret av noen av svarene, men er iallefall i gang med følgende endringer i kosten: 

  • Kutter ut 2 av 3 kaffekopper per dag
  • Drikker grapefruktjuice og spiser brokkoli sammen med jerntablettene
  • Ingen melk
  • Mer rødt kjøtt (spiste biff for første gang på mange år i går. Ikke så glad i kjøtt, men må bare proppe i meg nå!)
  • Må rengjøre jernpanna mi...
  • Lager meg smoothie med blåbær, banan, frukt og mange godsaker
  • Skal gjøre innkjøp av bønner

Anonymkode: 57b1b...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forresten: stemmer det at jeg må holde meg borte fra spinat og potet? Jeg er jo så glad i begge deler.

 

Ts

Anonymkode: 57b1b...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Forresten: stemmer det at jeg må holde meg borte fra spinat og potet? Jeg er jo så glad i begge deler.

 

Ts

Anonymkode: 57b1b...8d0

Jeg ser nå at jeg svarte feil person, beklager det.

Ingen grunn til å holde deg unna spinat og potet.

Endret av Ugresset
Endret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, du vil få så mye rare svar fra besserwissere her. Folk har så utrolig sterke meninger om kosthold!

Det viktigste er at du tar tilskudd. Det er ikke uvanlig å måle ferritin på 17 om du er er kvinne i fertil alder. Jeg målte 5 for 12 år siden da jeg gikk til legen og var slapp og sliten og ikke visste hva som feilte meg. Ble satt på jerntabletter og har hatt to jerntransfusjoner. Har likevel aldri målt høyere enn 25 ved kontrollmålinger. Det går helt fint. Jeg er frisk og sprek og energisk (løp halvmaraton for noen måneder siden - snikskryt)

100 er ikke nødvendigvis noe man skal sikte seg mot. Egentlig er det helt urealistisk for de av oss som tapper blod hver måned. 

Ta tilskudd og spis balansert, det er godt nok for deg. 

Anonymkode: 57cca...92a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg. Jeg spiser kokt egg til frokost hver dag med appelsinjuice til. Venter noen timer før jeg drikke kaffe. 

Anonymkode: 2379c...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Forresten: stemmer det at jeg må holde meg borte fra spinat og potet? Jeg er jo så glad i begge deler.

Ts

Anonymkode: 57b1b...8d0

Jepp. https://blodsjekk.no/jernmangel-dette-bor-du-vite-om-jern-og-lav-blodprosent/

Sitat

Unngå kaffe, te, melk, vin, kalsium, fosfat, oksalat, kli og fiber ved samtidig inntak av jernholdige matvarer da dette reduserer jernopptaket.

Ironisk nok sier også nettsiden at du bør spise spinat (fordi de lister det som jernrik mat), men det gir jo ingen mening når man vet at spinat er en elendig kilde til jern til tross for at den inneholder veldig mye jern på grunn av oksalatinnholdet, Jeg er skuffet over at de ikke presiserer forskjellen på hva en matvare inneholder og hva en matvare gir oss. Det er to vidt forskjellige ting. Man tar opp ca 20% av jernet i storfekjøtt og 0-1% av jernet i spinat.

Anonymkode: 933db...0a0

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Egg. Jeg spiser kokt egg til frokost hver dag med appelsinjuice til. Venter noen timer før jeg drikke kaffe. 

Anonymkode: 2379c...38a

Egg er vel kalsium...?

Anonymkode: 57b1b...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Takk for svar og gode råd, alle sammen ❤️ Ble litt forvirret av noen av svarene, men er iallefall i gang med følgende endringer i kosten: 

  • Kutter ut 2 av 3 kaffekopper per dag
  • Drikker grapefruktjuice og spiser brokkoli sammen med jerntablettene
  • Ingen melk
  • Mer rødt kjøtt (spiste biff for første gang på mange år i går. Ikke så glad i kjøtt, men må bare proppe i meg nå!)
  • Må rengjøre jernpanna mi...
  • Lager meg smoothie med blåbær, banan, frukt og mange godsaker
  • Skal gjøre innkjøp av bønner

Anonymkode: 57b1b...8d0

Du må ikke spise kjøtt i det hele tatt. Kjøtt og blodprodukter utgjør bare omlag 1/5 av jerninntaket i Norge så ingen grunn til at du må proppe i deg om du ikke har noe glad i det. Fakta er at der en god del mer jern i korn, belgvekster og nøtter enn det er i kjøtt og kjøttprodukter. Jeg spiser gjerne grovbrød med linsepostei eller bønnepålegg og et glass appelsinjuice for å bedre opptaket av jernet i brødmaten til frokost. Havregrøt med f.eks peanøttsmør vil også gi jern. 
 

Til middager kjører jeg gjerne Wok eller gryter med belgfrukter /tofu og grønnsaker som brokkoli,paprika,blomkål,kål for c vitamin og selvsagt det jeg ellers måtte jeg ønske og grønnsaker som jeg tilbereder i jerngryte og topper med frø/nøtter.

Men det er selvsagt viktig at kostholdsbiten kommer som et tillegg til tilskudd om man har påvist mangel :) 

Anonymkode: 8beeb...eef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 11.32):

Du må ikke spise kjøtt i det hele tatt. Kjøtt og blodprodukter utgjør bare omlag 1/5 av jerninntaket i Norge så ingen grunn til at du må proppe i deg om du ikke har noe glad i det. Fakta er at der en god del mer jern i korn, belgvekster og nøtter enn det er i kjøtt og kjøttprodukter. Jeg spiser gjerne grovbrød med linsepostei eller bønnepålegg og et glass appelsinjuice for å bedre opptaket av jernet i brødmaten til frokost. Havregrøt med f.eks peanøttsmør vil også gi jern. 
 

Til middager kjører jeg gjerne Wok eller gryter med belgfrukter /tofu og grønnsaker som brokkoli,paprika,blomkål,kål for c vitamin og selvsagt det jeg ellers måtte jeg ønske og grønnsaker som jeg tilbereder i jerngryte og topper med frø/nøtter.

Men det er selvsagt viktig at kostholdsbiten kommer som et tillegg til tilskudd om man har påvist mangel :) 

Anonymkode: 8beeb...eef

Jerninntak er ikke det samme som jernopptak. Du får et høyt jerninntak av å spise mye spinat, men ca null jernopptak. Havregrøt med peanøttsmør er et ELENDIG tips som gir deg nesten ikke noe jernopptak.

Det ser ut til at du ikke har hørt om biotilgjengelighet. Man tar ikke opp samme mengde fra alle kilder. Animalske kilder er overlegne og man tar opp mer av vitaminene og mineralene som finnes i disse, så lenge man ikke spiser dem med planter med masse antinæringsstoffer som fytinsyre, oksalsyre og goitrogener. Jernet som er i animalske kilder er mye mer biotilgjengelig enn jernet som er i planter. I tillegg øker kjøtt opptaket av jern fra planter. Så i et vanlig kosthold kan kjøtt stå for 20% av jerninntaket, men opptaket er mye høyere. Det har lite å si hva som inneholder jern hvis det ikke er tilgjengelig for opptak og det bare går ut i avføringen igjen, noe det for det meste gjør i ditt kosthold.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK540969/About

Sitat

In western populations, heme iron contributes 10 to 15% of total dietary iron intake. Due to its higher bioavailability, it represents up to 40% of the total absorbed iron.

Sitat

Inhibitors: Phytates: They are known inhibitors of nonheme iron absorption. Food sources high in phytates include soybean, black beans, lentils, mung beans, and split beans. Unrefined rice and grains also contain phytate.

Enhancers: MFP Factor: It is a peptide present in meat, fish, and poultry. It enhances the absorption of nonheme iron present in the same meal. Studies consistently showed an enhanced effect on vegetarian iron absorption by animal proteins.

One study demonstrated that the addition of chicken, beef, or fish in a meal increased nonheme iron absorption by 2 to 3 fold with no influence of the same quantity of protein added as egg albumin.

Sitat

Vegetarians: Since heme iron is more bioavailable than non-heme iron, the estimated bioavailability of iron from a vegetarian diet is 10% instead of 18% from meat containing a mixed diet. Thus, vegetarians need 1.8 times higher dietary intake of iron than meat-consuming individuals.

Kjøtt har ca 50% hemjern og 50% ikke-hemjern. Så når halvparten av hemjernet i kjøttet (altså halvparten av jernet i kjøttet) står for 40% av jernopptaket, og vi vet at kjøtt øker opptaket av ikke-hemjern, så kan vi estimere at kjøtt står for 60-80% av jernopptaket! Vi vet også at vegetarianere og veganere må spise ca dobbelt så mye jern som alterere for å få nok jern. Bevisene er ganske klare for at rødt kjøtt er den ultimate kilden til jern, og det er veldig lite smart å kutte ut rødt kjøtt hvis man bryr seg om helsa si.

Det er ikke bare jern man får for lite av når man kutter ut animalsk. I studier som viser serumnivåene til veganere, så vil du se at veganere har lavere nivåer av nesten alle vitaminer og mineraler. Og de har flere beinbrudd, lavere beintetthet, lavere fruktbarhet, har mer tykktarms- og endetarmskreft (ja, faktisk), har oftere mental sykdom osv.

Helseproblemer og næringsmangler som tidligere bare var et problem i utviklingsland ser vi mer og mer av i den vestlige verden også, med den økende raten av veganere.

https://www.sciencealert.com/veganism-is-increasing-malnutrition-in-wealthy-countries 

Anonymkode: 933db...0a0

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 22.04):

Har 17 på Ferritin-skalaen. Normalt skal de vel ligge på 100? (Kan jo forklare hvorfor jeg har vært svimmel, ør og en walking zombie det siste halve året...) 

Har nettopp begynt med jern-tilskudd. Jeg ser at det likevel kan ta et halvt år før verdiene blir normale. 

Noen gode råd for å få verdiene raskere oppover? 

 

Anonymkode: 57b1b...8d0

Prim på brødskive med et glass appelsinjus hver dag. Leverpostei o.l. pluss selvfølgelig trippel jern i tilskudd (med appelsinjus til). Jeg klarte det på 3 mnd.

Anonymkode: 1ae24...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst ta jerntablett med c-vitamin/appelsinjuice på tom mage. Ikke spise 1-2 timer før og etter. Ikke drikk koffein et par timer før og etter tabletten. Heller ikke meieriprodukter. For å få den raskt opp, bør du opp i 2-3 tabletter (100mg) fordelt på dagen. Man kan begynne å føle seg bedre allerede etter et par uker.

Noen jerntabletter/kapsler er bedre enn andre.

Niferex er tilsatt c vitamin f.eks. 

Anonymkode: 6f48e...880

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/26/2024 at 12:32 PM, AnonymBruker said:

Men det er selvsagt viktig at kostholdsbiten kommer som et tillegg til tilskudd om man har påvist mangel :) 

Anonymkode: 8beeb...eef

Med mindre man har jernmangel som følge av en spesiell sykdom, er det jo et resultat av at man spiser feil. Man er rett og slett feilernært. Da tenker jeg at man først og fremst må fokusere på kostholdet, og eventuelt bruke tilskudd i tillegg, ikke omvendt.

Anonymkode: 1483f...76c

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jerninntak er ikke det samme som jernopptak. Du får et høyt jerninntak av å spise mye spinat, men ca null jernopptak. Havregrøt med peanøttsmør er et ELENDIG tips som gir deg nesten ikke noe jernopptak.

Det ser ut til at du ikke har hørt om biotilgjengelighet. Man tar ikke opp samme mengde fra alle kilder. Animalske kilder er overlegne og man tar opp mer av vitaminene og mineralene som finnes i disse, så lenge man ikke spiser dem med planter med masse antinæringsstoffer som fytinsyre, oksalsyre og goitrogener. Jernet som er i animalske kilder er mye mer biotilgjengelig enn jernet som er i planter. I tillegg øker kjøtt opptaket av jern fra planter. Så i et vanlig kosthold kan kjøtt stå for 20% av jerninntaket, men opptaket er mye høyere. Det har lite å si hva som inneholder jern hvis det ikke er tilgjengelig for opptak og det bare går ut i avføringen igjen, noe det for det meste gjør i ditt kosthold.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK540969/About

Kjøtt har ca 50% hemjern og 50% ikke-hemjern. Så når halvparten av hemjernet i kjøttet (altså halvparten av jernet i kjøttet) står for 40% av jernopptaket, og vi vet at kjøtt øker opptaket av ikke-hemjern, så kan vi estimere at kjøtt står for 60-80% av jernopptaket! Vi vet også at vegetarianere og veganere må spise ca dobbelt så mye jern som alterere for å få nok jern. Bevisene er ganske klare for at rødt kjøtt er den ultimate kilden til jern, og det er veldig lite smart å kutte ut rødt kjøtt hvis man bryr seg om helsa si.

Det er ikke bare jern man får for lite av når man kutter ut animalsk. I studier som viser serumnivåene til veganere, så vil du se at veganere har lavere nivåer av nesten alle vitaminer og mineraler. Og de har flere beinbrudd, lavere beintetthet, lavere fruktbarhet, har mer tykktarms- og endetarmskreft (ja, faktisk), har oftere mental sykdom osv.

Helseproblemer og næringsmangler som tidligere bare var et problem i utviklingsland ser vi mer og mer av i den vestlige verden også, med den økende raten av veganere.

https://www.sciencealert.com/veganism-is-increasing-malnutrition-in-wealthy-countries 

Anonymkode: 933db...0a0

Å diskutere med noen som helt tydlige ikke klarer å se at man kan faktisk ha et kosthold uten animalske produkter og hevder at en selv alltid har rett er ikke noen jeg er interessert i å diskutere medOg søker du etter kilder som bekrefter din mening vil du alltid finne det. #cherrypicking.

Anonymkode: 8beeb...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ofte feritin nivåer nede i 8. dette er pga cøliaki. Men jeg merker med en gang mine nivåer havner under 30. Da presterer jeg dårlig på trening.  Når mine nivåer er under 10 tar jeg etter avtale med lege Duroferon 100 mg, 1 til 2 tabletter annenhver dag. Og det er en grunn til annenhver dag. Det er gjort en del analyser på jernopptak i kroppen. Anbefaler å Google dette. Du finner en del om dette på nett med kildehenvisninger til forskning 👌 jeg blir dårlig i magen av dette. Derfor tar jeg magnesium citrat hver dag. Dette hjelper på hard mage og har andre nyttige funksjoner for kroppen også.  Når feritin når 50 tar jeg en tablett  med 25 mg aminojern daglig for vedlikehold. Siden jeg sliter jevnlig med lave jernverdier tar jeg i tillegg en gang i uka 100 mg Duroferon.  Det er riktig som mange skriver her at jern opptak hemmes av både koffein og kalsium. Derfor tar jeg multivitaminer på morgenen, en god dose magnesium to timer før jeg legger meg og jerntabletter sammen med et glass appelsin juice rett før jeg legger meg ☺️ jeg har også c vitamin bamser jeg innimellom tar sammen med jern ☺️( Jeg tar aminojern som tillegg til Duroferon, det hevdes at dette tas bedre opp i kroppen. Men jeg har ikke funnet noen kilder som dokumenterer dette veldig tydelig. Men blodprøver viser at opptaket mitt går sakte, men sikkert i riktig retning med denne kombinasjonen. Men jeg vet ikke med sikkerhet om det hadde vert mer eller mindre dersom jeg hadde tatt et vanlig jerntilskudd istedenfor) .

jeg har ikke tatt jern injeksjoner. Det er en sjanse for allergisk reaksjon på denne. Og jeg ho som alltid får alle bivirkninger listet opp.. pluss ennå litt til 😅🙈 Så jeg tør ikke 😇

Endret av bambyb82
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerntabletter med feks appelsinjuice, en kiwi, eller annen kilde rik på C-vitamin. Unngå laktose samtidig som du tar jern. Spis jernrik mat sammen med mat som er rik på C-vitamin. 

Anonymkode: ab8ec...3ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 8.11):

Jeg har ikke råd råd til biff, ikke ukentlig en gang, og liker det ikke noe særlig heller. Idiotisk råd. 

Anonymkode: 4f380...aca

Mørkegrønne og røde grønnsaker, som rødbeter og spinat, inneholder jern fikk jeg beskjed om, så spis mer av de. Liker du ovnsbakte rotgrønnsaker til middag? Da kan du slenge med noen rødbeter, de blir gode, sammen med gule neper og sånt. Jeg vender dem i litt matolje i en bolle før jeg legger dem ut på alu.folie på stekebrettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Viltkjøtt, spesielt reinsdyrkjøtt, samt blåskjell, lever og generelt rødt kjøtt, er blant de aller beste kildene til lettopptakelig jern. Hvis du spiser det sammen med grønnsaker eller andre kilder til C-vitamin, blir opptaket optimalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å diskutere med noen som helt tydlige ikke klarer å se at man kan faktisk ha et kosthold uten animalske produkter og hevder at en selv alltid har rett er ikke noen jeg er interessert i å diskutere medOg søker du etter kilder som bekrefter din mening vil du alltid finne det. #cherrypicking.

Anonymkode: 8beeb...eef

Det er jo et faktum at det er enormt mye vanskeligere og mer komplisert å få i seg de næringsstoffene man trenger dersom man helt utelukker animalsk mat fra kostholdet. Det krever veldig mye kompetanse, i tillegg til at man er helt avhengig av å ta tilskudd, som ikke virker i kroppen på samme måte som om man får de samme næringsstoffene gjennom mat.

Jeg er fullstendig klar over at de fleste som kutter ut alt av animalsk ikke gjør det av ernæringsmessige hensyn. Likevel er det nå en gang sånn at de som har et kosthold som bare består av vegetabilske råvarer, har et kosthold som ikke er forenlig med god helse, enten det er formålet deres eller ikke.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slagordet til veganisme-bevegelsen burde være: "Jeg ofrer min egen helse for dyra"

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Med mindre man har jernmangel som følge av en spesiell sykdom, er det jo et resultat av at man spiser feil. Man er rett og slett feilernært. Da tenker jeg at man først og fremst må fokusere på kostholdet, og eventuelt bruke tilskudd i tillegg, ikke omvendt.

Anonymkode: 1483f...76c

Det er veldig vanlig med jernmangel hos menstruerende kvinner. Det er også stor forskjell i mengde blødning for oss kvinner, og det er forskjeller på hvordan og hvor godt cellene tar opp jern. Så det du skriver er litt unyansert. Man kan altså ha jernmangel uten underliggende sykdom, men en eller annen årsak til det er det jo. Det er bare det at årsaken ikke alltid lar seg finne eller behandle. Vi er mange som går omkring med anemi i tiår etter tiår, med jevnlige infusjoner og jerntabletter daglig. 

Anonymkode: c5fd4...9cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...