Gå til innhold

Hvordan få opp jern-verdiene fortest mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har 17 på Ferritin-skalaen. Normalt skal de vel ligge på 100? (Kan jo forklare hvorfor jeg har vært svimmel, ør og en walking zombie det siste halve året...) 

Har nettopp begynt med jern-tilskudd. Jeg ser at det likevel kan ta et halvt år før verdiene blir normale. 

Noen gode råd for å få verdiene raskere oppover? 

 

Anonymkode: 57b1b...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spise jernholdig mat og ta c-vitaminer i tillegg da det hjelper kroppen med å ta opp jern. Unngå koffein, som hemmer kroppen i å ta opp jern.

Anonymkode: 06099...5d9

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk påvist alvorlig jernmangelanemi. Tok 4 tabletter duroferon hver dag i noen måneder. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har 17 på Ferritin-skalaen. Normalt skal de vel ligge på 100? (Kan jo forklare hvorfor jeg har vært svimmel, ør og en walking zombie det siste halve året...) 

Har nettopp begynt med jern-tilskudd. Jeg ser at det likevel kan ta et halvt år før verdiene blir normale. 

Noen gode råd for å få verdiene raskere oppover? 

 

Anonymkode: 57b1b...8d0

Jeg tok ganske mye jern de første par mnd, 100mg 2 ganger om dagen, hardt for magen, men gikk bra. Selvsagt etter anbefaling fra lege da

Anonymkode: baa87...016

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebbeliten skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk påvist alvorlig jernmangelanemi. Tok 4 tabletter duroferon hver dag i noen måneder. 

Oi! Gikk ikke det veldig ut over magen? 

Anonymkode: 57b1b...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spise jernholdig mat og ta c-vitaminer i tillegg da det hjelper kroppen med å ta opp jern. Unngå koffein, som hemmer kroppen i å ta opp jern.

Anonymkode: 06099...5d9

Glem det med koffein, tenkte feil! Jeg tar jerntilskudd pga graviditet, og skal begrense koffein av andre årsaker 🤣

Anonymkode: 06099...5d9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Glem det med koffein, tenkte feil! Jeg tar jerntilskudd pga graviditet, og skal begrense koffein av andre årsaker 🤣

Anonymkode: 06099...5d9

Jo, men det stemmer. En bør unngå kaffe, te og koffeinholdig brus/energidrikk sammen med jerntilskudd da det hemmer opptaket. C-vitamin øker opptaksevnen så ta gjerne tilskudd og/eller spis jernrik mat sammen med feks paprika. Husk også at jern fra animalske kilder er enklere for kroppen å nyttiggjøre seg av enn de animalske kildene alene.

Kalsium kan også virke negativt på opptaket så du kan med fordel unngå å spise melkeprodukter og annen kalsiumrik mat sammen med jern.

 

Altså: ikke kombinere jern med 1) koffein og 2) kalsium. Men gjerne spise sammen med c-vitamin 

Endret av Lill3My
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ferritin på 5 og tok 200 mg niferex daglig i 5 måneder. Deretter tar jeg 100 mg daglig. Har vel 35 i ferritin nå og føler meg mye bedre.
Jeg har lav ferritin pga hypotyreose hvor dosen levaxin ikke er optimal enda, så har litt problemer med opptak av næringsstoffer. 

Anonymkode: 531e8...9fc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Oi! Gikk ikke det veldig ut over magen? 

Anonymkode: 57b1b...8d0

Nei. Det gjorde det ikke ikke. Startet med to om gangen i noen dager, og økte til fire. Fikk jo grønn avføring, da, men trengte ikke ta ekstra lakserende. Kom meg fint på do hver morgen, som normalt. 🤭🙈

Jeg hadde hemoglobin på 4 g/dl!! Tror jeg lå på 14 nå sist. Tar fortsatt her, me litt lavere dose og annenhver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mer kjøtt, særlig rødt kjøtt. I tillegg til å være en god kilde til jern, så øker også kjøtt opptaket av jern fra planter, selv om dette ikke er noe man trenger å fokusere så mye på siden hemjern står for nesten hele jern-opptaket. 

Bruk jerngryte

Kutt ut koffeinholdige matvarer som kaffe, te, energidrikk, cola og sjokolade.

Kutt ut matvarer med mye oksalat som spinat, rabarbra, bringebær, potet, mandel, soya, nøtter, frø, 

Kalsium er ikke så farlig. Det påvirker bare opptak ikke-hemjern. Kalsium hemmer ikke opptak av hemjern, som er den gode typen som du kun finner i animalsk.

Anonymkode: c2062...8d3

  • Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Screenshot_20240323-2327093203.thumb.jpg.f71cc145f23e7bfa49ae154bae16447c.jpg

Anonymkode: 1483f...76c

  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):


Jeg har lav ferritin pga hypotyreose hvor dosen levaxin ikke er optimal enda, så har litt problemer med opptak av næringsstoffer. 

Anonymkode: 531e8...9fc

Hvordan fant du ut at dette var årsaken? Mangler du andre næringsstoffer også? Har selv hypotyreose og mangler jern, d-vitamin, b-12 og i nedre område på mye annet selv om jeg spiser vanlig mat. 

Anonymkode: 5757d...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilbød ikke legen deg sprøyter?

Min venninne får veldig lavt jern innimellom, og går da på legekontoret jevnlig en periode for å få satt jernsprøyte for å få nivået litt fort opp på et ok’ish nivå.

Hun tar opp flytende jerntilskudd bedre enn tabletter.

Lag mat i jerngryte.

Leverpostei og appelsinjuice til frokost/kvelds.

Melk hindrer opptak av jern! Gjelder alle meieriprodukter, så ikke spis ost, yoghurt, is osv når du tar jern. Vent en del timer i hvert fall.

Anonymkode: 5c5a0...d62

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvordan fant du ut at dette var årsaken? Mangler du andre næringsstoffer også? Har selv hypotyreose og mangler jern, d-vitamin, b-12 og i nedre område på mye annet selv om jeg spiser vanlig mat. 

Anonymkode: 5757d...d95

Ja, jeg mangler mange næringsstoffer, blant annet D og B i tillegg til jern. Det er vanlig med hypotyreose. Spiser sunt, men trenger betydelig tilskudd for å ligge på et normalt nivå. 

Anonymkode: 531e8...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 23.30):

Screenshot_20240323-2327093203.thumb.jpg.f71cc145f23e7bfa49ae154bae16447c.jpg

Anonymkode: 1483f...76c

Jeg har ikke råd råd til biff, ikke ukentlig en gang, og liker det ikke noe særlig heller. Idiotisk råd. 

Anonymkode: 4f380...aca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spis biff, med salat til et par ganger i uken. Gjerne jordbær til dessert. Har hatt jernmangelanemi store deler av livet og fått sprøyter med jern av og til (veldig ubehagelig), og tar AminoJern hver dag. Denne typen jern er mildest mot magen etter min erfaring. Men det er kosten som får opp jernet fortest, selv om det også tar tid. Vær flink med blodig biff og grønnsaker, slik at jernet tas opp optimalt, jordbærne (eller blåbær etc) er også med på å maksimere opptaket.

Anonymkode: c5fd4...9cc

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke råd råd til biff, ikke ukentlig en gang, og liker det ikke noe særlig heller. Idiotisk råd. 

Anonymkode: 4f380...aca

Det må ikke være biff. Kjøttdeig er like bra for å få opp verdiene. Lam er kjempebillig nå og kan brukes på mange måter.

Anonymkode: 1483f...76c

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har ikke råd råd til biff, ikke ukentlig en gang, og liker det ikke noe særlig heller. Idiotisk råd. 

Anonymkode: 4f380...aca

Vel, det er jo du som er idioten her, som ber om råd om jernopptak, uten å presisere dette som tydeligvis er nokså sentralt for deg. Det er vanlig å si takk, når noen prøver å hjelpe. Makan!

Anonymkode: c5fd4...9cc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vel, det er jo du som er idioten her, som ber om råd om jernopptak, uten å presisere dette som tydeligvis er nokså sentralt for deg. Det er vanlig å si takk, når noen prøver å hjelpe. Makan!

Anonymkode: c5fd4...9cc

Du svarer ikke TS nå! 

Hilsen TS :)

Anonymkode: 57b1b...8d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...