Gå til innhold

Uhøflig å gå fra bordet før alle er ferdige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånn du beskriver det: helt greit !

Selv ender jeg av og til opp med å bruke mye lenger tid enn de andre(men ikke en time..) men da er det stort sett fordi jeg knapt får starta før de andre er ferdige fordi jeg ender opp med å måtte hjelpe ungene. Da hadde jeg blitt irritert om mannen hadde gått fra før jeg er ferdig..

Anonymkode: 3efe3...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en mann vi har vert gift i over 20år, han bruker glatt 1 time på å spise middag, tygger godt, en liten bit kjøtt/fisk med rett menge grønnsaker osv, er skikkelig fascinerte å se han spise, jeg og barna spiser i normalt tempo. Han syntes det er kleint av vi sitter å glor på han så når vi andre er ferdig går vi fra bordet. Så tar han opp mobilen og setter på en podkast eller lydbok og koser seg. Hadde besøk av en slektning og de mente det var uhøflig å gå fra bordet før mannen var ferdig. Er det virkelig så rart sånn så vi har det?  

Anonymkode: 94e32...737

Dere gjør deres greie hjemme. På besøk/i selskap sitter man til alle er ferdige med å spise. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det virkelig en utgått regel å ikke gå fra bordet før alle er ferdige? Det handler jo om høflighet, er det utgått å være høflig altså? 
 

Det sagt, akkurat i dette tilfellet vil jo mannen spise ferdig alene. Men om man er mange som spiser sammen feks, så er det ikke særlig høflig å bare reise seg å forlate bordet før de andre er ferdige. 

Anonymkode: da17e...334

Ja jeg syns det. Jeg syns ingen skal måtte sitte igjen lenge ved matbordet fordi noen må holde fast på syke tradisjoner. Mennesker skal ha så mange regler at jeg blir kvalm. Bare teit å sitte der når en aldri blir ferdig. Er nok av andre ting å gjøre. Har man middagsselskap så er det selvfølgelig noe annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det virkelig en utgått regel å ikke gå fra bordet før alle er ferdige? Det handler jo om høflighet, er det utgått å være høflig altså? 
 

Det sagt, akkurat i dette tilfellet vil jo mannen spise ferdig alene. Men om man er mange som spiser sammen feks, så er det ikke særlig høflig å bare reise seg å forlate bordet før de andre er ferdige. 

Anonymkode: da17e...334

Er vel kun byfolk som sitter å gnur rundt bordet.  Nytter ikke å nyte den oppdiktede "bordskikken" når man må ta hensyn til dyr,jord og skogbruk. Enten løper man inn og spiser,eller så løper noen til deg med mat og drikke når det går  varmt om ørene,enten det er under kalving eller tresking av korn.

Anonymkode: 80151...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har en mann vi har vert gift i over 20år, han bruker glatt 1 time på å spise middag, tygger godt, en liten bit kjøtt/fisk med rett menge grønnsaker osv, er skikkelig fascinerte å se han spise, jeg og barna spiser i normalt tempo. Han syntes det er kleint av vi sitter å glor på han så når vi andre er ferdig går vi fra bordet. Så tar han opp mobilen og setter på en podkast eller lydbok og koser seg. Hadde besøk av en slektning og de mente det var uhøflig å gå fra bordet før mannen var ferdig. Er det virkelig så rart sånn så vi har det?  

Anonymkode: 94e32...737

Smak og behag. I deres situasjon- absolutt ikke uhøflig. 

Dersom man er i middagsselskap/besøk - og de spiser i normalt tempo - noe uhøflig ja.. 

Dere spiser jo sammen, og helt unødvendig at barn og andre skal sitte i 45min å se andre spise. Det blir bare kleint. Min søster er av samme typen. Verken hennes familie, eller oss resterende familie sitter til hun er ferdig - uavhengig av situasjon - hun syns det er fryktelig kleint at alle sitter å venter og ser på henne og klarer da ikke å nyte maten.. 

Anonymkode: 667de...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har en mann vi har vert gift i over 20år, han bruker glatt 1 time på å spise middag, tygger godt, en liten bit kjøtt/fisk med rett menge grønnsaker osv, er skikkelig fascinerte å se han spise, jeg og barna spiser i normalt tempo. Han syntes det er kleint av vi sitter å glor på han så når vi andre er ferdig går vi fra bordet. Så tar han opp mobilen og setter på en podkast eller lydbok og koser seg. Hadde besøk av en slektning og de mente det var uhøflig å gå fra bordet før mannen var ferdig. Er det virkelig så rart sånn så vi har det?  

Anonymkode: 94e32...737

Det er i utgangspunktet en god regel at man blir ved bordet til alle har spist ferdig. Det handler om hensyn til hverandre, at man ikke bare er en café der fremmede kommer og går uten relasjoner til hverandre, det skaper ro og forankring i hektiske dager. Såfremt spisingen foregår innen en normal tidsramme for de fleste. Har man f.eks. et handikappet menneske som må mates med bittesmå skjeer over to timer, er det urimelig å forvente at alle andre skal sitte stille i to timer og se på. Med din mann virker det nesten slik. En time er abnormt lenge for et måltid i vanlige hverdager. Jeg mistenker at din mann er i stand til å spise på 25% av denne tiden; til nød 50% av denne tiden. Ønsker han å bruke en time på vanlige hverdagsmåltider har han selv valgt å "melde seg ut" av "normal spisestid". Og kan ikke med rimelighet forvente at andre skal sitte der og se på/vente, noe jeg forstår at han heller ikke forventer; tvert imot. Det er slektningen som bryter "skikk-og-bruk"-reglene her: din mann velger å spise på unormalt lang tid, dere som familie innretter dere hensiktsmessig etter dette, og den som har brutt folkeskikken i dette tilfellet, er slektningen, som velger å belære dere om regler som ikke har anvendelse på deres tilfelle. Tvert imot bør slektningen lære litt om å ikke stikke nesen i saker vedkommende verken vet nok om, eller har noe med. Selskaper/formelle måltider er noe annet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orker ikke vente på bonusdattera mi, hun kan bruke en time på middag. Vi alle er ferdig lenge før henne og går ifra bordet.

Anonymkode: bd2b4...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uhøflig om det er ok for din mann. I tillegg er det hverdagen deres, det styrer dere selv. 1t er lenge for barna å være tålmodig. Man trenger ikke tøye strikken lengre. 

Ellers syns jeg det er helt ok at barn kan gå fra bordet tidligere i besøk. Jeg tenker de bør spise opp sin mat og vente til alle er ferdig med en porsjon hver. Men de trenger ikke bli sittende hvis de voksne vil spise både to og tre porsjoner og sitte lenge etterpå rundt bordet. Evt kan de gå fra bordet etter middag og komme tilbake når det evt er dessert. Greit å få ryddet bort, og da er jeg ikke poenget med at barn må vente. Besøk er ofte tilpasset voksne. Vi voksne er tålmodige, vi snakker "voksenspråk" og vi er ikke så interessant under en middag. Barn kan få leke eller se litt tv enn å sitte som pyntedukker. 

Anonymkode: 12fb4...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hverken rart eller uhøflig i mine øyne at dere gjør det slik hjemme. 

I andre sammenhenger, med gjester, eller borte på besøk, tenker jeg at måltidet gjerne er et fellesskap hvor det kan være uhøflig å bare gå. Eksempler på å gå fra bordet på uhøflig vis syns jeg f.eks. er det faren min gjør, går fra bordet, setter seg i sofaen og skrur på TVen med ganske høyt volum. Eller hvis et par middagsgjester går fra bordet etter 10 minutter fordi de ikke likte maten noe særlig, setter seg i sofaen og prater sammen mens resten av selskapet fortsatt er midt i måltidet.

Hjemme hos oss, går ofte jeg fra bordet før barna mine på hverdager. De kan godt bruke over en time. Men da spør jeg dem først, om det er greit. Og så begynner jeg å rydde på kjøkkenet slik at jeg har gjort det klart innen kveldsstellet. På samme måte får barna selvfølgelig gå fra når de er ferdige hvis mannen og jeg sitter og prater. 

Anonymkode: 392ae...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Inad i familien er det selvsagt helt greit. Her er det omvendt ; jeg spiser sakte så mannen har tillatelse til å gå fra når han vil. Da ungene var små hadde vi heller ikke stikte regler , bedre med trivsel enn sure miner . 

Anonymkode: fdecb...ef6

Har tillatelse😂😂😂😂

Anonymkode: 62257...809

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlemor

Næh, vil ikke si at det er uhøflig å gå fra bordet. I vår familie spiser alle i ulikt tempo og går i fra bordet etterhvert, men vi spørr alltid om det er greit først da, sånn at den som sitter igjen ikke blir lei seg eller noe. Og hvis den som sitter igjen ønsker selskap så blir vi seff sittende til han/hun er ferdig : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Orker ikke vente på bonusdattera mi, hun kan bruke en time på middag. Vi alle er ferdig lenge før henne og går ifra bordet.

Anonymkode: bd2b4...8d2

Dette derimot synes jeg er verre, fet er et barn 

Anonymkode: 9f960...f1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er strengt tatt uhøflig så lenge alle involverte er enige om at det er greit.

Jeg er vant til at man sitter til alle er ferdige med å spise (med visse unntak for barn ved langvarige middager) - middagen var ikke bare mat, det var fellesskap og samvær og det tidspunktet i løpet av dagen hele familien var samlet. Man lærer å tilpasse seg og ta hensyn - begge veier. Å spise et måltid på noenlunde normaltid er i mine øyne også en del av det man skal og bør lære seg - at en voksen mann bruker så mye lenger tid enn de han spiser sammen med "bare fordi" er ganske spesielt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minlillesky skrev (15 timer siden):

Dere gjør deres greie hjemme. På besøk/i selskap sitter man til alle er ferdige med å spise. 

Utrolig tullete "regel"

Finnes mange andre måter å være høflig på.

Anonymkode: 80151...371

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså; normal folkeskikk, ja det er uhøflig å gå fra bordet.

Men dette er jo ikke en pen situasjon med gjester. Dere er hjemme, og mannen foretrekker at dere ikke blir sittende. Han nyter nok litt fred og ro med mat og ja hva enn han setter på, og får seg litt «me time».

Tenker at i settingen hjemme er det ikke uhøflig.

Anonymkode: dce24...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deres familie, deres rutiner.

Jeg skjønner ikke at folk orker å bry seg om alt mulig som andre mener. Om det fungerer greit for dere, og dere er fornøyd, så ikke bry deg om hva andre mener. De har helt andre rutiner og kulturer i sine familier, dere har deres. 

Anonymkode: f8ff9...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 16.26):

Har en mann vi har vert gift i over 20år, han bruker glatt 1 time på å spise middag, tygger godt, en liten bit kjøtt/fisk med rett menge grønnsaker osv, er skikkelig fascinerte å se han spise, jeg og barna spiser i normalt tempo. Han syntes det er kleint av vi sitter å glor på han så når vi andre er ferdig går vi fra bordet. Så tar han opp mobilen og setter på en podkast eller lydbok og koser seg. Hadde besøk av en slektning og de mente det var uhøflig å gå fra bordet før mannen var ferdig. Er det virkelig så rart sånn så vi har det?  

Anonymkode: 94e32...737

Greit å gjøre det slik i en hjemmesituasjon, der alle rundt bordet er innforstått med situasjonen. Har dere besøk, eller er på besøk, bør dere prøve å tilpasse og samkjøre spisetempo slik at dere sitter til alle rundt bordet er ferdig. 

Anonymkode: 72002...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan barna gå når de er ferdig, men de voksne venter stort sett. Men vi prater mer sammen og.

Anonymkode: 64b90...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 barn. Barna må sitte til alle tre barn er ferdige med å spise. Hvis ikke forsvinner alle fra bordet når en går i fra, uten å være mette. De spiser ofte mye raskere enn oss voksne som også prater mer, så vi sitter igjen. 

Anonymkode: ca0a6...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...