Gå til innhold

Uhøflig å gå fra bordet før alle er ferdige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Macro skrev (15 minutter siden):

Jeg kaster ikke bort livet på at folk omtrent skal drøvtygge maten før de er ferdig. Om de vil ha selskap så får de se til å spise i normalt tempo evt kjøpe seg støttekontakt.

Jøss for et svar 

Anonymkode: 9f960...f1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her hadde vi et barn som bare fjaset frem til alle var ferdig spist. Skulle vi ha ventet, så hadde vi måttw ventet i 3 timer og ungen spiste rett og slett ikke før vi andre var borte fra bordet. 

I selskaper, tenker jeg denne regelen er grei. Intil en viss grense. Etter to timer ved bordet,  da MÅ jeg virkelig strekke på beina. For jeg stivner og får smerter. 

Så uhøflig eller ikke , vet ikke, syntes det er evnt uhøflig å da dra middagen ut i en time. Maten er jo kald for lenge siden.  Her hadde ikke det heller fungert mtp noen som skal gjøre lekser, rekke trening,  møter osv.

 

Anonymkode: b3290...e2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (23 minutter siden):

Jeg kaster ikke bort livet på at folk omtrent skal drøvtygge maten før de er ferdig. Om de vil ha selskap så får de se til å spise i normalt tempo evt kjøpe seg støttekontakt.

100% enig

Anonymkode: b3290...e2f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI!!!

Folk i arbeid har mat som luksus. 

Er vel noe dessertgenrasjonen innførte. Ingen normale mennesker tvinger andre til å sitte på ræva å kope. 

Anonymkode: 80151...371

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

100% enig

Anonymkode: b3290...e2f

Du mener st man trenger støttekontakt fordi man bruker lang tid på å spise 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 9f960...f1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (1 time siden):

Syns det et helt greit. Dere er hjemme og skal ikke følge sånne utgåtte regler. 

Er det virkelig en utgått regel å ikke gå fra bordet før alle er ferdige? Det handler jo om høflighet, er det utgått å være høflig altså? 
 

Det sagt, akkurat i dette tilfellet vil jo mannen spise ferdig alene. Men om man er mange som spiser sammen feks, så er det ikke særlig høflig å bare reise seg å forlate bordet før de andre er ferdige. 

Anonymkode: da17e...334

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Macro skrev (59 minutter siden):

Jeg kaster ikke bort livet på at folk omtrent skal drøvtygge maten før de er ferdig. Om de vil ha selskap så får de se til å spise i normalt tempo evt kjøpe seg støttekontakt.

Folkeskikk er visst utgått på dato ja. Nå er det bare meg, meg og atter meg det handler om. 

Anonymkode: da17e...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme går vi fra bordet når begge barna er ferdig spist eller oss voksne. Borte sitter barna til alle barna er spist ferdig.

Vi voksne sitter da til alle voksne er ferdig. 

Greit det er folkeskikk. Men barn lærer ingenting annet en avsmak  for de voksne når de må sitte å se hos voksne spise ferdig i selskap.

Anonymkode: a394d...610

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skiller vi hverdag, og finere middag.

Hverdag - alle spiser, og gjør så sitt.

Helg eller merkedag - vi sitter sammen ved bordet, lenge, prater, og bruker tid sammen. Også etter at siste er ferdig med mat. 

Anonymkode: 72476...e5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes det er uhøflig, men det har også blitt mote å begynne å spise mens andre ikke har fått mat enda… Tida endrer seg (dessverre) og det virker noen gang at sivilisert samfunnet går tilbake til bondekultur. 

Anonymkode: 4d648...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhøflig hvis man går innenfor det som er et normalt spisevindu, ca 20 minutter. Overhodet ikke uhøflig å gå når mannen bruker over det dobbelte av normal spisetid. Det ville i en hektisk hverdag være galskap hvis hele familien skulle sitte å se på et menneske spise i en time hver dag. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jøss for et svar 

Anonymkode: 9f960...f1c

Sier det jeg mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis folk er drøvtygere.

Anonymkode: afed7...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Du mener st man trenger støttekontakt fordi man bruker lang tid på å spise 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 9f960...f1c

Du mente nok å sitere meg. Om man trenger selskap sa jeg, om man klarer seg alene så kan man bruke så lang tid man gidder. Man kan derimot ikke forvente at andre skal bruke sin fritid på å se deg dekke basisbehovene dine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i allverden har et voksent menneske TID til å bruke en time på hvert måltid i hverdagen? Har han ikke barn/hus/jobb å ta seg av?  

Anonymkode: 6470c...565

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan i allverden har et voksent menneske TID til å bruke en time på hvert måltid i hverdagen? Har han ikke barn/hus/jobb å ta seg av?  

Anonymkode: 6470c...565

Om de sitter med serie, podcast osv så er jo de voksne verre enn ipad-unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Macro skrev (13 minutter siden):

Du mente nok å sitere meg. Om man trenger selskap sa jeg, om man klarer seg alene så kan man bruke så lang tid man gidder. Man kan derimot ikke forvente at andre skal bruke sin fritid på å se deg dekke basisbehovene dine.

Nei jeg mente å sitere den sndre som var enig 

Anonymkode: 9f960...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei jeg mente å sitere den sndre som var enig 

Anonymkode: 9f960...f1c

Ok. Men du vridde uansett på det som ble sagt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser fort her hjemme, men mannen spiser normalt. Jeg venter jo da på at han er ferdig, snakker litt, og tenker det er normal høflighet. Men om han hadde brukt en hel time 😱 da håper jeg at han hadde gjort det samme som din mann, jeg har annet å gjøre enn å bruke en time ved matbordet.

Anonymkode: 73397...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser i normalt tempo, og alle sitter til alle er ferdige. Alltid hatt fokus på at middag skal være et koselig og sosialt samlingspunkt. Noen ganger sitter alle litt lenger enn det tar å spise også, når vi har mye å prate om. Vet ikke hvorfor, men barna her har alltid trivdes med stunden rundt middagsbordet. Ingen som har bedt om å få gå før alle er ferdig.

Anonymkode: 45ac5...4c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...