Gå til innhold

Uhøflig å gå fra bordet før alle er ferdige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en mann vi har vert gift i over 20år, han bruker glatt 1 time på å spise middag, tygger godt, en liten bit kjøtt/fisk med rett menge grønnsaker osv, er skikkelig fascinerte å se han spise, jeg og barna spiser i normalt tempo. Han syntes det er kleint av vi sitter å glor på han så når vi andre er ferdig går vi fra bordet. Så tar han opp mobilen og setter på en podkast eller lydbok og koser seg. Hadde besøk av en slektning og de mente det var uhøflig å gå fra bordet før mannen var ferdig. Er det virkelig så rart sånn så vi har det?  

Anonymkode: 94e32...737

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det et helt greit. Dere er hjemme og skal ikke følge sånne utgåtte regler. 

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en mann vi har vert gift i over 20år, han bruker glatt 1 time på å spise middag, tygger godt, en liten bit kjøtt/fisk med rett menge grønnsaker osv, er skikkelig fascinerte å se han spise, jeg og barna spiser i normalt tempo. Han syntes det er kleint av vi sitter å glor på han så når vi andre er ferdig går vi fra bordet. Så tar han opp mobilen og setter på en podkast eller lydbok og koser seg. Hadde besøk av en slektning og de mente det var uhøflig å gå fra bordet før mannen var ferdig. Er det virkelig så rart sånn så vi har det?  

Anonymkode: 94e32...737

Han vil jo helst spise i fred når dere andre ikke spiser, så da er det jo helt greit?

Regner med dere ikke går fra bordet når dere er borte på besøk😅

 

Anonymkode: 0c5d5...1ea

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke uhøflig. Er jo gørrkjedelig, spesielt for barna, og måtte sitte å stirre på at én person er treig. En ting er i store selskap, men bare hjemme hos seg selv? Nei. Gjør slik dere pleier hvis det funker for dere. Hvis dere hadde vært hos slektningen og de hadde sånne regler, kan man jo tilpasse seg akkurat den gangen, men de skal vel ikke komme hjem til dere å fortelle hvordan dere skal gjøre det hjemme.

Endret av xQueenKx
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inad i familien er det selvsagt helt greit. Her er det omvendt ; jeg spiser sakte så mannen har tillatelse til å gå fra når han vil. Da ungene var små hadde vi heller ikke stikte regler , bedre med trivsel enn sure miner . 

Anonymkode: fdecb...ef6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har en mann vi har vert gift i over 20år, han bruker glatt 1 time på å spise middag, tygger godt, en liten bit kjøtt/fisk med rett menge grønnsaker osv, er skikkelig fascinerte å se han spise, jeg og barna spiser i normalt tempo. Han syntes det er kleint av vi sitter å glor på han så når vi andre er ferdig går vi fra bordet. Så tar han opp mobilen og setter på en podkast eller lydbok og koser seg. Hadde besøk av en slektning og de mente det var uhøflig å gå fra bordet før mannen var ferdig. Er det virkelig så rart sånn så vi har det?  

Anonymkode: 94e32...737

Nei, når mannen din er’’drøvtygger’’og bruker 1 time på å spise middag, da må det være lov å gå fra bordet.  Har dere gjester vil jeg si det blir litt anderledes. Da venter man til alle er forsynt/ferdig m/måltidet.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har en mann vi har vert gift i over 20år, han bruker glatt 1 time på å spise middag, tygger godt, en liten bit kjøtt/fisk med rett menge grønnsaker osv, er skikkelig fascinerte å se han spise, jeg og barna spiser i normalt tempo. Han syntes det er kleint av vi sitter å glor på han så når vi andre er ferdig går vi fra bordet. Så tar han opp mobilen og setter på en podkast eller lydbok og koser seg. Hadde besøk av en slektning og de mente det var uhøflig å gå fra bordet før mannen var ferdig. Er det virkelig så rart sånn så vi har det?  

Anonymkode: 94e32...737

Vi spiser sammen, og INGEN får ha skjerm med matbordet her i huset! Vi snakker sammen. Nok skjerm ellers!

Alle spiser heldigvis ca like raskt/sent. Tar meg en kaffe og sitter meg ned igjen om noen bruker mer tid. Koslig det!

Men skjønner at det er kjedelig når noen bruker 1time på å spise maten...

Anonymkode: 3edbe...be7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil dere skal gå fra, da må jo det være helt greit.

Anonymkode: 9f960...f1c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er regelen bare at barna må vente på hverandre hvis vi har besøk (har bare ett barn selv).

Det varierer litt om vi voksne venter på hverandre, noen ganger dukker det opp en interessant/nødvendig samtale så vi blir sittende, noen ganger har den som blir ferdig først noe den skal gjøre osv. Men å vente på noen som spiser i en time hadde jeg ikke giddet når det er bare oss. 😛

Anonymkode: b9b3d...521

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sånn tilfeller er det heilt ok, det er jo avtalt. I selskap burde det vises skjønn, men jeg har aldri forstått hvorfor enkelt tvil holder på at barn skal sitte å kjede seg mens voksne prater om sitt.

Anonymkode: ab4aa...d46

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet. Dere alle virker jo å synes at denne løsningen er helt topp.

Anonymkode: bb0d2...1cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere er hjemme hos dere selv og har en løsning som alle er fornøyde med så er det så klart ikke uhøflig.

Anonymkode: e73a5...ea9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slik som mannen din, jeg bruker tid på å spise, mens de andre spiser "fort". Så her er det vanlig at jeg sitter igjen, enten med en bok, eller telefonen, for meg er det kvalitetstid og egentid🙈😅

Selvsagt er det annerledes om vi er andre ved bordet, altså utenom mann og barn😅

Anonymkode: 3ae9e...aac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på settingen. Jeg bruker en time på middag, forventer ikke at de andre venter til jeg er ferdig. I selskap er det noe annet. 

Anonymkode: 2f56f...31a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skulle jeg faktisk ha likt å sitte å se på! 1 time på et måltid! 😶

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster ikke bort livet på at folk omtrent skal drøvtygge maten før de er ferdig. Om de vil ha selskap så får de se til å spise i normalt tempo evt kjøpe seg støttekontakt.

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Macro said:

Jeg kaster ikke bort livet på at folk omtrent skal drøvtygge maten før de er ferdig. Om de vil ha selskap så får de se til å spise i normalt tempo evt kjøpe seg støttekontakt.

Enig. 100%

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i denne settingen er det virkelig ikke uhøflig. Hvem skulle det være uhøflig for egentlig, slektningene som ikke er tilstede? 
akkurat når dere har besøk av disse slektningene kan man jo sitte til bords da.. 

i vår storfamilie ( besteforeldre, barn, barnebarn ) spiser alle i ulikt tempo og går i fra etterhvert. Det er sånn det fungerer best for oss. Vi gjør jo ikke det i selskap eller formelle middager da. Vi er høfflige « borte» . 

Anonymkode: abffb...f1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er helt greit. Du og barna spiser ferdig, og når det bare er mannen igjen kan dere gjerne spørre «kan vi gå ifra?». Og så går dere mens han gjør som han vil og spiser ferdig i eget tempo.

Anonymkode: 0bea4...fa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I deres situasjon,  helt greit. Dere har en ordning som passer familien. 

Anonymkode: da468...3a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...