Gå til innhold

Er man pliktet til å kjøre når man ikke drikker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og det er DITT ansvar? 

 

Anonymkode: 19c8e...2f2

Nei, selvfølgelig er det ikke den du siterer sitt ansvar at vennene skal føle seg trygge. Det er bare menneskelig og ha der bedre når venner er trygge enn utrygge. 

Anonymkode: f4aab...d54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt er du ikke forpliktet. Det var jo allikevel ganske rævva gjort? Tror ikke disse venne vil føle på hverken plikt eller lyst når det kommer en dag du trenger en liten tjeneste. 

Anonymkode: f4aab...d54

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, selvfølgelig er det ikke den du siterer sitt ansvar at vennene skal føle seg trygge. Det er bare menneskelig og ha der bedre når venner er trygge enn utrygge. 

Anonymkode: f4aab...d54

Takk. Det er rett.

Hadde jeg ikke kjørt, av ulike grunner, ville jeg ikke følt ansvar eller dårlig samvittighet om hun måtte komme seg hjem selv, og det skjedde noe forferdelig.

Men når jeg kjører (eller mannen henter meg, og kjører henne og), så føles det veldig godt å vite at hun er trygg. 

Anonymkode: 9d8c1...a97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

 

Du kunne sagt før dere dro dit jeg har tenkt å dra ca kl 23.00 vil dere sitte på da eller ordne dere på annen måte . Syns ikke du 1100 kr hadde vært mye hvis DU måtte ut med det, 

Det er ikke pålagt det er lov å være kjip. 

PS kanskje ikke disse vennene du bør be om hjelp til noe praktisk. 

Anonymkode: 286ed...f32

De måtte jo strengt tatt ikke, de kunne jo ha planlagt bedre og avtalt og skaffet seg skyss på forhånd. De 1100 kr er pga. dårlig planlegging. Hadde de spurt tidligere på kvelden, TS hadde hatt nei så kunne de hivd seg rundt og sendt noen meldinger for å få noen andre til å hente de.

Og TS har jo åpenbart valgt å ikke drikke for å kunne kjøre hjem, og slike å betale for taxi selv. Dette venneparet kunne jo valgt at en av dem IKKE skulle drikke, sånn at den andre kunne kjøre.

Anonymkode: e7f1a...6d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De måtte jo strengt tatt ikke, de kunne jo ha planlagt bedre og avtalt og skaffet seg skyss på forhånd. De 1100 kr er pga. dårlig planlegging. Hadde de spurt tidligere på kvelden, TS hadde hatt nei så kunne de hivd seg rundt og sendt noen meldinger for å få noen andre til å hente de.

Og TS har jo åpenbart valgt å ikke drikke for å kunne kjøre hjem, og slike å betale for taxi selv. Dette venneparet kunne jo valgt at en av dem IKKE skulle drikke, sånn at den andre kunne kjøre.

Anonymkode: e7f1a...6d0

Tipper TS var sur på de fra før og planla dette for å være kjip uten å kunne bli tatt på det. Veldig spesielt å ikke tilby, 

Anonymkode: 286ed...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er selvsagt ikke forpliktet, men jeg hadde tatt det som en selvfølge å kjøre de hjem igjen, uten tvil. Man strekker seg litt ekstra for vennene sine, den halvtimen ekstra hadde man klart selv om man er sliten, samtidig gir det en god følelse å hjelpe.

Anonymkode: c6835...108

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du er ikke forpliktet. Men forstår jo samtidig at de hadde «regnet» med at du svarte ja, for mange ville jo ha gjort det.

Da jeg var gravid og jeg visste noen kunne risikere å spørre (og omvei for meg), så la jeg det inn i beregningen slik at jeg sa vi måtte dra litt tidligere enn jeg ville gjort om jeg ikke skulle kjøre. Om de da ikke ønsket å dra/syntes det var for tidlig, så kunne jeg godt bli en halvtimes tid selv, men da bare dro jeg da jeg var forsynt. Ville de sitte på så kledde vi på oss og dro, jeg hadde da beregnet «nok krefter». Og det var jo gjerne en hyggelig biltur og. 

Anonymkode: 5dfc4...024

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har ikke plikt. Men tenker en gjør det når det er venner. 

Vi gjør ofte slik. Vi bytter å på kjøring mellom venner

Anonymkode: 8d374...d4f

og hvis det er noen som alltid drikker da? SKal de aldri kjøre ? 

Anonymkode: 19c8e...2f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist verden vi kommer til. Jeg og mine venner og også perifere bekjente kunne aldri tenkt tanken på å ikke kjør hverandre hjem. Hvertfall hvis det var slik at man kjørte dit festen er. Da ligger det i kortene at hvis planen for noen er å være edru så kjører man folk hjem igjen. Om det tar 10 min. 40 min eller en time. Det er slikt man gjør for venner å kjente.  

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 min omvei er faktisk 1t ekstra kjøring, og er man sliten og folk har drukket så er det egoistisk å "kreve" skyss. Man vet før man drar ut at man skal hjem. Om ts hadde blitt ringt ang et nødstilfelle hadde ingen bedt henne ta de med på veien. Vennene til ts er bare sure fordi de forventet å bli kjørt, det kunne de spurt om tidligere.

Anonymkode: 91311...164

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det 30 min ekstra én vei (totalt en time), eller totalt 30 min? Ved sistnevnte ville jeg stilt opp, men en times ekstra kjøring er mer enn man kan forvente av noen.

Anonymkode: 2f4a6...48c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tilbød de seg å betale, siden de surmuler over 1100 delt på to for drosje midt på natten?

Anonymkode: 17a93...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører alltid. Jeg kjører også gjerne folk hjem om natten.

En gang ble jeg selv frakjørt av noen som praktisk talt kjørte forbi der jeg bodde. Det var nyttårsaften og hundre tusen kuldegrader og jeg har aldri glemt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Stor pike said:

Jeg kjører alltid. Jeg kjører også gjerne folk hjem om natten.

En gang ble jeg selv frakjørt av noen som praktisk talt kjørte forbi der jeg bodde. Det var nyttårsaften og hundre tusen kuldegrader og jeg har aldri glemt det. 

Veldig lite sammenlignbart med noen som må bruke en time ekstra på natten, du hadde vel ikke forventet det?

Anonymkode: 17a93...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig lite sammenlignbart med noen som må bruke en time ekstra på natten, du hadde vel ikke forventet det?

Anonymkode: 17a93...3d8

Jeg hadde ikke forventet det. Men hadde som en selvfølge tatt den turen for noen venner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt, TS. Jeg hadde heller ikke gjort det hvis jeg var stuptrøtt og sliten. Jeg hater å kjøre bil og. "men det er viktig å være litt raus og snill med vennene sine om man ønsker å ha venner." som noen skrev over her blir for tullete. Hvis de ikke ønsker å være venn med meg fordi jeg ikke er sjåføren deres på fylla er det helt ok, jeg har nok av venner selv om jeg ikke kjører folk rundt.

Anonymkode: b9b60...1c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som passasjer er dette noe jeg hadde passet på å spørre om tidligere på kvelden så vi kunne blitt enige om et klokkeslett som passet for sjåføren. Jeg tenker at du burde tatt deg bryet med å kjøre de ekstra minuttene, ikke fordi de skulle komme seg trygt hjem da jeg anser taxi som trygt når man er to stykk, men fordi det er sånt venner gjør for hverandre. Spesielt når de tilbyr seg å betale. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yikes. De tilbydde deg betaling til og med, og du nektet....Altså, du kan prate så mye du vil om "forpliktelser", men venneforhold er ikke jobb, ikke en transaksjon på den måten. Det blir lagt negativt merke til uansett om du føler at du har all rett på din side og at du var sliten. Vennskap er gi og ta. Neste gang du trenger hjelp til noe så vil vennene dine ha dette i bakhodet. Noen ganger må man strekke seg litt for å pleie forhold.  

Anonymkode: 460bb...eac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pliktig til å kjøre er man jo selvfølgelig ikke, men jammen hadde jeg gjort det for venner - spesielt når de tilbød seg betaling i tillegg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 18.30):

Var det 30 min ekstra én vei (totalt en time), eller totalt 30 min? Ved sistnevnte ville jeg stilt opp, men en times ekstra kjøring er mer enn man kan forvente av noen.

Anonymkode: 2f4a6...48c

Her må TS klargjøre: er det 30min totalt eller 30 min hver vei (mao. 1 time totalt)?

Jeg tolket det slik at det var 30 min totalt og da tenker jeg at om det var meg det gjaldt hadde jeg da kjørt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...