Gå til innhold

Er man pliktet til å kjøre når man ikke drikker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på et arrangement med et vennepar i går.  Jeg drakk ikke , så kjørte bil. Vi var hos meg først,  så de satt på med meg bort. Da kvelden var slutt spurte de om jeg hadde mulighet til å kjøre de hjem,  mot betaling,  siden de hadde litt utfordringer med kjøre.  Det er en omvei på cirka 30 min for meg, og jeg var sliten og ville hjem så jeg sa nei. De endte opp med taxi på 1100 kr.. De kom med en kommentar på det i dag, som underliggende betydde at de syntes det var dårlig.  Siden de ville kjørt uten problem hvis det var omvendt

Er det sånn at man er pliktet til å kjøre fordi man ikke drikker? De burde jo ordne det selv mener jeg 

 

Anonymkode: 923ad...0f2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt ikke! 

Anonymkode: 19c8e...2f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer på å reise hjem så tidlig at jeg ikke ender opp som sjåfør. Jeg sier nei alltid om det ikke er gode venner og jeg skal samme vegen selv. 

Anonymkode: 19c8e...2f2

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pliktet, nei, hadde det vært en hyggelig ting å gjøre? Ja.. 

  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En omvei på 30 minutter er ikke mye, så selv om du var sliten så kunne du strukket deg for vennene dine. Det hadde jeg gjort i allefall. Selvsagt er du ikke forpliktet, men når eneste annen alternativ er dyr taxi er det en smule dårlig gjort. Aller best hadde det vært om hjemkjøringen hadde blitt avtalt tidligere slik at du var forberedt på det. Kanskje kom det brått på deg bare 😬

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei du er ikke forpliktet, men det er viktig å være litt raus og snill med vennene sine om man ønsker å ha venner. 

Anonymkode: 40ed8...b6e

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig mulig... 

Gratulerer, den beslutningen vil følge deg i all evighet. 

Anonymkode: 4c083...431

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke forpliktet, men det er noe de fleste ville gjort for sine venner. Tror nok dette gjør noe med deres oppfatning av deg.

Anonymkode: ddc16...aee

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke forpliktet til å kjøre alle andre fordi om man kjører selv. Men med mindre dette er noe som skjer hver gang dere treffes, så tenker jeg du kunne vært rausere mot dem. Jeg liker ikke når folk tar det som en selvfølge at jeg skal være deres sjåfør, men jeg kjører med glede de som spør en sjelden gang. Det er fridag i ga, og 30 min er ikke så mye som en engangsgreie. 

Anonymkode: 8dd2c...93a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg ikke har venner som forventer eller spør meg om noe slik. Selvsagt er en omvei på 30 minutter mye. 

Jeg drikker ikke og jeg hater å kjøre bil, derfor er jeg sjøfør bare  for mine nærmeste. 

Anonymkode: 19c8e...2f2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kvinne stiller jeg alltid opp når jeg velger å ta bilen. Eller mannen kjører venninner hjem på veien om han henter meg. 

Det er så mye tull med taxier her vi bor. Jeg vil at mine nærmeste skal føle seg trygge. 

Anonymkode: 9d8c1...a97

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du burde strukket deg litt lengre enn du gjorde og kjørt dem hjem. Du hadde ikke lidd økonomisk av det heller 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Som kvinne stiller jeg alltid opp når jeg velger å ta bilen. Eller mannen kjører venninner hjem på veien om han henter meg. 

Det er så mye tull med taxier her vi bor. Jeg vil at mine nærmeste skal føle seg trygge. 

Anonymkode: 9d8c1...a97

Og det er DITT ansvar? 

 

Anonymkode: 19c8e...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde ha planlagt i forveien hvordan de skulle komme seg hjem. 

Anonymkode: 53b8e...3fa

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjørt den halvtimen ekstra.

Men synes det er rart at det ikke ble avtalt dere i mellom tidligere, siden de satt på med deg til festen.

Anonymkode: e0a3a...a0c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er rart å ikke planlegge en retur før siste øyeblikk. Jeg hadde sikkert kjørt hvis det var gode venner, som ville gjort det samme for meg. 

Anonymkode: 592d3...992

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke, og hater å kjøre når det er mørkt. Jeg liker heller ikke å ha berusede personer i bilen min. Og jeg hadde aldri kjørt en omvei på mer enn 2-3 minutter (dvs at jeg f.eks hadde kjørt noen til døra i stedet for å slippe dem av på nærmeste busstopp). Og på et sted der det faktisk finnes taxi hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for ikke å kjøre noen hjem.

Anonymkode: b8cff...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har allerede invitert og kjørt til arrangementet. Utrolig frekt å komme med stikk om at du burde kjørt de hjem itilegg. Er så lei av alle som bruker venner til privatsjåfør. Ingen selvfølge det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er du ikke forpliktet, men de hadde ikke tenkt å la det bli en utgift for deg. 30 min .. jeg hadde gjort det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...