Gå til innhold

Er man pliktet til å kjøre når man ikke drikker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pliktet nei, men det hadde vært en hyggelig ting å gjøre siden man reiste ilag og er venner. Men jeg hadde ikke kjørt hjem hvem som helst. 

Anonymkode: d26bf...424

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var på et arrangement med et vennepar i går.  Jeg drakk ikke , så kjørte bil. Vi var hos meg først,  så de satt på med meg bort. Da kvelden var slutt spurte de om jeg hadde mulighet til å kjøre de hjem,  mot betaling,  siden de hadde litt utfordringer med kjøre.  Det er en omvei på cirka 30 min for meg, og jeg var sliten og ville hjem så jeg sa nei. De endte opp med taxi på 1100 kr.. De kom med en kommentar på det i dag, som underliggende betydde at de syntes det var dårlig.  Siden de ville kjørt uten problem hvis det var omvendt

Er det sånn at man er pliktet til å kjøre fordi man ikke drikker? De burde jo ordne det selv mener jeg 

 

Anonymkode: 923ad...0f2

Du er ikke forpliktet til det nei, men jeg hadde nok kjørt dem hjem! Ønsker at venner skal komme seg trygt hjem.

Anonymkode: fe1cf...d2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke plikt. Men tenker en gjør det når det er venner. 

Vi gjør ofte slik. Vi bytter å på kjøring mellom venner

Anonymkode: 8d374...d4f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke forpliktet, men det er vennene dine, så du kunne strukket deg litt ekstra. Hadde du ikke satt pris på det samme tilbake? 

Har alltid kjørt vennene mine om jeg ikke drikker, og de gjør det samme tilbake. Syns det er meget spesielt å ikke stille opp for vennene sine. De ville betale også. Hadde selvfølgelig ikke tatt imot. 

Du er ikke akkurat en veldig god venn, og du gjorde deg selv en bjørnetjeneste. De tenker nok sitt om deg som venn. 

Anonymkode: 5a2ab...eab

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forpliktet :Nei

hqdde jeg gjort det: ja selvsagt 

Anonymkode: 1781c...e76

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært den edru så hadde jeg kjørt vennene mine hjem. 

Når det er sagt, om jeg hadde drukket og en venn/inne var edru, hadde jeg aldri spurt om vedkommende kunne kjøre meg hjem om det betydde en omvei, enten omveien var på ti eller tretti minutter. Synes det er ganske frekt, med mindre det er en ordning man pleier ha. 

Anonymkode: db536...0b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Var på et arrangement med et vennepar i går.  Jeg drakk ikke , så kjørte bil. Vi var hos meg først,  så de satt på med meg bort. Da kvelden var slutt spurte de om jeg hadde mulighet til å kjøre de hjem,  mot betaling,  siden de hadde litt utfordringer med kjøre.  Det er en omvei på cirka 30 min for meg, og jeg var sliten og ville hjem så jeg sa nei. De endte opp med taxi på 1100 kr.. De kom med en kommentar på det i dag, som underliggende betydde at de syntes det var dårlig.  Siden de ville kjørt uten problem hvis det var omvendt

Er det sånn at man er pliktet til å kjøre fordi man ikke drikker? De burde jo ordne det selv mener jeg 

 

Anonymkode: 923ad...0f2

Dette var ekstremt egoistisk gjort av deg!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (3 minutter siden):

Dette var ekstremt egoistisk gjort av deg!

Men å la de andre være frekke og kravstore er ok?!

Anonymkode: 50117...b5b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke forpliktet, men synes det var litt dårlig gjort å ikke gjøre det.

Jeg hadde helt klart gjort det om det hadde vært mine venner. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ofte er slik at de som forventer mye er de som har rett. De forventer skyss med en omveg på 30min, uten å ha planlagt på forhånd, slik at ts var uforbredt på spørsmålet, og det er allikevel ts som blir den skyldige.

På ingen måte egoistisk.  Jeg selv hadde ikke turt å si nei, og sikkert blitt sur uten å si noe. Synes det er bra folk tør å si nei.

Anonymkode: 9f7f3...56f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på bygda, drosjer er svært begrenset, så ja det tar jeg som en selvfølge. Mot betaling om det er feil vei. 

Der er slik vi stiller opp og hjelper hverandre. 

Jeg ble syk, så jeg orket ikke være med så lenge. Og da sa jeg fra når noen spurte at jeg kunne kjøre men at jeg da skulle dra kl 12. Da fant de seg som regel annen skyss.

Anonymkode: 7a851...8e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pussig at mange her mener at en omvei på 30 minutter er helt greit, men i andre sammenhenger er en avstand på en time som et lysår.

Anonymkode: 546aa...b8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var på et arrangement med et vennepar i går.  Jeg drakk ikke , så kjørte bil. Vi var hos meg først,  så de satt på med meg bort. Da kvelden var slutt spurte de om jeg hadde mulighet til å kjøre de hjem,  mot betaling,  siden de hadde litt utfordringer med kjøre.  Det er en omvei på cirka 30 min for meg, og jeg var sliten og ville hjem så jeg sa nei. De endte opp med taxi på 1100 kr.. De kom med en kommentar på det i dag, som underliggende betydde at de syntes det var dårlig.  Siden de ville kjørt uten problem hvis det var omvendt

Er det sånn at man er pliktet til å kjøre fordi man ikke drikker? De burde jo ordne det selv mener jeg 

 

Anonymkode: 923ad...0f2

 

Du kunne sagt før dere dro dit jeg har tenkt å dra ca kl 23.00 vil dere sitte på da eller ordne dere på annen måte . Syns ikke du 1100 kr hadde vært mye hvis DU måtte ut med det, 

Det er ikke pålagt det er lov å være kjip. 

PS kanskje ikke disse vennene du bør be om hjelp til noe praktisk. 

Anonymkode: 286ed...f32

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å garantere at du ikke blir bedt om å kjøre noen så bør du ta kollektiv selv 😉

Anonymkode: 7da08...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du gjorde noe galt. Jeg drikker ikke men det trenger ikke andre og vite. Men på den ene festen så jeg fra at jeg er ikke taxi sjåfør i kveld altså. Kjører søren men ikke 30 minutter en vei for andre seint på kvelden. Etter jeg kjørte noe fra fest en gang og den som satt i baksetet lente seg fram og holdt for øyene mine for at det var jo gøy jeg ikke kunne se., så har jeg slutta og kjøre folk som drikker. 

Anonymkode: 58d0b...ee1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er man ikke pliktet til noe som helst, det vet du også TS.

Dette er en problemstilling man fint bør kunne ta stilling til selv uten å lage en tråd på et anonymt diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde kjørt dem hvertfall

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og det er DITT ansvar? 

 

Anonymkode: 19c8e...2f2

Det er omsorg/omtanke. Ikke ansvar. 

Anonymkode: 9d8c1...a97

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (2 timer siden):

Du er ikke forpliktet, men du var ikke særlig raus mot vennene dine.

Hadde vært enig om omveien var 10 minutter, men 30 minutters omvei det er faktisk en time ekstra kjøring. Det er faktisk ganske mye, og det er ikke mangel på raushet når det gjelder så store avstander.

Skal man få venner til å kjøre deg hjem når det er såpass langt, så spør man på forhånd, og ikke rett før man skal hjem. Ellers bør man regne med å betale for taxi.

 

 

Anonymkode: e7f1a...6d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Litt pussig at mange her mener at en omvei på 30 minutter er helt greit, men i andre sammenhenger er en avstand på en time som et lysår.

Anonymkode: 546aa...b8a

Jeg er sjelden ute med jentene. Bor i by, det er mye tull med taxi. Om jeg eller mannen kan bruke en liten ekstra time på at mine nærmeste er trygge så er det en veldig liten kostnad.

Om det handler om å bruke en time for at de skal komme seg mer effektivt på jobb noen ganger i uka er det en annen problemstilling, og fullstendig uaktuelt å bruke tid på. 

Anonymkode: 9d8c1...a97

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...