Gå til innhold

Hvor lenge er det meningen at jeg skal ta ansvar for graven?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syns det er dårlig å teller på kr og jobb med å stelle en grav. Er det ikke en god ting å stelle der ens kjære ligger begravd da? For meg er det naturlig å gjøre det uansett, ikke noe jeg tenker over om jeg skal eller ikke. Er fester på 3 familiegraver og det har jeg aldri tenkt over om jeg skal eller ikke. 

Anonymkode: 1f812...482

Har ikke skrevet noe om kroner og øre, men det praktiske ansvaret.

Ts

Anonymkode: 106c8...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke skrevet noe om kroner og øre, men det praktiske ansvaret.

Ts

Anonymkode: 106c8...2a8

Hva mener du med praktisk ansvar? Beplantning? Det kan du vel kjøpe av kommunen?

Anonymkode: a5015...b69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg skriver jo ikke at jeg tenker å la de overta når de fyller 18 år, men tenkte noen år etter det.

Mulig dere har misforstått ut ifra det jeg har skrevet.

Jeg lurer på hva jeg gjør hvis jeg møter en ny mann, selv om den tanken er helt fjern nå.

Er det da vanlig å fortsette å ha ansvar for graven til sin avdøde kjæreste?

Avdøde har søsken men ikke foreldre i live

Ts

Anonymkode: 106c8...2a8

Det enkleste er jo å holde en dialog med barna og avdødes søsken rundt dette med å pynte på graven, det vil jo bli en naturlig overgang etterhvert at barna tar mer over når de har blitt mer voksne og ønsker å pynte selv. Kanskje søsken ønsker å ha litt ansvar for å pynte, og da kan du trekke deg mer tilbake etterhvert som du skulle ønske det.

Når de første 20årene har gått så vil du få beskjed om at festet for graven opphører og må da ta stilling til om du ønsker å forlenge, da vil det være naturlig å spørre barna til avdøde om de ønsker å utvide festet og da stå som ansvarlig.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke skrevet noe om kroner og øre, men det praktiske ansvaret.

Ts

Anonymkode: 106c8...2a8

Kr og JOBB skrev jeg. Det er ikke mye arbeid , bare plante om våren og pynte litt til jul. 

Anonymkode: 1f812...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt, TS. Det er en del ansvar som medfølger en grav. Man bør være innom jevnlig for å stelle med blomster, plante nye blomster, evt vanne, kaste utbrente lys og ødelagt pynt og sette på ny osv. Jeg ønsker å gravlegges på en minnelund. Da setter jeg ikke de rundt meg i den situasjonen at de må komme og styre og stelle flere ganger i måneden i år etter år etter år.

Samtidig så er barna hans veldig unge. De klarer neppe å reflektere rundt dette med gravsted før de er i midten av 20-årene. De kan jo ikke dra og stelle gravstedet flere ganger i måneden hvis de f eks flytter til en annen by for å ta bachelor, drar på utveksling til et annet land eller lignende.

Anonymkode: da272...ba0

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om ingen ønsker å plante noe så kan en kjøpe plate lik gravsteinen å legge på. Da trenger en bare gå bortom med en rose el og tenne lys når en måtte føle for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kr og JOBB skrev jeg. Det er ikke mye arbeid , bare plante om våren og pynte litt til jul. 

Anonymkode: 1f812...482

Unnskyld meg, men hvis du er innom et gravsted to ganger i året så kommer det jo til å se helt jævlig ut 95 % av tida. Jeg går av og til forbi gravsteder med brune, råtne blomster eller sprukne gravlys, det er ikke spesielt verdig for dem som ligger der. Da betaler du heller for at det holdes i orden.

Anonymkode: da272...ba0

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har ikke skrevet noe om kroner og øre, men det praktiske ansvaret.

Ts

Anonymkode: 106c8...2a8

Det er ikke noe praktisk ansvar å snakke om. Jeg fester to familiegraver, men de ligger kronglete til, så jeg betaler for planter, vanning og stell som ordnes av kirkegården. Jeg er der 2-3 ganger i året og ser etter at alt er ok.

Anonymkode: 4f14c...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og avdøde var kjærester i 15 år, men særboere mesteparten av tiden. Han hadde barn som snart er 16 år, og jeg og barna har bestemt gravstein på vegne av familien.

Om drøyt to år er hans barn myndige og kan i realiteten være fester for graven, og er de som i fremtiden har ansvar for graven både praktisk og juridisk.

Jeg føler ikke at jeg har så mye ansvar etter såpass lang tid.

Hva mener dere?

 

Anonymkode: 106c8...2a8

Jeg tenker hekt ulikt deg, det var jo partneren din

Anonymkode: 1dbfd...f10

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg skriver jo ikke at jeg tenker å la de overta når de fyller 18 år, men tenkte noen år etter det.

Mulig dere har misforstått ut ifra det jeg har skrevet.

Jeg lurer på hva jeg gjør hvis jeg møter en ny mann, selv om den tanken er helt fjern nå.

Er det da vanlig å fortsette å ha ansvar for graven til sin avdøde kjæreste?

Avdøde har søsken men ikke foreldre i live

Ts

Anonymkode: 106c8...2a8

Ja , at man møter ny man. Betyr ikke at man skal viske ut tidligere liv

Anonymkode: 1dbfd...f10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg skriver jo ikke at jeg tenker å la de overta når de fyller 18 år, men tenkte noen år etter det.

Mulig dere har misforstått ut ifra det jeg har skrevet.

Jeg lurer på hva jeg gjør hvis jeg møter en ny mann, selv om den tanken er helt fjern nå.

Er det da vanlig å fortsette å ha ansvar for graven til sin avdøde kjæreste?

Avdøde har søsken men ikke foreldre i live

Ts

Anonymkode: 106c8...2a8

 

Når du møter en ny mann er en avdød eks, etter et 15 års forhold, en del av pakken. Inkludert stell av graven. Skulle noe skjedd med mannen min hadde jeg ikke akseptert noe annet enn at han er en del av meg også videre i livet. 

Om du går videre i livet kan du på et tidspunkt, når de er voksne - ikke tenåringer, høre om de vil ta over ansvaret. Men jeg ville fortsatt stelt om de ikke gjorde det. Og jeg ville selvfølgelig betalt når dere etterhvert kommer dit. 

Anonymkode: 46315...1b1

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hva mener du med praktisk ansvar? Beplantning? Det kan du vel kjøpe av kommunen?

Anonymkode: a5015...b69

Stelle graven, sette ned blomster, luke bedet og passe på at det lyser i lykten og at det ser fint ut der.

Ts

Anonymkode: 106c8...2a8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er ikke noe praktisk ansvar å snakke om. Jeg fester to familiegraver, men de ligger kronglete til, så jeg betaler for planter, vanning og stell som ordnes av kirkegården. Jeg er der 2-3 ganger i året og ser etter at alt er ok.

Anonymkode: 4f14c...ae4

På kirkegården hvor han ligger er det lagt opp til at pårørende steller gravene.

Det er ikke tilbud om noe annet.

Ts

Anonymkode: 106c8...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Unnskyld meg, men hvis du er innom et gravsted to ganger i året så kommer det jo til å se helt jævlig ut 95 % av tida. Jeg går av og til forbi gravsteder med brune, råtne blomster eller sprukne gravlys, det er ikke spesielt verdig for dem som ligger der. Da betaler du heller for at det holdes i orden.

Anonymkode: da272...ba0

Det går fint å plante blomster som krever minimalt med stell, som greier seg med det vannet som kommer fra oven. Og det vannes vel med spredere og? Og så kan man heller innom hvis det er en lengere tørkeperiode i juli. 

Anonymkode: 1f812...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På kirkegården hvor han ligger er det lagt opp til at pårørende steller gravene.

Det er ikke tilbud om noe annet.

Ts

Anonymkode: 106c8...2a8

Det er lite arbeid med en grav, det er jo hva du gjør det til selv. Man trenger jo ikke å ha lys og avskårne blomster der. Plant noen planter som styrer seg selv. Betulia om våren og lyng om høsten. Legg på en krans til jul.

Anonymkode: 25f8b...66c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du høres veldig kald ut. Han var kjæresten/særboeren din i 15 år. Du har til og med arvet ham. Og nå vil du fraskrive deg det vesle ansvaret som gravfester. Hva om dere hadde vært gift? Ville du vært like fraskrivende da? Dere var partnere. Hvorfor skulle søsknene hans vært gravfestere? Du var jo hans nærmeste. 

Hva så om du får en ny kjæreste? Han vil jo vite at du har levd et liv før ham. Forventer du at en ny partner ikke skal ha noe historikk eller noen forpliktelser? Jeg syns du skal fortsette å ta ansvar for graven. Det er ikke godt å si hvor  barna hans vil bosette seg. Det er helt feil å binde dem med dette. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hulderen skrev (43 minutter siden):

Jeg synes du høres veldig kald ut. Han var kjæresten/særboeren din i 15 år. Du har til og med arvet ham. Og nå vil du fraskrive deg det vesle ansvaret som gravfester. Hva om dere hadde vært gift? Ville du vært like fraskrivende da? Dere var partnere. Hvorfor skulle søsknene hans vært gravfestere? Du var jo hans nærmeste. 

Hva så om du får en ny kjæreste? Han vil jo vite at du har levd et liv før ham. Forventer du at en ny partner ikke skal ha noe historikk eller noen forpliktelser? Jeg syns du skal fortsette å ta ansvar for graven. Det er ikke godt å si hvor  barna hans vil bosette seg. Det er helt feil å binde dem med dette. 

Barna har mistet sin eneste far, og jeg tenker på hva som er viktig for de og at jeg ikke skal ta for stor plass.

De har bare én far og uansett hvor hen i verden de bosetter seg, så regner jeg med at de ønsker å ha ansvar for graven.

Jeg tenker ikke at de skal være fester for graven den dagen de fyller 18 år, men at de blir det når de blir unge voksne.

En grunn til at jeg opprettet dette innlegget, var også for å finne ut hvor mye plass jeg skal ta i forhold til hans barn. Jeg er faktisk den eneste i farens familie som har hørt på deres ønsker og behov gjennom arveprosessen, og ikke minst valget av gravstein.

Avdødes søsken var ikke interessert i å ta med barna på råd, så hvis jeg ikke hadde trumfet gjennom at de ønsket å ha et ord med i laget, så hadde det blitt en gravstein som barna ikke hadde ønsket at faren skulle ha.

Ts

Anonymkode: 106c8...2a8

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (57 minutter siden):

Jeg synes du høres veldig kald ut. Han var kjæresten/særboeren din i 15 år. Du har til og med arvet ham. Og nå vil du fraskrive deg det vesle ansvaret som gravfester. Hva om dere hadde vært gift? Ville du vært like fraskrivende da? Dere var partnere. Hvorfor skulle søsknene hans vært gravfestere? Du var jo hans nærmeste. 

Hva så om du får en ny kjæreste? Han vil jo vite at du har levd et liv før ham. Forventer du at en ny partner ikke skal ha noe historikk eller noen forpliktelser? Jeg syns du skal fortsette å ta ansvar for graven. Det er ikke godt å si hvor  barna hans vil bosette seg. Det er helt feil å binde dem med dette. 

Helt enig og barna tar over etter hvert som de blir modne for det. Svigerinne min setter ned blomster hos sin avdøde samboer ofte og hun er gift på nytt nå, ingen hindring det.

Anonymkode: 68783...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at døden er en del av naturens gang og det å måtte ta ansvar for en grav er en del av livet. For noen kommer dette tidlig, som ungene som mistet faren tidlig. Men likevel er det noe som de kan ta ansvar for, fordi man ikke kan rømme fra alt ansvaret. De kan begynne med å være med å plante og etterhvert bytte på med TS og så får festeansvaret senere . 

Anonymkode: 1f812...482

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da ikke forvente at tenåringer skal plante blomster og fjerne  ugress på pappaen sin grav? Som tenåring har man nok av andre ting som tar tid. 

Anonymkode: d1e47...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...