Gå til innhold

Hvor lenge er det meningen at jeg skal ta ansvar for graven?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og avdøde var kjærester i 15 år, men særboere mesteparten av tiden. Han hadde barn som snart er 16 år, og jeg og barna har bestemt gravstein på vegne av familien.

Om drøyt to år er hans barn myndige og kan i realiteten være fester for graven, og er de som i fremtiden har ansvar for graven både praktisk og juridisk.

Jeg føler ikke at jeg har så mye ansvar etter såpass lang tid.

Hva mener dere?

 

Anonymkode: 106c8...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel gratis å feste grav i 20 år, så hvorfor haster dette så mye? 

Synes egentlig at det er litt brutalt å hive ansvaret over så raskt. Barnet går da fortsatt på VGS når det er 18.

Du har vært fars kjæreste i femten år, bør kunne ordne med graven i fem år og overlate ansvaret når barnet er 21? 

Anonymkode: 06d94...55b

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg og avdøde var kjærester i 15 år, men særboere mesteparten av tiden. Han hadde barn som snart er 16 år, og jeg og barna har bestemt gravstein på vegne av familien.

Om drøyt to år er hans barn myndige og kan i realiteten være fester for graven, og er de som i fremtiden har ansvar for graven både praktisk og juridisk.

Jeg føler ikke at jeg har så mye ansvar etter såpass lang tid.

Hva mener dere?

 

Anonymkode: 106c8...2a8

Jeg ville fortsatt å stelle gravene videre, og heller dratt barnet hans med for å pynte noen ganger, og når barnet er voksent nok til å selv kunne kjøre bil, så kan dere jo stelle graven hver sin gang? Syns det høres litt kaldt ut og skulle gi fra seg hele ansvaret fordi barnet er 18 år.

Anonymkode: 8e8c7...783

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel gratis å feste grav i 20 år, så hvorfor haster dette så mye? 

Synes egentlig at det er litt brutalt å hive ansvaret over så raskt. Barnet går da fortsatt på VGS når det er 18.

Du har vært fars kjæreste i femten år, bør kunne ordne med graven i fem år og overlate ansvaret når barnet er 21? 

Anonymkode: 06d94...55b

Jeg tenker ikke at barna skal bli fester for graven når de blir 18, fordi de er jo fremdeles veldig unge, så det er derfor jeg lufter dette her inne.

Ts

Anonymkode: 106c8...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når går festet ut?  Ville ha overdratt festet til dem når det går ut. 

Anonymkode: 65f63...f24

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når går festet ut?  Ville ha overdratt festet til dem når det går ut. 

Anonymkode: 65f63...f24

Vet ikke om det er grense for et feste?

Graven er gratis i 20 år vet jeg

Ts

Anonymkode: 106c8...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Festet går først ut etter 20 år, så hvorfor må du forandre noe på det?

Naturlig at barna overtar og betaler festeavgiften først når det går ut. Jeg synes det virker hjerteløst å overdra graven til barna fordi de fyller 18.

Anonymkode: 4f14c...ae4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ansvaret ut de 20 årene, betal festeavgift for 10 nye år (ser 10 år virker å være normen de fleste steder) og overdra så avsvaret til barnet. Da er barnet godt voksen og med forhåpentligvis stabil økonomi når det skal bestemme seg for videre feste.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Festet går først ut etter 20 år, så hvorfor må du forandre noe på det?

Naturlig at barna overtar og betaler festeavgiften først når det går ut. Jeg synes det virker hjerteløst å overdra graven til barna fordi de fyller 18.

Anonymkode: 4f14c...ae4

Jeg skriver jo ikke at jeg tenker å la de overta når de fyller 18 år, men tenkte noen år etter det.

Mulig dere har misforstått ut ifra det jeg har skrevet.

Jeg lurer på hva jeg gjør hvis jeg møter en ny mann, selv om den tanken er helt fjern nå.

Er det da vanlig å fortsette å ha ansvar for graven til sin avdøde kjæreste?

Avdøde har søsken men ikke foreldre i live

Ts

Anonymkode: 106c8...2a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke betale noen fo å gjøre det? 

Tror noen kirker eller kommuner tilbyr gravstell. 

Anonymkode: 292cb...580

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med ansvar for grav? Er man pliktig å stelle graver?

Tenker det er naturlig at barn tar over ansvar for foreldre sin grav når de blir rundt 20 da om det er sånn at det er noe som må følges opp der. De har vel andre familiemedlemmer som eventuelt kan hjelpe dem.

Om ingen ønsker å plante og sånn så er vel det helt ok også.

Anonymkode: 17da2...107

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er livsarvinger og familie som hr ansvar for graven. Ikke kjæreste. Ble det for eksempel testamentert noe til deg? 
 

du må gjerne legge ned blomster og tenne lys så mye som du vil men det er ikke ditt ansvar. Det får søsken og eller barnas mor gjøre på vegne av barn til barna er store nok. Men det er min mening. 

Anonymkode: 04ea6...a79

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skriver jo ikke at jeg tenker å la de overta når de fyller 18 år, men tenkte noen år etter det.

Mulig dere har misforstått ut ifra det jeg har skrevet.

Jeg lurer på hva jeg gjør hvis jeg møter en ny mann, selv om den tanken er helt fjern nå.

Er det da vanlig å fortsette å ha ansvar for graven til sin avdøde kjæreste?

Avdøde har søsken men ikke foreldre i live

Ts

Anonymkode: 106c8...2a8

Du påtok deg et ansvar da du festet graven. Du burde jo heller latt ett av mannens søsken være fester, hvis du synes det er en alt for stor forpliktelse. Om du treffer en ny mann, så vil ikke det hindre deg i ta deg av graven.

Anonymkode: 4f14c...ae4

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør barna, det er deres far og deres ønsker som burde vektlegges her.

Informer de hva ansvaret innebærer og spør de om de vil ha det? Hvis ikke kan du ha det frem til xx.xx.xxxx 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva menes med ansvar for grav? Er man pliktig å stelle graver?

Tenker det er naturlig at barn tar over ansvar for foreldre sin grav når de blir rundt 20 da om det er sånn at det er noe som må følges opp der. De har vel andre familiemedlemmer som eventuelt kan hjelpe dem.

Om ingen ønsker å plante og sånn så er vel det helt ok også.

Anonymkode: 17da2...107

Nei, synes ikke det er "helt ok" å ikke stelle en grav. I respekt for avdøde så bør en grav være stelt, men det kan man betale kirkegården for å gjøre, dersom man ikke vil gjøre det selv.

Anonymkode: 4f14c...ae4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville stelt med graven som partneren hans å lik linje som om om han ikke hadde barn eller vi hadde felles barn. Og naturligvis si til særkullsbarn at de er velkommen til å utforme beplantning og pynt på graven om de ønsker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må jo ikke gjøre noenting. Søsken og barn kan også bidra til stell, selv om du står som fester. Hvis de synes det skal være krans og lys til jul, så ordner de det.

Når graven er 20 år, får dere brev fra ansvarlig etat om hva skal skje videre med graven. Da spør du barn og søsken hva de vil. Om de vil beholde graven, så tar de over festet og betaler hvert 10. år. Det koster ca 2500 for 10 år. Hvis ingen av de vil ta ovet festet, så vil steinen fjernes og graven brukes på nytt.

Anonymkode: 82797...807

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er dårlig å teller på kr og jobb med å stelle en grav. Er det ikke en god ting å stelle der ens kjære ligger begravd da? For meg er det naturlig å gjøre det uansett, ikke noe jeg tenker over om jeg skal eller ikke. Er fester på 3 familiegraver og det har jeg aldri tenkt over om jeg skal eller ikke. 

Anonymkode: 1f812...482

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker at det er livsarvinger og familie som hr ansvar for graven. Ikke kjæreste. Ble det for eksempel testamentert noe til deg? 
 

du må gjerne legge ned blomster og tenne lys så mye som du vil men det er ikke ditt ansvar. Det får søsken og eller barnas mor gjøre på vegne av barn til barna er store nok. Men det er min mening. 

Anonymkode: 04ea6...a79

Barna er livsarvinger og jeg ble tilgodesett med 1/3 i testamentet, men føler på en måte jeg har gjort nok nå ved å ordne boet, arveprosessen og ta ansvaret med å hjelpe barna med gravstein.

Ts

 

Anonymkode: 106c8...2a8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du påtok deg et ansvar da du festet graven. Du burde jo heller latt ett av mannens søsken være fester, hvis du synes det er en alt for stor forpliktelse. Om du treffer en ny mann, så vil ikke det hindre deg i ta deg av graven.

Anonymkode: 4f14c...ae4

Søsknene ønsket ikke jobben da de syntes det var mye arbeid.

Ts

Anonymkode: 106c8...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...