Aneane77 Skrevet 22. mars 2024 #1 Skrevet 22. mars 2024 Vi har fått beskjed om at en besteforelder ligger for døden. Vedkommende har vært alvorlig syk en stund, så dette er ikke uventet. Vi har dratt på påskeferie, og kommer dessverre oss mest sannsynlig ikke hjem «i tide». Spørsmålet er… skal vi si det til barna nå, eller la de nyte noen gode dager på ferie? Utfallet er jo tragisk uansett… 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #2 Skrevet 22. mars 2024 Dette er en av din eller mannens foreldre? Da klarer man å komme seg hjem, tenker jeg. Anonymkode: 73e4a...30f 23 13
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #3 Skrevet 22. mars 2024 Hvor gammel er barna? Er de 3+ så ville jeg selvfølgelig fortalt det. Det tar tid å prosessere og bearbeide. Og det er veldig greit (etter min erfaring) å få et forvarsel, en forklaring og kunne snakke sammen før døden inntreffer. Anonymkode: 706fb...e74 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #4 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er en av din eller mannens foreldre? Da klarer man å komme seg hjem, tenker jeg. Anonymkode: 73e4a...30f Nå vet vi ikke hvor langt unna de er og hvor akutt dette er, og om de i det hele tatt ønsker å være tilstede. Regner med noen andre fra familien er tilstede? Anonymkode: 706fb...e74 3
Aneane77 Skrevet 22. mars 2024 Forfatter #5 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er en av din eller mannens foreldre? Da klarer man å komme seg hjem, tenker jeg. Anonymkode: 73e4a...30f Vi er skilt på 7.året og det er BFs forelder. Alle de andre nærmeste er til stede, inkludert barnas far. Barnas far ønsker ikke at barna skal se besteforelderen så syk heller, siden det er ganske heftig for alle involverte. Vi er btw i utlandet, så ikke så enkelt å hoppe på et fly. 12
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #6 Skrevet 22. mars 2024 Man kommer selvsagt hjem om msn vil og man forteller det nå Anonymkode: 861f5...dc8 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #7 Skrevet 22. mars 2024 Min erfaring er at barn ikke tar noe skade av å bli fortalt dette på en ordentlig måte, hvor man setter seg ned og prater ut i all den tid barna har behov for det. Anonymkode: 84940...9a9 7 1
katties Skrevet 22. mars 2024 #8 Skrevet 22. mars 2024 Jeg har mistet en del slektninger, og har alltid satt pris på å få vite om slikt med en gang 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #9 Skrevet 22. mars 2024 Jeg tenker dere burde fortelle det nå. Det kan skape gnisninger mellom dere og barna om dere skjuler det for dem, uansett om intensjonen er god. Anonymkode: 17d8d...62b 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #10 Skrevet 22. mars 2024 Dere kjenner barna best, men er de i skolealder ville jeg fortalt og forberedt dem. Er dere innenlands så ville jeg strukket meg ekstra langt for å nå hjem. Anonymkode: 348b0...c49 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #11 Skrevet 22. mars 2024 Aneane77 skrev (4 minutter siden): Vi er skilt på 7.året og det er BFs forelder. Alle de andre nærmeste er til stede, inkludert barnas far. Barnas far ønsker ikke at barna skal se besteforelderen så syk heller, siden det er ganske heftig for alle involverte. Vi er btw i utlandet, så ikke så enkelt å hoppe på et fly. Du og barnefar er slikt på 7 året men er på tur sammen? Hadde fortalt det vil barna så lenge de ikke er babyer eller for små til å forstå Anonymkode: 82d84...647 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #12 Skrevet 22. mars 2024 Hadde fortalt. Jeg er den dag i dag skuffet over at jeg ikke fikk mulighet å møtte min bestemor siste gang da jeg var 8 år, fikk heler ikke være med i begravelse Anonymkode: 5783c...83d 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #13 Skrevet 22. mars 2024 Aneane77 skrev (3 minutter siden): Vi er skilt på 7.året og det er BFs forelder. Alle de andre nærmeste er til stede, inkludert barnas far. Barnas far ønsker ikke at barna skal se besteforelderen så syk heller, siden det er ganske heftig for alle involverte. Vi er btw i utlandet, så ikke så enkelt å hoppe på et fly. Er det en ting man skal være forsiktig med så er det å beskytte barna fra sånne ting. Det er en helt naturlig del av livet, og barn prosesser ting veldig greit. Det er , som for oss voksne en del av sorgprosessen og forståelse for at personen faktisk var syk, er død og borte for godt. Derfor kan det også være godt for barna å se avdøde rett etterpå, for å forstå (se med egne øyne) at vedkommende er død og ikke kommer tilbake. Anonymkode: 706fb...e74 5
Flintis Skrevet 22. mars 2024 #14 Skrevet 22. mars 2024 Det går vel an å tilnærme seg det gradvis alt avhengig av hvor gamle barna er.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #15 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du og barnefar er slikt på 7 året men er på tur sammen? Hadde fortalt det vil barna så lenge de ikke er babyer eller for små til å forstå Anonymkode: 82d84...647 Sorry leste feil, trodde det stod at barnefar ikke var til stede. Ville absolutt sagt det til barna, men kan ikke barnefar snakke med dem da? Anonymkode: 82d84...647
Rucula Skrevet 22. mars 2024 #16 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man kommer selvsagt hjem om msn vil og man forteller det nå Anonymkode: 861f5...dc8 For hvem er det bra? Er det bra for barna å få avbrudt ferien sin for å se på et døende gammelt menneske? nei! 10 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #17 Skrevet 22. mars 2024 Fortell det nå. Kanskje barna trenger å snakke med far og høre om det fra en som er tilstede. Kanskje de har noe de vil ha sagt til bestefaren sin. Og det er faktisk litt leit at du ikke synes det betyr noe når det er BF sin forelder, kommer du til å reagere slik når det er din egen forelder som ligger for døden. La barna ha en fin ferie liksom for tragisk er det jo uansett.. Anonymkode: 2bf31...4c4 3
Aneane77 Skrevet 22. mars 2024 Forfatter #18 Skrevet 22. mars 2024 Selvfølgelig. Nå var ikke spørsmålet om at vi skulle skjerme de fra ALT. Men akkurat nå i tre dager hvor vi er stuck i Spania. De skal selvfølgelig få se, sørge og delta og være involvert på alt de har behov for. Er da ikke helt hjerteløs/idiot. 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #19 Skrevet 22. mars 2024 Aneane77 skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig. Nå var ikke spørsmålet om at vi skulle skjerme de fra ALT. Men akkurat nå i tre dager hvor vi er stuck i Spania. De skal selvfølgelig få se, sørge og delta og være involvert på alt de har behov for. Er da ikke helt hjerteløs/idiot. Men hvorfor har du reist til Spania når barnas besteforelder er så syk? Anonymkode: 2bf31...4c4 3 1
Aneane77 Skrevet 22. mars 2024 Forfatter #20 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fortell det nå. Kanskje barna trenger å snakke med far og høre om det fra en som er tilstede. Kanskje de har noe de vil ha sagt til bestefaren sin. Og det er faktisk litt leit at du ikke synes det betyr noe når det er BF sin forelder, kommer du til å reagere slik når det er din egen forelder som ligger for døden. La barna ha en fin ferie liksom for tragisk er det jo uansett.. Anonymkode: 2bf31...4c4 HVA FAEN ER DET DU SIER?!?!?!?! Dette er en person jeg har hatt et nært og godt forhold til i 20 + år. Selv etter skilsmissen har vi hatt masse god kontakt. Jeg snakket nettopp i 1,5 time med ektefellen. Det må gå an å spørre her, få innspill uten å få SLAKT! Min egen forelder har foressten terminal kreft så det er ikke så forbanna lenge til jeg står i samme sitasjon. Forbanna drittperson er du. 9 20 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå