Gå til innhold

Hjelp - lyging, penger, damer osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ingen god historie her heller. Jeg sto på noen år for å få ordnet økonomien "vår". Som vil si hans. Belønningen jeg fikk for det var at han tok opp nye ting på forbrukslån, og stjal mitt kredittkort og brukte det også. 

Uøkonomiske mennesker er ofte i den situasjonen fordi de ikke klarer å håndtere økonomi godt, og gjør idiotiske valg og prioriteringer. Når noen ordner opp for dem lærer de heller ikke, for de slipper konsekvensene og å ordne opp selv. 

Du er i 30 årene, og de fleste begynner nå å bygge seg opp økonomisk, ved at de er ferdige med å studere og har fått jobb. Om 10 år vil de fleste ha kommet noe ovenpå, til bedre økonomi, og å være godt etablert i bolig. En slik mann vil medføre at du blir hengende etter økonomisk i årevis fremover. Han drar deg ned selvfølgelig, der en mann med orden i økonomi kunne begynne å bygge livet sammen med deg. 

Jeg var heldigvis tidlig i 20 årene da mann dro meg ned. Når jeg vet hvor langt man kommer økonomisk akkurat i årene mellom 30 og 40 normalt sett hadde jeg virkelig ikke satset på mann som medførte det motsatte. Det vil være bittert for deg når du har brukt noen år på dette, og alle nesten rykker fra dere økonomisk, selv om du har økonomisk orden. Det med dårlige odds også. En slik mann blir ikke plutselig veldig klok økonomisk. 

Pass på dine kredittkort og bank id. Sett gjerne frivillig kredittsperre på deg. Mange mange som har fått sin økonomi ødelagt av å være naiv. Økonomisk desperasjon medfører ofte desperate handlinger. Ikke vær godtroende! 

Anonymkode: 294ef...35c

  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Wow, snakk om å skylde på alle andre.. 

Anonymkode: d8eb9...d99

 

AnomynBurker skrev (38 minutter siden):

Enig. Folk som sier slikt lukter det tjall av. 

Nå er jeg fryktelig spent, hva ville dere gjort annerledes i min situasjon da? Nå er det forferdelig naivt å tro at alle økonomiske problemer er ens egen feil, når man enkelt og greit bare er så uheldig og får utdelt dårlige kort som jobber mot deg. Vi hadde ikke vert i denne situasjonen hadde vi ikke fått motgang fra flere parter. 

Ikke alle glir gjennom livet sånn som dere gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Anon skrev (39 minutter siden):

Nå er jeg fryktelig spent, hva ville dere gjort annerledes i min situasjon da?

Historia di er vel først og fremst historia om den syke kona di (skjønner ikke hvordan en på aap eller ufør kan holde tilbake skatt, blir det ikke trukket automatisk?).

Anonymkode: 70285...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Historia di er vel først og fremst historia om den syke kona di (skjønner ikke hvordan en på aap eller ufør kan holde tilbake skatt, blir det ikke trukket automatisk?).

Anonymkode: 70285...67e

Hun har ikke ufør, hun har jobbet i mange år for å få ufør men Nav nekter. Vi har til og med prøvd å gå rettens vei men til ingen nytte. 

Til og med her har systemet sviktet oss, da de kom med helt latterlige avslagsgrunner selv om hun har gjort absolutt alle tiltak som de ba henne om å gjøre. Men Nav er som de er, de liker å leke Gud med ting de ikke forstår seg på. Og nå må hun gjøre alle tiltak på nytt fordi de mener det er lenge siden hun har vert på tiltak noe som de selv har dratt tiden ut med ventetid.

Nav vet så godt at de har gjort en åpenbar feil når det kommer til henne men de står på bakbena og nekter å legge seg flat, i stede drar de ut tiden og kommer med dumme ting i håp om at vi skal gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, denne mannen søker øyeblikkelig tilfredsstillelse i kombinasjon med dårlig impulskontroll. Det er en del av personligheten hans, og sannsynligvis ikke noe som vil endre seg.

Jeg selv heller mot øyeblikkelig tilfredsstillelse. Dopaminkicket av å kjøpe seg noe jeg virkelig har lyst på, er helt fantastisk. Å spare til samme ting over tid gir meg ikke den samme tilfredsstillelsen, men fører bare til frustrasjon og motivasjonen faller vekk. Men, jeg har nok impulskontroll til å holde tilbake i de fleste tilfeller, og jeg tilfredsstiller behovet for øyeblikkelig tilfredsstillelse ved å gjøre ting som er gratis. For eksempel, kjenner jeg at det klør i fingrene, rydder og vasker jeg hele huset. Det er ikke så digg som å kjøpe den nyeste mobilen på markedet, men det er digg nok med renvasket hus. Det er litt som å tilfredsstille godterisuget ved å spise frukt. 

Jeg er derfor ikke spesielt flink til å spare, men jeg har ikke gjeld og jeg klarer å betale alle regninger i tide. Regninger er det første jeg betaler når jeg får lønn, for fristelsen til å bruke de på andre ting er ganske stor 😅

Samboeren din mangler impulskontroll og han har sannsynligvis også konsekvensforståelse. Bruk av penger han ikke har, flørting med andre dramer etc, vitner om noen som virkelig ikke klarer å styre seg. Han får en skikkelig kick ut av alt dette, og han gjør sitt beste for å unngå og tenke på konsekvensene.

Du kan prøve å ordne økonomien hans, men det vil ikke vare. Han vil alltid søke etter øyeblikkelig tilfredsstillelse, og spesielt i perioder hvor hverdagen er kjedelig/dårlig.

Ønsker du å fortsette med ham, bør du være ekstremt vigilant, for han vil dra deg med ned om han får muligheten til det. 

 

Anonymkode: 02d8d...792

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Jeg hadde flyttet ut. Han LØY til deg. Dette burde han vært ærlig om FØR du flyttet inn! Det er for meg grovt tillitsbrudd. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mr.Anon skrev (6 timer siden):

staten har fucka oss, arbeidslivet har fucka oss, Nav har fucka oss, Helsevesenet har fucka oss, osv.

Wow og dere har barn! Hjelpes. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er sikkert egoistisk å si, men jeg er redd for at denne fyren drar meg ned i driten sammen med seg selv.

Jepp. Akkurat sånn er det. Alt du ønsker deg av materielle verdier, alt du ønsker av trygghet kan du glemme om du satser på ham. Snakker av erfaring. Du kan ikke redde ham. Han må fikse seg selv. Ikke prøv.

♥️

Anonymkode: fbf65...4a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBurker
Mr.Anon skrev (På 22.3.2024 den 11.39):

 

Nå er jeg fryktelig spent, hva ville dere gjort annerledes i min situasjon da? Nå er det forferdelig naivt å tro at alle økonomiske problemer er ens egen feil, når man enkelt og greit bare er så uheldig og får utdelt dårlige kort som jobber mot deg. Vi hadde ikke vert i denne situasjonen hadde vi ikke fått motgang fra flere parter. 

Ikke alle glir gjennom livet sånn som dere gjør.

.... 

Endret av AnomynBurker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Anon skrev (4 timer siden):

Hun har ikke ufør, hun har jobbet i mange år for å få ufør men Nav nekter. Vi har til og med prøvd å gå rettens vei men til ingen nytte. 

Til og med her har systemet sviktet oss, da de kom med helt latterlige avslagsgrunner selv om hun har gjort absolutt alle tiltak som de ba henne om å gjøre. Men Nav er som de er, de liker å leke Gud med ting de ikke forstår seg på. Og nå må hun gjøre alle tiltak på nytt fordi de mener det er lenge siden hun har vert på tiltak noe som de selv har dratt tiden ut med ventetid.

Nav vet så godt at de har gjort en åpenbar feil når det kommer til henne men de står på bakbena og nekter å legge seg flat, i stede drar de ut tiden og kommer med dumme ting i håp om at vi skal gi opp.

Har hun fått hjelp av Aap-aksjonen? Lederen der er tidligere saksbehandler på NAV som nå selv er ufør. Hun kan alt om reglene.

Anonymkode: 70285...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnomynBurker skrev (1 time siden):

Dette blir jo ei avsporing, men kanskje ts kan få noe ut av denne lille sidediskusjonen. 

Du vet ingenting om meg. Jeg har ikke delt mitt liv på kg. Jeg har ikke sklidd gjennom livet. Du får tro meg på det. 

Det jeg gjør når jeg går på en smell er å summe meg litt og legge en ny plan. Hvis jeg skulle lagt skylda på alle andre for mine smeller - selv om andre kanskje hadde skyld i det - hadde jeg ikke lært noe som helst. Jeg hadde sunket mer og mer ned i dritten. 

Jeg har hatt møtt mange som deg. Ofte ruser de seg. Og de skylder på staten, kommunen, nav, arbeidsgivere, fastlegen og alle andre med autoritet. 

Så blir de sittende med henda i fanget og jointen i kjeften og forventer at selveste Staten skal legge ut en rød løper for de, der det er sekk med penger i enden. 

Staten er en forferdelig institusjon. Men prøv å frigjør deg fra den. 

Men kanskje det er synd i deg og alt er andre sin feil. Men du sutra veldig i innlegget ditt. 

Alkurat i dette tilfellet virker det helt rimelig av kona å skylde på nav. Nav er pliktig til å avklare syke folk fort. Står heller ingenting om rus og lediggang her, tvert imot jobber han vel dobbelt.

Anonymkode: 70285...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Anon skrev (6 timer siden):

 

Nå er jeg fryktelig spent, hva ville dere gjort annerledes i min situasjon da? Nå er det forferdelig naivt å tro at alle økonomiske problemer er ens egen feil, når man enkelt og greit bare er så uheldig og får utdelt dårlige kort som jobber mot deg. Vi hadde ikke vert i denne situasjonen hadde vi ikke fått motgang fra flere parter. 

Ikke alle glir gjennom livet sånn som dere gjør.

Dere har nok hatt et dårlig støttestystem og har ikke klart å navigere hos Nav. Dere kunne hatt rett på sosialstødnad. Du skriver ikke noe om din samboers og henne inntekt. Du skriver hun at hun ble kronisk syk og ikke kunne jobbe. Det kan se ut som at dere i 2018 kun hadde din inntekt. Hvor er hennes inntekt blitt av? Er ikke hun ufør? Var hun på aap da hun ble syk?

 

Anonymkode: 8bfa9...c97

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Anon skrev (4 timer siden):

Hun har ikke ufør, hun har jobbet i mange år for å få ufør men Nav nekter. Vi har til og med prøvd å gå rettens vei men til ingen nytte. 

Til og med her har systemet sviktet oss, da de kom med helt latterlige avslagsgrunner selv om hun har gjort absolutt alle tiltak som de ba henne om å gjøre. Men Nav er som de er, de liker å leke Gud med ting de ikke forstår seg på. Og nå må hun gjøre alle tiltak på nytt fordi de mener det er lenge siden hun har vert på tiltak noe som de selv har dratt tiden ut med ventetid.

Nav vet så godt at de har gjort en åpenbar feil når det kommer til henne men de står på bakbena og nekter å legge seg flat, i stede drar de ut tiden og kommer med dumme ting i håp om at vi skal gi opp.

Om hun ikke får medhold i trygderetten, så er det en del som er ugjort fra hennes side. Men uansett, sosial stødnad ville hun hatt krav på.

Ja, nav er som de er. Den beste måten å håndtere nav på, er ved å bruke paragrafene deres. Man må lese seg opp og finne ut av regelverket selv. Nav kjenner kun noen hovedlinjer i sine egne lover, ikke alle om, og, hvis og men som også ligger der.

Jeg har selv fått mange avslag av Nav, men de har ALLTID blitt omgjort fordi jeg slår de i hodet med de rette paragrafene.

Anonymkode: 8bfa9...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Juliv skrev (På 22.3.2024 den 16.11):

Wow og dere har barn! Hjelpes. 

Wow, og du har stemmerett! Hjelpes. 

AnomynBurker skrev (På 22.3.2024 den 16.31):

Dette blir jo ei avsporing, men kanskje ts kan få noe ut av denne lille sidediskusjonen. 

Du vet ingenting om meg. Jeg har ikke delt mitt liv på kg. Jeg har ikke sklidd gjennom livet. Du får tro meg på det. 

Det jeg gjør når jeg går på en smell er å summe meg litt og legge en ny plan. Hvis jeg skulle lagt skylda på alle andre for mine smeller - selv om andre kanskje hadde skyld i det - hadde jeg ikke lært noe som helst. Jeg hadde sunket mer og mer ned i dritten. 

Jeg har hatt møtt mange som deg. Ofte ruser de seg. Og de skylder på staten, kommunen, nav, arbeidsgivere, fastlegen og alle andre med autoritet. 

Så blir de sittende med henda i fanget og jointen i kjeften og forventer at selveste Staten skal legge ut en rød løper for de, der det er sekk med penger i enden. 

Staten er en forferdelig institusjon. Men prøv å frigjør deg fra den. 

Men kanskje det er synd i deg og alt er andre sin feil. Men du sutra veldig i innlegget ditt. 

Det er morsomt at du sammenligner oss med rusmisbrukere, for gud hjelpes at "normale" folk går i mot autoritet, siden autoritet vet alt, det de sier er lov. Vi har bare med å høre deres ord for vi vet jo ingenting, de tar ikke feil og alt er vår skyld. Ærlig talt, hadde du hatt litt mer enn svart-hvitt syn på livet så hadde du forstått at uforutsette hendelser kan ofte oppstås av autoritet, nemlig det som har skjedd oss. Vi har nå kommet med forskjellige løsninger opp igjennom årene på hvordan vi skulle håndtere situasjoner men i bunn og grunn så hadde vi ikke vært i denne situasjonen hadde det ikke vert for autoritet.

Vi hadde ikke vert i gjeld hadde ikke arbeidsgiveren min kuket til lærekontrakten min, jeg hadde egentlig krav på voksenlærlinglønn men fikk ikke det, hadde barnehagen hatt kontroll på papirene sine så hadde dem visst at vi skulle betale moderert beløp i måneden, Det tok dem "4 måneder" å finne de papirene, er det liksom våres feil? Hadde Nav gjort den jobben de var ansatt til å gjøre så hadde dem gitt samboeren min ufør, men det gjør dem ikke og de har ikke en god nokk grunn til avslag heller. Første avslaget gav henne ett nytt tiltak så hun gikk på det, fikk legen til å skrive i journalen og sendte det inn til Nav, Nav svarte med enda ett avslag som rent var Copy-Paste fra forrige avslag hvor hun måtte på samme tiltak igjen, her hadde de tydelig ikke lest papirene. Tredje avslag var pga barnet hennes var blitt så gammel at hun burde ha mer energi til overs nå og fjerde avslag var fordi tiltakene hennes var foreldet og må gjøre alt på nytt. Hennes nylige sykehus besøk så klarte dem å skrive på journalen hennes ting som ikke stemte i det hele tatt, ting som hun ikke var der for å bli sjekka for og dermed ble ikke sjekka for det hun skulle bli sjekka for! Altså, ærlig talt mer inkompetente folk har jeg ikke hvert borti.

Så ikke kom her til meg og si at det er vår egen feil, når vi har det tydelig svart på hvitt at her er det Autoriteter som har fucka oss i flere år.

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 18.08):

Har hun fått hjelp av Aap-aksjonen? Lederen der er tidligere saksbehandler på NAV som nå selv er ufør. Hun kan alt om reglene.

Anonymkode: 70285...67e

Hun har gått på AAP siden 2015 pga NAV ikke godkjenner uføren.

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 18.29):

Dere har nok hatt et dårlig støttestystem og har ikke klart å navigere hos Nav. Dere kunne hatt rett på sosialstødnad. Du skriver ikke noe om din samboers og henne inntekt. Du skriver hun at hun ble kronisk syk og ikke kunne jobbe. Det kan se ut som at dere i 2018 kun hadde din inntekt. Hvor er hennes inntekt blitt av? Er ikke hun ufør? Var hun på aap da hun ble syk?

 

Anonymkode: 8bfa9...c97

Hun har gått på AAP siden 2015 og som sagt så godkjenner ikke NAV uføren hennes.

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 18.32):

Om hun ikke får medhold i trygderetten, så er det en del som er ugjort fra hennes side. Men uansett, sosial stødnad ville hun hatt krav på.

Ja, nav er som de er. Den beste måten å håndtere nav på, er ved å bruke paragrafene deres. Man må lese seg opp og finne ut av regelverket selv. Nav kjenner kun noen hovedlinjer i sine egne lover, ikke alle om, og, hvis og men som også ligger der.

Jeg har selv fått mange avslag av Nav, men de har ALLTID blitt omgjort fordi jeg slår de i hodet med de rette paragrafene.

Anonymkode: 8bfa9...c97

Ingenting var ugjort, hun gjorde absolutt alt som hun ble bedt om å gjøre, fikk til og med flere spesialister bak seg inkludert fastlege og NAV ansatte om at hun skulle ha ufør.

Men NAV gjør som de vil, de svarte med "Copy-Paste" innlegg fra forrige avslag og ba henne gjøre absolutt det samme om igjen så det er tydelig at NAV ikke gjør jobben sin, de leser ikke papirene engang før de setter en dom. De ser bare på papiret at hun er ung og har barn og kan umulig være for syk til å jobbe da.

 

 

Jeg spyr av dere som tror at Nav og staten og autoritet faen ikke kan gjøre feil, jeg har null tiltro til systemet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du vil ha rådene du får her. Lykke til. 

Anonymkode: 59e8a...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBurker
Mr.Anon skrev (På 25.3.2024 den 10.55):

Wow, og du har stemmerett! Hjelpes. 

Det er morsomt at du sammenligner oss med rusmisbrukere, for gud hjelpes at "normale" folk går i mot autoritet, siden autoritet vet alt, det de sier er lov. Vi har bare med å høre deres ord for vi vet jo ingenting, de tar ikke feil og alt er vår skyld. Ærlig talt, hadde du hatt litt mer enn svart-hvitt syn på livet så hadde du forstått at uforutsette hendelser kan ofte oppstås av autoritet, nemlig det som har skjedd oss. Vi har nå kommet med forskjellige løsninger opp igjennom årene på hvordan vi skulle håndtere situasjoner men i bunn og grunn så hadde vi ikke vært i denne situasjonen hadde det ikke vert for autoritet.

Vi hadde ikke vert i gjeld hadde ikke arbeidsgiveren min kuket til lærekontrakten min, jeg hadde egentlig krav på voksenlærlinglønn men fikk ikke det, hadde barnehagen hatt kontroll på papirene sine så hadde dem visst at vi skulle betale moderert beløp i måneden, Det tok dem "4 måneder" å finne de papirene, er det liksom våres feil? Hadde Nav gjort den jobben de var ansatt til å gjøre så hadde dem gitt samboeren min ufør, men det gjør dem ikke og de har ikke en god nokk grunn til avslag heller. Første avslaget gav henne ett nytt tiltak så hun gikk på det, fikk legen til å skrive i journalen og sendte det inn til Nav, Nav svarte med enda ett avslag som rent var Copy-Paste fra forrige avslag hvor hun måtte på samme tiltak igjen, her hadde de tydelig ikke lest papirene. Tredje avslag var pga barnet hennes var blitt så gammel at hun burde ha mer energi til overs nå og fjerde avslag var fordi tiltakene hennes var foreldet og må gjøre alt på nytt. Hennes nylige sykehus besøk så klarte dem å skrive på journalen hennes ting som ikke stemte i det hele tatt, ting som hun ikke var der for å bli sjekka for og dermed ble ikke sjekka for det hun skulle bli sjekka for! Altså, ærlig talt mer inkompetente folk har jeg ikke hvert borti.

Så ikke kom her til meg og si at det er vår egen feil, når vi har det tydelig svart på hvitt at her er det Autoriteter som har fucka oss i flere år.

Hun har gått på AAP siden 2015 pga NAV ikke godkjenner uføren.

Hun har gått på AAP siden 2015 og som sagt så godkjenner ikke NAV uføren hennes.

Ingenting var ugjort, hun gjorde absolutt alt som hun ble bedt om å gjøre, fikk til og med flere spesialister bak seg inkludert fastlege og NAV ansatte om at hun skulle ha ufør.

Men NAV gjør som de vil, de svarte med "Copy-Paste" innlegg fra forrige avslag og ba henne gjøre absolutt det samme om igjen så det er tydelig at NAV ikke gjør jobben sin, de leser ikke papirene engang før de setter en dom. De ser bare på papiret at hun er ung og har barn og kan umulig være for syk til å jobbe da.

 

 

Jeg spyr av dere som tror at Nav og staten og autoritet faen ikke kan gjøre feil, jeg har null tiltro til systemet.

Jeg ber deg om unnskyldning for at jeg var så bastant og slem mot deg. Jeg har respekt for deg og din kjære sine utfordringer. Jeg skal skjerpe meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnomynBurker skrev (39 minutter siden):

Jeg ber deg om unnskyldning for at jeg var så bastant og slem mot deg. Jeg har respekt for deg og din kjære sine utfordringer. Jeg skal skjerpe meg. 

lol, trenger ikke sarkasme eller sympati men litt forståelse for situasjonen hadde vert fint.

Bli angrepet av flere på den måten bare fordi jeg ville gi inntrykk til TS at de ikke er alene i sånn situasjon. Faen til tafatte folk her.

Det er faktisk ganske frustrerende når man legger frem ett problem og ikke blir møtt med forståelse men blir heller kritisert fra alle kanter i fra dømmende tastaturtøffe bedrevitende folk med svart-hvitt syn på livet. Har man ikke opplevd lignende situasjoner selv så har man heller ikke rett til å uttale seg på en sånn måte hvor man tror man har det rette svaret, det er bare patetisk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat sånne menn jeg er livredd for å havne borti. For når en blir forelska ser man ikke klart. Jeg har hatt gjeld selv og er på vei opp og fram til å bli gjeldfri og tatt tak i mine problemer alene. Så skal det da komme en mann og dra meg ned i faanskapet igjen det takler jeg ikke. Så nei.. jeg syns det er skummelt å date nå tildags. Alle holder noe skjult som regel som kan få store konsekvenser lengre ut i forhold og da blir det og 1000 ganger verre og vikle seg ut av det. Så skjønner hvordan dette føles TS. Jeg hadde gått. 

Anonymkode: 28a79...499

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som er vant til å juge fortsetter å juge. Jeg hadde tuppa ham ut.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBurker
Mr.Anon skrev (4 timer siden):

lol, trenger ikke sarkasme eller sympati men litt forståelse for situasjonen hadde vert fint.

Bli angrepet av flere på den måten bare fordi jeg ville gi inntrykk til TS at de ikke er alene i sånn situasjon. Faen til tafatte folk her.

Det er faktisk ganske frustrerende når man legger frem ett problem og ikke blir møtt med forståelse men blir heller kritisert fra alle kanter i fra dømmende tastaturtøffe bedrevitende folk med svart-hvitt syn på livet. Har man ikke opplevd lignende situasjoner selv så har man heller ikke rett til å uttale seg på en sånn måte hvor man tror man har det rette svaret, det er bare patetisk! 

Jeg er oppriktig. 

Men nå skal ikke jeg spore av tråden mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...