Gå til innhold

Er det trygt å ta DNA test på for eksempel My Heritage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det burde vært sterke advarsler om å bruke slike selskaper. Tippet at 99% av de som har gått i denne fellen, ikke har lest avtalevilkårene og er dermed blitt et produkt for selskapet som nå har rettigheter til DITT DNA. Helt horribelt hvor dumt det er å til og med betale for å bli et produkt for et kommersielt selskap 😄

Anonymkode: 78455...d7e

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygt og trygt. Det er uansett en tullete ting å gjøre. Du betaler for å gi bort verdifull informasjon om deg selv, til utenlandske selskaper som selger dette videre til forskning og etterretning. I noen land har også politiet begynt å bruke disse, dettekan også gjøres i land hvor lovene bryter med menneskerettighetene, og man feks kan bli definert som kriminell når man er homofil, har avvikende politiske meninger osv. Og du gir ikke bare bort din egen informasjon, men også 50% av informasjonen til nære slektninger som foreldre og søsken, noe som er uetisk i seg selv, dersom de ikke støtter dette. 

I tillegg får man ingen sikker informasjon fra disse testene,  i beste fall er det bare kvalifiserte gjetninger.  Dette står også i avtalen,  som alle signerer og ingen leser.

Anonymkode: 26f4e...5e5

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne videoen forklarer svakhetene ved disse testene på en god måte.

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri gitt fra meg DNA til utenlandske kommersielle selskaper.
Det er som om å opplyse de mest sensitive om deg selv som kan brukes til markedsføring eller gruppering av deg som individ.

Ikke bare forsikringer eller lignede, men din sannsynlighet for at du skal utvikle sykdommer eller andre atferdsmessige attributter som gjelder deg.

Se for deg å få tilbud om alternativ Alzheimer medisin for de ser du har 40% sannsynlighet for å utvikle demens i yngre alder.  Informasjon som du absolutt ikke ønsker å vite så lenge det ikke er noe en realistisk kan gjøre fra eller til. 

Men inntog av LLM(AI) så vil denne dataen også kunne benyttes på måter vi enda ikke er klar over. 

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde aldri gitt fra meg DNA til utenlandske kommersielle selskaper.
Det er som om å opplyse de mest sensitive om deg selv som kan brukes til markedsføring eller gruppering av deg som individ.

Ikke bare forsikringer eller lignede, men din sannsynlighet for at du skal utvikle sykdommer eller andre atferdsmessige attributter som gjelder deg.

Se for deg å få tilbud om alternativ Alzheimer medisin for de ser du har 40% sannsynlighet for å utvikle demens i yngre alder.  Informasjon som du absolutt ikke ønsker å vite så lenge det ikke er noe en realistisk kan gjøre fra eller til. 

Men inntog av LLM(AI) så vil denne dataen også kunne benyttes på måter vi enda ikke er klar over. 

Nå har man holdt på med slik testing i noen tiår, men lite av skrekkhistoriene har blitt realitet. Når tenker du at dette plutselig blir slik du tror her?

Alt dette er kostbart å trekke ut og bruke til noe. Dine millioner av andre spor du legger fra deg på nettet er MYE mer verdt og kan brukes til å tjene mye penger på deg. Folk raller rundt på facebook og tik-tok, men er livredde for å gi bort DNA som har et veldig snevert bruksområde. 😅

Anonymkode: b4135...9d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå har man holdt på med slik testing i noen tiår, men lite av skrekkhistoriene har blitt realitet. Når tenker du at dette plutselig blir slik du tror her?

Alt dette er kostbart å trekke ut og bruke til noe. Dine millioner av andre spor du legger fra deg på nettet er MYE mer verdt og kan brukes til å tjene mye penger på deg. Folk raller rundt på facebook og tik-tok, men er livredde for å gi bort DNA som har et veldig snevert bruksområde. 😅

Anonymkode: b4135...9d2

Det er ikke nødvendigvis enten-eller. Summen av ralling på Facebook sammen med genene dine kan si noe om deg som person.

Man kan tenke seg et scenarie hvor vi kjøper helseforsikring fra et multinasjonalt selskap, og noen av oss for avslag fordi selskapet har kjøpt en analyse av genene dine.

Man kan tenke seg et lobby firma som bruker gener koblet til identitet til å pushe SoMe stories på deg som er egnet til å skape sinne eller tristhet sånn at du stemmer på rett politisk parti

Anonymkode: f6a22...54c

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nå har man holdt på med slik testing i noen tiår, men lite av skrekkhistoriene har blitt realitet. Når tenker du at dette plutselig blir slik du tror her?

Alt dette er kostbart å trekke ut og bruke til noe. Dine millioner av andre spor du legger fra deg på nettet er MYE mer verdt og kan brukes til å tjene mye penger på deg. Folk raller rundt på facebook og tik-tok, men er livredde for å gi bort DNA som har et veldig snevert bruksområde. 😅

Anonymkode: b4135...9d2

Samme selskap tilbyr allerede helse rapporter om dine risikoer ;
"The MyHeritage DNA Health upgrade offers an extensive range of genetic insights through detailed health reports for 27 conditions. These include innovative polygenic reports for common conditions like heart disease, female breast cancer, and type 2 diabetes; genetic risk reports for 11 monogenic conditions including Parkinson’s, Alzheimer’s, and Crohn’s disease, and 13 carrier status reports for conditions including Tay-Sachs disease, cystic fibrosis, and sickle cell anemia."

Spør deg selv om du eksempelvis ville gitt Facebook tilgang til din pasientjournal? Bare at i dette tilfelle så vil du gi bort ekstremt mye mer informasjon. At andre spor du legger fra deg er "MYE" mer verd er naivt å tro. Det eksiterer ingen datasett som inneholder mer informasjon om deg en ditt DNA. 

How companies like Ancestry and 23andMe share your data (axios.com)

Your Genetic Data Isn't Safe - Consumer Reports

What you're giving away with those home DNA tests (nbcnews.com)

5 biggest risks of sharing DNA with consumer genetic testing companies (cnbc.com)
 

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tok den for et år siden. Lever enda. Kjedelig familie. Håpet på litt drama 😅

Anonymkode: 7dc46...ea5

Kjedelig familie her også. Jeg tok den for noen år siden og det eneste jeg fikk ut av det var - ingenting. Egentlig. Ikke noe nytt i hvert fall.

Leser om folk som oppdager familiehemmeligheter og det er ikke måte på drama. Hadde håpet på det var noe mer spennende. 

Anonymkode: 11312...877

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke nødvendigvis enten-eller. Summen av ralling på Facebook sammen med genene dine kan si noe om deg som person.

Man kan tenke seg et scenarie hvor vi kjøper helseforsikring fra et multinasjonalt selskap, og noen av oss for avslag fordi selskapet har kjøpt en analyse av genene dine.

Man kan tenke seg et lobby firma som bruker gener koblet til identitet til å pushe SoMe stories på deg som er egnet til å skape sinne eller tristhet sånn at du stemmer på rett politisk parti

Anonymkode: f6a22...54c

Ja det kan man tenke seg, men blir det gjort? Er det lov? I Norge? Eller andre land?

Anonymkode: b4135...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (50 minutter siden):

Samme selskap tilbyr allerede helse rapporter om dine risikoer ;
"The MyHeritage DNA Health upgrade offers an extensive range of genetic insights through detailed health reports for 27 conditions. These include innovative polygenic reports for common conditions like heart disease, female breast cancer, and type 2 diabetes; genetic risk reports for 11 monogenic conditions including Parkinson’s, Alzheimer’s, and Crohn’s disease, and 13 carrier status reports for conditions including Tay-Sachs disease, cystic fibrosis, and sickle cell anemia."

Spør deg selv om du eksempelvis ville gitt Facebook tilgang til din pasientjournal? Bare at i dette tilfelle så vil du gi bort ekstremt mye mer informasjon. At andre spor du legger fra deg er "MYE" mer verd er naivt å tro. Det eksiterer ingen datasett som inneholder mer informasjon om deg en ditt DNA. 

How companies like Ancestry and 23andMe share your data (axios.com)

Your Genetic Data Isn't Safe - Consumer Reports

What you're giving away with those home DNA tests (nbcnews.com)

5 biggest risks of sharing DNA with consumer genetic testing companies (cnbc.com)
 

Ja, og det er mye "concerns" og "fears" i linkene dine. 

Og FBI har fått tilgang. Javel. Norsk politi sitter også på DNA fra en rekke nordmenn. Og deres familier. Inkl meg pga frivillig avgivelse.

Jeg er fortsatt spent på hva som faktisk kan skje. Foreløpig ikke så mye siden min første DNA-test i 1999. 

Mange har en trang til å stemple andre som naive, ved å trekke opp sine egne skremselsbilder. Men man må spørre seg - hva kan det brukes til? Hva er informasjonen verdt? Kan det brukes til å skade meg?

Det er ikke breaking news at noen vil tjene penger her i verden. Men det er altså skremselspropagandaen. Alle tjener penger på noen. Så får man selv vurdere hva som er innafor og etisk riktig osv.

 

Anonymkode: b4135...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne bedrifter selger allerede disse opplysningene til forskjellige selskaper. 23andme solgte informasjon for femti millioner i 2022, og det kan jo selvfølgelig være drøssevis flere sånne tilfeller (som de kanskje ikke offentliggjør heller) som folk aldri får høre om.

https://time.com/5349896/23andme-glaxo-smith-kline/

I Storbritannia selger britiske helse-myndigheter faktisk informasjon om deres egne innbyggere for å finansiere deres "gratis" helsevesen, ved å selge britenes genetiske data til alle som ønsker å betale for sånne opplysninger. Å love "anonymisering" er selvfølgelig ikke verdt noe som helst i virkeligheten:

https://www.theguardian.com/society/2019/jan/26/nhs-to-sell-dna-tests-to-healthy-people-in-push-to-find-new-treatments

Forsikringsselskaper ville selvfølgelig betalt for all slik informasjon, og hvis du har noen helse-plager som de ikke liker så kan du kjapt få avslag på forsikring. Du selger jo ikke bare ditt eget DNA heller, men i stor grad dine barn og barnebarn sitt DNA. Du har jo null peiling på hvem som kan få tak i denne informasjonen i løpet av de neste tretti årene, og hvem som kan sitte på alle disse opplysningene i fremtiden.    

Anonymkode: 49e13...498

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et amerikansk selskap som nå har kjøpt  "My heritage", og man vet jo aldri hva de kan bruke disse opplysningene til. 

Jeg vil ikke sende DNA`et mitt dit. Det er jo ikke bare mitt DNA, det er jo barna mine sitt også. 

Anonymkode: 7132b...24a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, og det er mye "concerns" og "fears" i linkene dine. 

Og FBI har fått tilgang. Javel. Norsk politi sitter også på DNA fra en rekke nordmenn. Og deres familier. Inkl meg pga frivillig avgivelse.

Jeg er fortsatt spent på hva som faktisk kan skje. Foreløpig ikke så mye siden min første DNA-test i 1999. 

Mange har en trang til å stemple andre som naive, ved å trekke opp sine egne skremselsbilder. Men man må spørre seg - hva kan det brukes til? Hva er informasjonen verdt? Kan det brukes til å skade meg?

Det er ikke breaking news at noen vil tjene penger her i verden. Men det er altså skremselspropagandaen. Alle tjener penger på noen. Så får man selv vurdere hva som er innafor og etisk riktig osv.

 

Anonymkode: b4135...9d2

Du bruker bilbelte selv om du aldri har krasjet, du har røyk-alarm selv om det aldri vert brann i huset ditt, du holder pin koden din hemmelig selv om du aldri har blitt svindlet.  At noe enda ikke har skjedd er en ekstremt dårlig argument for hvordan en skal opptre.

Først og fremst er alle mulige måter som vi enda ikke vet om hvordan DNA på avveie kan være skadelig. Men allerede foreligger det mange måter en kan bli "skadet" på.  Noe har allerede blitt nevnt i tråden.

Ønsker du at naboen eller arbeidsgiveren din skal vite din helseprofil? Om du ønsker å holde det mest private en har for seg selv så er det idioti og stole på utenlandske selskaper.  Jeg ser for meg den dagen databaser kommer på avveie og blir delt på det mørke-nett, slik at du for all framtid blir "søkbar".  Eller du får tilbuds epost om at alvorlig kritisk informasjon om din fremtidige helse er avdekket, du kan få tilgang for 200$, som etterpå kan føre til livslang bekymring om helsetilstander du gjerne aldri vil få. 

Det ligger utrolig mye skremmende i slike DNA sekvenser, vi har bare godt av å vite det vi faktisk kan gjøre en relevant endring på.

 

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er vel at selskapene gjør deg til et produkt. Og at du i tillegg betaler for det. All personlig informasjon har blitt et industrielt produkt som blir videresolgt i en eller annen format. At de i tillegg tar seg betalt for at du skal bli et produkt, er bare så utrolig fasinerende i seg selv😄

Anonymkode: 78455...d7e

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan ikke forstå hva som er så spennende med å sjekke dna, alternativet er om du ikke kjenner din familie i det hele tatt og har utenlandsk utseende.

I Norge er 99,9% av oss skandinaviske med evt noe britisk.

Er liksom så kjedelig å få bekreftet 😂

Anonymkode: b2656...e14

Jeg var 5% finsk og har mye DNA fra nord i både Norge, Sverige og Finland.  Det visste jeg ikke.  Har lite kjennskap til min fars slekt.   Jeg har spesielle trekk og da fikk jeg jo bekreftet hvorfor. 

Anonymkode: 2b230...7c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (23 minutter siden):

Du bruker bilbelte selv om du aldri har krasjet, du har røyk-alarm selv om det aldri vert brann i huset ditt, du holder pin koden din hemmelig selv om du aldri har blitt svindlet.  At noe enda ikke har skjedd er en ekstremt dårlig argument for hvordan en skal opptre.

Først og fremst er alle mulige måter som vi enda ikke vet om hvordan DNA på avveie kan være skadelig. Men allerede foreligger det mange måter en kan bli "skadet" på.  Noe har allerede blitt nevnt i tråden.

Ønsker du at naboen eller arbeidsgiveren din skal vite din helseprofil? Om du ønsker å holde det mest private en har for seg selv så er det idioti og stole på utenlandske selskaper.  Jeg ser for meg den dagen databaser kommer på avveie og blir delt på det mørke-nett, slik at du for all framtid blir "søkbar".  Eller du får tilbuds epost om at alvorlig kritisk informasjon om din fremtidige helse er avdekket, du kan få tilgang for 200$, som etterpå kan føre til livslang bekymring om helsetilstander du gjerne aldri vil få. 

Det ligger utrolig mye skremmende i slike DNA sekvenser, vi har bare godt av å vite det vi faktisk kan gjøre en relevant endring på.

 

Men kjære deg, jeg bruker bilbelte fordi det er en reell risiko for å dø eller bli skadet i trafikken, bare se på statistikken. Det er enormt mange verden over som dør eller blir skadet i biltrafikk. Så utrolig dårlig eksempel.

Jeg jobber med data daglig, internasjonale data, og vet akkurat hva som har høy risiko og hva som har lav risiko. Foreløpig er markedet utrolig dårlig fordi kost/nytten ved å hente ut, sekvensiere og lagre store datamengder om et stort antall mennesker altfor dårlig. Det står ikke en hær av forsikringsselskaper og klør etter å kaste milliarder etter data som setter de i stand til å selge dyre forsikringer til 1 av 10.000 som disponerer for en sjelden sykdom. Det er ikke lønnsomt.

Eller diktatoriske stater som forsåvidt ikke aner hva de skal bruke slike data til. Hvor mye er de villig til å betale tror du? Per person? 

Anonymkode: b4135...9d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Problemet er vel at selskapene gjør deg til et produkt. Og at du i tillegg betaler for det. All personlig informasjon har blitt et industrielt produkt som blir videresolgt i en eller annen format. At de i tillegg tar seg betalt for at du skal bli et produkt, er bare så utrolig fasinerende i seg selv😄

Anonymkode: 78455...d7e

Hvem konkret kjøper min personlige informasjon? Hvilke selskaper?

99,9999% av all svindel handler om å lure folk til å gi fra seg penger eller gi tilgang til bankkontoen sin. Det er enkle penger. Å gå via DNA er veldig vanskelige penger.

Anonymkode: b4135...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men kjære deg, jeg bruker bilbelte fordi det er en reell risiko for å dø eller bli skadet i trafikken, bare se på statistikken. Det er enormt mange verden over som dør eller blir skadet i biltrafikk. Så utrolig dårlig eksempel.

Jeg jobber med data daglig, internasjonale data, og vet akkurat hva som har høy risiko og hva som har lav risiko. Foreløpig er markedet utrolig dårlig fordi kost/nytten ved å hente ut, sekvensiere og lagre store datamengder om et stort antall mennesker altfor dårlig. Det står ikke en hær av forsikringsselskaper og klør etter å kaste milliarder etter data som setter de i stand til å selge dyre forsikringer til 1 av 10.000 som disponerer for en sjelden sykdom. Det er ikke lønnsomt.

Eller diktatoriske stater som forsåvidt ikke aner hva de skal bruke slike data til. Hvor mye er de villig til å betale tror du? Per person? 

Anonymkode: b4135...9d2

Nei bilbelte er ikke dårlig eksempel, det viser nøyaktig hva poenget mitt var, at vi beskytter oss mot hendelser selv om de sannsynligvis ikke skjer. 

Om du jobber med data daglig så burde du forstå at en ikke lagrer hele DNAet, men en ser på relevante punkt gjennom SNP. Dette er data som er ekstremt enkelt å lagre effektivt.

Det du skriver både om lagringen og sekvenseringen er bare BS, du kan gjøre dette på en standard hjemme-pc i løpe av relativt kort tid.  Det du skriver var muligens tilfelle for 15-20 år siden.

Du misforstår også totalt når du tror en skal selge forsikringer til personer med sjeldne sykdommer. Det er nettopp det motsatte, ikke selge forsikringer til alle med signifikant høyere sannsynlighet til å utvikle behandlingskrevende sykdommer. Hvorfor tror du det er obligatorisk å fulle ut helse-erklæringsskjema når en kjøper livsforsikring?   

 

Men ønsker du å gi bort dine medisinske/atferdsmessige data så vær så god.  

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (25 minutter siden):

Nei bilbelte er ikke dårlig eksempel, det viser nøyaktig hva poenget mitt var, at vi beskytter oss mot hendelser selv om de sannsynligvis ikke skjer. 

Om du jobber med data daglig så burde du forstå at en ikke lagrer hele DNAet, men en ser på relevante punkt gjennom SNP. Dette er data som er ekstremt enkelt å lagre effektivt.

Det du skriver både om lagringen og sekvenseringen er bare BS, du kan gjøre dette på en standard hjemme-pc i løpe av relativt kort tid.  Det du skriver var muligens tilfelle for 15-20 år siden.

Du misforstår også totalt når du tror en skal selge forsikringer til personer med sjeldne sykdommer. Det er nettopp det motsatte, ikke selge forsikringer til alle med signifikant høyere sannsynlighet til å utvikle behandlingskrevende sykdommer. Hvorfor tror du det er obligatorisk å fulle ut helse-erklæringsskjema når en kjøper livsforsikring?   

 

Men ønsker du å gi bort dine medisinske/atferdsmessige data så vær så god.  

Jeg gidder ikke diskutere med folk som ikke klarer å holde seg saklig. Jeg kan også bare si at du bare prater bullshit og misforstår totalt. Koster meg ingenting. Trenger jo ikke komme med motargumenter, bare si at du tar feil og jeg har rett. Veldig enkelt, ikke sant? 

Utrolig komisk å klare gå gå på person i hvert eneste avsnitt du lirer av deg.

Anonymkode: b4135...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt testen på den siden for mange år siden. Ikke hatt noe problemer.

Anonymkode: e8300...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...