Gå til innhold

Er det trygt å ta DNA test på for eksempel My Heritage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er skeptisk, men samtidig veldig nysgjerrig. 

Hvordan kan jeg vite at ikke info kommer på avveie?

Anonymkode: b56c8...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel.. det er veldig mange som har tatt testen, og jeg har aldri hørt om noe som har skjedd.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er skeptisk, men samtidig veldig nysgjerrig. 

Hvordan kan jeg vite at ikke info kommer på avveie?

Anonymkode: b56c8...cef

hvordan avveie? Hva tenker du de kan bruke den dna testen til som du ikke selv sier er greit når du godkjenner å ta den osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på nippet mange ganger, men det kjennes ut som at mitt dna er like privat som fødselsnummeret og dem må jeg ha kontroll over. Slipper en dna`et ut i verden, så kan det jo havne alle steder med mennesker som ikke har godt i tankene og jeg kan komme oppi noe negativt. Det er i alle fall det forsvaret mitt i hodet forteller meg, uansett om det stemmer eller ikke. Skulle gjerne ha sjekket familieforholdene jeg også, men våger fremdeles ikke.  

Anonymkode: dc93c...0df

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har vært på nippet mange ganger, men det kjennes ut som at mitt dna er like privat som fødselsnummeret og dem må jeg ha kontroll over. Slipper en dna`et ut i verden, så kan det jo havne alle steder med mennesker som ikke har godt i tankene og jeg kan komme oppi noe negativt. Det er i alle fall det forsvaret mitt i hodet forteller meg, uansett om det stemmer eller ikke. Skulle gjerne ha sjekket familieforholdene jeg også, men våger fremdeles ikke.  

Anonymkode: dc93c...0df

slippe dna ut i verden? Hva tror du at du gjør når du ER ute i VERDEN sånnt il vanlig om ikke å legge igjen ditt DNA overalt? 

Anonymkode: fa167...6ff

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo blitt advart mot å sende dna til slike selskaper, så ingen her kan vel garantere deg at det er trygt. De kan f.eks finne ut mye om arvelige sykdommer (selv om du ikke får vite det).

Anonymkode: a3300...d92

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at hvis det er noen som er interessert i ditt DNA, så får de tak i det uansett. Ved for eksempel å ta et krus du har drukket av. 

Anonymkode: 898af...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vært på nippet mange ganger, men det kjennes ut som at mitt dna er like privat som fødselsnummeret og dem må jeg ha kontroll over. Slipper en dna`et ut i verden, så kan det jo havne alle steder med mennesker som ikke har godt i tankene og jeg kan komme oppi noe negativt. Det er i alle fall det forsvaret mitt i hodet forteller meg, uansett om det stemmer eller ikke. Skulle gjerne ha sjekket familieforholdene jeg også, men våger fremdeles ikke.  

Anonymkode: dc93c...0df

Jeg og, men tenker det bør bli litt roligere der borte før jeg tar en test med israelsk selskap

Anonymkode: d57f6...e68

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

slippe dna ut i verden? Hva tror du at du gjør når du ER ute i VERDEN sånnt il vanlig om ikke å legge igjen ditt DNA overalt? 

Anonymkode: fa167...6ff

Når det er der ute i verden er det en vrimmel av andre samtidig. Sender en en kolbe med prøve får en liksom en plass på den store scenen i livet og alle lyskasterne på seg. 

Anonymkode: dc93c...0df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har vært på nippet mange ganger, men det kjennes ut som at mitt dna er like privat som fødselsnummeret og dem må jeg ha kontroll over. Slipper en dna`et ut i verden, så kan det jo havne alle steder med mennesker som ikke har godt i tankene og jeg kan komme oppi noe negativt. Det er i alle fall det forsvaret mitt i hodet forteller meg, uansett om det stemmer eller ikke. Skulle gjerne ha sjekket familieforholdene jeg også, men våger fremdeles ikke.  

Anonymkode: dc93c...0df

Det er akkurat det jeg tenker og.

Ts

Anonymkode: b56c8...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forstå hva som er så spennende med å sjekke dna, alternativet er om du ikke kjenner din familie i det hele tatt og har utenlandsk utseende.

I Norge er 99,9% av oss skandinaviske med evt noe britisk.

Er liksom så kjedelig å få bekreftet 😂

Anonymkode: b2656...e14

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel hva de kan gjøre med STORE MENGDER dna-data, og alle data en kobler og registrerer på sånne sider. Det har definitivt en verdi og kan brukes... i alt fra forskning til å utvikle biologiske våpen som rammer selektivt basert på genetikk. 

Les alt med liten skrift. Hvem eier dataene?

Anonymkode: 0f1ee...411

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan ikke forstå hva som er så spennende med å sjekke dna, alternativet er om du ikke kjenner din familie i det hele tatt og har utenlandsk utseende.

I Norge er 99,9% av oss skandinaviske med evt noe britisk.

Er liksom så kjedelig å få bekreftet 😂

Anonymkode: b2656...e14

Du trenger jo ikke å forstå det, alle er ikke interessert i det samme. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gjort det da jeg ikke har biologisk familie bortsett fra mitt barn. Var nysgjerrig ig DNA test var eneste måte å evt finne ut noe. Gikk fint. Tror neppe de bruker det til noe annet enn det man vil de skal bruke det til. Selv om jeg skjønner skepsisen.

Anonymkode: b33de...575

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noen skumle aktører som har lyst på DNAet ditt får de lett tak i det på andre måter tenker jeg.

Anonymkode: f9158...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at noen ikke har lagt inn noen skrekkhistorier på denne tråden.  Jeg har tatt DNA test hos My Heritage og fant svarene på det jeg lurte på, faktisk mange flere.  Å skulle min DNA profil komme på avveie er jeg ikke så veldig bekymret. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er skeptisk fordi det ikke bare gjelder meg selv men også familiemedlem som ikke samtykker til DNA testingen. Ingen har meg bekjent noe å skjule men jeg kan se for meg bruksområder som ikke er så kule.

Forsikringsselskap for eksempel som bruker DNA som bevis, har en visse markører så reduserer de forsikringssummen eller øker prisen.

At markører blir brukt som bevis på at visse ting indikerer spesifikke typer sykdommer eller lignende. Da ikke for meg alene nødvendigvis med de med samme markører.

Jeg er skeptisk fordi all informasjon har en verdi og mange er mye smartere enn meg så de kan tjene på informasjonen på måter som kan påvirke mange mennesker negativt.

Anonymkode: 88717...6ec

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok den for et år siden. Lever enda. Kjedelig familie. Håpet på litt drama 😅

Anonymkode: 7dc46...ea5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den. Min far er født i konsentrasjonsleir, prater lite om ditt opphav. Men jeg har ikke funnet ut av så meget. 

Anonymkode: 80910...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner skepsisen, men tviler for at det å blottlegge din DNA skal føre til en eller annen negativ ringvirkning. Hverken for deg eller for folk. Ditt DNA er ikke så privat uansett. Du legger det tross alt ifra deg overalt du er, og de som vil få tak i det gjør det. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...