Gå til innhold

My Heritage, veldig uventet resultat på etnisitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk også mye skotsk/irsk og engelsk fra MyHeritage, (14% skotsk/irsk og 5% engelsk). I tillegg sto det at jeg er 1,2% inuitt (eskimo). Hehe, tror ikke så mye på det. Ingen er skotske, irske eller engelske på noen av sidene som jeg har klart å finne ut. Eskimo tror jeg bare er tull. Jeg sendte senere en test til 23andme og fikk da helt andre resultater. Der sto at jeg er 97% skandinavisk og 1,8% finsk og 1,7% østeuropeisk. Vil si det er veldig ulike resultater, men tror 23andme er det riktige svaret.

Anonymkode: b46cf...7cb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 21.17):

Du må ta det med en klype salt. En i min familie fikk 50% engelsk. Far tok test samtidig, ikke noe engelsk der, så da må det være mor. Som helt sikkert er mor, og som helt sikkert ikke er engelsk, på noen av sidene. 

Anonymkode: e4d59...c91

DNA kan ikkje lyga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (2 timer siden):

DNA kan ikkje lyga

Det er ikke DNA i seg selv som er tema, det er tolkningen av avalysedata. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt at du har fått disse treffene på etnisitet, og særlig hvis du har forfedre fra kysten. Det har opp gjennom hundrevis av år vært mye handel og folkeflytning mellom norskekysten og Storbritannia og Irland.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (På 23.3.2024 den 22.09):

DNA kan ikkje lyga

Det er ikke snakk om farskapstester eller spor i drapssaker. Det er snakk om hvilke markører ulike selskaper bruker for å vurdere etnisitet, og hvor gode disse evt er. 

Anonymkode: e4d59...c91

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 8.18):

Jeg tok test på My Heritage og fikk et veldig uventet resultat: 20% irsk/skotsk og 13% engelsk. Jeg vet ingenting om at jeg har slekt derfra.

Anonymkode: ed44e...96a

Resultatet for etnisitet er ikke til å stole på i det hele tatt, det har lite med virkeligheten å gjøre. 

Jeg har drevet mye med slektsforskning, funnet aner bakover i 8-20 ledd bakover over alt, og med 2 svenske og ett dansk unntak, kun hatt aner fra indre østlandet. 

Jeg har tatt dnatest på FamilyTreeDna som jeg også har overført til MyHeritage (altså samme test). Jeg har fått mange treff på slektninger som stemmer godt (til dels så fjernt som 7-8 men Inger), så alt stemmer godt med min forskning, bortsett fra resultatet på etnisitet. 

På FamilyTreeDna sier resultatet for etnisitet at jeg er 80-90% skandinavisk og mesteparten av resten fra nord-og sentral-Europa, noe som stemmer godt med forskningen min. 

På MyHeritage sier den samme DNA-testen at jeg er 40-50% fra de britiske øyer, til tross for at jeg altså ikke har funnet en enste ane derfra, og ikke har noen da-treff med mennesker derfra. Altså bare tull. 

Antagelig har MyHeritage alt for mange briter med skandinaviske aner i grunndatabasen de beregner ut fra. Uansett er det altså ikke til å stole på i det hele tatt. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 9.32):

Har noenlunde samme resultat som deg. Bor på Vestlandet, så kan tenkes vi fleste langs kysten har de genene (kanskje vi to er også i slekt da 😁)

 

Anonymkode: a4679...c26

Samme her! :) 

Anonymkode: aed9b...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (På 23.3.2024 den 22.09):

DNA kan ikkje lyga

DNA kan ikke lyve, men når MyHeritage sier at du er 40-50% britisk, gjør de det ut fra sammenligning med mennesker som i dag bor i Storbritannia. Disse kan ha mye skandinavisk DNA, eller analysen til MyHeritage kan være feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.thumb.jpeg.fd9aa53f2fc53e515cf5fe3b5965aed4.jpegimage.thumb.jpeg.b0a0fd1bf0a2af273beddb96875d9804.jpeg
Her er skjermbilde av mine to resultater, basert på den samme dna-testen. FamilyTreeDna øverst stemmer altså godt med min forskning og dna-treff med personer, mens MyHeritage nederst er helt på jordet. Det at samme test gir så forskjellig resultat beviser jo at minst en av analysene som er helt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien min har røtter Sunnmøre og Nordfjord, både min sønn og søster har tatt test som viser vi har noe DNA fra Irland og Skottland. Jeg begynte å utforske bakover og en fra Skottland. 

Anonymkode: c4d4f...b40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av de eldre vært ute på arbeid på 1910-1930? Da var det mange som måte til Amerika og lignende for å jobbe. 

Anonymkode: 4b50a...a8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

image.thumb.jpeg.fd9aa53f2fc53e515cf5fe3b5965aed4.jpegimage.thumb.jpeg.b0a0fd1bf0a2af273beddb96875d9804.jpeg
Her er skjermbilde av mine to resultater, basert på den samme dna-testen. FamilyTreeDna øverst stemmer altså godt med min forskning og dna-treff med personer, mens MyHeritage nederst er helt på jordet. Det at samme test gir så forskjellig resultat beviser jo at minst en av analysene som er helt feil.

Er det ikke slik at begge testene sier 100% Europeisk

Det er litt vanskelig å si at den ene er helt feil.

En av analysene definerer skandinavisk lavere enn den andre, som ser ut til ikke å differensiere mellom skandinavisk og Engelsk/irsk++. Det er vel den eneste forskjellen jeg ser. 

Nå skal jeg ta forbehold om at dette er første gangen jeg ser på slike tester. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (28 minutter siden):

Det er litt vanskelig å si at den ene er helt feil.

Når de gir helt forskjellig resultat på samme test er det svært lett å si at (minst) den ene er feil.

Sitat

En av analysene definerer skandinavisk lavere enn den andre, som ser ut til ikke å differensiere mellom skandinavisk og Engelsk/irsk++. Det er vel den eneste forskjellen jeg ser. 

Så du hevder altså at engelsk/skotsk/irsk er en undergruppe av skandinavisk? Den var ny, og helt feil. FamilyTreeDna har selvsagt egne grupper for engelsk/skotsk og irsk, grupper som jeg har 0% gener fra i følge FamilyTreeDna, men 40-50% fra i følge MyHeritage.

I tillegg overser du det faktum at 40-50% fra britiske øyer skulle tilsi (nesten) at en av mine foreldre var 100% britisk, noe som er beviselig totalt feil.

Midgard skrev (33 minutter siden):

Nå skal jeg ta forbehold om at dette er første gangen jeg ser på slike tester. 

Du skal ha takk for å komme med et kreativt svar, men det enkleste og rette er simpelthen at du ikke i det hele tatt kan stole på  etnisitet-resultatet, annet enn på det helt overordnete plan, som at jeg er europeisk, noe jeg visste fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...