Gå til innhold

My Heritage, veldig uventet resultat på etnisitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok test på My Heritage og fikk et veldig uventet resultat: 20% irsk/skotsk og 13% engelsk. Jeg vet ingenting om at jeg har slekt derfra.
Resten av resultatet stemte veldig bra med det jeg visste fra før. 

Noen her som vet noe om dette er vanlig? Min norske slekt er fra kysten. Kan det være at det er mye innblanding fra britiske øyer der?

Eller betyr det at det er familiehemmeligheter her som jeg ikke visste noe om? Ut i fra resultatet skulle man tro jeg har en britisk besteforelder, men jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig.

Anonymkode: ed44e...96a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å drive litt slektsforskning? Det er ikke alt som blir fortalt nedover i slekten. Noen ganger fordi det er skambelagt, noen ganger fordi det er hemmelig, noen ganger fordi man rett og slett ikke tenker over det.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk fra kysten har ofte litt annet innblandet, men 20% og 13% er mye, ja! Veldig spennende :) Har du kontakt med slektninger du kunne forhørt deg med? Eventuelt driv litt etterforskning på egen hånd. 

Anonymkode: b48d3...d9f

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (1 minutt siden):

Hva med å drive litt slektsforskning? Det er ikke alt som blir fortalt nedover i slekten. Noen ganger fordi det er skambelagt, noen ganger fordi det er hemmelig, noen ganger fordi man rett og slett ikke tenker over det.

Ja, jeg blir jo veldig nysgjerrig. Blir også litt nervøs for å oppdage ting som noen ville holde hemmelig.. Alle mine besteforeldre er døde nå, så jeg får aldri hørt deres versjon.

Anonymkode: ed44e...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folk fra kysten har ofte litt annet innblandet, men 20% og 13% er mye, ja! Veldig spennende :) Har du kontakt med slektninger du kunne forhørt deg med? Eventuelt driv litt etterforskning på egen hånd. 

Anonymkode: b48d3...d9f

Ja, jeg har flere eldre slektninger som har drevet mye med slektsforskning. Det er derfor dette er veldig overraskende for meg. Mulig historien må skrives litt om? 

Anonymkode: ed44e...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare spennende og interessant. Har oppdaget litt her og der selv. Hele slekta trodde for eksempel at en forfader kom fra ei bestemt bygd, men han var bare adoptivfar. 

Uansett hva man finner ut så ser jeg ihvertfall ikke poenget eller hvordan det er mulig å skamme seg over noe som skjedde for hundre år siden.. bare for å få det sagt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her fant jeg ut 20% jøde. Og ingen i familien her på mor side vet om jøde, far side har jeg ingen jeg kan spørre, siden far min er død. Men har funnet ut at min farfar og alle brødre byttet etternavn 

Anonymkode: 61bc9...daa

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her fant jeg ut 20% jøde. Og ingen i familien her på mor side vet om jøde, far side har jeg ingen jeg kan spørre, siden far min er død. Men har funnet ut at min farfar og alle brødre byttet etternavn 

Anonymkode: 61bc9...daa

Godt mulig din farfar og familie var jøder. Var vanlig at flere av dem byttet etternavn.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje dine vikingforfedre fant seg partnere på tokt i uk da.  :)

Anonymkode: 34a55...a80

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her fant jeg ut 20% jøde. Og ingen i familien her på mor side vet om jøde, far side har jeg ingen jeg kan spørre, siden far min er død. Men har funnet ut at min farfar og alle brødre byttet etternavn 

Anonymkode: 61bc9...daa

Fant du ut hva det tidligere navnet var også? Kan jo hende de ville skjule at de var jøder, ja.

Anonymkode: ed44e...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kansje dine vikingforfedre fant seg partnere på tokt i uk da.  :)

Anonymkode: 34a55...a80

Ja, tenkte noe sånt jeg og. Men da ville det kanskje ikke vært så stor andel? Eller? Jeg skjønner ikke dette helt.

Anonymkode: ed44e...96a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, det treenger ikke være dine forfedre som er irsk/skotsk/engelsk (selv om det selvsagt er mulig). Det testen viser, er felles DNA, som kan bety felles forfedre. Deler av Norge har hatt en del utveksling av DNA med de britiske øyer/Irland helt fra vikingenes tid og framover med sjømenn osv. 

Anonymkode: 8ff88...0e0

  • Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kansje dine vikingforfedre fant seg partnere på tokt i uk da.  :)

Anonymkode: 34a55...a80

De grunnla jo byer der borte. York (Jorvik), Berwick osv.

Anonymkode: 8ff88...0e0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestefaren min er halvt fransk, men det hadde ikke slektsforskning avslørt. Oldemor hadde en kort affære med en fransk sjømann og ble gravid. Oldefar giftet seg deretter med henne, før gutten ble født. Så i alle offisielle registre er oldefar bestefars far. 

Anonymkode: 34eb0...23a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bestefaren min er halvt fransk, men det hadde ikke slektsforskning avslørt. Oldemor hadde en kort affære med en fransk sjømann og ble gravid. Oldefar giftet seg deretter med henne, før gutten ble født. Så i alle offisielle registre er oldefar bestefars far. 

Anonymkode: 34eb0...23a

Oj, hvordan fant du det ut?

Anonymkode: ed44e...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fant du ut hva det tidligere navnet var også? Kan jo hende de ville skjule at de var jøder, ja.

Anonymkode: ed44e...96a

Ja og det var nå et helt vanlig norsk etternavn Johannesen. Problemet er at far min bodde hos mormor og morfaren sin. Og fikk først kontakt med biologisk far da han var 12. Og far hans prater aldri om sin far slik jeg har forstått. Og min farfar døde når jeg var 6mnd. Far min er født under krigen så er nesten så jeg lurer på at han sim er opplyst som min farfar kansje ikke er det. Siden det var en tysk leier ved der mine oldeforeldre bodde, og at min far ble overlevert til sine besteforeldre 6mnd gammel. Og han som står som far var aldri gift med min farmor. At det bare har blitt skrevet for å ikke bli skandale

Anonymkode: 61bc9...daa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oj, hvordan fant du det ut?

Anonymkode: ed44e...96a

Det var lenge en godt skjult hemmelighet i familien, for verken oldemor eller oldefar (som visste at den førstefødte var resultat av oldemors affære), ville det skulle komme ut. Men det kom nå ut allikevel, og jeg er faktisk ikke sikker på hvordan det skjedde. Folk sladret kanskje? Jeg fikk det fortalt av bestefar da jeg var i tenårene. Og nylig bekreftet My Heritage-testen det. 

Anonymkode: 34eb0...23a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ut i fra resultatet skulle man tro jeg har en britisk besteforelder, men jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig.

Det tror jeg det er gode muligheter for å finne ut. 

Det er noe som heter centimorgan, og får du slektstreff i databasen, så vil det helt nøyaktig kunne beskrive hvilket type slektskap. 

Anonymkode: a64ad...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det tror jeg det er gode muligheter for å finne ut. 

Det er noe som heter centimorgan, og får du slektstreff i databasen, så vil det helt nøyaktig kunne beskrive hvilket type slektskap. 

Anonymkode: a64ad...34a

Ja, jeg har tenkt på det. Foreløpig har jeg ikke aktivert funksjonen for å få opp treff på slektninger. Vet du om de får varsel om treff og hvem jeg er i så fall?

Anonymkode: ed44e...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tok test på My Heritage og fikk et veldig uventet resultat: 20% irsk/skotsk og 13% engelsk. Jeg vet ingenting om at jeg har slekt derfra.
Resten av resultatet stemte veldig bra med det jeg visste fra før. 

Noen her som vet noe om dette er vanlig? Min norske slekt er fra kysten. Kan det være at det er mye innblanding fra britiske øyer der?

Eller betyr det at det er familiehemmeligheter her som jeg ikke visste noe om? Ut i fra resultatet skulle man tro jeg har en britisk besteforelder, men jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig.

Anonymkode: ed44e...96a

De mener vel ikke at du er 20 % irsk, altså at du har en irsk bestefar feks. 

Men at 20% av markørene/genene de har testet for er vanlige i irland/ Skottland, kanskje?

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...