Gå til innhold

My Heritage, veldig uventet resultat på etnisitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

MiniMjau skrev (Akkurat nå):

De mener vel ikke at du er 20 % irsk, altså at du har en irsk bestefar feks. 

Men at 20% av markørene/genene de har testet for er vanlige i irland/ Skottland, kanskje?

Det er akkurat dette jeg lurer på.

Anonymkode: ed44e...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har noenlunde samme resultat som deg. Bor på Vestlandet, så kan tenkes vi fleste langs kysten har de genene (kanskje vi to er også i slekt da 😁)

 

Anonymkode: a4679...c26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har noenlunde samme resultat som deg. Bor på Vestlandet, så kan tenkes vi fleste langs kysten har de genene (kanskje vi to er også i slekt da 😁)

 

Anonymkode: a4679...c26

Aha, det var litt godt å høre! Min slekt er fra Nord-Norge, men det har nok vært mye kontakt med omverdenen over hele kysten. 

Anonymkode: ed44e...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke de fleste av dagens nordmenn iblandet irsk, skottisk og engelsk?

Og det pga vikingenes ferdsel rundt om kring i Skandinavia? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg egentlig kan noenting om dette, så vil jeg tru det er veldig vanlig for nordmenn å ha gener fra Storbritannia. Vi har handlet med dem i minst 1000 år.

Jeg har litt rødskjær i skjegget, og har blitt fortalt det kommer av gener fra øyene der ute.

Anonymkode: f0dcf...3e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiniMjau skrev (3 timer siden):

De mener vel ikke at du er 20 % irsk, altså at du har en irsk bestefar feks. 

Men at 20% av markørene/genene de har testet for er vanlige i irland/ Skottland, kanskje?

Nei, du har rett, det er ikke slik det funker. Etnisitet og slektskap med enkeltpersoner er to forskjellige ting. To søsken har gjerne 30-40 % delt Dna, men kan ha forskjellige mengde/type etnisiteter 

Anonymkode: 05416...e0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange av testene er feil. Rart at folk er så lette å lure..

Anonymkode: 2c03b...ca0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tok test på My Heritage og fikk et veldig uventet resultat: 20% irsk/skotsk og 13% engelsk. Jeg vet ingenting om at jeg har slekt derfra.
Resten av resultatet stemte veldig bra med det jeg visste fra før. 

Noen her som vet noe om dette er vanlig? Min norske slekt er fra kysten. Kan det være at det er mye innblanding fra britiske øyer der?

Eller betyr det at det er familiehemmeligheter her som jeg ikke visste noe om? Ut i fra resultatet skulle man tro jeg har en britisk besteforelder, men jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig.

Anonymkode: ed44e...96a

De testene tror jeg du kan ta med ei bøtte salt, kjøper du test fra andre enn My Heritage får du helt andre resultater.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google hvorfor så mange av oss har litt mongolsk DNA i oss, så skjønner man hvordan det kan fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange i Norge får høy prosentandel på engelsk/skotts/irsk, det er bare pga hvordan de har definert dette. Er endel felles gener pga kontakt for 1000 år siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange nordmenn dro tilbake til Norge under og etter vikingtiden. Tok med seg en del slaver osv. Dersom det skjedde på flere sider av slekten din vil du kunne ha ganske mye gener derfra. Har du i tillegg slekt fra Sørlandet vil det muligens komme en del derfra og. Husk at sørlendinger ofte er svært lite etnisk norske

Endret av Majer
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange av testene er feil. Rart at folk er så lette å lure..

Anonymkode: 2c03b...ca0

MyHeritage er 100 % ang DNA treff. . Jeg fant min biologiske familie på farssiden der. Min norske familie på morssiden har også testet seg, 100 % treff der også.  Etnisitet derimot kan kan endre seg litt ettersom de tester flere og flere i et område. 

Anonymkode: 05416...e0d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hraff skrev (3 minutter siden):

Veldig mange i Norge får høy prosentandel på engelsk/skotts/irsk, det er bare pga hvordan de har definert dette. Er endel felles gener pga kontakt for 1000 år siden.

Men også mye kontakt både før og senere.

Anonymkode: a7519...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bvp skrev (6 minutter siden):

De testene tror jeg du kan ta med ei bøtte salt, kjøper du test fra andre enn My Heritage får du helt andre resultater.

Det er jo fordi det kan være variasjon i hvor og hvor mange de tester. Dna - slektskap derimot er 100 % sikre, uansett. 

Anonymkode: 05416...e0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her fant jeg ut 20% jøde. Og ingen i familien her på mor side vet om jøde, far side har jeg ingen jeg kan spørre, siden far min er død. Men har funnet ut at min farfar og alle brødre byttet etternavn 

Anonymkode: 61bc9...daa

Så utrolig spennende! Det er historier som dette som gjør slektsforskning med DNA så interessant. Det er nok mange som har fått seg en god del overraskelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep, avsporing, innlegg postet av utestengt bruker og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NakenPanda skrev (8 minutter siden):

De har løst mange krim saker via indirekte DNA (fra slektninger), men på et eller annet tidspunkt vil de begynne å bruke disse dataene til sensitive saker for vanlige folk og et e derfor jeg mener at det er galskap å betale for å gi dette fra seg. Selskapene bak tjener selvfølgelig penger på å selge disse dataene videre og MyHeritage er verst.

"Beklager vi kan ikke tilby deg forsikring for deg og din familie da vi ser fra ditt DNA at du har risikofaktorer" tenk deg den scenarioen

Akkurat det med risikofaktoerer og forsikring er jeg enig med. Det kan bli et problem.

Men så tenker jeg at de digitale sporene vi etterlater oss, og all den overvåkningen som skjer der, er langt mer problematisk. Vi trenger egentlig ikke frykte en chip i armen når folk ikke kan leve uten smart telefonen sin.. Vet folk f.eks hva de godkjenner når de benytter seg av tiktok?

DNA som verktøy i slektsforskning har også mange positive sider. F.eks kunne man slå fast at opphavet til Romfolket er fra India. Dette var et omstridt tema for noen århundrer tilbake, siden man stort sett hadde lingvistikk å begrunne hypotesen med.

Det kan også gi mange interessante svar på arkeologiske funn, migrasjonsmønstre + mer. TS sitt innlegg viser jo at det var mye samspill mellom nordmenn og britene for eksempel.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (3 minutter siden):

De har løst mange krim saker via indirekte DNA (fra slektninger), men på et eller annet tidspunkt vil de begynne å bruke disse dataene til sensitive saker for vanlige folk og et e derfor jeg mener at det er galskap å betale for å gi dette fra seg.

Er du i politiets søkelys allerede spiller det vel ingen rolle, de får tak i det uansett. 
Har du noen nære og lyssky slekninger er det de som burde være mest bekymret. 

Dessuten, Vassbakk ble frikjent for teoretiske krysskontamineringer så om dette er trenden for DNA bevis vil det ikke være aktuelt lengre for hvermannsen.  

NakenPanda skrev (3 minutter siden):

Selskapene bak tjener selvfølgelig penger på å selge disse dataene videre og MyHeritage er verst.

Nå er det i utgangspunktet begrenset informasjon som benyttes. Men det er teknisk mulig å bruke en full kriminalteknisk analyse av det materialet som sendes inn. 

NakenPanda skrev (3 minutter siden):

"Beklager vi kan ikke tilby deg forsikring for deg og din familie da vi ser fra ditt DNA at du har risikofaktorer" tenk deg den scenarioen

Den saken kan du havne i uansett om du tester deg eller ikke. 

Vi ser at din far og bestefar begge fikk xxx, vil må dessverre avvise forsikringen. 

 

Jeg har ingenting spesielt i mot noen av disse tjenestene.
Jeg har ikke benyttet meg av noen av dem, jeg kommer heller ikke til å gjøre det.  

Jeg er helt enig med at det er ikke en ubetydelig risiko for at informasjon kan komme til en 3.part. 
Hva konsekvensen av det vil være har jeg ingen ide om. 

Jeg syns derimot konseptet er vitenskapelig intressant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta det med en klype salt. En i min familie fikk 50% engelsk. Far tok test samtidig, ikke noe engelsk der, så da må det være mor. Som helt sikkert er mor, og som helt sikkert ikke er engelsk, på noen av sidene. 

Anonymkode: e4d59...c91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fullstendig misforstått hvordan dette fungerer.

20% av de markørene dine som firmaet testet er vanligst blant befolkningen i Storbritannia. Det betyr ingenting annet enn at det er aller vanligst (utifra det datamaterialet dette firmaet for tiden besitter) å ha de markørene i det landet. Dette endres etterhvert som datamaterialet endres. At det er aller vanligst i det landet betyr ikke at det ikke er vanlig å ha se markørene i andre land. 

Anonymkode: 44d5a...fd3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...