Gå til innhold

Samboer mener det er normalt med null varme på


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mer normalt å ha på litt gulvvarme, i hvertfall når en ikke får gratis varme fra en leilighet under men bare kulde fra en kald kjeller.

Som andre nevner så vil det kunne bli mugg om en overhodet ikke har på noe varme, i hvertfall når en i tillegg koker vann (pasta) for å få litt varme i leiligheten. Og når det i tillegg ikke er pga trang økonomi så ser jeg ingen grunn til å ikke ha en viss trivsels temperatur inne, den kan godt ligge mer rundt 20°c enn 25°c 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Normalt eller unormalt kan jeg ikke svare på, men ikke f om jeg skal fryse i et land hvor det allerede er svinkaldt MINST halve året.

Jeg har det alltid varmt. Alltid hatt det. Mine foreldre har det heldigvis også varmt. Det er digg. :)

Anonymkode: be97f...274

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke normalt. Det er normalt at man ønsker litt ulik temperatur, men ikke å ha på 0 oppvarming slik at dere begge må gå med ullundertøy og tykke gensere og fryser inne. Slik andre påpeker er det heller ikke bra for boligen. 
 

Dette blir jo basert på nesten ingenting og er kanskje helt irrelevant, men bare en tanke: kan samboeren din være på autismespekteret?  Jeg har en bror med Aspergers og han er slik at hvis han får for seg at noe er normalt så er det helt umulig for han å akseptere å gjøre noe annerledes. Han kan plukke opp ting andre gjør og tenke at sånn er det. Eksempel: man har ikke familie som venner på Facebook. 
 

Jeg reagerer aller mest på at han 1) er så opphengt i hva som er normalt og 2) ikke er interessert i å snakke med deg og finne et kompromiss/ta litt hensyn 

Anonymkode: 27d27...462

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og min samboer har ulik sånn "ønsketempratur". jeg synes det er helt fint med 19*C og sitter gjerne i shorts/tshorte inne da, mens hun skulle gjerne sett at det var 22-23*C. for meg har det ikke med at jeg vil spare strøm, penger og strømpriser, bare at jeg synes at 22-23 grader er for varmt😅 men som du beskriver at din samboer velger å sitte i ull heller enn å skru opp tempraturen, spesielt når dere ikke har økonomiske vanskeligheter er for meg veldig spesielt. vi har tatt tempraturen på 21*C nettopp for at hun skal slippe tykk genser inne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke det er normal, men folk er forskjellige. Men hvis dere faktisk har råd, så ser jeg ingen grunn til å ikke ha litt varme på… Det er litt ekstremt å spare på dette og ikke akkurat sunt for boligen. Når dere først setter på varme så kommer dere jo også til å bruke mye mer på å varme opp enn om man har litt varme jevnt på. Det bør også alltid være en viss varme på i de kalde vintermånedene, ellers risikerer du frosne rør og vannskader - og DET blir dyrt det.  Selv om dere leier så får dere utgiftene, fordi dere skal ta vare på boligen.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel normalt for han da, men jeg hadde ikke orka å fryse i mitt eget hjem. Vil heller betale litt ekstra for å ha en behagelig tempratur.

Anonymkode: 70fbf...012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

StudentAndy skrev (4 timer siden):

jeg og min samboer har ulik sånn "ønsketempratur". jeg synes det er helt fint med 19*C og sitter gjerne i shorts/tshorte inne da, mens hun skulle gjerne sett at det var 22-23*C. for meg har det ikke med at jeg vil spare strøm, penger og strømpriser, bare at jeg synes at 22-23 grader er for varmt😅 men som du beskriver at din samboer velger å sitte i ull heller enn å skru opp tempraturen, spesielt når dere ikke har økonomiske vanskeligheter er for meg veldig spesielt. vi har tatt tempraturen på 21*C nettopp for at hun skal slippe tykk genser inne

Ditt eksempel stemmer faktisk veldig godt med vitenskapen 🙂 kvinner kjenner kulde mer enn menn, det er bare biologien. Generelt begynner kvinner å kjenne kulden/fryse 3 grader før menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 20.26):

Hei, samboer sitter med ullundertøy, tykk genser. Han mener det er innafor å ikke ha på gulvvarme og vi har heller ingen varmeovner. Naturlig varme som etter koking av pasta fyller huset med varme og varmekabler på badet.

vi bor i første etasje, gateplan i en leilighet med kjellere under oss. 

jeg prøver å si at det ikke er normalt, og han mener «joda, kompisen han bor også slik fordi det er så dyrt med varme»

men? Vi har ikke økonomiske utfordringer og når jeg spørmsål det er på grunn av strømutgifter bi har det slik så sier han nei, men at det er «normalt» og at jeg er unormal som ønsker mer varme.

så… er jeg virkelig unormal?

Anonymkode: 2adec...ac8

Jeg må også ha på varme i huset, så da er i såfall jeg også unormal. Hva ligger stuetemperaturen på? Vil vel si at det er normalt med en innetemperatur på 22-25 grader. Varmere på badet, kaldere på soverom.

Anonymkode: 70f70...249

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaslighting? 

På meg virker det som om fyren prøver å få deg til å tvile på egen virkelighetsoppfatning. Har han dårlig økonomi, som du ikke vet om, og derfor trenger å spare på hver krone?

Anonymkode: 4175c...7c1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å ha det varmt. Går med jjoler året rundt hjemme uten sokker osv fordi min samboer må ha dt varmt. 

Men når din samboer pakker seg inn i klær for å ikke fryse og i tillegg utsetter huset for skader som fukt, mugg og delagte vannrør og dårlig inneluft er det noe virkelig feil 🚩

Anonymkode: 4fabd...f43

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (På 22.3.2024 den 10.27):

Svigerfar var sunnmøring og hadde då varmt at en kunne dyrke oregano inne 

Så mellom 15-20 grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe som er rett eller galt for alle mennesker, men hva den enkelte foretrekker. Jeg er som din samboer og bruker nesten ikke noe ekstra varme på vinteren...kun når jeg må på det aller kaldeste og da bruker jeg litt for å få opp tempen over noen få timer og så slår jeg av igjen. Du må avgjøre hvilke kamper som er verd å kjempe, eller flytte ut.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (23 minutter siden):

Det er jo ikke noe som er rett eller galt for alle mennesker, men hva den enkelte foretrekker. Jeg er som din samboer og bruker nesten ikke noe ekstra varme på vinteren...kun når jeg må på det aller kaldeste og da bruker jeg litt for å få opp tempen over noen få timer og så slår jeg av igjen. Du må avgjøre hvilke kamper som er verd å kjempe, eller flytte ut.  

Blir ikke huset rått da? 

Anonymkode: 5ad1c...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at varme er den tingen i verden jeg ikke inngår kompromisser om. Jrg hater virkelig å fryse, og jeg fryser lett. Jeg hadde ikke orket å være sammen med en person som  nekta meg å innfri et så grunnleggende behov som å være varm nok til at jeg ikke opplever ubehag.

Anonymkode: 3a922...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han gjerrig eller fattig, eller sadistisk ? Kanskje alle 3?

Du har virkelig skutt gullfuglen her altså 🤣🤣🤣

Anonymkode: 9418d...178

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (På 21.3.2024 den 22.06):

Høres ut som mannen din er en ekte sunnmøring! Gjerrig som fy! Anbefaler deg å finne deg noe bedre, det er ikke akseptabelt å bo som en huleboer i 2024! Varmeovner er oppfunnet, og er til å brukes!

Dette er jo bare tøv! 
Sunnmøringer får skylden for å være gjerrige, men folk skjønner ikke at vi ikke ser poenget med å bruke penger på ting som er bortkastet og lite smart.  
Vi bruker penger på noe som kanskje koster mere, men som varer lenger , eller lar det vente til det dukker opp et bra tilbud på det en ønsker seg som oftest er i en litt høyere prisklasse .
Ta deg en tur hit og se hvordan vi bor og bruker penger på så vil du oppdage at du tar grundig feil. 
Vi er vel mere økonomiske enn hva resten av befolkningen liker å ta innover seg. 
Jeg følger med på når strømprisen er på topp og unngår å kjøre i gang vaskemaskina, tørketrommel og oppvaskmaskinen samtidig,  og akkurat når prisen er på topp. 
Skrudde ned termostaten på badegulvet et par takk, og dette antar jeg at mange andre gjør også. 
Tenker litt mere over hva jeg velger av varer når jeg er på butikken , men jeg akter ikke å sitte å fryse hjemme. 
Det er jo bare idioter som gjør det så sant en ikke har penger i det daglige til å klare seg. 
 

Anonymkode: 3e255...fe6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

LibertyNoCap skrev (7 timer siden):

Så mellom 15-20 grader?

Får omformulere meg da, siden du ikke tok den.

Det var syden varmt inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er jo bare tøv! 
Sunnmøringer får skylden for å være gjerrige, men folk skjønner ikke at vi ikke ser poenget med å bruke penger på ting som er bortkastet og lite smart.  
Vi bruker penger på noe som kanskje koster mere, men som varer lenger , eller lar det vente til det dukker opp et bra tilbud på det en ønsker seg som oftest er i en litt høyere prisklasse .
Ta deg en tur hit og se hvordan vi bor og bruker penger på så vil du oppdage at du tar grundig feil. 
Vi er vel mere økonomiske enn hva resten av befolkningen liker å ta innover seg. 
Jeg følger med på når strømprisen er på topp og unngår å kjøre i gang vaskemaskina, tørketrommel og oppvaskmaskinen samtidig,  og akkurat når prisen er på topp. 
Skrudde ned termostaten på badegulvet et par takk, og dette antar jeg at mange andre gjør også. 
Tenker litt mere over hva jeg velger av varer når jeg er på butikken , men jeg akter ikke å sitte å fryse hjemme. 
Det er jo bare idioter som gjør det så sant en ikke har penger i det daglige til å klare seg. 
 

Anonymkode: 3e255...fe6

Jepp. Hilsen en annen sunnmøring. 😎

Anonymkode: 3417f...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS du må undersøke om han har kredittkortgjeld og/eller stoffproblemer uten at du vet det, og ja, folk kan skjule det i årevis selv for samboere. 
 

Hilsen en som har frosset mye. 

Anonymkode: 8e173...01e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 20.26):

Hei, samboer sitter med ullundertøy, tykk genser. Han mener det er innafor å ikke ha på gulvvarme og vi har heller ingen varmeovner. Naturlig varme som etter koking av pasta fyller huset med varme og varmekabler på badet.

vi bor i første etasje, gateplan i en leilighet med kjellere under oss. 

jeg prøver å si at det ikke er normalt, og han mener «joda, kompisen han bor også slik fordi det er så dyrt med varme»

men? Vi har ikke økonomiske utfordringer og når jeg spørmsål det er på grunn av strømutgifter bi har det slik så sier han nei, men at det er «normalt» og at jeg er unormal som ønsker mer varme.

så… er jeg virkelig unormal?

Anonymkode: 2adec...ac8

Off hadde aldri klart å bo med noen som er som han. Jeg trenger varme i boligen. 

Anonymkode: 3c2d7...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...