Gå til innhold

Samboer mener det er normalt med null varme på


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, samboer sitter med ullundertøy, tykk genser. Han mener det er innafor å ikke ha på gulvvarme og vi har heller ingen varmeovner. Naturlig varme som etter koking av pasta fyller huset med varme og varmekabler på badet.

vi bor i første etasje, gateplan i en leilighet med kjellere under oss. 

jeg prøver å si at det ikke er normalt, og han mener «joda, kompisen han bor også slik fordi det er så dyrt med varme»

men? Vi har ikke økonomiske utfordringer og når jeg spørmsål det er på grunn av strømutgifter bi har det slik så sier han nei, men at det er «normalt» og at jeg er unormal som ønsker mer varme.

så… er jeg virkelig unormal?

Anonymkode: 2adec...ac8

Nei, vil vel si det er normalt å fortsatt ha på varme inne når det er under 10 grader ute. 

Selv hadde jeg gått å tatt meg en lang varm dusj også gått å lagt meg rett etterpå. Jeg hater å fryse. Hadde ikke giddi å holdt han med selskap i våken tilstand i en kald bolig. Hadde nok heller dratt ut å sitti på en varm pub o.l eller dratt til venner, på trening osv fremfor å sitte hjemme å frysi. 

Sunneste er vel å prate med han og sette grenser for hva slags standard med velferdsgoder du kan bo under. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som mannen din er en ekte sunnmøring! Gjerrig som fy! Anbefaler deg å finne deg noe bedre, det er ikke akseptabelt å bo som en huleboer i 2024! Varmeovner er oppfunnet, og er til å brukes!

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke temperatur er det hos dere TS? 
Alt kommer i grunn an på det.. Selv om det normalt trengs varme på for å ha temperaturen inne over 20 grader om vinteren, kan det jo hende han er en frysepinn og bruker varme ullklær selv om temperaturen inne er 22 grader også

Anonymkode: 8431a...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel og grundig fastslått at det er forskjell på menn og kvinner når det gjelder hva som oppfattes som komfortabel innetemperatur. Det var mange avisartikler om dette da strømmen var som dyrest, kvinner med kontorjobb frøs, mens mannlige kolleger gikk rundt i T-skjorte. 

Om TS er av dem som liker å være lettkledd inne, mens samboeren liker å ha på ullgenser, er det jo opplagt at det vil måtte bli uenighet.

Uansett, så har nok vi nordmenn (og -kvinner) blitt grundig bortskjemt med tilnærmet ubegrenset tilgang på rimelig strøm til oppvarming. Den tiden er nok over for godt. Å bruke et ullpledd når man sitter i ro på sofaen burde ikke være et problem, heller ikke å ha på en tynn ullgenser eller jakke inne. Å føle seg "berettiget" til å surre rundt barbent og lettkledd innendørs også om vinteren er jo ikke særlig bærekraftig...mm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt eget hjem har jeg temperaturen slik at jeg alltid, året rundt går i tynn pysjbukse, singlet og barbeint uten p fryse. Kunne aldri falle meg inn å skulle ha det såpass kaldt inne at jeg må kle meg som om jeg skal være ute! Eller å måtte sitte med genser inne i det hele tatt. Det orker jeg virkelig ikke. 

Anonymkode: 6a21b...a2c

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig med de første og mener det finnes en slags "normal". Jeg går også med ull inne, men det er fordi vi har et dårlig isolert hus og vi har på varmen vi har råd til. Når det er sagt, da det var normalt billig strøm, så bare bestemte samboeren hvilken temperatur vi skulle ha og det var en komfortabel for han, mens jeg frøs. Jeg forstår ikke hvorfor de kommuniserer på den måten. Uansett, jeg vil si at det ikke er normalt å ha det iskaldt med mindre man faktisk er tvunget til det. Jeg kjenner ingen som har det skikkelig kaldt inne uten at de må, fordi de ikke har råd til annet. 

Anonymkode: 6dc3e...9d9

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I mitt eget hjem har jeg temperaturen slik at jeg alltid, året rundt går i tynn pysjbukse, singlet og barbeint uten p fryse. Kunne aldri falle meg inn å skulle ha det såpass kaldt inne at jeg må kle meg som om jeg skal være ute! Eller å måtte sitte med genser inne i det hele tatt. Det orker jeg virkelig ikke. 

Anonymkode: 6a21b...a2c

Selv om jeg har på varmen inne bruker jeg jo en genser og sokker/tøfler inne. Kler meg ikke som om jeg er ute, for jeg sitter jo ikke med jakke på inne, men kler meg likt som når jeg er på jobb (går jeg ikke med ull nær april , men bruker bambusstillongs under buksa). Evt litt mindre  klær enn på jobb, men da kryper jeg inn under dyna. Og jeg sparer ikke på strømmen slik jeg ser det. 

Anonymkode: 5ad1c...613

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er helt uenig med de første og mener det finnes en slags "normal". Jeg går også med ull inne, men det er fordi vi har et dårlig isolert hus og vi har på varmen vi har råd til. Når det er sagt, da det var normalt billig strøm, så bare bestemte samboeren hvilken temperatur vi skulle ha og det var en komfortabel for han, mens jeg frøs. Jeg forstår ikke hvorfor de kommuniserer på den måten. Uansett, jeg vil si at det ikke er normalt å ha det iskaldt med mindre man faktisk er tvunget til det. Jeg kjenner ingen som har det skikkelig kaldt inne uten at de må, fordi de ikke har råd til annet. 

Anonymkode: 6dc3e...9d9

Hvis samboeren din bare bestemmer uten å ta med dine meninger i avgjørelsen, og så nekter å snakke om det etterpå… Ja, da har dere faktisk større problemer enn temperatur i heimen. 
 

 

Anonymkode: 9a8a3...054

  • Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis samboeren din bare bestemmer uten å ta med dine meninger i avgjørelsen, og så nekter å snakke om det etterpå… Ja, da har dere faktisk større problemer enn temperatur i heimen. 
 

 

Anonymkode: 9a8a3...054

Ja, helt klart. Så han er teknisk sett en eks nå, men vi bor enda sammen så jeg refererte til han som samboer. Men ja, definitivt større kommunikasjonsproblemer. Kanskje litt som ts, hvis samboeren bare bestemmer at hans mening er den riktige der også? 

Anonymkode: 6dc3e...9d9

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ikke hjemmekoselig ut

Anonymkode: c37a4...601

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører på med gulvvarme. Det koster meg 1500.- mer i mnd i kalde perioder, men det er det verdt for å leve godt. Gulvvarmen gjør at vi ikke bruker panelovner. Varme gulv, økt komfort. 

Men strømregning på 5-6.000 på huset nå på vinteren er ikke morsomt. Og selv da har vi «aktiv» styring av varme med smartstyring av alt. Føles som «sløsing» å kjøre på med varme, men det er viktig å ha det godt. 

Helvetes politikere og strømkabler. 

Endret av Sander33
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i hva som er 'normal' eller ikke! Jeg holder den temperaturen jeg ønsker i mitt eget hjem.

Anonymkode: c727b...d47

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg driter i hva som er 'normal' eller ikke! Jeg holder den temperaturen jeg ønsker i mitt eget hjem.

Anonymkode: c727b...d47

Uten å ta hensyn til samboer? 

Anonymkode: 9a8a3...054

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som student og med leid bolig var det normalt. Husker vi holdt ca 16 i stua, resten av leiligheten fikk være som den var. 

Som voksen med god råd, og egen bolig man ønsker å vedlikeholde, er det nok ikke normalt. 

Det som imidlertid er normalt er at ene ønsker 20 grader, andre 24. Og så møtes man midt på, og kler seg heller litt mer/mindre. 

Anonymkode: 55895...dca

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (12 timer siden):

Høres ut som mannen din er en ekte sunnmøring! Gjerrig som fy! Anbefaler deg å finne deg noe bedre, det er ikke akseptabelt å bo som en huleboer i 2024! Varmeovner er oppfunnet, og er til å brukes!

Svigerfar var sunnmøring og hadde då varmt at en kunne dyrke oregano inne 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Uten å ta hensyn til samboer? 

Anonymkode: 9a8a3...054

Du mener slik samboeren til TS gjør nå? TS sin samboer er ekstrem som skal ha NULL varme på.

Anonymkode: c727b...d47

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønte ikke helt siste avsnittet ditt, kan du være grei og oversette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere leier. Kanskje det er lurt å tenke på inneklima og kondens. Det blir mye fukt og evnt mugg til slutt av å drive slik. Løsning: på med varme, luftluker åpne nok til å slippe ut fukt. ( mennesker i seg selv produserer fukt)

Vi har 24 grader uansett

Endret av Eplejuice123
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å ha på varme ja, i bebodde hjem. Så skrur man av i juni en gang, og på igjen i september. Sånn ca.

Anonymkode: bc09f...370

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 20.26):

Hei, samboer sitter med ullundertøy, tykk genser. Han mener det er innafor å ikke ha på gulvvarme og vi har heller ingen varmeovner. Naturlig varme som etter koking av pasta fyller huset med varme og varmekabler på badet.

vi bor i første etasje, gateplan i en leilighet med kjellere under oss. 

jeg prøver å si at det ikke er normalt, og han mener «joda, kompisen han bor også slik fordi det er så dyrt med varme»

men? Vi har ikke økonomiske utfordringer og når jeg spørmsål det er på grunn av strømutgifter bi har det slik så sier han nei, men at det er «normalt» og at jeg er unormal som ønsker mer varme.

så… er jeg virkelig unormal?

Anonymkode: 2adec...ac8

Ja altså. Det er nok normalt. Faren min er også slik, hahaha. Men seff man føler seg jo mye bedre med litt varme. Jeg tok på varmen i smug. 🙈 fikk kjeft av faren min da. Han sjekket alltid… hehe. Han kan gå i shorts om vinteren så er jo litt urettferdig. Jeg liker ikke kalde bad!! 

Anonymkode: 8c209...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...