Gå til innhold

Hva er egentlig "guttastemning" ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er kvinne som er i mange mannlige lag pga hobby. Guttastemning er avslappet, barnslig, fritt, teit humor og rett og slett en gjeng med mannfolk som senker skuldrene. Guttastemning ser jeg på som et positivt uttrykk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er poenget med whataboitism egentlig. At noe er greit fordi andre gjør det også? Ingen av mine venner prater sånn. Derfor vil jeg heller verken ha venner eller en kjæreste som holder på sånn. Det er så enkelt.

Anonymkode: c9b23...e8a

Vi diskuterer i et fora. Da må det gå an å diskutere de verste sidene av både guttastemning og jentestemning? 


ingen av mine nåværende venner prater sånn heller, men det blir feil å tro at det bare er gutter som blir ekle når de samles.


Hvor i inlegget mitt har jeg sagt at noen av delene er greit?

 

Anonymkode: b5913...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde sommerjobb på en kvinnebedrift som 18-åring. De damene i lunsjpausen var ekle mot hverandre. Jeg har aldri opplevd så ekle mannfolk. Griseprat, skryt, pompøs ja. Men ingen menn har vært så utspekulert mot hverandre som den gruppen kvinner.

Anonymkode: c6dc6...e5b

Kompisen min studerte i en en klasse som var kvinnedominert, for så å jobbe et par år i et ekstremt giftig arbeidsmiljø dominert av kvinner. Nå jobber han i det private og unngår kvinner så godt det lar seg gjøre. Han er traumatisert, stakkar.

9 hours ago, AnonymBruker said:

Og hva er motparten til guttastemning?

Det er jenter som sitter å prater drit om de andre vennene sine, beskriver i detaljer hvordan utstyret til menn de har ligget med er, lager lister over hvem de har hatt sex med, beskriver i detalj hvordan sexlivet er.

 

Vil ikke si det er noe bedre, i en vennegjeng med kun gutter blir det ofte at enten en som er der blir “offeret” eller så er det en oppdiktet skikkelse som er “offeret”.

I alle jentegjenger jeg har fått “innblikk” i, er det mye mer personrettet, toxic og giftig sjargong. Typ: Hun er fattig, typen til veninnen min er utro men hun fortjener det, alle gutter er sexister og voldtekstmenn.

 

Så i mine øyne er det mere giftig med “jentestemning”

Anonymkode: b5913...da6

Jepp. Jentestemning er enda verre enn guttastemning. Guttastemning er i det minste ikke ondsinnet. 

Anonymkode: 170c6...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og hva er motparten til guttastemning?

Det er jenter som sitter å prater drit om de andre vennene sine, beskriver i detaljer hvordan utstyret til menn de har ligget med er, lager lister over hvem de har hatt sex med, beskriver i detalj hvordan sexlivet er.

 

Vil ikke si det er noe bedre, i en vennegjeng med kun gutter blir det ofte at enten en som er der blir “offeret” eller så er det en oppdiktet skikkelse som er “offeret”.

I alle jentegjenger jeg har fått “innblikk” i, er det mye mer personrettet, toxic og giftig sjargong. Typ: Hun er fattig, typen til veninnen min er utro men hun fortjener det, alle gutter er sexister og voldtekstmenn.

 

Så i mine øyne er det mere giftig med “jentestemning”

Anonymkode: b5913...da6

Ærlig talt så er det kun et mulig motstykke. Som oftest er nok jentestemningen av tilsvarende karakter som hos gutta; En er blant venner og kan være litt løsere i snippen, tøyse og spøke uten at alt tas så seriøst og en hygger seg med vennene sine. 

Jeg tror ikke en bør la synet på hvordan det er når "gutta" samles formes for mye av kvinner som i alle tilfeller ikke er "innenfor" og som baserer seg på hva andre kvinner har fortalt dem eller at en "satt ved siden av to menn en gang". På samme måte bør en nok ikke la sitt syn formes for mye av de minst sympatiske historiene en har hørt om jentekvelder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 12.47):

Hva er poenget med whataboitism egentlig. At noe er greit fordi andre gjør det også? Ingen av mine venner prater sånn. Derfor vil jeg heller verken ha venner eller en kjæreste som holder på sånn. Det er så enkelt.

Anonymkode: c9b23...e8a

Hvis noen singler ut en bestemt gruppe og kritiserer dem for en type oppførsel så er det relevant hvis man kan påvise at denne type oppførsel ikke er unik for gruppen.

Hvis jeg sier at «sigøynere stjeler som ravner» så er det nyttig hvis noen evt kan påpeke at sigøynere ikke stjeler mer enn gjennomsnittet. Hvis du vil kalle det «whataboutisme» så står du fritt til det, men da er du kanskje i utgangspunktet mer interessert i å snakke ned sigøynere enn å ta opp problemer med tyveri.

Anonymkode: c6dc6...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...