Gå til innhold

Hva er egentlig "guttastemning" ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 1.22):

Livserfaringen min og observasjonene jeg har gjort tilsier at jeg har rett. Det at du velger å kalle det for misogyni er vel enklere for egoet ditt. Ikke mitt problem at du syns jeg er en kjip fyr, driter egentlig i hva du mener. Dine meninger er bare dypt forankret i ditt ego

Anonymkode: 170c6...1eb

Lol.ikke vær så sur da. Ødelegger stemninga.

Anonymkode: c9b23...e8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

herzeleid skrev (6 timer siden):

Som mann er det om ikke annet innteressant å bli fortalt av kvinner hvordan stemningen er når ‘vi gutta’ samles 🙃
 

 

Eh, det er ganske tydelig overalt. Satt ved siden av en fyr en gang som fortalte hva han skulle i ferien. Han gledet seg til ferie med kjæresten. Så dumpa det en fremmed fyr ned ved siden av ham, som spurte om det samme. Da sa han: med kjerringa ja? Blikke mye moro da! Og zda sa han ene: nei, men man må stille opp vettu, så ho ikke blir misfornøyd! Klassisk eksempel på guttastemning. Tragisk.

Anonymkode: c9b23...e8a

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos ungdommer er det brøling, lyder, knøing, bryting, høylydt fliring, banning og leke(!)slossing, bråk, sprenging av melkekartonger, banking i vegger, "jævla homo", "satan, du er gay", ... hilsen ungdomsskolelærer som er drittlei "guttastemning" både i gymgarderober, ganger, kantine. 

Og når de konfronteres og stoppes så er det "men herreguuuud, vi bare kødder!"

Anonymkode: 8d3f5...d1d

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omtrent samme stemning som når en gjeng kvinner samles bare at det er menn og mindre sexprat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eh, det er ganske tydelig overalt. Satt ved siden av en fyr en gang som fortalte hva han skulle i ferien. Han gledet seg til ferie med kjæresten. Så dumpa det en fremmed fyr ned ved siden av ham, som spurte om det samme. Da sa han: med kjerringa ja? Blikke mye moro da! Og zda sa han ene: nei, men man må stille opp vettu, så ho ikke blir misfornøyd! Klassisk eksempel på guttastemning. Tragisk.

Anonymkode: c9b23...e8a

Du satt ved siden av en fyr en gang? Jammen da så :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 23.54):

Til dere gutta som kan "guttastemning": Hva gjør en kjip mann som meg med guttastemningen deres. Blir jeg betraktet likt som en kvinne eller som et potensielt omvendelsesemne. 

Ts

Anonymkode: 25f66...8c8

"Guttastemning" er bare et moteord som alle på TV bruker så ofte de kan.

Beskrivelsene i denne tråden er parodiske. Som om menn bare raper og rølper.  Det er nesten som om folk har lest om menn, men aldri møtt en mann i virkeligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isambard skrev (38 minutter siden):

"Guttastemning" er bare et moteord som alle på TV bruker så ofte de kan.

Beskrivelsene i denne tråden er parodiske. Som om menn bare raper og rølper.  Det er nesten som om folk har lest om menn, men aldri møtt en mann i virkeligheten.

Det er ikke menn... det er "GUTTAAAAAH!"

Anonymkode: 8d3f5...d1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke menn... det er "GUTTAAAAAH!"

Anonymkode: 8d3f5...d1d

Akkurat. Er det andre enn kjendiser på TV som holder på sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (15 minutter siden):

Akkurat. Er det andre enn kjendiser på TV som holder på sånn?

Ja, kule gutter på ungdomsskolen, og til dels vgs også, som jeg skrev om tidligere. Så former de hendene sine i Andrew Tate symbol. Charmy...

Anonymkode: 8d3f5...d1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, kule gutter på ungdomsskolen, og til dels vgs også, som jeg skrev om tidligere. Så former de hendene sine i Andrew Tate symbol. Charmy...

Anonymkode: 8d3f5...d1d

Det kan jeg se for meg. Husk at de bare er barn, da. Dømmekraften er ikke helt på på topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta stemnig variere jo hva det er fra gruppe til gruppe. Jeg har vært flue på veggen mange ganger på sånt, da jeg har for det meste kompiser. Og de glemmer at jeg er dame.

Det er mest at alle infall er lov, grov humor ol kjøres på. Skriking og roping, pissing osv. For det meste gøy. Men noen unngår jeg som bare er crepy og ubehagelig. Men ellers er det helt ok. De bare får ut gørra liksom. Skulle vel ønske jenter var mer sånn innimellom,  så ville nok skuldrene synke litt mer i hverdagen. Har vært på et par jentefester som har vært litt sånn. Men de skammer seg jo når de blir edru. Gutta de ringer til hverandre og ler videre av det dagen etter.

Så lenge det ikke går utover noen så er er gutta stemning en fin ting iht å få ut litt gørr og nullstille seg litt.

Noen grupper er ubehagelige mot kvinner og menn de ikke liker.

Anonymkode: d3bde...f58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er akkurat dette også kvinner får 'slengt i trynet' når de sier nei til sex. 'Ikke ødelegg stemningen da'

'Guttastemningen' er giftig. Det er ment som en vits og kun morro, men når det skjer om og om igjen, blir det en sannhet i det. Det blir dratt inn i virkeligheten og blir en norm. Si noe en gang, greit. Men når det har blitt gjentatt hver fredag når det er 'guttastemning', blir dette det normale, også i tankegangen.

Anonymkode: 695e9...425

Feil. Det er evnt kun galningene som blir sånn. De fleste gutta stemning grupper har en sånn. Men på et tidspunkt blir de stort sett satt på plass.  Funker ikke det, får de juling. Og funker ikke det blir de kasta ut.

Men noen få grupper en gjeng med disse galningene. Her  i bygda har vi to slike grupper, den ene med psykopater og den andre som ikke har antenner og fremstår som idioter

Anonymkode: d3bde...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en klisjefylt homoerotisk opplevelse mellom smågutter som mangler mannlige rollemodeller. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hos ungdommer er det brøling

Nå kom jeg på noe jeg har observert. Jeg mener det finnes en egen underart av menn jeg har døpt "brølegutter", og når sant skal sies så er det nok ofte sammen med slike jeg har opplevd det dere andre her beskriver er guttastemning. 

Ts

Anonymkode: 25f66...8c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (4 timer siden):

"Guttastemning" er bare et moteord som alle på TV bruker så ofte de kan.

Beskrivelsene i denne tråden er parodiske. Som om menn bare raper og rølper.  Det er nesten som om folk har lest om menn, men aldri møtt en mann i virkeligheten.

Ja det fremstår unektelig parodisk, men illustrerer kanskje en interessant tendens, der en sitter og forteller hverandre historier om noe en selv ikke har befatning med men svært sterke meninger om. Jeg tenker jo at om en kjøper fortellingen til disse hvis forståelse begrenser seg til at en satt ved siden av to menn en ikke likte samtalen til en gang eller tilsvarende, så bør en kanskje revurdere et og annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (13 timer siden):

Du satt ved siden av en fyr en gang? Jammen da så :fnise:

Det var ett eksempel. Jeg har masse å ta av og regner med de fleste kvinner har det samme. Har du aldri vært vitne til lignende eller observert deg selv eller andre menn forandre personlighet når de plutselig kommer sammen med gutta eller en annen mann der en lignende sjargong oppstår?

Anonymkode: c9b23...e8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Isambard skrev (12 timer siden):

Det kan jeg se for meg. Husk at de bare er barn, da. Dømmekraften er ikke helt på på topp.

Eller eldre menn. Det er en sjargong som oppstår blant ulike typer menn. Det kan være stereotypiske macho-menn. Har overhørt menn i gjeng skryte av at de har sex til hverandre. Også en gjeng menn som skrøt av at de hadde sex med prostituerte i Thailand.

Eller menn over tretti, egentlig med lite kunnskap til hverandre, som bånder nostalgisk sammen om hvor godt de likte å se på drillpikene i korps da de var små. Foran andre folk, og også foran eventuelle kjærester.

Har også overhørt såkalt intellektuelle menn snakke om hvordan verden aldri ville ha utviklet seg hvis det bare var kvinner. Da hadde vi visstnok alle ennå bodd i "stråhytter". Hø hø hø.

Anonymkode: c9b23...e8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 8.53):

Det var ett eksempel. Jeg har masse å ta av og regner med de fleste kvinner har det samme. Har du aldri vært vitne til lignende eller observert deg selv eller andre menn forandre personlighet når de plutselig kommer sammen med gutta eller en annen mann der en lignende sjargong oppstår?

Anonymkode: c9b23...e8a

Jeg hadde sommerjobb på en kvinnebedrift som 18-åring. De damene i lunsjpausen var ekle mot hverandre. Jeg har aldri opplevd så ekle mannfolk. Griseprat, skryt, pompøs ja. Men ingen menn har vært så utspekulert mot hverandre som den gruppen kvinner.

Anonymkode: c6dc6...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er motparten til guttastemning?

Det er jenter som sitter å prater drit om de andre vennene sine, beskriver i detaljer hvordan utstyret til menn de har ligget med er, lager lister over hvem de har hatt sex med, beskriver i detalj hvordan sexlivet er.

 

Vil ikke si det er noe bedre, i en vennegjeng med kun gutter blir det ofte at enten en som er der blir “offeret” eller så er det en oppdiktet skikkelse som er “offeret”.

I alle jentegjenger jeg har fått “innblikk” i, er det mye mer personrettet, toxic og giftig sjargong. Typ: Hun er fattig, typen til veninnen min er utro men hun fortjener det, alle gutter er sexister og voldtekstmenn.

 

Så i mine øyne er det mere giftig med “jentestemning”

Anonymkode: b5913...da6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hva er motparten til guttastemning?

Det er jenter som sitter å prater drit om de andre vennene sine, beskriver i detaljer hvordan utstyret til menn de har ligget med er, lager lister over hvem de har hatt sex med, beskriver i detalj hvordan sexlivet er.

 

Vil ikke si det er noe bedre, i en vennegjeng med kun gutter blir det ofte at enten en som er der blir “offeret” eller så er det en oppdiktet skikkelse som er “offeret”.

I alle jentegjenger jeg har fått “innblikk” i, er det mye mer personrettet, toxic og giftig sjargong. Typ: Hun er fattig, typen til veninnen min er utro men hun fortjener det, alle gutter er sexister og voldtekstmenn.

 

Så i mine øyne er det mere giftig med “jentestemning”

Anonymkode: b5913...da6

Hva er poenget med whataboitism egentlig. At noe er greit fordi andre gjør det også? Ingen av mine venner prater sånn. Derfor vil jeg heller verken ha venner eller en kjæreste som holder på sånn. Det er så enkelt.

Anonymkode: c9b23...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...