Gå til innhold

Hva er egentlig "guttastemning" ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, hva er egentlig dette? Jeg er mann selv, og klarer ikke helt å forstå dette. Noen som kan forklare begrepet for meg? 

Anonymkode: 25f66...8c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stort sett bare den stemningen når kompisgjengen samles i festlig lag og skal ha det hyggelig i en ramme der en kan være seg selv uten å tenke så alt på mye på mottagere som kanskje ikke forstår budskapet. 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (Akkurat nå):

Stort sett bare den stemningen når kompisgjengen samles i festlig lag og skal ha det hyggelig i en ramme der en kan være seg selv uten å tenke så alt på mye på mottagere som kanskje ikke forstår budskapet. 

Hvilke budskap er det snakk om. Husker jeg gremmet meg i studietiden over "gutter" som dagen etter en fest snakket om jenter som objekt. Er det det som er guttastemning? 

Anonymkode: 25f66...8c8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel en stemning som er litt ekskluderende for kvinner om det skulle ha vært noen til stede. 

Føler det innebærer sexprat og litt hardt språk. Men det kan jo kvinner også gjøre. Så er litt usikker om jeg forstår det riktig, men ser det for meg og har kjennt litt på det. Å ikke bli tatt hensyn til i et rom med bare menn. Men har vært i rom med bare menn,  hvor det ikke har vært guttastemning også. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke budskap er det snakk om. Husker jeg gremmet meg i studietiden over "gutter" som dagen etter en fest snakket om jenter som objekt. Er det det som er guttastemning? 

Anonymkode: 25f66...8c8

Ja, det er ganske gutta stemning. 

Anonymkode: 79c3b...c37

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilke budskap er det snakk om. Husker jeg gremmet meg i studietiden over "gutter" som dagen etter en fest snakket om jenter som objekt. Er det det som er guttastemning? 

Anonymkode: 25f66...8c8

Det kan variere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Blir vel en stemning som er litt ekskluderende for kvinner om det skulle ha vært noen til stede. 

Føler det innebærer sexprat og litt hardt språk. Men det kan jo kvinner også gjøre. Så er litt usikker om jeg forstår det riktig, men ser det for meg og har kjennt litt på det. Å ikke bli tatt hensyn til i et rom med bare menn. Men har vært i rom med bare menn,  hvor det ikke har vært guttastemning også. 

Ja, det er ganske gutta stemning. 

Anonymkode: 79c3b...c37

Hmmm... Vil det være ubehagelig å være kvinne et sted med guttastemning? Jeg har kjent noen ganger, at språk og holdninger går langt utover mine grenser og at det er ubehagelig å være et sted på grunn av stemningen. Dette gjelder først og fremst ved større inntak av alkohol. Jeg har følt meg litt liten, utenfor og rar som ikke syns dette er noe stas selv om jeg er mann.

Anonymkode: 25f66...8c8

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (3 minutter siden):

Det kan variere. 

Enig! Jeg er guttejente og befinner meg til stadighet i situasjoner der det meldes at «nå er det guttastemning». I min erfaring trenger det ikke handle om kvinner eller sex i det hele tatt, men det er gjerne alkohol, mye moro og høy takhøyde! Jo mer fjas og idiotiske påfunn, jo mer guttastemning 😂 Kvinner er vel som hovedregel ikke inkludert i guttastemningen (ligger vel litt i ordet), men det handler nok mest om å slippe å ta hensyn, kunne snakke grovt eller «klø seg på pungen», ikke behøve oppføre seg liksom.

Anonymkode: a906a...630

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig! Jeg er guttejente og befinner meg til stadighet i situasjoner der det meldes at «nå er det guttastemning». I min erfaring trenger det ikke handle om kvinner eller sex i det hele tatt, men det er gjerne alkohol, mye moro og høy takhøyde! Jo mer fjas og idiotiske påfunn, jo mer guttastemning 😂 Kvinner er vel som hovedregel ikke inkludert i guttastemningen (ligger vel litt i ordet), men det handler nok mest om å slippe å ta hensyn, kunne snakke grovt eller «klø seg på pungen», ikke behøve oppføre seg liksom.

Anonymkode: a906a...630

Helt riktig. Guttastemning er gode greier. Og det er en grunn til at de fleste kvinner ekskluderes fra guttastemning. De liker ikke guttastemning.

For som jeg liker å si: skulle ønske de fleste kvinner kunne suge lem like bra som de suger moroa ut av ting. 

Anonymkode: 170c6...1eb

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kunne si og gjøre det man vil, tulle og tøyse og si tåpelige ting som man egentlig ikke mener uten å måtte gå på eggeskall fordi der er en kvinne tilstede som tar useriøse ting seriøst, tar ting ut av kontekst, skal finne et offer i seg selv eller andre i ett hvert tema osv. osv.

Det er litt som stand up comedy, folk flest i salen skjønner at komikeren på scenen ikke faktisk er en pedo som putter katter i mikrobølgeovner, at det bare er spøk og vitser designet for å få oss til å le, men så begynner en idiot i publikum å bryte inn fordi de tar alt som blir sagt som om det var faktum.

Å snakke med bare menn tilstede er noe helt annet enn om du introduserer en kvinne.

Og nei, vi sitter ikke å prater om pupper i timevis. Det er for det meste humor og komedie det går i.

Anonymkode: e6a4b...690

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Dette høres ut som situasjoner jeg prøver å sky så godt jeg kan. Kanskje derfor jeg ikke har lært betydningen skikkelig.. 

Anonymkode: 25f66...8c8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ofte vært i settinger der det er guttastemning. Det handler vel om å gjøre og si alle slags ekle greier som halvparten av dem aldri ville gjort med mor, kone, kjæreste eller datter til stede. Den andre halvparten har ikke vett til å skjønne hvor ekkelt damer synes det er og de er. Gutter som setter pris på guttastemning er nettopp ekle gutter; gjerne kvinnediskriminerende, sexfikserte gutter, og ikke fornuftige menn med gode holdninger som damer ønsker seg. Har sett mang en tilsynelatende bra fyr falle mange knepp på skalaen min i sånne settinger. De færreste damer setter pris på sånne menn.

Anonymkode: aa605...37a

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hmmm... Vil det være ubehagelig å være kvinne et sted med guttastemning? Jeg har kjent noen ganger, at språk og holdninger går langt utover mine grenser og at det er ubehagelig å være et sted på grunn av stemningen. Dette gjelder først og fremst ved større inntak av alkohol. Jeg har følt meg litt liten, utenfor og rar som ikke syns dette er noe stas selv om jeg er mann.

Anonymkode: 25f66...8c8

Dette syns jeg var en veldig god beskrivelse av guttastemning. For en del av det er at grenser blir pushet fordi noen pusher over, og andre som ikke nødvendigvis er komfortabel ikke korrigerer. 

Anonymkode: ed5b3...e2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har også ofte vært i settinger der det er guttastemning. Det handler vel om å gjøre og si alle slags ekle greier som halvparten av dem aldri ville gjort med mor, kone, kjæreste eller datter til stede. Den andre halvparten har ikke vett til å skjønne hvor ekkelt damer synes det er og de er. Gutter som setter pris på guttastemning er nettopp ekle gutter; gjerne kvinnediskriminerende, sexfikserte gutter, og ikke fornuftige menn med gode holdninger som damer ønsker seg. Har sett mang en tilsynelatende bra fyr falle mange knepp på skalaen min i sånne settinger. De færreste damer setter pris på sånne menn.

Anonymkode: aa605...37a

Du beviser med ett innlegg hvorfor det kalles guttastemning og hvorfor kvinner som deg ikke er velkomne 😆

Anonymkode: 170c6...1eb

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det bare jeg av gutta som ikke liker det som tydeligvis er guttastemning da? Kanskje det er derfor jeg føler meg mer komfortabel med jentevenner enn guttevenner. 

Ts

Anonymkode: 25f66...8c8

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hmmm... Vil det være ubehagelig å være kvinne et sted med guttastemning? Jeg har kjent noen ganger, at språk og holdninger går langt utover mine grenser og at det er ubehagelig å være et sted på grunn av stemningen. Dette gjelder først og fremst ved større inntak av alkohol. Jeg har følt meg litt liten, utenfor og rar som ikke syns dette er noe stas selv om jeg er mann.

Anonymkode: 25f66...8c8

Det spørs på mennene og kvinnene sin personlighet.

Trist 😔 Er dette vennene dine nå? Å har du noen du føler deg mer hjemme med?

Har i mange år bare hatt mannlige venner og ikke opplevd så mye annet enn å høre på dem snakke om spill, krig, "drama" men bare om arbeidsoppgaver som blir dårlig gjennomført, alkohol og drikke historier(ikke noe alvorlig eller objektifiserende), tilfeldig ødelegging av gjenstander(litt skummelt), teknologi og film. De er en mild gjeng vil jeg si og den eneste anmerkninger min er at vi har for ulike interesser så har vært det dårlig påskrudde fjerde hjulet på bilen, og ruller av sted å finne på noe på egenhånd. Men snillt å bli inkludert, har alltid følt meg trygg. 

Så er det menn som er mer mobbete i oppførselen sin, pressende folk rett og slett. Dette gjelder kvinner å. Å jeg tror de som er mer vokalt seksuell og hardere mot andre, ganske dømmende på en konfronterende måte? Det er for meg peak guttastemning. Sånn de kan prøve å finne noen sine private intime bilder, litt krenkende atmosfære hvor du kjenner noe kan gå galt. Press om drikke og annet. Vold. Krangel. 

Men folk er ulike, så min versjon av det kan se anderledes ut en andre sin. 

Anonymkode: 79c3b...c37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt riktig. Guttastemning er gode greier. Og det er en grunn til at de fleste kvinner ekskluderes fra guttastemning. De liker ikke guttastemning.

For som jeg liker å si: skulle ønske de fleste kvinner kunne suge lem like bra som de suger moroa ut av ting. 

Anonymkode: 170c6...1eb

Min erfaring er at menn blir piss-sure av at kvinner oppfører seg likedan? Hehe. Ser surt på meg og begynner med ‘vennen min likte ikke det du gjorde i går’, så han slipper å konfrontere meg direkte. Verdensbildet spoleres totalt av at en jente gjør noe annet enn å være det som er i en manns forestillingsverden? Så, menn er minst like flink til det. ‘Hvordan våger du å være frekk når jeg har slike ømfintlige følelser, kvinne?!’ 

Anonymkode: 5727f...7d1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Min erfaring er at menn blir piss-sure av at kvinner oppfører seg likedan? Hehe. Ser surt på meg og begynner med ‘vennen min likte ikke det du gjorde i går’, så han slipper å konfrontere meg direkte. Verdensbildet spoleres totalt av at en jente gjør noe annet enn å være det som er i en manns forestillingsverden? Så, menn er minst like flink til det. ‘Hvordan våger du å være frekk når jeg har slike ømfintlige følelser, kvinne?!’ 

Anonymkode: 5727f...7d1

Å skape guttastemning er en kunst. Du har trolig bare gjort det feil.

Anonymkode: 170c6...1eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt riktig. Guttastemning er gode greier. Og det er en grunn til at de fleste kvinner ekskluderes fra guttastemning. De liker ikke guttastemning.

For som jeg liker å si: skulle ønske de fleste kvinner kunne suge lem like bra som de suger moroa ut av ting. 

Anonymkode: 170c6...1eb

Er kvinne, og har blant annet bakgrunn fra Forsvaret, så jeg er godt vant til menn av ulikt slag.

Kan trygt si deg at slike kommentarer som dette er det mest avtennende som fins for de fleste kvinner. Det rare er at folk som snakker slik gjerne selv tror de er blant de tøffe gutta i gata. Det er så langt fra sannheten som det går an å komme.

 

 

Anonymkode: 2129e...118

  • Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trist 😔 Er dette vennene dine nå? Å har du noen du føler deg mer hjemme med?

Nei, det er ikke vennene mine nå, men opplevelser jeg har hatt i ulike sammenhenger opp gjennom årene. Akkurat nå har jeg i grunnen ikke noen guttevenner jeg føler meg spesielt hjemme med. Flyttet til et lite sted med kona mi, og sliter nok med å få venner ettersom jeg kanskje blir sett på som litt kjip. Er nok noe med meg som er problemet, da jeg aldri har funnet det morsomt å gjøre og si ubehagelige ting om andre, noe jeg ofte synest skjer når flere gutter/menn samles

Ts

Anonymkode: 25f66...8c8

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...