Gå til innhold

Han blir sur om jeg ikke legger meg samtidig som han


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å bli sur er en dårlig måte å håndtere forskjeller og diskusjoner på.

Jeg og samboer legger oss og står opp på ulike tider hele tiden. Ganske enkelt fordi vi har ulikt behov for søvn, ulik døgnrytme og forskjellige jobber. For oss fungerer det fint. For andre kan det bli feil.

Men å bli sur for det? Høres umodent ut. Hva skjer om du tar siste slurk av brus/juice/kaffi? Silent treatment resten av kvelden?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en eks som var sånn. Hun ville ikke ha sex eller koseprate da, men slukke lyset og at vi skylle puste sammen til hun sovnet. Altså, sånt kan være koselig, men jeg liker det bedre som ettermiddagshvil og døse litt sammen. På kvelden vil jeg ha sex eller roe langsomt ned, ikke legge meg i mørket 2 timer før jeg blir trøtt. 

Anonymkode: a88d8...6ba

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg 100% oversett. Hadde ikke giddet å forholde meg til det overhodet. 

Anonymkode: 93141...f15

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Samboeren min trenger mer søvn enn meg, og vil derfor legge seg tidlig. Han legger seg gjerne kl 23 når sønnen hans legger seg. Jeg trenger litt tid om kvelden, når det har blitt stille rundt meg, til å bare kople av. Fordøye dagen, rydde litt, se tv eller bare sitte helt stille. 
Saken er at selv om han er trøtt og legger seg før meg, så sier han at han at han ikke får sove før jeg har kommet og lagt meg. 
om jeg blir litt sen da, så får han forlite søvn. Han blir snurt om jeg ikke legger meg samtidig som han.. 

Jeg er voksen og ønsker å bestemme når jeg skal legge meg selv🙄

Anonymkode: 7ca12...388

Sånn er kona mi og, kanskje vi bare skal bytte?

Anonymkode: 043d1...07c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke fungert hos oss. Her soves det til alle tider av døgnet. Han jobber mye natt og jeg har insomnia dvs sovner veldig sent pluss jeg våkner etter 5-6 timer. Vi snakket om dette det første året vi bodde sammen og ble enige om å ikke lage problemer av noe som ikke er ett problem.

Anonymkode: 397cd...464

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes situasjonen er kinkig. 

Du vil ikke legge deg så tidlig, og det er helt fair. 

Men han som legger seg tidlig, som også er helt fair, får ikke sove fordi du er våken og danderer i huset. Han blir liggende "å vente" på deg, og finner ikke roen. 

Jeg har pga en jobb i turnus vært begge deler i denne situasjonen, og begge deler er reelle problemer i et samliv. 

Og det som oppleves verst er nok vedkommende som går og legger seg tidlig, og blir liggende "å vente", mens samboeren styrer i huset. Huset får ikke "ro" da. 

Hvis dette skjer unntaksvis så går det an. Men skjer dette nærmest på fast basis, så høres dere ikke kompatibel ut, og problemet vil alltid prege forholdet deres. 

En av dere må liksom "gi etter" i situasjonen, og for begge føles det feil. Men det går helt klart mest utover den part som ikke får sove.

Samt er det noe med den kosen man mister ved å ikke legge seg samtidig... hvis man er kosere da. Det er det ikke sikkert dere er. 

Endret av Bombasi
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To soverom - han har sitt og du har ditt - og problemet er løst! 

:) 

Anonymkode: 29a21...4df

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ligger muligens og bekymrer seg over at du driver med noe fishy business når han har lagt seg. 

Synes han dere har nok sex? Kanskje han tror det kunne blitt mer sex om dere legger dere sammen?

 

Anonymkode: f2229...666

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tidlig? Kl 23 er jo nesten midt på natta 😅

Godt vi ikke bor sammen, jeg er i seng før kl 2130 hver eneste kveld ;) 

Til gjengjeld bestemmer jeg ikke når samboeren min skal legge seg, men heldigvis går vi alltid i seng samtidig, han trenger mye søvn og jeg står opp veldig tidlig. Er glad vi har samme søvnrytme, men hadde vi ikke hatt det, hadde vi løst det uten at noen hadde blitt sure. 

Anonymkode: fab9a...e64

Er i seng samtidig så mine barn det er klokken 20.00 men vi er oppe tilig og til gjengjeld våkner vi opp uthvilt og godt humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har man småbarnsfamilie og vanlig jobb, så står man opp 0630, og da er det greit at det er nattero etter 2200.

 

Anonymkode: fbdab...19a

Oi, da må jeg gå gjenno disse reglene her i hus. Vi legger oss gjerne rundt mellom 23/24 og oppe rundt 0600. Gjort i stort sett alle år- Hadde aldri gått og lagt meg klokken 22, da blir kveldene korte

Anonymkode: ee373...e6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 11.09):

To soverom - han har sitt og du har ditt - og problemet er løst! 

:) 

Anonymkode: 29a21...4df

Enig i dette. Jeg legger meg før mannen, og jeg sover 8-9 timer, han sover 5-6 timer, så han står opp lenge før meg . Jeg syns det er så slitsom om han kommer inn på rommet akkurat når jeg har sovnet, eller vekker meg en time før jeg må stå opp. Jeg sover mye bedre nå når vi har hvert vårt rom, selv om jeg av og til savner å ha han der. Om vi da sover sammen en natt, så blir jeg fort påminnet om hvor godt det er å sove alene 😅

Anonymkode: 0b172...c3d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 23.52):

Samboeren min trenger mer søvn enn meg, og vil derfor legge seg tidlig. Han legger seg gjerne kl 23 når sønnen hans legger seg. Jeg trenger litt tid om kvelden, når det har blitt stille rundt meg, til å bare kople av. Fordøye dagen, rydde litt, se tv eller bare sitte helt stille. 
Saken er at selv om han er trøtt og legger seg før meg, så sier han at han at han ikke får sove før jeg har kommet og lagt meg. 
om jeg blir litt sen da, så får han forlite søvn. Han blir snurt om jeg ikke legger meg samtidig som han.. 

Jeg er voksen og ønsker å bestemme når jeg skal legge meg selv🙄

Anonymkode: 7ca12...388

Sukk så slitsomt. Dette må du ta opp med han skikkelig. Dette går jo ikke. Hvordan fikk han sove da han var singel liksom?

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 8.42):

Min legger seg 19:30, så vi legger oss aldri samtidig uten om i helgene 😅

Anonymkode: e07d7...572

19.30 var da drøyt tidlig for en voksen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 10.10):

Her er det motsatt. Jeg legger meg halv 10 og han kommer til sengs klokka 12/halv 1.

For meg er det litt sårt at han aldri kommer og legger seg mens jeg fortsatt er (skikkelig) våken i senga. Det hadde vært godt med litt kos og sånt før en tar natta, men det skjer altså aldri. Jeg blir også forstyrret og kan våkne til når han kommer til sengs, og kan slite med å sovne igjen etterpå. Han sovner på to minutter når han legger hodet på puta. 

Jeg skulle ha blitt vant til våre forskjellige søvnmønstre, for det har vært slik i mange år. Har prøvd å endre på mitt for å få mer tid sammen med han (legge meg senere), men han har heller sklidd ut i den andre retningen. Vi ha 8 timer igjen av dagen sammen etter vi er ferdige på jobb. De første to og en halv timene går med på å spise middag, og så skal han hvile i et par timer. Da ligger han på sofaen og er i sin egen bobler, før han sover i en times tid. Etter det så kan vi i teorien finne på noe sammen, men da har jeg som oftest noe jeg må få gjort. (Det er stille stund i huset når han hviler.) Når klokka passerer 9 om kvelden er jeg sliten og vil ha kveldsmat og legge meg, mens han da vil se tv og holde på med sitt. Denne u-rytmen føles sårt innimellom, men jeg prøver å godta at vi har hver våre søvnvaner og at han ikke føler noe behov for å endre de.

Anonymkode: ddd2d...7cd

Du må jo si det om du ønsker kosetid først

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker at han ikke legger seg samtidlige som meg jeg. Da får jeg tid til å lese en bok. Se på mobilen. Legger han seg samtidlige som meg så vet jeg hva han har lyst på for å si det slik😉

 

nei han må lære seg at han kan sovne uten deg der tenker jeg. 

Anonymkode: 191c5...305

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjære vene, skal han bestemme når du skal legge deg.

Jeg sitter oppe flere timer etter at resten av familien har gått til ro, det er min tid og ingen skal fortelle meg at jeg skal gå og legge meg fordi det er sånn det er. Da ser på tv, skriver mailer og ordner ting. det er stille i huset og etter hvert finner jeg roen.

Hadde en kjæreste for noen år siden som ble oppbragt over at jeg ikke ville legge meg samtidig med ham, han hadde andre issues også, hadde vel et behov for kontroll tror jeg. 

Hvis du forstyrrer ham så ville jeg hatt to soverom.

Anonymkode: 28111...7f0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer er lik, hun liker at jeg legger meg samtidig. Veldig koselig, og ofte vil hun kose også. Ofte sex. Litt slitsomt, da det betyr at jeg må gjøre alt og hun liker å bare nyte. Når hun derimot sovner på 2min ligger jeg nå der å stirrer i taket halvtime til time. 

Jeg liker å surre litt rundt i stille hus før jeg legger meg. 

Men det er veldig godt å legge seg samtidig. Litt koselig er det. Godt. Nært. Liker egentlig at hun er slik. Deilig klengete ..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompromiss er vel løsningen. Si du må h noen slike kvelder og si at du vil legge deg samtidig noen kvelder 

Anonymkode: 04f90...365

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (14 minutter siden):

Sukk så slitsomt. Dette må du ta opp med han skikkelig. Dette går jo ikke. Hvordan fikk han sove da han var singel liksom?

Man ligger ikke på ank og venter på noen som ikke er der, skjønner du vel..

Men ja, TS, dette vil jeg si er et større problem for den som ligger og venter. Man blir stresset, får for lite søvn, og fungerer dårlig i hverdagen. Dette er ikke noe det er mulig å bare skru av med et lite knips.

Jeg anbefaler separate soverom. Jeg tror det blir vanskelig å løse dette på annen måte uten at en av dere må endre seg drastisk. Min kjære er som deg, og vi løser det rett og slett med å bo hver for oss (det som er litt artig er at han alltid er den som sovner først når vi legger oss sammen...)

Anonymkode: 2bba6...bbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...