Gå til innhold

Hvilke filmer «bør» jeg ha sett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at en bør ha fått med seg de aktuelle i sin samtid.

Altså de litt store. Så kan jo klassikerne komme til etterhvert.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Filmer du burde se:

Titanic (1997)

Et vakkert sinn

Shutter island 

Den grønne mil

Frihetens regn

Schindlers liste

Max manus

Forrest Gump

The pirates of the caribian fimene

Ringenes herre trilogien

Hobbyen trilogien

The hunger games filmene 

Thor filmene (3 stk)

Avatar, og Avatar the way of the water

Robin hood- tyvenes prins

BRaveheart

Dagboken (the notebook)

Et helt halvår 

American pie (i alle fall de første 3 filmene som gjelder samme gjeng)

Evan den allmektige

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (13 minutter siden):

Helt uenig. Plan 9 from Outer Space kan man lett se bort fra når man diskuterer filmhistorie, akkurat som at man ikke gidder å diskutere de mindre gode komponistene som levde samtidig med Palestrina, Bach, Mozart, Beethoven, Mahler, Stravinskij, Boulez … 

Forskjellen er at når man diskuterer musikkhistorien på 1700-tallet, diskuterer man den gode musikken som ble laget, mens når man diskuterer filmhistorie, handler diskusjonen som regel om "klassikere", og en klassiker kan være både svært god og ekstremt dårlig; begge deler har en plass i filmhistorien da det å se en film som "Plan 9 from Outer Space" ikke er synonymt med en kjedelig filmopplevelse.

I eldre, klassisk musikk er det derimot forskjell på om man hører noe godt eller noe dårlig; det dårlige er rett og slett dårlig. Det er først i våre dager at musikk som objektivt sett er dårlig, også blir regnet for å være viktig, enten det er snakk om basspillet til Sid Vicious, eller tidlig norsk black metal.

Anonymkode: 27cfa...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig i det du skriver! Bortsett fra at jeg tror Dune Part Two vil gå inn i filmhistorien som en av tidenes beste filmatiseringer. Den er helt der oppe med Ringenes herre.

Anonymkode: 54052...db6

Meg du siterer. Kanskje du har rett og Dune Part Two om 20 år vil gå inn i filmhistorien som en av tidenes beste filmatiseringer. Jeg skal ikke late som jeg er noe filmekspert.  Men generelt så faller filmer langt ned på listen noen år etter de kom ut og jeg renger med det samme kommer til å skje med Dune Part Two.  Dune var faktisk øverst på listen https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-13135997/sci-fi-movie-shawshank-redemption-imdb-highest-rated-film.html?ito=reddit-post  , men i dag er de nummer 14. Så den er godt eksempel på at filmer som er helt nye ofte kommer unaturlig høyt på listen for så å falle ganske raskt nedover listen. Filmen har falt 13 plasser bare den første måneden og jeg tipper filmen kommer til å fortsette å falle de neste årene.  Ikke fordi jeg har noe i mot Dune-filmen, men fordi det skjer med nærmest alle filmer som er som er svært høyt rangert når de kommer ut. 

Men igjen jeg skal ikke være påståelig. Kanskje tar jeg feil og kanskje går  Dune Part Two inn i filmhistorien som en av tidenes beste filmatiseringer og sidestilles med Ringenes Herre.  Jeg skal ikke late som jeg vet noe mer enn deg, for det gjør jeg ikke. 

Anonymkode: 07537...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen tyske anbefalinger:

The lives of others. 

Goodbye Lenin. 

Og japansk: studio Ghibli filmer. De ligger på Netflix. 

Anonymkode: 33a4b...08c

Studio ghibli 💜

Anonymkode: c9880...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tussi84 skrev (40 minutter siden):

Filmer du burde se:

Titanic (1997)

Et vakkert sinn

Shutter island 

Den grønne mil

Frihetens regn

Schindlers liste

Max manus

Forrest Gump

The pirates of the caribian fimene

Ringenes herre trilogien

Hobbyen trilogien

The hunger games filmene 

Thor filmene (3 stk)

Avatar, og Avatar the way of the water

Robin hood- tyvenes prins

BRaveheart

Dagboken (the notebook)

Et helt halvår 

American pie (i alle fall de første 3 filmene som gjelder samme gjeng)

Evan den allmektige

 

 

Takk for forslagene, men hva er det som er så spesielt med The pirates of the caribbean-filmene, The hunger games, eller American Pie?

Dette blir som å starte en debatt om musikkhistorie etter å ha hørt Taylor Swift; disse filmene er enkel, amerikansk underholdning som er laget kun for pengenes skyld.

Anonymkode: 27cfa...dfc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for forslagene, men hva er det som er så spesielt med The pirates of the caribbean-filmene, The hunger games, eller American Pie?

Dette blir som å starte en debatt om musikkhistorie etter å ha hørt Taylor Swift; disse filmene er enkel, amerikansk underholdning som er laget kun for pengenes skyld.

Anonymkode: 27cfa...dfc

Mange liker det, da har det jo sin hensikt. Taylor Swift er jo ekstremt godt likt. Å om folk flest er enkle, så blir det jo det som er den riktigste underholdningen på et vis?

Anonymkode: c9880...bb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den grønne mil

Stekte grønne tomater 

Purpurfargen

Livets lyse side

Forest gump

Thelma and Louise

Anonymkode: 35af5...338

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mange liker det, da har det jo sin hensikt. Taylor Swift er jo ekstremt godt likt. Å om folk flest er enkle, så blir det jo det som er den riktigste underholdningen på et vis?

Anonymkode: c9880...bb5

Ja, det er også mange som liker å lese Margit Sandemos bøker, men det betyr ikke at dette er en inngangsport til litteraturens historie, på samme vis som et maleri av en elg i solnedgangen ikke representerer kunst.

Enkel underholdning er for dem som vil slå ihjel litt tid med Netflix; de som faktisk vil lære litt om film, trenger mer seriøse ting.

Jon Fosse fikk ikke Nobels litteraturpris fordi han satser på underholdning; han fikk prisen som følge av helt andre kriterier.

Det samme gjelder film; om folk er enkle, får man gi dem noe tyngre som kanskje gir dem et nytt perspektiv på livet.

Anonymkode: 27cfa...dfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags filmer liker du å se da TS?
At folk forteller deg hva slag filmer de liker er som folk som anbefaler bøker fordi de er status å ha lest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er også mange som liker å lese Margit Sandemos bøker, men det betyr ikke at dette er en inngangsport til litteraturens historie, på samme vis som et maleri av en elg i solnedgangen ikke representerer kunst.

Enkel underholdning er for dem som vil slå ihjel litt tid med Netflix; de som faktisk vil lære litt om film, trenger mer seriøse ting.

Jon Fosse fikk ikke Nobels litteraturpris fordi han satser på underholdning; han fikk prisen som følge av helt andre kriterier.

Det samme gjelder film; om folk er enkle, får man gi dem noe tyngre som kanskje gir dem et nytt perspektiv på livet.

Anonymkode: 27cfa...dfc

En film trenger da ikke være seriøs for å være god eller filmatisk interessant? 

Feks Hitchcock og Tarantino sine filmer er jo lettbeint underholdning. Men flere av filmene deres er gode filmer (som også har bidratt til filmhistorien).

Jeg enig i at filmer som Titanic og American pie ikke har noe på en liste over gode filmer. Men det trenger ikke være sørgelig tristesse (med lange panoramabilder av random shit) for å være kvalitetsfilm.

Anonymkode: 33a4b...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En film trenger da ikke være seriøs for å være god eller filmatisk interessant? 

Feks Hitchcock og Tarantino sine filmer er jo lettbeint underholdning. Men flere av filmene deres er gode filmer (som også har bidratt til filmhistorien).

Jeg enig i at filmer som Titanic og American pie ikke har noe på en liste over gode filmer. Men det trenger ikke være sørgelig tristesse (med lange panoramabilder av random shit) for å være kvalitetsfilm.

Anonymkode: 33a4b...08c

Med "tyngre" mente jeg ikke nødvendigvis om at filmen må handle om alvorlige temaer; TV-serien "Seinfeld" er også underholdning, men underholdning i en helt annen kvalitetsklasse enn "Kongen av Queens" eller "Friends".

Og ja, i tingene de tar opp, har "Seinfeld" skapt evige minner om for eksempel matservering, noe man ikke gjør i en enkel komedie som er glemt dagen etter.

Anonymkode: 27cfa...dfc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville ikke anbefalt disse filmregissørene til folk som generelt synes film er kjedelig. Det blir som å anbefale Henrik Ibsen eller lignende til en tenåring som hater å lese.  Det ender bare med at boka/filmen ikke blir lest/sett ferdig og at de ikke leser/ser flere bøker/filmer igjen i fremtiden. 

Bedre å anbefale noe som har stor sjanse for å fenge slik de senere av fri vilje leer/ser klassikerne av fri vilje. 

Anonymkode: 07537...5e4

Ok, men ingen av regissørene jeg nevnte – med mulig unntak av Tarkovsky – lager "kjedelige" filmer.

TS sa heller ikke noe om at hun synes film er kjedelig, men ba om innspill på hva "man «bør» ha sett hvis man ikke skal fremstå veldig kjedelig/dum og enkel."

Hvis en person "generelt synes film er kjedelig" vil det være nærliggende å anta at kjedsomheten skyldes vår tids populærfilm snarere enn klassikerne.

Anonymkode: 69259...c9d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, men ingen av regissørene jeg nevnte – med mulig unntak av Tarkovsky – lager "kjedelige" filmer.

TS sa heller ikke noe om at hun synes film er kjedelig, men ba om innspill på hva "man «bør» ha sett hvis man ikke skal fremstå veldig kjedelig/dum og enkel."

Hvis en person "generelt synes film er kjedelig" vil det være nærliggende å anta at kjedsomheten skyldes vår tids populærfilm snarere enn klassikerne.

Anonymkode: 69259...c9d

Netflix ødelegger folks forhold til film på samme vis som Spotify har tatt knekken på musikkalbumet; der det å gå til kinoen eller aller første gang høre på en ny LP var en stor opplevelse man gledet seg til, er dette nå blitt en forbruksvare man ikke har noe personlig forhold til, og kvalitetsvurderingen er deretter.

Hvis man fikk servert kilovis med sjokolade hver dag året rundt; ville man fortsatt mene at sjokolade var godt ...?

Anonymkode: 27cfa...dfc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 8.24):

Hehe, å nevne en slik tittel vil nok virke mot sin hensikt, ja.

Jeg tenker at for eksempel Griffith, Chaplin, Murnau, Hitchcock, Kurosawa, Bergman, Kubrick, Leone, Tarkovsky, Scorsese, Coppola og Lynch bør være en del av allmenndannelsen.

Anonymkode: 69259...c9d

Sorry, men det der blir for spesielt interesserte. 🙄

Det er ikke noe man anbefaler til noen som har sett lite film, da ender folk med å gi opp å se før de har knapt begynt.

Anonymkode: cd4b1...73c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sorry, men det der blir for spesielt interesserte. 🙄

Det er ikke noe man anbefaler til noen som har sett lite film, da ender folk med å gi opp å se før de har knapt begynt.

Anonymkode: cd4b1...73c

Psycho, Goodfellas, The Godfather og The Shining er klassikere for et bredt publikum.

Anonymkode: 11331...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 8.27):

Sorry, men det der blir for spesielt interesserte. 🙄

Det er ikke noe man anbefaler til noen som har sett lite film, da ender folk med å gi opp å se før de har knapt begynt.

Anonymkode: cd4b1...73c

Sorry men hvis man ikke klarer å se filmer laget av de mestrene, som mange er ganske tilgjengelige selv om man ikke har sett så mye film (med hederlig unntak av Tarkovskij) så må man nesten vurdere å finne seg en annen hobby. Disse filmene har vært kanoniserte i generasjoner og er pensum i vår kulturkrets. Folk som ikke klarer å se de (kontroversiell mening:) er ikke egentlig interesserte i film.

Anonymkode: eac7d...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gone with the wind, A street car named Desire, Gudfaren, Whats eating gilpert grape, Ben Hur, For en neve dollar,  Doubt, Fluenes herre, Halloween, Clocwork orange, Casablanca (!), the shining, Die hard, Deer Hunter, Truman show, Stand by me.

Aldri, aldri, ALDRI la noen overtale deg til å se A serbian film. Aldri. Den er også ulovlig i Norge.

Anonymkode: 969af...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 8.27):

Sorry, men det der blir for spesielt interesserte. 🙄

Det er ikke noe man anbefaler til noen som har sett lite film, da ender folk med å gi opp å se før de har knapt begynt.

Anonymkode: cd4b1...73c

Seriøst? Coppola? 

 

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 6.44):

En film trenger da ikke være seriøs for å være god eller filmatisk interessant? 

Feks Hitchcock og Tarantino sine filmer er jo lettbeint underholdning. Men flere av filmene deres er gode filmer (som også har bidratt til filmhistorien).

Jeg enig i at filmer som Titanic og American pie ikke har noe på en liste over gode filmer. Men det trenger ikke være sørgelig tristesse (med lange panoramabilder av random shit) for å være kvalitetsfilm.

Anonymkode: 33a4b...08c

Jeg har sett mange klassikere og elsket dem. Jeg har også sett Pirates of the caribien og Armageddon og storkost meg. Det er spenning, fart, morro. I førstnevnte er Johnny Depp irritereende god i rollen som Jack Sparrow og har en komedisk timing som er fortreffelig. Det er god driv gjennom hele filmen. Det er naturligvis ikke like dypt og viktig som The boy in the striped pyjama, Frihetens regn eller The piano, men må alt være så dypt?

Anonymkode: 969af...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...