Gå til innhold

Hvilke filmer «bør» jeg ha sett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinne 32 her, singel. Ser lite film og tv generelt, føler ofte jeg kommer til kort når jeg dater filminteresserte menn. Kunne gjerne sett flere filmer, men vet ikke helt hvor jeg skal starte, og synes det er litt kjedelig å se film alene. Hvilke filmer «bør» man ha sett hvis man ikke skal fremstå veldig kjedelig/dum og enkel?

Obs: denne tråden er opprettet mest «for fun». Jeg er på utkikk etter filmtips, ikke datingtips. Ja, jeg skjønner at jeg skal være meg selv, og ikke forandre meg for en mann. 

Anonymkode: b3585...35a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.imdb.com/chart/top/

Tenker at de fleste på toppen her er gjeldende. Trenger selvsagt ikke se alle 250 filmene, men de 20 første kanskje? 

Anonymkode: c5b78...016

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

https://www.imdb.com/chart/top/

Tenker at de fleste på toppen her er gjeldende. Trenger selvsagt ikke se alle 250 filmene, men de 20 første kanskje? 

Anonymkode: c5b78...016

Ser det er en del filmer videre også etter 20 faktisk. Den grønne mil, livet er herlig osv 

Anonymkode: c5b78...016

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale Lars Von Trier sine filmer, idiotene spesielt. 
Og kanskje Kevin Smith sine filmer.

Og selvfølgelig Terminator 2, Blade Runner etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titanic

 

Anonymkode: 14384...8a4

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

You Before Me - Et helt halvt år på Norsk

Anonymkode: 14384...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kvinne 32 her, singel. Ser lite film og tv generelt, føler ofte jeg kommer til kort når jeg dater filminteresserte menn. Kunne gjerne sett flere filmer, men vet ikke helt hvor jeg skal starte, og synes det er litt kjedelig å se film alene. Hvilke filmer «bør» man ha sett hvis man ikke skal fremstå veldig kjedelig/dum og enkel?

Obs: denne tråden er opprettet mest «for fun». Jeg er på utkikk etter filmtips, ikke datingtips. Ja, jeg skjønner at jeg skal være meg selv, og ikke forandre meg for en mann. 

Anonymkode: b3585...35a

Om du skal date en film entusiast og stille litt forberedt så han blir imponert, så ser du dansk dogme film (Adams epler, de grønne slakterne etc), se alt Tarantino har laget, gladiatoren, Gjøkeredet, dr strangelove, alien 1, filmer med Steve buscime (særlig big fish, fargo og tarantino filmene hans), og Philip seymoure hoffman filmer (capote spesielt). 
 

Du gjør ikke mye feil ved å se topp ti-tyve på IMDG topp 100 listen heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (9 minutter siden):

Vil anbefale Lars Von Trier sine filmer, idiotene spesielt. 
Og kanskje Kevin Smith sine filmer.

Og selvfølgelig Terminator 2, Blade Runner etc.

Ja dette er pensum, bare ikke se antichrist alene i mørket;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lages ikke så mye filmer lengere da. Det går mest i serier. Liker du serier? Av de nyeste filmene vil jeg anbefale:Dune ,Poor things, Saltburn 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunger games er bra. Dune 1 og 2 

High school er kjempebra synes jeg, men sikkert ikke menn. Legally blonde, mean girls, house bunny, listen er lang

Anonymkode: af8c0...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donnie Darko - kultfilm og et must! 🤩

Clockwork Orange er vel også vanskelig å komme utenom! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

https://www.imdb.com/chart/top/

Tenker at de fleste på toppen her er gjeldende. Trenger selvsagt ikke se alle 250 filmene, men de 20 første kanskje? 

Anonymkode: c5b78...016

Denne lista bærer veldig preg av at den er stemt fram av (stort sett ganske unge) amerikanere. De er, som kjent, allergiske mot andre språk engelsk. Hvor er Fellini, Tarkovskij, Herzog, Kurosawa, Bergmann? Til og med Citizen Kane mangler blant topp 20, og hvor er Kubrick? For den saks skyld: Eisenstein og Chaplin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livets lyse side med Jack Nicholson er veldig fin!

 

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Film er noe du må "komme inn i". Jeg så bare serier for noen år siden. Selvfølgelig hadde jeg sett noen filmer på kino en gang annen hvert år, typ, men kom aldri på å sette meg ned og se en film, følte jeg kjedet meg fort. 

Men begynte sammen med en filminteressert venninne, og nå elsker jeg det. Liker nå faktisk bedre filmformatet nå enn serier som kan strekke seg ut i det langtekkelige. En film er en tettere historiefortelling, uten at det sklir ut i unødvendige sub-plots eller at serien plutselig skifter fokus fordi andre manusforfattere og regissører kommer til. 

Mine favorittregissører nå er bl.a Hirokazu Koreeda (Shoplifters, Etter Stormen mm), Park Chan-wook (hevntriologien), Bong Joon-Ho (Parrasite), Jonathan Glazer (The Zone of Interest, Under The Skin, Sexy Beast), Joachim Trier (norsk!), Robert Eggers (The Northman, The VVitch, Lighthouse), Denis Villeneuve (alt, men spesielt de første franskspråklige filmene som ikke hadde det store budsjettet som Dune har). 

Dette er samtidige filmskapere. Begynn gjerne med kanon. Har også hatt gode filmopplevelser med dypdykk i retro. Feks så nylig Night of The Hunter fra 1955 som er et ekspresjonistisk mesterverk! 

Anonymkode: 2c3c0...668

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Pawn Hearts said:

Denne lista bærer veldig preg av at den er stemt fram av (stort sett ganske unge) amerikanere. De er, som kjent, allergiske mot andre språk engelsk. Hvor er Fellini, Tarkovskij, Herzog, Kurosawa, Bergmann? Til og med Citizen Kane mangler blant topp 20, og hvor er Kubrick? For den saks skyld: Eisenstein og Chaplin.

Tjue filmer er veldig knapt når man skal favne alle sjangre av alle filmer som har blitt spilt inn de siste 100 år. Men om man tar utgangspunkt i de hundre første på lista får man en god jafs av det folk flest "burde" ha sett.

I de hundre første er Kubrick representert med The Shining, Dr. Strangelove, Paths of Glory og 2001: A space Odyssey.

Chaplin er representert ved the great dictator, modern times og city lights.

Av ikke-engelske finner vi koreanske Parasite, italienske Cinema Paradiso, japanske Spirited Away, Harakiri, Grave of the Fireflies, Princess Monoke, Your Name og Seven Samurai.

Jeg er forøvrig enig i at europeiske filmer er svært dårlig representert og at Citizen Kane bør ligge høyere av historiske grunner (den ligger på 103).

Off-topic: Trespass er digg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Europeisk filmer er dårlige? Nei, hva med:

Reykjavik 101, Kong Curling,  eller Tårtgeneralen.

Ok ja..Mulig jeg har litt rar smak, men gi litt rom for eksentriske filmer også. Livet blir bedre med noen sære filmer innimellom alt det gravalvorlige  

Endret av Laraa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Se de filmene som interesserer deg. Finn ut hva du liker. Jeg synes noen av de best rangerte filmene er fantastiske, mens andre igjen er uforståelige makkverk til tross for kjempehøy snittkarakter.

Anonymkode: 21383...a9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birdemic er en slager.

Anonymkode: c9880...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

You Before Me - Et helt halvt år på Norsk

Anonymkode: 14384...8a4

Jeg liker denne selv, men tror ikke det er en man trenger å ha sett for å imponere en mann...

Anonymkode: 60d5f...627

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...