Gå til innhold

Hvilke filmer «bør» jeg ha sett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kvinne 32 her, singel. Ser lite film og tv generelt, føler ofte jeg kommer til kort når jeg dater filminteresserte menn. Kunne gjerne sett flere filmer, men vet ikke helt hvor jeg skal starte, og synes det er litt kjedelig å se film alene. Hvilke filmer «bør» man ha sett hvis man ikke skal fremstå veldig kjedelig/dum og enkel?

Obs: denne tråden er opprettet mest «for fun». Jeg er på utkikk etter filmtips, ikke datingtips. Ja, jeg skjønner at jeg skal være meg selv, og ikke forandre meg for en mann. 

Anonymkode: b3585...35a

Det enkle, er å se Pulp fiction, og De urørlige, Den grønne mil, Evig solskinn i et plettfritt sinn og The dark knight

Kansje Den sjette sansen. 

Dette er enkle filmer å se og analysere særpreget av, og som demonstrerer et spekter av filminteresse. Men du vil ikke lure noen.

Filminteresse handler om alt for mange detaljer til at "jeg har sett den og den fimen og forstår hvorfor den er filmatisk interesant", det er litt som å lære tre fire setninger i et fremmed språk for å finne nærmeste hotell, bar og bestille en dame. 

... men det er bra filmer. 

En mye bedre inngang til en filminteresert mann er den samme som til hvilken som helst annen litt nerdete type. Det samme som skaper en relasjon som er sterkere enn noe annen relasjon du kommer til å ha i livet :

"Jeg har lyst å utvikle en interesse her,jeg synes dette virker interesant.  Kan du gi meg litt råd og fortelle meg hva du mener?"

Endret av Druid
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg liker denne selv, men tror ikke det er en man trenger å ha sett for å imponere en mann...

Anonymkode: 60d5f...627

Hehe, å nevne en slik tittel vil nok virke mot sin hensikt, ja.

Jeg tenker at for eksempel Griffith, Chaplin, Murnau, Hitchcock, Kurosawa, Bergman, Kubrick, Leone, Tarkovsky, Scorsese, Coppola og Lynch bør være en del av allmenndannelsen.

Anonymkode: 69259...c9d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hehe, å nevne en slik tittel vil nok virke mot sin hensikt, ja.

Jeg tenker at for eksempel Griffith, Chaplin, Murnau, Hitchcock, Kurosawa, Bergman, Kubrick, Leone, Tarkovsky, Scorsese, Coppola og Lynch bør være en del av allmenndannelsen.

Anonymkode: 69259...c9d

Hehe, ts her igjen: jeg skal verken lure eller imponere noen. Dette startet som en morsom samtale mellom meg og en venninne, som ikke ser mye film. Vi snakket om at vi ofte følte vi falt ut av sånne samtaler, og særlig på date, og at grunnen til at vi ser lite film er fordi vi ikke helt vet hvor vi skal starte. Så da fant vi ut at vi skulle forsøke å se litt flere filmer og bestemte vi oss for et prosjekt frem til sommeren hvor vi skulle se sånne typiske filmer som man «burde ha sett». Jeg har altså ikke tenkt å fake en filminteresse jeg ikke har, men har lyst å utvide referansene mine litt. Og forhåpentligvis se masse kjekke filmer!

Anonymkode: b3585...35a

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser jo de filmene du har lyst og se og liker.  Er det ikke litt rart at du skal se filmer og bruke av din tid "kun for å imponere" andre?

Hvis du feks ikke liker star wars,  hvorfor lide seg gjennom de x antall filmene? Det må da ta dagesvis?  Om det egrntlig ikke er det du vil, så må du finne noe å bruke tiden på som du LIKER.

Anonymkode: 6089e...3ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Titanic

 

Anonymkode: 14384...8a4

Titanic er en typisk amerikansk kommersiell tårepresse med Hollywood-stempel.

Kvalitetsmessig finner man mye bra fra Europa, som franske "Delikatessen":

https://www.imdb.com/title/tt0101700/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_q_delicatessen

Andre klassikere som man bør ha sett, er "Plan 9 from Outer Space":

https://www.imdb.com/title/tt0052077/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7_nm_1_q_plan%209%20

Eller "The Wicker Man":

https://www.imdb.com/title/tt0070917/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_q_the%20wicker%20man

Anonymkode: 27cfa...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hehe, ts her igjen: jeg skal verken lure eller imponere noen. Dette startet som en morsom samtale mellom meg og en venninne, som ikke ser mye film. Vi snakket om at vi ofte følte vi falt ut av sånne samtaler, og særlig på date, og at grunnen til at vi ser lite film er fordi vi ikke helt vet hvor vi skal starte. Så da fant vi ut at vi skulle forsøke å se litt flere filmer og bestemte vi oss for et prosjekt frem til sommeren hvor vi skulle se sånne typiske filmer som man «burde ha sett». Jeg har altså ikke tenkt å fake en filminteresse jeg ikke har, men har lyst å utvide referansene mine litt. Og forhåpentligvis se masse kjekke filmer!

Anonymkode: b3585...35a

Det høres ut som et fantastisk prosjekt som forhåpentlig vil gi dere mange gode filmopplevelser. Hold oss oppdatert :)

Anonymkode: 69259...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hehe, ts her igjen: jeg skal verken lure eller imponere noen. Dette startet som en morsom samtale mellom meg og en venninne, som ikke ser mye film. Vi snakket om at vi ofte følte vi falt ut av sånne samtaler, og særlig på date, og at grunnen til at vi ser lite film er fordi vi ikke helt vet hvor vi skal starte. Så da fant vi ut at vi skulle forsøke å se litt flere filmer og bestemte vi oss for et prosjekt frem til sommeren hvor vi skulle se sånne typiske filmer som man «burde ha sett». Jeg har altså ikke tenkt å fake en filminteresse jeg ikke har, men har lyst å utvide referansene mine litt. Og forhåpentligvis se masse kjekke filmer!

Anonymkode: b3585...35a

Kult prosjekt! Kanskje finner dere ut hva slags filmer dere liker? 

En tanke kan jo også være å tenke gjennom hvilke filmer det har vært snakket om, når dere detter ut av samtalen. (Og hva det er som gjør at samtalen dreier over på film. Snakker dere f.eks. om en serie begge har sett, og så går det over på temaet film, så handler det jo ofte om filmer i samme sjanger som serien. Og da kan det være greit å starte med filmer i den sjangeren.) 

Jeg har noen ganger tenkt at jeg, som er så glad i film, skulle se gjennom en del "klassikere", slike som "alle filmiteresserte" har sett. 

Noen ganger har det gått greit, mens andre ganger blir filmene "for kunstneriske" for meg. Så for min del er det en del filmer jeg ikke har sett, rett og slett fordi jeg ikke klarer å følge med om jeg ikke synes noe er interessant. 
(Men jeg kan gjøre dette på enkelte såkalte "storfilmer" også. De fenger bare ikke.)

Om det kun er for å snakke om film litt sånn generelt, ville jeg konsentrert meg om de største filmene fra de seneste årene. 
"Barbie -filmen" er f.eks. ikke noen fantastisk film på noen måte. Men det er en film mange har sett, og som det er lett å snakke om, og mene noe om. 
Mens den nyeste Marvel filmen kanskje kun er interessant for noen som er inne i det universet fra før. 

Filmer jeg tenker mange har sett de senere år, og som det er lett å snakke om: 
Avatar, Avatar Way of the water, Openheimer, Barbie, Dune, Hunger games og Indiana Jones. 

Det er sikkert mange flere. Men for tiden fremover, tenker jeg dere også kan forsøke å få med dere det som blir "storfilmene" på kino.  

Anonymkode: 9bf15...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Kult prosjekt! Kanskje finner dere ut hva slags filmer dere liker? 

En tanke kan jo også være å tenke gjennom hvilke filmer det har vært snakket om, når dere detter ut av samtalen. (Og hva det er som gjør at samtalen dreier over på film. Snakker dere f.eks. om en serie begge har sett, og så går det over på temaet film, så handler det jo ofte om filmer i samme sjanger som serien. Og da kan det være greit å starte med filmer i den sjangeren.) 

Jeg har noen ganger tenkt at jeg, som er så glad i film, skulle se gjennom en del "klassikere", slike som "alle filmiteresserte" har sett. 

Noen ganger har det gått greit, mens andre ganger blir filmene "for kunstneriske" for meg. Så for min del er det en del filmer jeg ikke har sett, rett og slett fordi jeg ikke klarer å følge med om jeg ikke synes noe er interessant. 
(Men jeg kan gjøre dette på enkelte såkalte "storfilmer" også. De fenger bare ikke.)

Om det kun er for å snakke om film litt sånn generelt, ville jeg konsentrert meg om de største filmene fra de seneste årene. 
"Barbie -filmen" er f.eks. ikke noen fantastisk film på noen måte. Men det er en film mange har sett, og som det er lett å snakke om, og mene noe om. 
Mens den nyeste Marvel filmen kanskje kun er interessant for noen som er inne i det universet fra før. 

Filmer jeg tenker mange har sett de senere år, og som det er lett å snakke om: 
Avatar, Avatar Way of the water, Openheimer, Barbie, Dune, Hunger games og Indiana Jones. 

Det er sikkert mange flere. Men for tiden fremover, tenker jeg dere også kan forsøke å få med dere det som blir "storfilmene" på kino.  

Anonymkode: 9bf15...c89

Nei dette er ikke for å snakke om film eller henge med i samtalen, jeg kan aldri «hevde meg» overfor en som har elsket film hele livet og kommer fra en filminteressert familie. På samme måtte som de ikke imponerer meg med å snakke om ballett, som jeg har drevet med siden jeg var liten. Dette handler mer om at dette er en «verden» vi gjerne skulle tatt mer del i, og da trenger vi å starte en plass. Forhåpentligvis oppdager vi mange kjekke filmer vi kan kose oss med. Jeg kommer aldri til å lide meg gjennom kjedelige filmer for å være relevant i en samtale. Når folk feks foreslår Ringenes Herre eller Harry Potter går min rullegardin ned, og det lever jeg helt greit med. Jeg kan også si høyt at jeg feks synes filmen «Across the universe» om Beatles, var gørrkjedelig.

Anonymkode: b3585...35a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei dette er ikke for å snakke om film eller henge med i samtalen, jeg kan aldri «hevde meg» overfor en som har elsket film hele livet og kommer fra en filminteressert familie. På samme måtte som de ikke imponerer meg med å snakke om ballett, som jeg har drevet med siden jeg var liten. Dette handler mer om at dette er en «verden» vi gjerne skulle tatt mer del i, og da trenger vi å starte en plass. Forhåpentligvis oppdager vi mange kjekke filmer vi kan kose oss med. Jeg kommer aldri til å lide meg gjennom kjedelige filmer for å være relevant i en samtale. Når folk feks foreslår Ringenes Herre eller Harry Potter går min rullegardin ned, og det lever jeg helt greit med. Jeg kan også si høyt at jeg feks synes filmen «Across the universe» om Beatles, var gørrkjedelig.

Anonymkode: b3585...35a

Hæ, Ringenes herre er jo så bra😁Har du ikke sett Harry Potter heller?

Anonymkode: 23843...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Titanic er en typisk amerikansk kommersiell tårepresse med Hollywood-stempel.

Kvalitetsmessig finner man mye bra fra Europa, som franske "Delikatessen":

https://www.imdb.com/title/tt0101700/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_q_delicatessen

Andre klassikere som man bør ha sett, er "Plan 9 from Outer Space":

https://www.imdb.com/title/tt0052077/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7_nm_1_q_plan%209%20

Eller "The Wicker Man":

https://www.imdb.com/title/tt0070917/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_q_the%20wicker%20man

Anonymkode: 27cfa...dfc

Plan 9 from Outer Space? Jeg synes du er litt slem som anbefaler en av tidenes dårligste filmer.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_films_considered_the_worst

(Og ja, jeg har sett den. Det er mulig at Dis av Aune Sand er enda dårligere. Begge er uansett ufrivillig komiske.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hehe, ts her igjen: jeg skal verken lure eller imponere noen. Dette startet som en morsom samtale mellom meg og en venninne, som ikke ser mye film. Vi snakket om at vi ofte følte vi falt ut av sånne samtaler, og særlig på date, og at grunnen til at vi ser lite film er fordi vi ikke helt vet hvor vi skal starte. Så da fant vi ut at vi skulle forsøke å se litt flere filmer og bestemte vi oss for et prosjekt frem til sommeren hvor vi skulle se sånne typiske filmer som man «burde ha sett». Jeg har altså ikke tenkt å fake en filminteresse jeg ikke har, men har lyst å utvide referansene mine litt. Og forhåpentligvis se masse kjekke filmer!

Anonymkode: b3585...35a

Så gøy, TS! :D Da samboeren min og jeg traff hverandre var interessen for film og teater det som skapte de første gnistene! (Nå hører det med til historien at vi begge jobber i disse bransjene og møttes gjennom jobb, så det sier seg kanskje selv, men likevel...) Vi kom oss helskinnet gjennom covid-lockdown (i Storbritannia, så det var over et år) uten å gå hverandre på nervene ved hjelp av et godt utvalg strømmetjenester og egenkuraterte filmfestivaler hjemme i stua :fnise: Uansett, jeg skal komme til poenget!

Det første jeg anbefaler å gjøre er å laste ned appen Letterboxd. Den er helt super for å holde oversikt over hva dere har sett og hva dere vil se, og det er funksjoner for å sammenligne venners lister så dere kan veldig kjapt finne frem til noe begge vil se, og hvilken strømmetjeneste som har filmen tilgjengelig. Det er også massevis av engasjerte cinefile der inne som skriver gjennomtenkte anmeldelser og lager inspirasjonslister som er fulle av tips om film innen bestemte sjangre og om spesielle tema.

Film er en veldig bredspektret kunstart, og det er så mange forskjellige sjangre, retninger, former og tradisjoner at det er omtrent garantert noe for alle, men som dere allerede har oppdaget så kan det av samme årsak være utfordrende å vite hvor man bør starte. Mitt beste råd er å la egne interesser være pekepinn, og heller la rangeringer og topplister ligge til dere har begynt å finne ut hva dere liker. Hele vitsen er å ha fine opplevelser, så da er det ikke noe vits i å tvinge seg gjennom timesvis av materiale som ikke fenger. Og særlig kjipt er det hvis de samme filmene faktisk kunne falt i smak et stykke lenger ned på landeveien, for film kan være litt som kaffe, øl eller oliven - vi venner oss til forskjellige uttrykksformer og filmatiske språk på samme måte som bitre smaker på tunga og det som er gørr kjedelig til å begynne med kan bli veldig givende og emosjonelt på et senere tidspunkt. IMDb-listen er svært skjevt i favør av amerikansk film, krim, fantasy og "filmbro"-favoritter, mens Sight & Sound stort sett peker mot de filmene som har vært mest inspirerende og innflytelsesrike for andre filmskapere - og ingen av delene er nødvendigvis særlig til hjelp helt i starten.
Som noen som har sett - og ser - "alt" kan jeg veldig gjerne gi anbefalinger som er litt mer tilpasset, hvis du vil nevne noen filmer, bøker, serier eller andre ting du og venninnen din begge har likt, felles interesser dere har eller tema dere brenner for, feks idrett, andre kunstarter, reise, historie, politikk, natur, mat, teknologi, etc, etc.

Med mindre dere virkelig misliker musikaler, vil jeg anbefale å starte reisen med Singin' in the Rain (1952), etterfulgt av La La Land (2016). Begge filmene er proppfulle av sjarm og temmelig lette å like, med jevnt tempo, driv og humor, og innovative visuelle uttrykk. Og ikke minst: de er begge kjærlighetsbrev til kunstarten i seg selv både på godt og vondt, så også publikum kan få kjenne på hvorfor kunsterne overgir seg med hud og hår, koste hva det koste vil. Det er også veldig lett å se fotsporene til Kelly, Reynolds og O'Connor i det Chazelle gjør sammen med Stone og Gosling, så da får dere en kjapp og lettbeint (heh) introduksjon til noen betydningsfulle linjer i filmhistorien også. For alt jeg vet har dere kanskje alt sett disse filmene, det er bare et skudd i blinde og en anbefaling jeg kunne gitt til omtrent hvem som helst som leter etter en startgrop :) Hvis du vil si litt om hva dere liker eller er interessert i sånn generelt kan jeg gjerne anbefale noe mer skreddersydd :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tyske anbefalinger:

The lives of others. 

Goodbye Lenin. 

Og japansk: studio Ghibli filmer. De ligger på Netflix. 

Anonymkode: 33a4b...08c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (4 timer siden):

Plan 9 from Outer Space? Jeg synes du er litt slem som anbefaler en av tidenes dårligste filmer.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_films_considered_the_worst

(Og ja, jeg har sett den. Det er mulig at Dis av Aune Sand er enda dårligere. Begge er uansett ufrivillig komiske.)

Ingen har sagt at "Plan 9 from Outer Space" er en kvalitetsmisseig god film, men den er en klassiker det ikke er lett å se bort fra når man diskuterer filmhistorie.

Akkurat som Jahn Teigens "Mil etter mil" har en viktig plass i Melodi Grand Prix-historien til tross for at sangen fikk 0 poeng, og dataspillet med E.T. som ble gravd ned i ørkenen er blitt legendarisk; det skal litt til for å lage noe som virkelig er dårlig.

"Dis" er noe for seg selv, men denne filmen er vel knapt kjent utenfor Norges grenser; tror at "Dis" hadde fått mange konkurrenter i internasjonal sammenheng, mens "Plan 9 from Outer Space" er så håpløs at den er verdenskjent.

Anonymkode: 27cfa...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av moderne film bør du sette det inn i filmer fra Nolan og Denis Villeneuve. Dune!!

Anonymkode: 54052...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Blues brothers er en klassiker.

Anonymkode: df15c...f8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen har sagt at "Plan 9 from Outer Space" er en kvalitetsmisseig god film, men den er en klassiker det ikke er lett å se bort fra når man diskuterer filmhistorie.

Anonymkode: 27cfa...dfc

Helt uenig. Plan 9 from Outer Space kan man lett se bort fra når man diskuterer filmhistorie, akkurat som at man ikke gidder å diskutere de mindre gode komponistene som levde samtidig med Palestrina, Bach, Mozart, Beethoven, Mahler, Stravinskij, Boulez … 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 3/19/2024 at 6:40 PM, AnonymBruker said:

https://www.imdb.com/chart/top/

Tenker at de fleste på toppen her er gjeldende. Trenger selvsagt ikke se alle 250 filmene, men de 20 første kanskje? 

Anonymkode: c5b78...016

Er litt enig. MEN kan være verdt å nevne at IMDB-listene vekter nye filmer alt for høyt. Dune Part 2 er ikke rangert som nummer 14 fordi den er blant de 14 beste filmene gjennom tidene. Den er rangert som nummer 14 fordi den kom ut i 2024.  Så når man leser listen så bør man se på når filmen kom ut. Er filmen kommet ut de siste årene så er filmen trolig alt for høyt på listen.

Går også andre veien. En del filmer kan være rangert veldig høyt fordi de er "viktige filmer" i filmhistorien, som var fantastiske da de kom ut, men som mange i dag vil finne kjedelige. Tror ikke jeg ville anbefalt Gudfaren-filmene til en som ser lite på film fordi hun synes film ofte er kjedelig. De 2 første Gudfaren-filmene er 50 år gamle og vil nok for mange i dag oppfattes som kjedelige.

Anonymkode: 07537...5e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 18.40):

https://www.imdb.com/chart/top/

Tenker at de fleste på toppen her er gjeldende. Trenger selvsagt ikke se alle 250 filmene, men de 20 første kanskje? 

Anonymkode: c5b78...016

Ja, kan stort sett anbefale de 40 første der.

Men tv-serier er enda viktigere, da! Sopranos, Breaking Bad, GoT, The Last of us, osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Hehe, å nevne en slik tittel vil nok virke mot sin hensikt, ja.

Jeg tenker at for eksempel Griffith, Chaplin, Murnau, Hitchcock, Kurosawa, Bergman, Kubrick, Leone, Tarkovsky, Scorsese, Coppola og Lynch bør være en del av allmenndannelsen.

Anonymkode: 69259...c9d

Jeg ville ikke anbefalt disse filmregissørene til folk som generelt synes film er kjedelig. Det blir som å anbefale Henrik Ibsen eller lignende til en tenåring som hater å lese.  Det ender bare med at boka/filmen ikke blir lest/sett ferdig og at de ikke leser/ser flere bøker/filmer igjen i fremtiden. 

Bedre å anbefale noe som har stor sjanse for å fenge slik de senere av fri vilje leer/ser klassikerne av fri vilje. 

Anonymkode: 07537...5e4

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er litt enig. MEN kan være verdt å nevne at IMDB-listene vekter nye filmer alt for høyt. Dune Part 2 er ikke rangert som nummer 14 fordi den er blant de 14 beste filmene gjennom tidene. Den er rangert som nummer 14 fordi den kom ut i 2024.  Så når man leser listen så bør man se på når filmen kom ut. Er filmen kommet ut de siste årene så er filmen trolig alt for høyt på listen.

Går også andre veien. En del filmer kan være rangert veldig høyt fordi de er "viktige filmer" i filmhistorien, som var fantastiske da de kom ut, men som mange i dag vil finne kjedelige. Tror ikke jeg ville anbefalt Gudfaren-filmene til en som ser lite på film fordi hun synes film ofte er kjedelig. De 2 første Gudfaren-filmene er 50 år gamle og vil nok for mange i dag oppfattes som kjedelige.

Anonymkode: 07537...5e4

Enig i det du skriver! Bortsett fra at jeg tror Dune Part Two vil gå inn i filmhistorien som en av tidenes beste filmatiseringer. Den er helt der oppe med Ringenes herre.

Anonymkode: 54052...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...