Gå til innhold

"Innvandrerbutikker" sier folk, men det er vel ikke akseptabelt å si?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Påkrevd skrev (11 minutter siden):

Ikke betyr noe for deg . Forskjellige stadier og situasjoner i livet har som regel mye å si for hva som betyr noe og hvor mye. Hadde barnehagedekning en stor plass i ditt liv da du gikk på ungdomsskolen f.eks? Neppe, men når man får barn, bryr man seg straks en del mer om nettopp det.

Om du skal bo på samme adresse, og handle på "innvandrerbutikken" livet ut, så for all del...ingen kan hindre deg, men en som kommer fra en annen kant av verden, eller kanskje er født i Norge med en annen etnisitet, og driver en butikk, er kanskje ikke like happy med det ordet. 

Holdningen til folk, sier du... Din holdning er jo ganske straight forward. Så lenge du får bruke dine ord og begreper er alt greit, og da er det alle andres holdninger som er feil. 

 

Skjønner ikke hva du babler i nå . Mine meninger står jeg for selv, så får andre stå for sine. 

Anonymkode: 33a6b...777

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjønner ikke hva du babler i nå . Mine meninger står jeg for selv, så får andre stå for sine. 

Anonymkode: 33a6b...777

My point excactly😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg sier jo at hva man kaller ting og folk ikke betyr noe for meg. Det er holdningen til folk som teller . Så du trenger ikke tenke på at jeg skal forandre mening. 

Anonymkode: 33a6b...777

Så bare fordi DU ikke bryr deg, så spiller det ingen rolle om andre bryr seg? Så lenge du får si det du vil.

Anonymkode: 9532b...c01

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (1 time siden):

Joda, men internasjonale kjeder er gjerne drevet via franchise. For å ta McDonsld's som eksempel: De fleste  McDonald's restauranter er et egne norske foretak, som kan drives av en innvandrer...eller ikke. De er næringsdrivende, som kun benytter seg av retten til å drive under et internasjonalt brand mot vederlag. Så hvis Iqbal fra Mogadishu driver én McDsonald's og Tore fra Larvik driver en annen, i samme by...da driver Iqbal en innvandrersjappe. Ikke Tore.

Det er nok få, om noen, som vil tenke tanken om en butikk som inngår i et internasjonalt franchise som en innvandrersjappe. Utad framstår alle sånne kjedebutikker like for kundene. Franchisetakeren har ikke kundene noe forhold til, fordi han har inngått en konseptavtale som gjør ham usynlig. Ansiktet utad blir praktisk talt Ronald McDonald uansett om det egentlig er Tore eller Iqbal som driver sjappa i kulissene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (3 minutter siden):

Det er nok få, om noen, som vil tenke tanken om en butikk som inngår i et internasjonalt franchise som en innvandrersjappe. Utad framstår alle sånne kjedebutikker like for kundene. Franchisetakeren har ikke kundene noe forhold til, fordi han har inngått en konseptavtale som gjør ham usynlig. Ansiktet utad blir praktisk talt Ronald McDonald uansett om det egentlig er Tore eller Iqbal som driver sjappa i kulissene.

Det er nettopp det jeg vil belyse. Hvis en innvandrer driver dagligvare for seg selv, og ikke gjennom Kiwi, er det «innvandrerbutikk».  Hvorfor det? Hvis en innvandrer driver andre virksomheter, plasserer man jo aldri ordet «innvandrer» foran det de faktisk driver med. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier vel mer om type butikk, at der finner du mye spennende enn på kjedebutikkene. Har mer fordommer mot kjedebutikk, (kjedelig  butikk)

Anonymkode: 4368d...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Påkrevd skrev (37 minutter siden):

Det er nettopp det jeg vil belyse. Hvis en innvandrer driver dagligvare for seg selv, og ikke gjennom Kiwi, er det «innvandrerbutikk».  Hvorfor det? Hvis en innvandrer driver andre virksomheter, plasserer man jo aldri ordet «innvandrer» foran det de faktisk driver med. 

Svaret på spørsmålet ditt tror jeg du vil finne ved å identifisere hva som er typisk for butikker som omtales som innvandrersjapper. Hva er fellesnevnerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Slutt bare slutt! Innvandrer er ikke noe rasistiske å si! Og oppfører ikke folk seg så begynner jeg å si n-ordet i offentligheten igjen og!!

Anonymkode: 33a6b...777

Nå er du like barnslig som elevrådet.

Anonymkode: b8004...487

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å kalle det for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internasjonal dagligvare, tyrkerne på hjørnet, bazaren el asiabutikken sier vi

Anonymkode: 50ae6...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier fremdeles kolonial. Har fått med meg at det ikke lov å si lenger, men det er det jeg er vant til å kalle det så hender jeg glemmer meg. 

Anonymkode: 74611...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sier fremdeles kolonial. Har fått med meg at det ikke lov å si lenger, men det er det jeg er vant til å kalle det så hender jeg glemmer meg. 

Anonymkode: 74611...942

Hæ? Er det ikke lov å si kolonial mer? Hvorfor ikke? Finnes da ikke noe rasistisk eller krenkende over det? 

Anonymkode: 404d0...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Påkrevd skrev (22 timer siden):

Det er jo helt opp til deg, men om du f.eks etterhvert velger å leve drømmen og bo på Kanariøyene med sol og sommer hele året, og åpner en liten bed&breakfast der for å ha noe å leve av, så regner jeg med at du er helt komfortabel med at alle de andre hotellene i området blir omtalt ved navn, mens ditt hotell omtales som "innvandrerhotellet". 

Jeg blir kalt utlending, høy, bleik, lys etc når jeg er helt andre steder på kloden. Det er helt naturlig.

Hvis jeg hadde bosatt meg i Mexico så hadde jeg antagelig vært en «utlending» eller «nordboer» for de lokale. Selvsagt. Og jeg hadde ikke trengt noen riddere i hvit rustning til å forsvare meg.

Anonymkode: a834d...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (20 timer siden):

Det er nettopp det jeg vil belyse. Hvis en innvandrer driver dagligvare for seg selv, og ikke gjennom Kiwi, er det «innvandrerbutikk».  Hvorfor det? Hvis en innvandrer driver andre virksomheter, plasserer man jo aldri ordet «innvandrer» foran det de faktisk driver med. 

En innvandrer som driver en McDonalds-sjappe er helt irrelevant for produktet og tjenesten han selger blir ikke berørt av hans innvandrer-status.

En butikk som selger varer fra Tyrkia, Polen, Thailand… er veldig ofte drevet av noen med innvandrer-bakgrunn. Men grunnen til at folk benevner det som «innvandrer-sjappe» er ikke eier-strukturen spesifikt, men det at slike butikker pleier å ha et annet utvalg, noe som er relevant når jeg sier til dama at vi må en tur på innvandrer-sjappa og kjøpe kimchi.

Anonymkode: a834d...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal si Asia butikk til jeg dauer.

Anonymkode: 3920f...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

En innvandrer som driver en McDonalds-sjappe er helt irrelevant for produktet og tjenesten han selger blir ikke berørt av hans innvandrer-status.

En butikk som selger varer fra Tyrkia, Polen, Thailand… er veldig ofte drevet av noen med innvandrer-bakgrunn. Men grunnen til at folk benevner det som «innvandrer-sjappe» er ikke eier-strukturen spesifikt, men det at slike butikker pleier å ha et annet utvalg, noe som er relevant når jeg sier til dama at vi må en tur på innvandrer-sjappa og kjøpe kimchi.

Anonymkode: a834d...d41

Hvorfor tenker du varer som krysser grenser omtales som import/eksport-varer, og ikke innvandrervarer? 
Hvem som selger dem er uinteressant. Det er varene du kjøper. 
 

Ordet innvandrer forbindes ofte med noe negativt blant folk, uansett hvor stort behov du har for å bruke det. Det er sikkert ikke ønskelig å bli påminnet på sin (eventuelle) innvandrerstatus bare fordi man selger kimchi og ikke burger. 
 

Importbutikk funker brillefint, det, og er slett ikke noe mindre presist enn innvandrerbutikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg blir kalt utlending, høy, bleik, lys etc når jeg er helt andre steder på kloden. Det er helt naturlig.

Hvis jeg hadde bosatt meg i Mexico så hadde jeg antagelig vært en «utlending» eller «nordboer» for de lokale. Selvsagt. Og jeg hadde ikke trengt noen riddere i hvit rustning til å forsvare meg.

Anonymkode: a834d...d41

Jada, og det er ingenting i veien med å bli kalt lys, utlending, høy osv. når man er på tur. Om du blir kalt nordboer eller innvandrer hvis du flytter til Mexico vet jeg ikke. Ikke vet jeg om ordene er like negativt ladet som "innvandrer" er her i Norge heller. Vi trenger uansett ikke bagatellisere egen oppførsel/språk fordi de hadde gjort det samme i et annet land. Det er mye rart man gjør andre steder som vi helst bør/vil gjør bedre.

Slapp av, jeg snakker ikke på dine vegne, men for de du hele tiden minner på at er innvandrere. Når det er et ord man stadig vekk får rettet mot seg, oppfattes det etterhvert som "ikke hjemmehørende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg blir kalt utlending, høy, bleik, lys etc når jeg er helt andre steder på kloden. Det er helt naturlig.

Hvis jeg hadde bosatt meg i Mexico så hadde jeg antagelig vært en «utlending» eller «nordboer» for de lokale. Selvsagt. Og jeg hadde ikke trengt noen riddere i hvit rustning til å forsvare meg.

Anonymkode: a834d...d41

Har du blitt kalt utlending og bleik i negative sammenhenger? For det blir vi brune til stadig her. "Jævla utlending", "forbanna svarting" osv. Vet ikke om du så det, men var en tulling her som nå er utestengt, han brant jo skikkelig for at sånne som meg skulle deporteres med umiddelbar virkning. Har du blitt omtalt sånn, snakket sånn om som hvit i andre land?  Da blir dynamikken og meningen bak det annerledes enn hvis det bare er en enkel beskrivelse av deg.

Anonymkode: 9532b...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du blitt kalt utlending og bleik i negative sammenhenger? For det blir vi brune til stadig her. "Jævla utlending", "forbanna svarting" osv. Vet ikke om du så det, men var en tulling her som nå er utestengt, han brant jo skikkelig for at sånne som meg skulle deporteres med umiddelbar virkning. Har du blitt omtalt sånn, snakket sånn om som hvit i andre land?  Da blir dynamikken og meningen bak det annerledes enn hvis det bare er en enkel beskrivelse av deg.

Anonymkode: 9532b...c01

Ja jeg har blitt hetset pga utseende fordi jeg var feit. Tror du det er noe anderledes om man blir krenket av hudfarge, legning eller overvekt, handicap? 

Anonymkode: 3920f...3d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...