Gå til innhold

"Innvandrerbutikker" sier folk, men det er vel ikke akseptabelt å si?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Innvandrer er ikke et negativt ord. De er jo det.

Anonymkode: 06bed...0b7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jeg ikke kan navnet på butikken bruker jeg innvandrerbutikk og eksotisk (mat)butikk om hverandre. Synes ikke innvandrerbutikk er negativt ladet for meg, men for noen som faktisk er innvandrer kan det kanskje kjennes annerledes.

Anonymkode: 06b22...390

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Asiamat" eller asiatisk butikk sier vi her jeg bor. 

Anonymkode: ea3e1...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er de startet av innvandrere? Trodde de for det meste var startet av svensker.

Anonymkode: 16038...f09

Svensker er innvandrere i Norge, det samme med dansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Svensker utenfor Sverige er også innvandrere. 

Anonymkode: 404d0...974

Nordmenn er et nord-germansk folkeslag med opphav i landet Norge som snakker det nordgermanske språket norsk og er genetisk og språklig nært beslektet med dansker, svensker, islendinger, tyskere, nederlendere og andre geografisk nærliggende folkeslag. Svensker og dansker tilhører også det nord-germanske folkeslaget. 
Svensker utenfor Sverige er svensker med bakgrunn fra et annet folkeslag og etnisitet. De er bare svensker på pass og papir, men ikke svensker i etnisitet. 

Anonymkode: 9d76f...bbe

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Svensker utenfor Sverige er også innvandrere. 

Anonymkode: 404d0...974

bvp skrev (11 minutter siden):

Svensker er innvandrere i Norge, det samme med dansker.

Gir ingen mening. Det er ikke snakk om svensker som har innvandret til Norge. De nevnte butikkene er svenske og danske kjedebutikker som har utvidet virksomheten til andre land. McDonald's opererer over hele verden uten at åpningen av nye restauranter betyr at amerikanere følger med på lasset.

Endret av Klossmajor
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir støtt av at noen sier «Kvæfjordkake». Som om alle som lager den kaken bor i Kvæfjord? Eller at alle som bor i Kvæfjord lager kake? Uakseptabelt…

Videre så protesterer jeg på lofoten fiskeprodukter og fiskemannen. Hva er den kolonialistiske eierstrukturen i disse selskapene? Har de spurt alle langs kysten om de føler seg vel representert? Har de satt ned en pluralitets-komitte? Dette må ordnes opp i snarest!

Anonymkode: a834d...d41

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg postet av utestengt bruker, spam og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (1 time siden):

Sier du:   Jeg skal bare innom den internasjonale butikken å kjøpe chilipaste??  

Ja, det sier jeg gjerne, selv om jeg ofte forkorter det "den internasjonale".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peppe's Pizza ble forresten startet av en amerikaner som var bosatt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt bare slutt! Innvandrer er ikke noe rasistiske å si! Og oppfører ikke folk seg så begynner jeg å si n-ordet i offentligheten igjen og!!

Anonymkode: 33a6b...777

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (33 minutter siden):

Gir ingen mening. Det er ikke snakk om svensker som har innvandret til Norge. De nevnte butikkene er svenske og danske kjedebutikker som har utvidet virksomheten til andre land. McDonald's opererer over hele verden uten at åpningen av nye restauranter betyr at amerikanere følger med på lasset.

Joda, men internasjonale kjeder er gjerne drevet via franchise. For å ta McDonsld's som eksempel: De fleste  McDonald's restauranter er et egne norske foretak, som kan drives av en innvandrer...eller ikke. De er næringsdrivende, som kun benytter seg av retten til å drive under et internasjonalt brand mot vederlag. Så hvis Iqbal fra Mogadishu driver én McDsonald's og Tore fra Larvik driver en annen, i samme by...da driver Iqbal en innvandrersjappe. Ikke Tore.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Slutt bare slutt! Innvandrer er ikke noe rasistiske å si! Og oppfører ikke folk seg så begynner jeg å si n-ordet i offentligheten igjen og!!

Anonymkode: 33a6b...777

Det er jo helt opp til deg, men om du f.eks etterhvert velger å leve drømmen og bo på Kanariøyene med sol og sommer hele året, og åpner en liten bed&breakfast der for å ha noe å leve av, så regner jeg med at du er helt komfortabel med at alle de andre hotellene i området blir omtalt ved navn, mens ditt hotell omtales som "innvandrerhotellet". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så innvandrer er også fy for woke folk nå? Må begynne å bruke det oftere.

Anonymkode: 2f2fa...ff9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (9 minutter siden):

Det er jo helt opp til deg, men om du f.eks etterhvert velger å leve drømmen og bo på Kanariøyene med sol og sommer hele året, og åpner en liten bed&breakfast der for å ha noe å leve av, så regner jeg med at du er helt komfortabel med at alle de andre hotellene i området blir omtalt ved navn, mens ditt hotell omtales som "innvandrerhotellet". 

Hva folk kaller ting har ingenting å si for meg. Tror du jeg er dobbeltmoralsk? 

Anonymkode: 33a6b...777

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva folk kaller ting har ingenting å si for meg. Tror du jeg er dobbeltmoralsk? 

Anonymkode: 33a6b...777

Nei, jeg tror på ingen måte du er dobbeltmoralsk. Ikke foreløpig, ihvertfall. Hvis du en dag blir assosiert med/som "innvandreren" så kan vi ta en ny statusrapport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg tror på ingen måte du er dobbeltmoralsk. Ikke foreløpig, ihvertfall. Hvis du en dag blir assosiert med/som "innvandreren" så kan vi ta en ny statusrapport.

Jeg sier jo at hva man kaller ting og folk ikke betyr noe for meg. Det er holdningen til folk som teller . Så du trenger ikke tenke på at jeg skal forandre mening. 

Anonymkode: 33a6b...777

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv utlending/innvandrer... kaller den alibaba sjappa🤷‍♂️

Anonymkode: 075f0...2a7

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sier jo at hva man kaller ting og folk ikke betyr noe for meg. Det er holdningen til folk som teller . Så du trenger ikke tenke på at jeg skal forandre mening. 

Anonymkode: 33a6b...777

Ikke betyr noe for deg . Forskjellige stadier og situasjoner i livet har som regel mye å si for hva som betyr noe og hvor mye. Hadde barnehagedekning en stor plass i ditt liv da du gikk på ungdomsskolen f.eks? Neppe, men når man får barn, bryr man seg straks en del mer om nettopp det.

Om du skal bo på samme adresse, og handle på "innvandrerbutikken" livet ut, så for all del...ingen kan hindre deg, men en som kommer fra en annen kant av verden, eller kanskje er født i Norge med en annen etnisitet, og driver en butikk, er kanskje ikke like happy med det ordet. 

Holdningen til folk, sier du... Din holdning er jo ganske straight forward. Så lenge du får bruke dine ord og begreper er alt greit, og da er det alle andres holdninger som er feil. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...