Gå til innhold

"Innvandrerbutikker" sier folk, men det er vel ikke akseptabelt å si?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes ikke ordet i seg selv er problematisk, men det er upresist, både fordi disse butikkene ikke nødvendigvis drives av innvandrere og fordi innvanvdrerbutikk er veldig generelt i forhold til hva slags varer butikken selger.

Her jeg bor brukes som regel begreper som "kinesisk supermarked", "iransk supermarked", som faktisk sier noe om hva slags varer du kan forvente å finne i butikken. En bedre løsning etter min mening, selv om jeg ikke ser noen grunn til å finne ordet "innvandrerbutikk" veldig problematisk.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man er i tvil, kan man si bodega? Lærte det når jeg bodde i Oslo

Anonymkode: 8153c...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Å si at noen er innvandrer er jo ikke rasistisk. 

Anonymkode: ec84f...e30

Det er det forsåvidt ikke, men butikken er jo gjerne et Norsk A/S, stiftet i Norge, beliggende i Norge, og skattende til Norge. Hva om du flytter utenlands og jobber innen regnskap. Høres det flott ut med "innvandrerregnskaprføreren"?  Helt ok å si at du er innvandrer, men....akkurat det klinger vel litt negativt, vel? Det å assosiere alt en innvandrer gjør med å poengtere at vedkommende er innvandrer hjelper vel ikke på sånt som integrering f. eks.

Ok, en såkalt innvandrerbutikk har mye varer fra andre land og verdensdeler, så hva med importbutikk, da? Det er jo importvarer, ikke innvandrervarer det er snakk om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt noen kalle det det, jeg sier utenlandsk butikk eller asiatisk butikk 

Anonymkode: 23a11...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier grønnsakssjappe om en del, da spesielt de som har «frukt og grønt» i navnet, bruker navn om andre som Bazaar og Ugur, asiasjappe om de som spesialiserer seg på asiatisk og kryddersjappe om de som ikke har så mye annet enn krydder og tørrvarer.

Det er ei nøttesjappe også så jeg synes det er ganske lett å skille mellom butikkene på lik linje med Joker, Rema, Kiwi osv. Har ikke tenkt over at invandrerbutikk som navn eller beskrivelse eksisterer engang.

Anonymkode: 14296...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier " utlending butikk" og mener da ikke noe vondt med det. Alle vet også hva jeg mener, og bruker det samme rundt meg iallefall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan bruke både navnet på butikken eller «innvandrersjappa» om hverandre. Som regel bruker jeg navnet på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Kutt ut. Skjerp deg. Ta deg sammen. Osv. Osv. 

De er innvandrere som har startet butikker. Og derav navnet. Ferdig snakka.

Anonymkode: e9a3d...3ca

Sånne som f.eks. Jula, Biltema, Clas Ohlsson, Kappahl, H&M og Hifi-klubben?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier innvandrersjapper. Det har jeg gjort i ørten år og fortsetter med CDEE2019-EA6F-4DC4-A61E-89BB2C347590.gif.ff877d2560f629455cef361ef6d45746.gif

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bedre å si innvandrersjappe/butikk enn pakkissjappe som man sa på 80/90-tallet

Anonymkode: 404d0...974

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe stort problem i å si innvandrerbutikk, selv om det, som flere påpeker, ikke er særlig presist eller beskrivende. Men siden det er et såpass mye brukt begrep, skjønner de fleste hva slags type butikk man mener (også alle i denne tråden!), så da er det jo et navn som funker.

 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Aldri hørt noen kalle det det, jeg sier utenlandsk butikk eller asiatisk butikk 

Anonymkode: 23a11...18b

Kan ikke si jeg synes disse er så veldig mye mer beskrivende, i alle fall ikke "utenlandsk butikk" :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (4 minutter siden):

Sånne som f.eks. Jula, Biltema, Clas Ohlsson, Kappahl, H&M og Hifi-klubben?

Er de startet av innvandrere? Trodde de for det meste var startet av svensker.

Anonymkode: 16038...f09

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er de startet av innvandrere? Trodde de for det meste var startet av svensker.

Anonymkode: 16038...f09

Svensker utenfor Sverige er også innvandrere. 

Anonymkode: 404d0...974

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er nesten rasistisk. Tenk om folk fortsatt hadde sagt "jødesjapper"? Nei, det går ikke i dag.

Anonymkode: a1684...36a

Skjønner ikke helt hvorfor du bruker "Jødesjappe" som eksempel. Når nazistene malte ordet jøde på en butikk, så var det alt fra klesforretninger til alt mulig annet, med jødiske eiere. Litt som BDS aktivistene holder på nå. Hvis du mener kosher, så heter det gjerne det i forbindelse med mat.

Jeg sier innvandrerbutikk fordi jeg drar ikke til Kiwi eller Rema for å kjøpe f.eks Sumak eller Tahini. Dette er matvarer som gjerne er mest kjent for innvandrere, og utvalget er best der. Ser ikke noe galt i det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "jallasjappe" 

Det er kanskje hakket verre, eller? 😅

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Svensker utenfor Sverige er også innvandrere. 

Anonymkode: 404d0...974

Absolutt. Men svenskene som startet disse butikkene bor i Sverige. Eller bodde, før de døde.

Anonymkode: 16038...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Djungelvrål skrev (27 minutter siden):

Sier du:   Jeg skal bare innom den internasjonale butikken å kjøpe chilipaste??  

Da sier jeg at jeg skal innom "navn butikk". 

Men om jeg snakker om å handle ris så sier jeg at jeg bruker eksotiske butikker på grunn av utvalg og pris. 

Anonymkode: 054ad...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nesten rasistisk. Tenk om folk fortsatt hadde sagt "jødesjapper"? Nei, det går ikke i dag.

Anonymkode: a1684...36a

Helt enig. Berikelsesbutikker burde vi være pålagt å kalle dem. Enda bra de får solid etableringsstøtte fra fellesskapet for å starte sine butikker. Det er synd på innvandrere. 

Anonymkode: c1e99...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke hørt. Sier Asia-butikk eller Grønnsaksbutikk, litt avhengig av sortement. 

Anonymkode: 5e1b8...abc

Krenkende ovenfor de som har vegetativ tilstand og er praktisk talt hjernedøde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

betyr det at det ikke får an å si jallabutikk lengre? 😭

Anonymkode: 46bdf...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...