Gå til innhold

Harald Eia: «Ikke slitsomt med barn»


Glufseguri

Anbefalte innlegg

Jeg er litt fascinert av at Harald Eia sier noe sånt når han sitter i en så priviligert posisjon. Og jeg bare spør - hvis en kvinnelig kjendis hadde gjort det samme, ville hun møtt mer motstand? 

Man kan godt si at dagens foreldre klager mye. Men det er også et hardt arbeidsliv i dag, det er mer stressende for mange på jobb enn det var før, med færre ressurser og økte krav til effektivisering. Alle har ikke hjemmekontor eller fleksitid heller, og da blir det stor forskjell for de som har det.

Det er også kanskje en del press om å ikke ha ungen i barnehagen for lenge, høyere krav til organisering av aktiviteter og bursdager, etc. Dette kan man jo stå i mot, men det tror jeg mange syns er vanskelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Gulvplanke said:

Men det er også et hardt arbeidsliv i dag, det er mer stressende for mange på jobb enn det var før, med færre ressurser og økte krav til effektivisering.

Da må man jo klage på jobben, og ikke ungene….. Da er det jobben som er problemet.
Man kan skifte jobb, men man kan ikke bli kvitt ungene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (47 minutter siden):

Da må man jo klage på jobben, og ikke ungene….. Da er det jobben som er problemet.
Man kan skifte jobb, men man kan ikke bli kvitt ungene. 

Eventuelt gå i seg selv og vurdere om 100% stilling for begge foreldrene er riktig for familien. Jeg tror noe av utfordringen for mange i dag er at vi "tar ut" all velstandsøkningen og effektiviseringsgevinstene i økt forbruk og materielle goder, som igjen driver kostnadene opp, særlig på bolig. Kanskje burde noe av denne gevinsten heller vært tatt ut i fritid og tid med familien, og kanskje bør vi se mot løsninger tilsvarende ammefri, men for valgfri forelder og over mye lenger tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør det slitsomt er denne over-organiseringen som skjer. Man kan ikke bare gå på fotball lenger og trene en dag i uka og spille en kamp nå og da - nei, det skal skje sosiale arrangementer innad i fotballgruppa, så må man ha dugnad for å betale for sosiale arrangementer og så må jo barna på cup, og man må selv arrangere cup.

Man overorganiserer også barnas sosiale liv. Treåringen spør ikke selv om å leke med jevnaldrende i helger, men foreldre styrer og organiserer. På Halloween er det ikke godt nok å bare ta en runde i nabolaget med et par foreldre - nei, man skal samles og det skal grilles, og folket blir enige om at dette var så bra så noen andre burde arrangere det neste år.

Mye press fra barnehagen før skolestart om at det beste er å nærmest ha en bestevenn før man begynner på skolen. Stor oppfordring om at alle barna bør møtes på fritiden så ofte de kan for å knytte spesielle vennskapsbånd. Barna burde kunne et minimum før de starter på skolen så de ikke skal føle seg dårligere enn de andre. Så her må man sitte med bokstaver, tegne rette streker og klippe med saks slik at man er klar for skolen.

Det er så utrolig mye mas fra alle kanter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det må være både greit å erkjenne at ja det er veldig krevende å få et moderne familieliv til å gå opp, samtidig som det er like sant at man kan prøve å redusere forventninger og ambisjoner litt og at det stort sett heldigvis går fint. 

 

  

herzeleid skrev (15 timer siden):

Eventuelt gå i seg selv og vurdere om 100% stilling for begge foreldrene er riktig for familien. Jeg tror noe av utfordringen for mange i dag er at vi "tar ut" all velstandsøkningen og effektiviseringsgevinstene i økt forbruk og materielle goder, som igjen driver kostnadene opp, særlig på bolig.

Blir litt som når man kjøper en ny og moderne bil, og tar ut sikkerhetsgevinsten i å kjøre 10 km/t fortere enn å egentlig være tryggere.

Endret av Sunnfjording
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnfjording skrev (14 minutter siden):

 

Blir litt som når man kjøper en ny og moderne bil, og tar ut sikkerhetsgevinsten i å kjøre 10 km/t fortere enn å egentlig være tryggere.

Ja, og sitte litt vondere, men heldigvis er setene skikkelig flotte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/18/2024 at 10:04 AM, PITTY said:

Er vel helst kona som skal mene noe om det. Harald Eia er jo ett av barna..

images?q=tbn:ANd9GcRagNlPtjWi3glx_ut0cT4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (På 18.3.2024 den 10.04):

Er vel helst kona som skal mene noe om det. Harald Eia er jo ett av barna..

Det kan være at det er lettere og mer moro med barn hvis man selv evner å leke og ha det moro  sammen med dem på deres nivå.

Det er forresten forskjell på hvor slitsomme barn er . Barn kan være veldig godt å ha rundt seg, men blir det for mye strihet og bråk så er det ikke lett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (På 24.3.2024 den 10.35):

Her er det vel ikke snakk om å ikke "tåle reaksjoner", men at en del av reaksjonene fremstår lite rasjonelle og hensiktsmessige, noe en forsøker å påpeke og rettlede. 

Påstanden er nok ikke heller at alt er lett for alle alltid uavhengig av kontekst. Ei heller at klaging er eneste grunnen til at en får færre barn. Sånn sett er det tilsynelatende du som står for overforenklingen. Det jeg tror forsøkes påpekt er at klagingen har blitt en del av bildet vi kommuniserer til potensielle foreldre som kan påvirke negativt, og som ofte ikke nødvendigvis bunner i at en er i en situasjon det egentlig er så mye å klage over. Kanskje tvert imot. 

Han sier rett ut at klaging ødelegger fødselstallene. Hvor overforenkler jeg den påstanden? Selvsagt skjønner han at det ligger flere ting bak synkende fødselstall, men det kommer ikke frem i det han sier. 

"Hver eneste «det er så slitsomt å ha barn», vil gjøre at folk faktisk synes det er slitsomt, og det ødelegger for fødselstallene selvfølgelig. For sannheten er Tore, det er ikke noe slitsomt å ha barn. Det mener jeg."

Tenk om han kunne tatt tak i flere viktige utfordringer og faktisk fått en nyttig debatt i stedet for at det skal bli de slitne foreldrene mot de som ikke er slitne? 

Mitt poeng er at ingen bør snakke på vegne av andre enn seg selv. Og spesielt ikke noen med millionlønn og med fleksibel jobb. Det er så fjernt fra hvordan "vanlige" folk lever at det nesten blir komisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt irrelevant hva Eia mener. Det som er viktig er hva man selv mener om sin egen livssituasjon.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Tia83 said:

Han sier rett ut at klaging ødelegger fødselstallene. Hvor overforenkler jeg den påstanden? Selvsagt skjønner han at det ligger flere ting bak synkende fødselstall, men det kommer ikke frem i det han sier. 

"Hver eneste «det er så slitsomt å ha barn», vil gjøre at folk faktisk synes det er slitsomt, og det ødelegger for fødselstallene selvfølgelig. For sannheten er Tore, det er ikke noe slitsomt å ha barn. Det mener jeg."

Tenk om han kunne tatt tak i flere viktige utfordringer og faktisk fått en nyttig debatt i stedet for at det skal bli de slitne foreldrene mot de som ikke er slitne? 

Mitt poeng er at ingen bør snakke på vegne av andre enn seg selv. Og spesielt ikke noen med millionlønn og med fleksibel jobb. Det er så fjernt fra hvordan "vanlige" folk lever at det nesten blir komisk. 

Jeg er enig, det punkterer hele debatten.

Jeg har tenkt en del over hvilke privilegier mange har som de kanskje ikke tenker over at faktisk gir dem et enklere liv og kanskje tåler småbarnsfasen bedre. En ting er god økonomi og fleksible jobber, men også det å ha tilgang på hage etter jobb og hytte i helger og ferier. Det gir en helt annen frihet for å la ungene løpe fra seg og få et avbrekk fra hverdagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når jeg hadde en baby og en 4 åring, ja da var jeg sliten, følte meg som en vandrende melkemaskin som måtte håndtere en 4åring som ble sjalu,midt i en viktig jeg vil , jeg skal "trass " alder.Var det ikke en som hylte så var det den andre. Også det værste året med influensa på barnehage jenta. Det året, jepp , lover det var langt, stressende med maks 3 timer søvn intervaler. Men så kom rutiner inn også for babyen som vokste til. Senker skuldrene og jeg ble singel mamma.Skapte en annen ro.Så livet er noen ganger stress, andre ganger bare klaffer det.Viktigste var rutiner. Rutiner gav meg muligheten som mamma å puste! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvplanke skrev (1 time siden):

Jeg er enig, det punkterer hele debatten.

Jeg har tenkt en del over hvilke privilegier mange har som de kanskje ikke tenker over at faktisk gir dem et enklere liv og kanskje tåler småbarnsfasen bedre. En ting er god økonomi og fleksible jobber, men også det å ha tilgang på hage etter jobb og hytte i helger og ferier. Det gir en helt annen frihet for å la ungene løpe fra seg og få et avbrekk fra hverdagen.

Absolutt. Og sånne ting tenker ikke nødvendigvis folk over. Det er selvsagt mer slitsomt med et par viltre unger på 63 kvm uten hage enn når man bor i stort hus med hage hvor man kan spille fotball og herje. 

Livet vårt før og etter vi oppgraderte til større bolig er i hvert fall natt og dag for oss. Når man går mindre oppå hverandre blir man (i hvert fall jeg) mindre sliten og irritert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...