Gå til innhold

Harald Eia: «Ikke slitsomt med barn»


Glufseguri

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Glufseguri skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer på om han og Tore hadde sagt det samme om de hadde en jobb som ikke hadde den friheten de har eller de ressursene disse NRK jobben har servert dem…😏

 https://www.vg.no/nyheter/i/GMzyr4/harald-eia-i-podkast-det-er-ikke-noe-slitsomt-aa-ha-barn

Hvilken frihet tenker du på? Harald Eia er i full jobb og vel som det...

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eia har vel mistet et barn?

Tror du får et annet perspektiv på hvor «slitsomt» det er med barn når du opplever det…

  • Liker 31
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (8 minutter siden):

Jeg lurer på om han og Tore hadde sagt det samme om de hadde en jobb som ikke hadde den friheten de har eller de ressursene disse NRK jobben har servert dem…😏

 https://www.vg.no/nyheter/i/GMzyr4/harald-eia-i-podkast-det-er-ikke-noe-slitsomt-aa-ha-barn

Tja er helt enig med han på dette, men ville vel vært mer triverdig om kona også car representert her.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel helst kona som skal mene noe om det. Harald Eia er jo ett av barna..

  • Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tutte skrev (8 minutter siden):

Synes han har et godt poeng.

Det jeg reagerer mest på er hvordan folk i dag kun fokuserer på hvor slitsomt det er å ha barn. Det er tidsklemma som er slitsom for mange, en tidsklemme man fint kan gjøre noe med selv. Man MÅ ikke jobbe fulltid når man har mindre barn. Da får man heller senke noen krav til hva man har av materielle goder.

Og hele tiden fremheve at barn i seg selv er slitsomt er en dårlig holdning. Ikke minst for barnas del.

Det som oftest er mest slitsomt er jo når det ikke fungerer med partner og det blir mye negativt. Istedenfor å få løst ting. Kanskje noen forveksler med at barna er slitsomme Istedenfor å se på at det er forholdet det er noe galt med, og slitsomt derifra

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (16 minutter siden):

Eia har vel mistet et barn?

Tror du får et annet perspektiv på hvor «slitsomt» det er med barn når du opplever det…

Det tror jeg og, har selv mistet barn og har fått et annet perspektiv på både det ene og det andre etter det skjedde. 

Er forøvrig enig med Eia.

  • Liker 8
  • Hjerte 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også at hvor slitsomt det er å ha barn, kommer an på en selv. Man bør senke kravene og ikke jobbe begge 100% når man har små barn. Kanskje vurdere å flytte til et rimeligere sted der man ikke bruker 90% av lønna på å bo. Slippe å sende barna i barnehage klokken 6 hver morgen og hente de klokken 17. Når man får barn må man lære å sette av tid til familien, tid som er verdt mye mer enn de lusne kronene du får i banken. 

Snu om på det og tenke at tid har en verdi. Penger er bare luft og tall på en skjerm.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de på et vis, vi lager dette med tiden selv. Vi har høye krav huset skal være ryddig og rent til enhver tid, ungene begynner på aktiviteter allerede som 2 åringer, vi skal begge jobbe fulltid osv osv. 

Tidsklemmen er her, men man velger jo selv hvordan man håndterer den. Vi har valgt bort mye som tar tid, ingen av våre barn får begynne på håndball, fotball, innebandy, ishockey osv. Dette er enormt tidkrevende, sånn må det være hos oss. Senket mine standarder til huset, og jobber mindre.
Jeg synes ikke det å ha barn er slitsom i seg selv, jeg synes barna kan være slitsomme med sine konflikter, og det at når mine øyne er så tunge og søvnen er på vei for å hente meg så er det klare for en prat om livet.. Ellers er det ikke så slitsomt.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo bare snakke for seg selv. Jeg har ikke barn, men passer tantebarn i perioder og jeg er helt utslitt når de har vært hos meg en helg. Har stor forståelse for at mange foreldre syns det er slitsomt, og jeg kjenner flere mødre som trenger langt mer enn de 2 timene Eia snakker om fr å komme ovenpå. 

Det er stor forskjell på barn, noen er mer slitsomme enn andre (selv om det ikke er lov til å si det). Det er også stor forskjell på hvor mye belastning man har i livet sitt med tanke på jobb, pendling, annen familie som trenger hjelp og så videre. Noen har mye hjelp og stort nettverk, andre er helt alene. Syns et er rimelig arrogant av Eia å påstå det ikke er slitsomt å ha barn, på bakgrunn av sin egen opplevelse. Flott at han ikke syns det, men det er ikke en fasit. 

  • Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke barna mine er slitsomme. Det er alt rundt som er slitsomt. Jeg greier virkelig ikke leve opp til den standarden som er forventet av oss i dag. Jeg går konstant rundt å føler at jeg ikke måler opp. Ingenting jeg gjør er bra nok. Jeg tar meg selv i å lyve til andre foreldre noen ganger 🤥🫣 Jobber med å ikke bry meg. Jobber med å bedre selvtilliten å stole mer på meg selv, men det er utrolig vanskelig. Jeg blir bombadert med forventninger med en gang jeg går ut døra, eller slår på telefonen. 

Jeg trives aller best sammen med familien min på hytta. Uten strøm, uten internett, uten fasaden. 

Gleder meg til påskeferien 💛

 

  • Liker 5
  • Hjerte 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke det å ha barn som er slitsomt, barn er udelt en glede, det er foreldrenes enosjonelle belastning til alt annet som sliter dem ut, jaget etter jobb, penger, det å sette seg i en tidsklemme, egne prioriteringer osv osv. Barna er ikke slitet, barna er gleden. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carrot skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke det å ha barn som er slitsomt, barn er udelt en glede, det er foreldrenes enosjonelle belastning til alt annet som sliter dem ut, jaget etter jobb, penger, det å sette seg i en tidsklemme, egne prioriteringer osv osv. Barna er ikke slitet, barna er gleden. 

Klart barn i seg selv kan være slitsomt. Det kommer helt an på barnet, aktivitetsnivå, eventuelle utfordringer osv. 

I en viss alder med mine var jeg mer sliten i feriene enn i hverdagene med jobb. 

  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (8 minutter siden):

Jeg syns ikke barna mine er slitsomme. Det er alt rundt som er slitsomt. Jeg greier virkelig ikke leve opp til den standarden som er forventet av oss i dag. Jeg går konstant rundt å føler at jeg ikke måler opp. Ingenting jeg gjør er bra nok. Jeg tar meg selv i å lyve til andre foreldre noen ganger 🤥🫣 Jobber med å ikke bry meg. Jobber med å bedre selvtilliten å stole mer på meg selv, men det er utrolig vanskelig. Jeg blir bombadert med forventninger med en gang jeg går ut døra, eller slår på telefonen. 

Jeg trives aller best sammen med familien min på hytta. Uten strøm, uten internett, uten fasaden. 

Gleder meg til påskeferien 💛

 

Forventninger fra hvem? Kan du komme med noen konkrete eksempel, eller er det kanskje forventninger du har lagt på deg selv? 

Jeg opplever og ser det motsatte når jeg leser hva andre mener. At man er mer opptatt av å sette av mer tid til seg selv og familie. At det ikke er om og gjøre å jobbe og tjene mest mulig og bo midt i sentrum. Alt dette er jo bare selvpåførte forventninger slik jeg ser det...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (16 minutter siden):

Man kan jo bare snakke for seg selv. Jeg har ikke barn, men passer tantebarn i perioder og jeg er helt utslitt når de har vært hos meg en helg. Har stor forståelse for at mange foreldre syns det er slitsomt, og jeg kjenner flere mødre som trenger langt mer enn de 2 timene Eia snakker om fr å komme ovenpå. 

Det er stor forskjell på barn, noen er mer slitsomme enn andre (selv om det ikke er lov til å si det). Det er også stor forskjell på hvor mye belastning man har i livet sitt med tanke på jobb, pendling, annen familie som trenger hjelp og så videre. Noen har mye hjelp og stort nettverk, andre er helt alene. Syns et er rimelig arrogant av Eia å påstå det ikke er slitsomt å ha barn, på bakgrunn av sin egen opplevelse. Flott at han ikke syns det, men det er ikke en fasit. 

Det er også stor forskjell på egne og andres barn. Mine egne finnes ikke slitsomme, andres barn derimot..

Jeg tror ikke det er egenskapene til mine barn som utgjør forskjellen, selv om variasjonen mellom barn er stor. Det er relasjonen som utgjør det meste.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som er stress er når barna er syke og jobben lurer på om noen andre kan passe barnet. Stress er når arbeidsvakten begynner før barnehagen åpner. Når du må sette av barnet utenfor SFO før de åpner for å rekke jobb. Når du glemmer matpakke eller gummibukse og ikke kan gå fra jobb. Når barnehagen nok en gang arrangerer foreldrekaffe kl tre.
 

All tiden sammen med barna er livet. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig med Eia. Man er som regel ung og sprek når man får barn, og tåler godt en støyt. Så får man konsentrere seg om familie og jobb noen år, og ikke ha tusen andre ting på gang. Om man er to som samarbeider, har orden på livet og har friske barn, så er det ingenting å klage over.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rainstorm

Jeg tror fødselstallene går ned først og fremst fordi flere i dag opplever at de har et reelt valg enn tidligere.

Tidligere tror jeg man i større grad fikk barn fordi det var det som var forventet å gjøre, og at det ble ansett som at det var noe galt med en om en valgte noe annet. Nå har kvinner (og menn) en større opplevd frihet til å faktisk velge det som oppleves som best for seg, fordi det er litt mindre tabubelagt å ikke ønske barn. Det har blitt mer åpenhet rundt at det barnefrie livet kan være like meningsfylt som det med barn. Jeg tror det var like mange som egentlig ikke ønsket barn før også. Så ble sikkert mange av dem fornøyde med å ha fått barn likevel, men de hadde kanskje valgt noe annet om de hadde følt at de hadde et reelt valg. 

Hurra for at alle kan velge det som er best for seg!

Om det er slitsomt å ha barn eller ikke kommer vel an på så mangt. Barn er ikke like, og vi har heller ikke samme utgangspunkt eller livssituasjon når det gjelder å ta vare på dem. For noen er det veldig enkelt, for andre mer krevende. Det synes jeg man skal ha respekt for. Synes det blir feil å dømme de som opplever det som slitsomt, og nærmest si at det bare er noe man innbiller seg. At bare folk skjerper seg så forsvinner problemet, liksom. Det er ikke sånn for alle. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva dere kan legge i dette, for det virker som at Harald Eia bruker podcasten sin til å provosere folk. For det skaper klikk og abonnenter. 

Fyren har lagt humor på hylla for lenge siden, og er så hoven på seg selv at det halve kunne vært nok. 

Men jeg tenker individualitet hos foreldre, barn og hverdag gjør den store forskjellen i problemstillingen. Folks liv er komplekse, så å si at det ikke er slitsomt med barn er ganske sneversynt. 

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...