Gå til innhold

Normalt å bruke størrelse small når man har passert 40?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det var den igjen "faktaopplysninger og trigge", samme visa hver gang. Alltid samme setning om at bare skal opplyse, var ikke det jeg var ute etter. Lurer på hva du får ut av det.

Jeg er ikke trigget av diskusjoner om grunn til overvekt, jeg har aldri slitt med overvekt og jeg er treningsfanatiker. Det er en ganske stor forskjell på å bli trigget og å bli deprimert. Blir trist av å se venner og folk på senteret som åpenbart går med usikkerhet og tristhet av at kroppen skal være symbol på manglende måtehold. Jeg blir deprimert over det jeg syntes er en sykelig side av mennesker og samfunnet når folk som deg går inn for å såre andre. Diskusjoner og artikler om folk som sliter med overvekt er alltid overfylt av sånne kommentarer, og jeg sliter med å forstå hvorfor. Jeg er ikke uenig med grunnen til overvekt, så blir ikke "trigget" av informasjonen.

Depresjonen er flerfoldig da. Både over samfunnet og av folk har det såpass dårlig med seg selv at de gjør som du gjør. Tenker det må være ett trist liv. 

 

Anonymkode: 21428...e3f

Beklager at jeg la ut artikkelen. Det var virkelig bare et svar til alle som skrev helt feil opplysninger i kommentarene. Jeg skal ta det til etteretning. 

 

Anonymkode: 008f3...9ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 168 cm og veier 56 kg.

Føler bare de aller fleste på min alder bruker Large eller enda større størrelser. 

Anonymkode: b5976...7a8

Jeg bruker S… er 42. Trenger vel ikke være svær fordi man passerer 40??

Anonymkode: f2353...e4a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xs/S her og jeg er 44 år og har født 4 barn. Trener og er slank.

Anonymkode: 2422c...e4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt, TS. Samme mål som deg omtrent, bare at jeg er en cm høyere. Var det forsøk på snikskryt? Tenker du ser på kommentarene over at vi er mange med deg😂

Anonymkode: dbd5d...a59

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen hemmelighet at de fleste er større enn som så, men det er slettes ikke uvanlig heller. Jeg er i førtiårene, er like høy som du og noen kilo tynnere og føler meg ikke akkurat så sjelden.

Anonymkode: 84f25...674

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 168 cm og veier 56 kg.

Føler bare de aller fleste på min alder bruker Large eller enda større størrelser. 

Anonymkode: b5976...7a8

Helt normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Like normalt som å bruke størrelse XL. 

 

Anonymkode: f1310...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 160 og veier 57. Bruker small eller medium, alt etter hva slags plagg det er. Enkelte ting liker jeg ikke ettersittende, som overdeler. Truser er small, for eksempel, de skal jo ikke være romslige.

Jeg er i femtiårene.

 

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlemor
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er 168 cm og veier 56 kg.

Føler bare de aller fleste på min alder bruker Large eller enda større størrelser. 

Anonymkode: b5976...7a8

Tror du fisker etter litt skryt jeg :tunge:

Størrelsen har ikke noe med alderen å gjøre. Det finnes både tykke og slanke mennesker i alle alder. Min oldemor f.eks var over 80 år og brukte small :fornøyd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen om å "skylde på alderen" fordi vekta går opp, forstår jeg ikke helt.

For meg er det fint å vite at jeg kan holde vekta når jeg blir eldre.

Det er også sånn at jeg vet at det kan være mange gode grunner i livssituasjonen til at man går opp i vekt, og at man ikke trenger noe å "skylde på" -kroppen er nå engang sånn at den vil lagre fett, og det varierer hvor mye fra person til person, og situasjon til situasjon.

Jeg er slank, men jeg har også tid, mulighet og overskudd til å prioritere trening og sunt kosthold. Og en genetikk som stort sett er på min side. Andre har motsatte forutsetninger.

Det er ikke noen grunn til å føle seg angrepet av at alderen ikke er grunn til å gå opp i vekt - for vektoppgang er ikke en karakterbrist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er 168 cm og veier 56 kg.

Føler bare de aller fleste på min alder bruker Large eller enda større størrelser. 

Anonymkode: b5976...7a8

Bruker S, men har brukt L og XL før.. Spiller det noen rolle?

Anonymkode: 82440...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 47 år, 172 høy og har i alle de år vært vektstabil på rundt.  54/55 kg. Minus to svangerskap da jeg gikk opp rundt 12kg. Har aldri slanket meg, selv ikke etter fødslene; spiste sunt og var obs på å få i meg ekstra kalorier pga amming. Ute å gikk tur hver dag med babyen i vogna. Kroppen kom på plass av seg selv og magen ble flat igjen begge gangene.

Har jobbet i helsevesenet og før lunsj var 10 000 skritt tikket inn. I tillegg mye løft og bruk av kroppen. I tillegg har jeg alltid bodd ganske sentralt, så har aldri sullet meg til å ta førerkort. Sykkel med sykkelvogn til barna er et supert fremkomstmiddel :) Har alltid vært glad i å bruke kroppen, om det så har vært treningsenter, gå tur, jogge, ute i skog og mark med ungene

Har seriøst aldri tellet en eneste kalori eller hatt fitbit eller annen treningsklokke (antall skritt jeg gikk kunne jeg se på mobilen som lå i lomma) 

For litt over 3 år siden så fikk jeg kreft, egentlig en «snill» variant da den er hormonsensitiv, dvs svulsten får næring av østrogen (men dessverre så gikk det lenge før kreften ble oppdaget og dermed er den uhelbredelig)

Uansett; pga østrogen gir næring til svulsten/spredning så ble jeg satt rett i overgangsalderen over natta (et sant helvete da jeg ikke kunne bruke hormoner for å lette plagene som hetetokter, tørre slimhinner, mental berg og dalbane). Nå har jeg vært i overgangsalderen i over 3 år og ikke gått opp i vekt. Og det er ikke pga kreften jeg er slank, var akkurat like slank før jeg ble syk, og mamma og søsteren min er like slanke, det samme var mormor. Brødrene mine også. 

Ifg kreftlege og palliativ lege så ville det vært ideelt om jeg hadde gått opp i vekt; det beste ift kreften og at kroppen takler å bli utsatt for bakterier og virus bedre så ville den ideele vekten vært i øvre del av normal BMI.

Så; man fyker nødvendigvis ikke opp i vekt etter overgangsalder, og sykdomsmessig sett så er det ikke gunstig å ha lav BMI da kroppen er mindre motstandsdyktig ved sykdom.

Det er heller ikke et fåtall som er slanke etter fylte 40. Blant venninnene mine så er det ei som bruker str L, ellers så går det i S og M. Nå jobber jeg ikke lengre pga kreften, men blant kollegaene mine så var et fåtall overvektige. Samme med sykepleierne nå de gangene jeg er innlagt. Vet om to som er ganske lubne, ellers så er de fleste slanke

(synes heller jeg ser menn på samme alder som legger på seg over magen) 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare barnestr som er knyttet til alder, feks str 12 år osv. For voksne finnes det jo ikke noen str 42 ÅR. Spørsmålet ditt er dermed ganske tåpelig, TS. Jeg bruker og str s (Noen ganger xs) og jeg er nærmere 60 enn 50

Anonymkode: d2310...699

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 11.19):

Det er jo bare barnestr som er knyttet til alder, feks str 12 år osv. For voksne finnes det jo ikke noen str 42 ÅR. Spørsmålet ditt er dermed ganske tåpelig, TS. Jeg bruker og str s (Noen ganger xs) og jeg er nærmere 60 enn 50

Anonymkode: d2310...699

Sant!

Det er kroppsfasong som avgjør, ikke alder. Moren min er 67, jeg er 47, eldste datteren min er 25 og yngste 20 år. Mamma låner klær av meg, døtrene mine låner av meg, jeg låner av døtrene mine…skikkelig sammensurium 😅 Vi har alle en helt klassisk klesstil på de fleste plagg og ikke sånn som kjøper siste mote. Dog; jeg låner ikke crop-topper av yngstejenta….ikke pga jeg ikke har flat mage, men i en alder av 47 år så føler jeg meg for voksen til å gå rundt med bar mage😆 

(med klassiske klær så mener jeg jeans, skjorter, gensere, kjoler, jakker/kåper/blazere) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var alltid litt større enn mine venninner i ungdomsårene. Nå har en del av dem gått forbi meg, fått mer former og/eller lagt på seg. Jeg bruker fremdeles M og L ( og S og xxl alt etter klesplagg). Jeg er vant med å måtte passe på vekta fra puberteten, mens de venninne mine kunne spise som de ville uten å bli større. Det kan de tydeligvis ikke lengre. 

Anonymkode: c70cb...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forresten veldig vanlig med small på sykehjem. Mange kvinner der med liten muskelmasse og dårlig matlyst. 

Anonymkode: c70cb...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 13.41):

Jeg er 168 cm og veier 56 kg.

Føler bare de aller fleste på min alder bruker Large eller enda større størrelser. 

Anonymkode: b5976...7a8

Dette med størrelse er jo bare en ca målestokk. Går jeg på Lindex så bruker jeg M, går jeg på Gina så bruker jeg xl.. 

Jeg kjenner ei lita flis av ei dame som i alle år har brukt S. Hun har for det meste kjøpt eksklusive merker. Hun var på Cubus en gang med en annen venninde, og så fant hun seg en topp som hun faktisk ville ha,  den måtte hun ha i L. Hun går aldri på Cubus igjen..

Anonymkode: 909e0...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg vet hvilken størrelse en eneste venninne bruker. 

Jeg vet ikke hva jeg selv bruker en gang. Går du i klesskapet mitt finner du fra xxs til l. Også i samme type plagg. Kommer an på merket, fit du ønsker, passform, med mer. 

Anonymkode: 831d6...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i klesbutikk der mange av kundene er voksne / godt voksne og ser at noen merker i større grad er tilpasset at fasongen på kroppen endrer seg, selv om men ikke nødvendigvis blir tyngre. Selv spreke, trente damer får rettere midje, klærne sitter høyere på hoftene osv.

Så der fasongen på klærne tar høyde for dette, så kan man bruke samme størrelse selv om proporsjonene har endret seg litt. 

Noen beholder muskelmasse osv nesten uendret etter klimaterie, men de fleste må jobbe veldig aktivt for at ikke armer, ben, rumpe osv blir tynnere og bryst og mage blir rundere. Man lagrer energi annerledes.  Så med mindre man finner klær som hensyntar dette, så må nok mange opp en klesstørrelse i forhold til størrelsen man brukte før man fikk barn. Ofte med resultat i at klærne er for store mange steder, for å passe der man nå trekker litt mer.

 

Anonymkode: 79c0d...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...