Gå til innhold

Krise! Klarer ikke bli enig med samboeren om påskeferien.


Påskekyllingen

Anbefalte innlegg

Samboeren min vil at vi skal tilbringe perioden 23.3 til 1.4 på hytta. Det er i utgangspunktet greit, men jeg har tatt et vikariat som innebærer at jeg jobber 30/31.3. Hun vil at jeg skal bytte bort disse vaktene, eller gi dem bort hvis jeg ikke får byttet dem bort, slik at vi får vært 10 dager på hytta. For henne er påsken "overgangen fra vinter til vår", og hun beskylder meg for å ikke skjønne hvor viktig det er for henne. Det har hun rett i. Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor det ikke holder med 7 dager på hytta før jeg drar tilbake til Oslo for å jobbe og hun blir igjen på hytta med foreldrene sine. Hun knakk armen i fjor sommer og vi fikk ikke dratt på hytta så mye som vi (hun) ønsker gjennom høsten og vinteren. Nå skal dette tas igjen i den aller viktigste høytiden alle, eller det viktigste årstidsskiftet, rettere sagt. Dette handler ikke om religiøs tro.

Jeg synes syv dager er mer enn nok tid på hytta. Jeg har begynt å studere, og det er viktig for meg å holde kontakt med arbeidsplassen min. I tillegg handler det om det økonomiske aspektet..jeg er lite lysten på å gi i fra meg over 12 000,- for å spise kvikklunsj og gå på ski i tre dager ekstra i tillegg til de nevnte sju dagene. Det er heller ikke veldig populært å gi i fra seg vakter man har tatt, spesielt ikke i påsken hvor det er  temmelig vanskelig å dekke vakter. Jeg har prøvd å møte henne på halvveien ved å bytte bort vaktene, men det gikk ikke( som ventet, jeg prøvde bare for å møte henne på halvveien). Hun er skuffet, sint osv. Jeg synes dette er temmelig håpløst og oppfatter henne som en smule krevende. Hva tenker dere?

  • Liker 26
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at kompromisset er at dere reiser 7 dager på hytta og så reiser hjem igjen. Dere får hyttetid og du får jobbet.

Jobber ikke hun?

  • Liker 30
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for ei vanskelig kjerring. Kan vel klare seg uten deg et par dager.

Anonymkode: 906a8...131

  • Liker 29
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

imagineme skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at kompromisset er at dere reiser 7 dager på hytta og så reiser hjem igjen. Dere får hyttetid og du får jobbet.

Jobber ikke hun?

Joda, Hun jobber, men har spart opp feriedager.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt greit ut at du reiser hjem for å jobbe etter én uke, mens hun blir igjen på hytta med foreldrene sine.

  • Liker 29
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de andre her - 7 dager er da en temmelig lang påskeferie, uansett. 10 dager påskeferie på en hytte høres jo ut som det rene marerittet, nærmest uansett. I alle fall om man også evner å sette pris på hverdagslivet der man bor.

Anonymkode: 9406c...c75

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke leet et øyelokk om min samboer foreslo noe tilsvarende. Synes tvert i mot det er helt naturlig at du drar hjem for å jobbe!

Anonymkode: ef452...36d

  • Liker 21
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun alltid sånn som skal bestemme og blir sur/sint når hun ikke får det som hun vil? 

 

Du bestemmer da over det selv. Sett ned foten. Fortsetter hun å gneldre  og være sur over dette, hadde jeg droppet hele hytteturen om jeg var deg. Jeg hadde aldri akseptert om en mann/kjæreste var slik mot meg 

Anonymkode: 2530c...6e1

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns din samboer er urimelig. 7 dager på hytta er mye, og mer enn nok til at hun får delt påskeopplevelsen med deg. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får byttet bort vaktene (og heller ikke har lyst til det) så er jo svaret greit; enten blir hun med hjem eller så blir hun sammen med foreldrene på hytta noen dager. Hun blir jo ikke akkurat forlatt i sin ensomhet. Det hender at jeg også må jobbe mandag og tirsdag i påskeuka, de årene kan vi ikke ta fri 10 dager, sånn er det bare. Det har hendt at mannen min har blitt igjen på hytta med min og hans barn (vi har et hver) de dagene, så har jeg kommet tilbake tirdags ettermiddag.

Anonymkode: 9ff85...1a5

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 dager på hytta er jo altfor lenge.. syntes dama er for streng. 

Anonymkode: 46346...ef1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syv dager på ei hytte med samboer og svigerforeldre høres mer enn nok ut for meg. Og syv dager er en bra deal, ikke så ofte man får til det heller. Du kan jo contre med at hun heller ikke forstår deg. Din økonomiske situasjon og ditt behov for å stille opp på jobb og holde kontakt for fremtidige jobber. Si at dere får ha et kompromiss og at det er det du får til i år, du blir med syv dager, alternativt at u feirer i byen. Det er overgang fra vinter til vår i byen også. Muligens også justere forventninger til fremtidige påskeferier og at dine behov er like viktige som hennes.

Endret av Aureka
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Påskekyllingen skrev (15 minutter siden):

Hva tenker dere?

Jeg tenker at hun overdriver og er irrasjonell, og at du må styre selv om du ønsker å jobbe eller ikke i påska. Og så får hun innrette seg det. Og gjør hun ikke det så får hun bare surke! Du skal tross alt være 7 dager på hytta, så påske blir det jo uansett.

Endret av Bombasi
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er meget spesielt at hun blir sur/lei seg, for at du reiser hjem tre dager tidligere. Kan hun ikke heller se det som en fin mulighet til å få kvalitetstid med familien? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ekstremt urimelig, ja. Høres slitsomt ut å ha en sånn kjæreste, så håper hun ikke er like selvsentrert på andre områder. 

Anonymkode: 94b21...88f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Påskekyllingen skrev (11 minutter siden):

Joda, Hun jobber, men har spart opp feriedager.

 

Da sparer hun jo de 3 dagene til ekstra lang og god sommerferie da 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kjenner jeg meg absolutt igjen i hennes tanker om lidenskapen til påsken og hvor viktig den er for meg personlig. Og det har heller ikke noe med religion å gjøre... MEN... her tenker jeg at 7 dager på hytta sammen er da virkelig storveis. Hun bør da virkelig ikke klage over dette. Rart å i det hele tatt gjøre det til en sak, fremfor å nyte og se frem til 7 fine dager sammen. Da har hun virkelig feil fokus når hun fokuserer så myr på de tre dagene fremfor de syv...

Du er ikke den eneste som opplever hun som en smule (stor) krevende, og litt manipulerende her. Skjønner deg godt både med tanke på det økonomiske, det ansvarlige og ellers at du ønsker å ha kontakt med arbeidsplassen. Selv om jeg elsker påsken mer enn kanskje noe annet igjennom året så har da ethvert oppegående menneske forståelse for at 10 dager sammenhengene fri er det ikke alle som verken kan eller nødvendigvis ønsker å ha fri. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her høres jo bare helt merkelig ut! Nå jobber jeg i helsevesenet slik at vanvittige 10 dagers påskeferie uansett er ren utopi. Men for det første så hadde jeg aldri holdt ut mer enn 7 dager i hus med svigers, og for det andre så hadde jeg aldri latt meg diktere av en så surkete og hjelpeløs partner. Altså, å sette av 10 dager for å feire overgangen fra vinter til vår? Er du helt sikker på at hun ikke er med i en religiøs sekt?

Anonymkode: 00ff8...79c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dratt hjem for å jobbe, og hadde sagt det tydelig også. Hadde ikke engang hatt ønske om 10 dager på hytta. Så jeg hadde dratt 29. senest, og spurt om hun ville være med eller bli værende, og da er det 100% opp til henne hva hun gjør. Hadde ikke gitt bort de 130% dagene heller. 🤣

Anonymkode: 25fe9...fde

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...