Gå til innhold

Skuffa over at typen ikke tar skolen seriøst, overreagerer jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du har kanskje rett. Mulig dette er bare starten, og at det blir mange fler ting som dukker opp i fremtiden…

ts

Anonymkode: da99c...136

I følge mine erfaringer er det nok mest sannsynlig er det nok slik ja. Prioriterer han ikke skole nå, kommer han heller ikke til å prioritere studiene sine de neste 3 årene, og da kommer du til å gå å irritere deg over det også…

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men herregud da, hvorfor i all verden får han seg ikke heller et fagbrev??

Han er jo åpenbart ingen teoretiker som bør sitte og støve ned på et kontor!

Dagens unge voksne må forstå at ikke alle er skapt for 15 år på rumpa med lesing og teori, det er jo slik man sluser 10 % rett inn på Ung Ufør! 

Snekker, rørlegger, murer, forskallingssnekker, baker, helsefagarbeider, elektriker, låsesmed, altså det er uendelig mange muligheter hvor menn får brukt de store sterke kroppene sine fremfor å sitte duknakket foran en skjerm..

Anonymkode: 69a14...f60

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (11 timer siden):

Hva er vitsen med å ta fri 2 dager i uka for å lese/studere når han ikke gidder å bruke tida på nettopp det?

Han leser jo hvis han får 4 på eksamen. Men hadde nok hatt høyere progresjon ved å gått på skole deltid. 

Anonymkode: 87741...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han leser jo hvis han får 4 på eksamen. Men hadde nok hatt høyere progresjon ved å gått på skole deltid. 

Anonymkode: 87741...682

Jeg trodde poenget i HI var at han ikke brukte tid på å lese før like før eksamen. 2 hele dager i uka for å ta opp fag er ganske mye hvis man jobber like seriøst med studier som om det var en jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde personlig ikke orket all jobbingen og tidsbruken for en utdannelse man ikke er topp motivert for.

Selv humpet jeg meg igjennom siste året på VGS og karret til meg en bachelor etterpå. Med liten innsats for å være ærlig. Levde mere livet og koste meg de årene der.

Nå mange år etterpå tjener jeg bra med penger i lederjobben min. Har hus, biler, hytte, kone, unger, greit med midler i aksjer og fond etc. føler ikke jeg mangler noe som helst, enda jeg aldri «strebet» noe som helst med utdanning da jeg var yngre.

Det er fullt mulig å få livet man ønsker, tingene man vil ha og en økonomisk trygghet uten å «strebe» i livet.

Anonymkode: 0c4b6...76b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde personlig ikke orket all jobbingen og tidsbruken for en utdannelse man ikke er topp motivert for.

Selv humpet jeg meg igjennom siste året på VGS og karret til meg en bachelor etterpå. Med liten innsats for å være ærlig. Levde mere livet og koste meg de årene der.

Nå mange år etterpå tjener jeg bra med penger i lederjobben min. Har hus, biler, hytte, kone, unger, greit med midler i aksjer og fond etc. føler ikke jeg mangler noe som helst, enda jeg aldri «strebet» noe som helst med utdanning da jeg var yngre.

Det er fullt mulig å få livet man ønsker, tingene man vil ha og en økonomisk trygghet uten å «strebe» i livet.

Anonymkode: 0c4b6...76b

Men nå trenger jo typen min gode karakterer i de fagene han tar opp for å komme seg inn på studiet. Greit at du ikke trengte å jobbe så mye for å få et godt liv, det fikk ikke konsekvenser for deg, men han må faktisk ta seg litt i nakken nå og gjøre en innsats, for gjør han ikke det får det konsekvenser for han (og meg)…

ts

Anonymkode: da99c...136

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han leser jo hvis han får 4 på eksamen. Men hadde nok hatt høyere progresjon ved å gått på skole deltid. 

Anonymkode: 87741...682

Spørsmålet er om planen hans om videre studier er realistisk om det for ham er en 40 % stilling å klare en firer på ett fag på videregående nivå. Han grunnen er manglende kapasitet og ikke manglende motivasjon, kan han bare glemme å følge normert studieprogresjon på høyere nivå. 

Anonymkode: 0b833...2c1

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spørsmålet er om planen hans om videre studier er realistisk om det for ham er en 40 % stilling å klare en firer på ett fag på videregående nivå. Han grunnen er manglende kapasitet og ikke manglende motivasjon, kan han bare glemme å følge normert studieprogresjon på høyere nivå. 

Anonymkode: 0b833...2c1

Det er et veldig godt spørsmål! Hadde så stor tro på han når han bestemte seg for å ta opp fag og virket så motivert og overbevist om at han skulle gjør det så bra både på det, og senere når han begynner å studere. Men nå når jeg ser hvor liten innsats han legger i fagene nå har jeg ingen forhåpninger om at han klarer å fullføre studiene senere heller…

ts

Anonymkode: da99c...136

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor han ikke heler tar fagbrev. Kan være lærling over 4 år og gå opp til fagprøven. Og etter bestått fagprøve kan de søke inn på fagskolen.

 

Anonymkode: 58cd8...434

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor han ikke heler tar fagbrev. Kan være lærling over 4 år og gå opp til fagprøven. Og etter bestått fagprøve kan de søke inn på fagskolen.

 

Anonymkode: 58cd8...434

Det hadde passet han bedre ja! 

Anonymkode: da99c...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er ikke kompatible, enkelt og greit. 

Anonymkode: 4717e...3af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere er ikke kompatible, enkelt og greit. 

Anonymkode: 4717e...3af

Det er det jeg også føler. Prøvde å snakke med ei venninne nå om irritasjonen min, og angrer litt nå. Hun sa at «herregud, greit at du er hardtarbeidende, men du kan ikke forvente at alle skal sitte med skolearbeid like mye som deg, det går ikke.» Hun mente at hvis dette var en grunn til at jeg vurderte å gjør det slutt så sa det ganske mye om meg. At det finnes mye viktigere ting i et forhold enn hvor bra man gjør det på skolen, hvilken jobb man får og hvor mye man tjener…og hvis eneste jeg bryr meg om er hvor vellykket han kom til å bli så mister hun litt respekten for meg…så nå føler jeg meg bare enda mer dritt.

Anonymkode: da99c...136

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er det jeg også føler. Prøvde å snakke med ei venninne nå om irritasjonen min, og angrer litt nå. Hun sa at «herregud, greit at du er hardtarbeidende, men du kan ikke forvente at alle skal sitte med skolearbeid like mye som deg, det går ikke.» Hun mente at hvis dette var en grunn til at jeg vurderte å gjør det slutt så sa det ganske mye om meg. At det finnes mye viktigere ting i et forhold enn hvor bra man gjør det på skolen, hvilken jobb man får og hvor mye man tjener…og hvis eneste jeg bryr meg om er hvor vellykket han kom til å bli så mister hun litt respekten for meg…så nå føler jeg meg bare enda mer dritt.

Anonymkode: da99c...136

Jeg er helt enig med venninna di. Synes både du og folk i denne tråden er skikkelig nedlatende.

Jeg slet selv med motivasjon da jeg var yngre, men klarte til slutt å fullføre bachelor med toppkarakterer og komme inn på et bra masterprogram. Har en god jobb i dag. Det tok meg lang tid å komme dit, men når motivasjonen endelig var der, ja da holdt den seg der. Er så sykt glad for at samboeren ikke var nedlatende mot meg i den prosessen jeg gikk gjennom. 

Gjør typen din en tjeneste og la ham finne seg ei som godtar ham som han er.

Anonymkode: 2548b...236

  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er helt enig med venninna di. Synes både du og folk i denne tråden er skikkelig nedlatende.

Jeg slet selv med motivasjon da jeg var yngre, men klarte til slutt å fullføre bachelor med toppkarakterer og komme inn på et bra masterprogram. Har en god jobb i dag. Det tok meg lang tid å komme dit, men når motivasjonen endelig var der, ja da holdt den seg der. Er så sykt glad for at samboeren ikke var nedlatende mot meg i den prosessen jeg gikk gjennom. 

Gjør typen din en tjeneste og la ham finne seg ei som godtar ham som han er.

Anonymkode: 2548b...236

Enig i dette!

Jeg elsker mannen min, og jeg gir meg helt ærlig talt en blank f i hva han jobber med og tjener, så lenge han selv er fornøyd og har det bra. Skjønner ikke hvorfor det eneste alternativet her er å slå opp, hvorfor ikke engang se på alternative utdannelser som fagbrev og fagskole osv? Da er det ikke kjærlighet, enkelt og greit. 

Anonymkode: 27867...0d1

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er helt enig med venninna di. Synes både du og folk i denne tråden er skikkelig nedlatende.

Jeg slet selv med motivasjon da jeg var yngre, men klarte til slutt å fullføre bachelor med toppkarakterer og komme inn på et bra masterprogram. Har en god jobb i dag. Det tok meg lang tid å komme dit, men når motivasjonen endelig var der, ja da holdt den seg der. Er så sykt glad for at samboeren ikke var nedlatende mot meg i den prosessen jeg gikk gjennom. 

Gjør typen din en tjeneste og la ham finne seg ei som godtar ham som han er.

Anonymkode: 2548b...236

 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Enig i dette!

Jeg elsker mannen min, og jeg gir meg helt ærlig talt en blank f i hva han jobber med og tjener, så lenge han selv er fornøyd og har det bra. Skjønner ikke hvorfor det eneste alternativet her er å slå opp, hvorfor ikke engang se på alternative utdannelser som fagbrev og fagskole osv? Da er det ikke kjærlighet, enkelt og greit. 

Anonymkode: 27867...0d1

Når en voksen mann reduserer stillingen sin for å fokusere på skole + bruker mye penger på å ta opp fag. Kan man ikke forvente at han bruker tiden sin på nettopp skole? Og ikke chille hele semesteret, komme på at «shit, jeg har snart eksamen» når det nærmer seg, vær syk på ene eksamen fordi man ikke hadde forberedt seg til den osv…

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjokoladeelskeren skrev (1 time siden):

 

Når en voksen mann reduserer stillingen sin for å fokusere på skole + bruker mye penger på å ta opp fag. Kan man ikke forvente at han bruker tiden sin på nettopp skole? Og ikke chille hele semesteret, komme på at «shit, jeg har snart eksamen» når det nærmer seg, vær syk på ene eksamen fordi man ikke hadde forberedt seg til den osv…

🏆

Anonymkode: da99c...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han er sløv, treg og han lyver. Hvor mye mer trenger du å vite ?

Anonymkode: 28aca...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 12.21):

Spørsmålet er om planen hans om videre studier er realistisk om det for ham er en 40 % stilling å klare en firer på ett fag på videregående nivå. Han grunnen er manglende kapasitet og ikke manglende motivasjon, kan han bare glemme å følge normert studieprogresjon på høyere nivå. 

Anonymkode: 0b833...2c1

Det må han heller ikke. Det går an å ta høyere utdanning på deltid. 

Anonymkode: 87741...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det må han heller ikke. Det går an å ta høyere utdanning på deltid. 

Anonymkode: 87741...682

Så når hun har jobbet ræva av seg og stått på i mange år og endelig er klar til å starte livet for fullt, så skal hun ta seg til takke med en som skal jobbe 50% og studere 50% de neste 6 årene fordi han må ha tid til å chille mesteparten semesteret så kan ta skippertak mot slutten og redde seg inn med en dårlig karakter? Skal hun forsørge han også da?

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjokoladeelskeren skrev (48 minutter siden):

Så når hun har jobbet ræva av seg og stått på i mange år og endelig er klar til å starte livet for fullt, så skal hun ta seg til takke med en som skal jobbe 50% og studere 50% de neste 6 årene fordi han må ha tid til å chille mesteparten semesteret så kan ta skippertak mot slutten og redde seg inn med en dårlig karakter? Skal hun forsørge han også da?

Hun kan gjøre akkurat det hun vil, akkurat sånn som han også kan. Jeg bare påpeker at det fint går an å kombinere jobb og høyere utdanning. Går selvsagt også an å jobbe fullt og ta utdanning ved siden av, men det er ofte krevende av ulike grunner. 

Anonymkode: 87741...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...