Gå til innhold

Skuffa over at typen ikke tar skolen seriøst, overreagerer jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Typen har planer om å begynne å studere til høsten, en drøm han har hatt lenge men som han har synes virket litt uoppnåelig fordi han var ikke motivert på videregående og gikk ut med omtrent bare 2ere. Men i sommer bestemte han seg for at dette skulle han gjør, og startet å ta opp fag som privatist. Planen var 2 fag før jul og 2 fag etter jul, og da forhåpentligvis ha bra nok karakterer til å komme inn nå til høsten. Før jul feilberegnet han tiden kraftig. Han ble nesten ferdig med pensum i ene faget, tok eksamen og fikk 4. Den andre eksamen han skulle ta det halvåret bestemte han seg for å vær «syk» og utsette til dette halvåret. Da forsikret han meg om at han skulle han stå på veldig og gjør det bra. Han har ikke fått vite eksamensdatoen for dette halvåret enda, bare at det kan bli når som helst etter 1. april, så han skulle senest vær ferdig med pensum til da. Det er nå 2 uker til. Og siden midten av november (4 mnd) har han fått gjort halvparten av pensum han skulle gjennom….

Jeg så allerede i januar at dette kom til å gå til helvete, så tok det om med han at nå må han få opp farten for å klare å komme seg gjennom pensum. Han ble litt irritert og sa han var skuffa over at jeg ikke hadde troa på han, at han hadde full kontroll og at han kom til å komme seg gjennom. Ble litt beroliget og tenkte at jeg skulle stole på han og la han styre dette selv. Men nå denne uken, når jeg fant ut at han bare var halvveis gjennom pensum som skal være ferdig om 2 uker ble jeg veldig irritert. Han reagerte på samme måte som sist «hvorfor har du ikke tro på at jeg får det til?». Han innrømmet at 1. april ble kanskje litt knapt å skulle vær ferdig, men at han har kontroll og skal gjør det bra på eksamen.

Samtidig driver han å klager over naturfag som han tar opp, at det er så vanskelig og alt for mye pensum. At hvis han får 4 i naturfag skal han juble, samtidig som at han har kastet bort flere måneder med minimal innsats? Kjenner det irriterer meg skikkelig at han ikke tar dette seriøst, når det har så mye å si for tiden fremover.

Jeg studerer juss, og jobber ræva av meg med skole hver eneste dag. Jeg har litt over 1 år igjen før jeg er ferdig. Vi har avstandsforhold nå pga studiene mine, og kommer til å ha avstandsforhold frem til vi begge er ferdig med studiene våre og begge kan flytte tilbake til hjembyen vår. Hvis han ikke kommer inn på studie i år betyr det 1 år ekstra med avstandsforhold, han må bruke mye penger for å ta opp flere fag, han har sagt opp jobben han har nå så han må da finne seg noe annet i mellomtiden, det blir lengre til vi får kjøpt hus i lag osv…skal jeg ta det opp med han igjen og prøve å få han til å forstår hvor viktig dette er? Eller bare la det ligge og satse på at han gjør det bra?

Anonymkode: da99c...136

  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Motivasjonen hans må komme innenifra. Han har vel ikke helt gjennomføringsevne rett og slett.

Anonymkode: 2dd00...4ab

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Du kan ikke gjøre noe. Det er hans utdanning og hans valg🤷🏻‍♀️

Du får heller vurdere om dere er kompatibel og om han ikke skulle gjennomføre så er det opp til deg om du ønsker å være sammen med en som ikke fullfører.

Hjelper uansett ikke å mase på han. Han vet jo selv konsekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som at dette er 1 av 2 scenariorer: 1: Dette er din drøm. Det er du som ønsker at han gjør dette. Det er du som har pushet,og gjerne var en slags overtalingstaktikk for å få deg?!

Eller:

Han er bare lat.

Ingen av scenarioene ser jeg dere sammen i framtiden. Du er ekstremt målrettet. Har gjerne en 5 års plan,og alt det der. Han er en som er litt mer "se hva som skjer" fyr. 

Men jeg er muligens veldig negativ!

  • Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er nok ikke motivert nok. Om han holder på sånn med vgs-pensum, og syns det er mye og vanskelig, kan det fort bli veldig tøft for han om han skal studere til høsten. 

Jeg gjorde også en del skippertak da jeg studerte, men ved å lese halve pensum på 2 uker, lærer man ganske lite. Om han da ikke har klisterhjerne/fotografisk minne, så er det lite som vil feste seg. Så det blir jo feil å skylde på at pensum er vanskelig og stort når det går dårlig med eksamen, når sannheten er at studieteknikken er dårlig.

Har full forståelse for at det er irriterende å stå på sidelinjen og se at folk ødelegger for seg selv, men velger å skylde på alt annet enn seg selv. Men det er lite du får gjort med det. Hans motivasjon må komme innenfra, og han  må innse selv at det krever en innsats fra hans side at det skal gå bra med studier. Alt du sier til han blir sikkert bare oppfattet som mas fra hans side, for han har lagd seg en sannhet om at det er mengde og grad av vanskelighet på pensum som er problemet, ikke hans studieteknikk.  

Anonymkode: 7bb66...cda

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han er nok ikke motivert nok. Om han holder på sånn med vgs-pensum, og syns det er mye og vanskelig, kan det fort bli veldig tøft for han om han skal studere til høsten. 

Jeg gjorde også en del skippertak da jeg studerte, men ved å lese halve pensum på 2 uker, lærer man ganske lite. Om han da ikke har klisterhjerne/fotografisk minne, så er det lite som vil feste seg. Så det blir jo feil å skylde på at pensum er vanskelig og stort når det går dårlig med eksamen, når sannheten er at studieteknikken er dårlig.

Har full forståelse for at det er irriterende å stå på sidelinjen og se at folk ødelegger for seg selv, men velger å skylde på alt annet enn seg selv. Men det er lite du får gjort med det. Hans motivasjon må komme innenfra, og han  må innse selv at det krever en innsats fra hans side at det skal gå bra med studier. Alt du sier til han blir sikkert bare oppfattet som mas fra hans side, for han har lagd seg en sannhet om at det er mengde og grad av vanskelighet på pensum som er problemet, ikke hans studieteknikk.  

Anonymkode: 7bb66...cda

Ja er så frustrerende, for jeg har så lyst til at han skal lykkes, men det går ikke med den innstillingen han har nå. Får meg helt ærlig til å revurdere hele fremtiden min med han. Jeg har jobbet så hardt i mange år for å komme dit jeg er i dag, og når han ikke gidder å gjøre sitt beste eksamen så føler jeg det sier veldig mye om hans evne til å stå på i livet generelt. Får meg til å tenke at jeg er den som må stå på å gjør alt i fremtiden, mens han skal leve på det jeg har oppnådd.

ts

Anonymkode: da99c...136

  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du overreagerer ikke.

Han har ikke gjort en innsats når han gikk på vgs. 

Han bagatelliserer at han ikke gidder å gjøre en innsats nå.heller. Samtidig blir han irritert på deg når du prøver å motivere han til å lese.

Han kommer ikke til å forbedre vgs i år, og han kommer til å bruke mange år på å gjennomføre studiene hvis han noen gang kommer inn.

Hvis du vil fortsette å være sammen med han må du innse at det er sånn det blir.

For meg høres det ut som om han kommer til å gi opp studiene.

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres ut som en som snakker høyt og lover mye, men som ikke orker å jobbe for det. At han «feilberegner» så kraftig første semester er i et varseltegn i seg selv. Når han gjør det samme dette semesteret i tillegg er det ren sløvhet. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner irritasjonen. Jeg er selv i et langdistanseforhold med ei fra Danmark. Hun er typisk skippertak student og jeg får hjertet i halsen hver gang hun skal ha eksamen. Hun leser aldri regelmessig og har strøket på flere eksamen, men alltid klart å redde seg inn igjen på konten. Hun studerer profesjonsstudie da. 

Hun har også en tendens til å bli sur og sint bare jeg nevner ordet skole og eksamen, så ofte vet jeg ikke engang hva hun gjør på skolen heller. Jeg har flere ganger truet henne med at om hun skal ta utdannelsen og framtiden vår så useriøst så er vi ikke kompatible, så hun vet meget godt at jeg nøler ikke et sekund om hun ikke fullfører. Hører til historien at jeg allerede har ventet i mange år på at hun skal "bli voksen og starte livet" så tålmodigheten min er brukt opp om det nå går skeis. 

Anonymkode: cdcd8...1f0

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør han dette ved siden av jobb? I så fall er det ingenting i veien med progresjonen. Å studere ved siden av jobb man livnærer seg av, er tungt. Eller tar han opp studielån for ta vidergående i lavt tempo?

Anonymkode: 87741...682

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (2 timer siden):

Ingen av scenarioene ser jeg dere sammen i framtiden. Du er ekstremt målrettet. Har gjerne en 5 års plan,og alt det der. Han er en som er litt mer "se hva som skjer" fyr. 

Men jeg er muligens veldig negativ!

Her er jeg faktisk enig..

Anekdotisk: Tre av mine venninner er jurister.  Alle tre møtte partneren på jusstudiet. Hun ene var sammen med en "giddeslaus" fyr (ufullstendig vitnemål fra videregående, jobbet litt i en platesjappe, ingen ambisjoner om fremtiden) da hun startet å studere, men hun gjorde det slutt i løpet av andre studieår. Jeg tror ikke det et tilfeldig at ambisiøse og hardtarbeidende mennesker "finner sammen". Man vil ikke trives i lengden med noen som er såpass forskjellig fra en selv.

Anonymkode: 94514...d56

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjør han dette ved siden av jobb? I så fall er det ingenting i veien med progresjonen. Å studere ved siden av jobb man livnærer seg av, er tungt. Eller tar han opp studielån for ta vidergående i lavt tempo?

Anonymkode: 87741...682

Han jobber 60%, som vil si han har 2 dager i uka satt av til studie.

ts

Anonymkode: da99c...136

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han jobber 60%, som vil si han har 2 dager i uka satt av til studie.

ts

Anonymkode: da99c...136

Høres egentlig lurt ut det, om han kan leve av det. 

Anonymkode: 87741...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han jobber 60%, som vil si han har 2 dager i uka satt av til studie.

ts

Anonymkode: da99c...136

2 dager i uka fri for å ta opp 2 fag fra VGS? Og dette er en voksen person? Hva er det han har lyst å studere egentlig? Høres jo ut som et håpløst prosjekt, smått evneveik fyr med dårlig motivasjon. Å ta vgs fag som privatist og slite med å få 4 osv er jo utrolig svakt.

  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (Akkurat nå):

2 dager i uka fri for å ta opp 2 fag fra VGS? Og dette er en voksen person? Hva er det han har lyst å studere egentlig? Høres jo ut som et håpløst prosjekt, smått evneveik fyr med dårlig motivasjon. Å ta vgs fag som privatist og slite med å få 4 osv er jo utrolig svakt.

Han skal studere eiendomsmegling, så (heldigvis for han) ikke det vanskeligste.

ts

Anonymkode: da99c...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du at dette ska blir faren til dine fremtidige barn?

Nei.

Slå opp. Finn deg en likesinnet, og spar deg selv for masse frustrasjon og helvete. Du kommer til å miste totalt respekten.

Endret av Perle
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han skal studere eiendomsmegling, så (heldigvis for han) ikke det vanskeligste.

ts

Anonymkode: da99c...136

Kan han få hjelp av voksenopplæring? De har ofte undervisning 1-3 dager i uka.

Anonymkode: 87741...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er voksen og må bestemme dette selv. Stryker han så stryker han 💁‍♀️

Jeg hadde revurdert hele forholdet, det er tydelig at dere ikke matcher så godt som du trodde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Han jobber 60%, som vil si han har 2 dager i uka satt av til studie.

ts

Anonymkode: da99c...136

Hva er vitsen med å ta fri 2 dager i uka for å lese/studere når han ikke gidder å bruke tida på nettopp det?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perle skrev (6 timer siden):

Vil du at dette ska blir faren til dine fremtidige barn?

Nei.

Slå opp. Finn deg en likesinnet, og spar deg selv for masse frustrasjon og helvete. Du kommer til å miste totalt respekten.

Du har kanskje rett. Mulig dette er bare starten, og at det blir mange fler ting som dukker opp i fremtiden…

ts

Anonymkode: da99c...136

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...