Gå til innhold

Hobbyer "ingen" har lengre, som du husker før?


miniomelett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

a-ha tempel 😂🥰🥰🥰 ja virker som alt skal være "picture perfect" nå på soverommene.

hva er grønlandsk perlebroderi?? 😱

Anonymkode: 4236f...305

Det kan hende det heter noe annet! 😂men på Tynset het det grønlansk perlebroderi 😆 man kunne lage masse forskjellig, smykker og nips 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samle på ting. Servietter, glansbilder, klistremerker, Spice Girls bilder, pokemonkort, nøkkelringer, fotballkort, pogs. Jeg var barn på 90-tallet, så vet ikke hva slags hobbyer voksne hadde. Vet at mormor hekla sykt mye. Mamma strikka og gjør det fremdeles.

Anonymkode: 7579b...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Samle på ting. Servietter, glansbilder, klistremerker, Spice Girls bilder, pokemonkort, nøkkelringer, fotballkort, pogs. Jeg var barn på 90-tallet, så vet ikke hva slags hobbyer voksne hadde. Vet at mormor hekla sykt mye. Mamma strikka og gjør det fremdeles.

Anonymkode: 7579b...130

Både barn og voksne samler fortsatt på Pokémon; dette kortet ble solgt for $369,000 i 2021:

1999-Pokemon-Charizard-1st-edition-Grade

Her er for øvrig en oversikt over verdens mest verdifulle Pokémonkort; det er ikke små summer disse kortene går for.

Anonymkode: 48085...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (12 timer siden):

Ingen hobbyer er meningsløse.

Jo, ganske mange faktisk.

Anonymkode: e8d36...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ti10
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, ganske mange faktisk.

Anonymkode: e8d36...a74

Nei, ikke for den som driver med det. Hvis man har glede av å drive med noe, gir det mening å holde på med det. Mening måles ikke bare i økonomisk eller praktisk nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reparere og vedlikeholde ting selv er det ingen som gjør lenger, man betaler heller andre for å gjøre det.

Anonymkode: c5c0a...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å samle på bilnummer er vel ikke så meningsløst. Det meningsløse er at vi faktisk byttet bilnummer! Vi var så unge og uskyldige at vi ikke en gang tenkte tanken at man kunne jukse og dikte opp nummer 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 18.19):

Og dere husket selvsagt hvor dere fikk nummerene, sted, klokkeslett og dato.

Ikke minst imponernde av politiet å vite om dere numnersamlere og faktisk bruke og ha tillit til at dere hadde riktig nr.

Anonymkode: e8d36...a74

«Fordi det aldri skjedde deg betyr ikke det at det aldri har skjedd» vibes. 

Jeg er ikke den du siterer, men går vedkommende til forsvar fordi noe nesten identisk skjedde en nabo av meg. Tidlig 2000-tallet og nabogutten og gjengen hans drev med dette. Vi bodde da i en liten blokk og han hadde skrevet ned bilnr. fra bil brukt av elskerinnen til en annen nabo. Viste seg senere at hun hadde stjålet bilen og mye annet.

Husker ikke alle detaljene i saken da jeg var ganske ung da, men var noe med at naboen (han som hadde denne elskerinnen) visste at nabogutten hadde denne hobbyen. Politiet spurte han, fikk registreringsnummeret som han husket var fra den aktuelle bilen og politiet fant senere bilen og annet tyvegods, og dette var stor del av beviset til politet. 

Så igjen - fordi det ikke har skjedd deg betyr det ikke at det aldri har skjedd. Ikke en meningsløs hobby i det hele tatt. Alle hobbyer har forskjellige verdier for de som driver med det. 🤷🏼‍♀️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker dette var ekstremt populært å lage en periode tidlig på 90-tallet. Kunstferdig (nåvel) brettede bøker dekorert med kunstige blomster, perler, bånd, engleglansbilder... Bare fantasien kunne sette grenser her. De fikk ofte hedersplassen rett under belysningen i seksjonen, utstilt på et lite stativ man vanligvis brukte til pyntefat.

image.png.2ff9cf4353022a52cfca14392ff09088.png

Kilde: https://youtu.be/CktJ8I2PQqg?feature=shared

image.png.defda9f53da4dbc4e5118a66d905988a.png

Kilde: https://www.pinterest.com/pin/657033033154261475/

 

Anonymkode: d4db6...1a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 17.15):

Moren min gikk på kurs og lærte å lage noen stoffkranser som måtte vært skikkelig støvsamlere! De klippet små firkanter med taggesaks og stakk inn i isoporkranser med et slags treverktøy. Kransene ble så pyntet ekstra med satengbånd.

Jeg husker jeg aldri fikk lov å låne taggesaksen i papir, for hun var redd den skulle bli sløv. Var så fristende! 😂

Anonymkode: c8039...92b

Jeg lagde en slik ball av en stor isoporkule som jeg ga til bestefaren min og han kalte det for blomkål 🤣  

Anonymkode: 812f7...bc0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husker dette var ekstremt populært å lage en periode tidlig på 90-tallet. Kunstferdig (nåvel) brettede bøker dekorert med kunstige blomster, perler, bånd, engleglansbilder... Bare fantasien kunne sette grenser her. De fikk ofte hedersplassen rett under belysningen i seksjonen, utstilt på et lite stativ man vanligvis brukte til pyntefat.

image.png.2ff9cf4353022a52cfca14392ff09088.png

Kilde: https://youtu.be/CktJ8I2PQqg?feature=shared

image.png.defda9f53da4dbc4e5118a66d905988a.png

Kilde: https://www.pinterest.com/pin/657033033154261475/

 

Anonymkode: d4db6...1a2

Dette minner meg litt om miniatyrhagene til Steve Wheen:

Guerrilla gardener transforms ugly potholes into miniature gardens

https://www.dailymail.co.uk/news/article-2117133/Guerrilla-gardener-transforms-ugly-potholes-miniature-gardens-mini-London-Eye.html

The pothole gardens of Steven Wheen

http://minigalleryo.blogspot.com/2012/01/pothole-gardens-of-steven-wheen.html

Man burde nesten lage noe slikt også i Norge for å lyse opp grå og ensformige byområder.

article-2117133-123C0B6D000005DC-958_964

 

article-2117133-123C0C76000005DC-750_964

52.jpg

SteveWheenPotholeGardener2.jpg

Anonymkode: 48085...57b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker stadig vekk over at det er sånn ingen som har chinchilla eller ilder lenger. Noen er det jo, men jeg føler at alle hadde chinchilla og ilder for tjue år siden også ble de bare borte over natta. 

 

Anonymkode: ca4f0...d6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette minner meg litt om miniatyrhagene til Steve Wheen:

Guerrilla gardener transforms ugly potholes into miniature gardens

https://www.dailymail.co.uk/news/article-2117133/Guerrilla-gardener-transforms-ugly-potholes-miniature-gardens-mini-London-Eye.html

The pothole gardens of Steven Wheen

http://minigalleryo.blogspot.com/2012/01/pothole-gardens-of-steven-wheen.html

Man burde nesten lage noe slikt også i Norge for å lyse opp grå og ensformige byområder.

article-2117133-123C0B6D000005DC-958_964

 

article-2117133-123C0C76000005DC-750_964

52.jpg

SteveWheenPotholeGardener2.jpg

Anonymkode: 48085...57b

Søte miniatyrhager 😊 Spørs om de hadde fått stå i fred så lenge, da.

Må bare påpeke at brettebøkene fra 90-tallet hadde mer til felles med den nederste youtubevideoen i innlegget mitt enn de to øverste bildene, men jeg finner ingen bilder som illustrerer hvor ille det faktisk var. Den øverste er jo ganske fin, selv om jeg er for traumatisert til å ville ha noe slikt i hus selv 😅

Anonymkode: d4db6...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om det regnes som hobby, men hver jul lagde vi juleruter i vinduene med rød teip og snøspray. Vi hadde doble vinduer, så i glippen imellom de la vi bomull som liksom skulle forestille snø, og plasserte hjemmelagede figurer, f.eks nisser av kongler, oppå. Vi hang også opp den obligatoriske appelsinen med nellikspiker i og dekorerte pepperkakehjerter. Helhetsintrykket var kanskje en smule kaotisk, men samtidig veldig koselig.

Når vi hadde ryddet ut jula sprayet vi langs kanten av vinduene med is-spray istedenfor snøspray.

 

image.png.39460f491c250436cf9fc2ffe75cfa91.png

Kilde: https://www.sidene.no/jul/julepynt/

image.jpeg.ce6e45a4497de4bb5e512b943a434d1a.jpeg

Kilde: https://kristindaly.no/slik-lager-du-kjempefin-julepynt/

 

Anonymkode: d4db6...1a2

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 15.04):

Dette og samle på viskelær.

Anonymkode: 67d94...ea9

Ja! Og små såper i alle slags former,farger og dufter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (På 16.3.2024 den 21.01):

Husker vi satt og dryppet stearin i et glass med vann og stakkars mamma måtte tre en sytråd gjennom og henge opp i vinduet. Tviler på at mange barn får lov til å sitte med levende lys nå:)

 

Haha, dette gjorde jeg også! Lagde forskjellige mønster med farger. Tror mamma var lei av å ha de hengende overalt! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ti10 skrev (8 timer siden):

Nei, ikke for den som driver med det. Hvis man har glede av å drive med noe, gir det mening å holde på med det. Mening måles ikke bare i økonomisk eller praktisk nytte.

De kan likevel være meningsløse.

Anonymkode: e8d36...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

delias skrev (6 timer siden):

«Fordi det aldri skjedde deg betyr ikke det at det aldri har skjedd» vibes. 

Jeg er ikke den du siterer, men går vedkommende til forsvar fordi noe nesten identisk skjedde en nabo av meg. Tidlig 2000-tallet og nabogutten og gjengen hans drev med dette. Vi bodde da i en liten blokk og han hadde skrevet ned bilnr. fra bil brukt av elskerinnen til en annen nabo. Viste seg senere at hun hadde stjålet bilen og mye annet.

Husker ikke alle detaljene i saken da jeg var ganske ung da, men var noe med at naboen (han som hadde denne elskerinnen) visste at nabogutten hadde denne hobbyen. Politiet spurte han, fikk registreringsnummeret som han husket var fra den aktuelle bilen og politiet fant senere bilen og annet tyvegods, og dette var stor del av beviset til politet. 

Så igjen - fordi det ikke har skjedd deg betyr det ikke at det aldri har skjedd. Ikke en meningsløs hobby i det hele tatt. Alle hobbyer har forskjellige verdier for de som driver med det. 🤷🏼‍♀️

Ren fantasihistorie.

Anonymkode: e8d36...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De kan likevel være meningsløse.

Anonymkode: e8d36...a74

I hvilken kontekst?

Anonymkode: 5f255...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I hvilken kontekst?

Anonymkode: 5f255...a57

I hovedsak omtrent alle.

Anonymkode: e8d36...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...