Gå til innhold

Hobbyer "ingen" har lengre, som du husker før?


miniomelett

Anbefalte innlegg

Haha, jeg har visst mage gammeldagse hobbyer ser jeg, elsker brodering, scrapbooking, lage kort, og har brevvenner fra forskjellige land. 

Det jeg ville sagt er i ferd med å dø ut er samling av frimerker, glansbilder, viskelær, modell fly osv... Det har nok blitt byttet ut med nyere ting som Funko Pop, og diverse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Holde liv, lage og sende Hermankake. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geocaching.

Anonymkode: ff856...725

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juniper skrev (1 time siden):

Nuppereller

Makrame

Silkemaling

Har i hvert fall ikke sett mye av det. 

Macrame er dødskult! Lærte meg det for 2 somre siden og fikk helt dilla! 

Tenkte også på disse:

Slå nuppereller

Samle på "samleark" (som noen kalte skyggeark) og "skriveposter" (liksom et ark og tilhørende konvolutt som vi byttet i "puttebøker")

"Gjøre fant" (ring og spring) 

Sånne figurbilder der man stakk en spesiell silkenål med tråd masse ganger gjennom lerret, og så børstet man løkkene på forsiden slik at det ble som pels. Vet ikke hva det heter.

Flamming

Kunststrikk

Speideren (har ikke vært her på mitt hjemsted på 35 år)

 

Anonymkode: c8039...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Macrame er dødskult! Lærte meg det for 2 somre siden og fikk helt dilla! 

Tenkte også på disse:

Slå nuppereller

Samle på "samleark" (som noen kalte skyggeark) og "skriveposter" (liksom et ark og tilhørende konvolutt som vi byttet i "puttebøker")

"Gjøre fant" (ring og spring) 

Sånne figurbilder der man stakk en spesiell silkenål med tråd masse ganger gjennom lerret, og så børstet man løkkene på forsiden slik at det ble som pels. Vet ikke hva det heter.

Flamming

Kunststrikk

Speideren (har ikke vært her på mitt hjemsted på 35 år)

 

Anonymkode: c8039...92b

Makrame er gøy. 

Anonymkode: 730b3...ee0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min gikk på kurs og lærte å lage noen stoffkranser som måtte vært skikkelig støvsamlere! De klippet små firkanter med taggesaks og stakk inn i isoporkranser med et slags treverktøy. Kransene ble så pyntet ekstra med satengbånd.

Jeg husker jeg aldri fikk lov å låne taggesaksen i papir, for hun var redd den skulle bli sløv. Var så fristende! 😂

Anonymkode: c8039...92b

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Moren min gikk på kurs og lærte å lage noen stoffkranser som måtte vært skikkelig støvsamlere! De klippet små firkanter med taggesaks og stakk inn i isoporkranser med et slags treverktøy. Kransene ble så pyntet ekstra med satengbånd.

Jeg husker jeg aldri fikk lov å låne taggesaksen i papir, for hun var redd den skulle bli sløv. Var så fristende! 😂

Anonymkode: c8039...92b

Sånn krans lagde min mor og!

Anonymkode: 98c17...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Moren min gikk på kurs og lærte å lage noen stoffkranser som måtte vært skikkelig støvsamlere! De klippet små firkanter med taggesaks og stakk inn i isoporkranser med et slags treverktøy. Kransene ble så pyntet ekstra med satengbånd.

Jeg husker jeg aldri fikk lov å låne taggesaksen i papir, for hun var redd den skulle bli sløv. Var så fristende! 😂

Anonymkode: c8039...92b

Lagde vi på skolen til jul. Vet og unga her laget på skolen

Anonymkode: 322b7...b13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Vi fikk da tida til å gå og hadde det gøy :)

Anonymkode: 9b071...73b

Ja?! Samle bilmerker er da ikke noe mer "meningsløst" enn for eks pokemon go og geocaching?

Anonymkode: 4236f...305

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som lager figurer av piperensere lenger? 

Anonymkode: 417b7...bf4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje ikke en hobby akkurat, men tamagochi var veldig populært i min ungdom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Beklager men sånne tråder blir litt sånn : " jeg vet ikke om noen som driver med det så da er det ingen som driver med det". Jeg vet ikke hva dagens folk , alle , har som hobby så da kan jeg ikke uttale med om at " ingen gjør det lenger" . 

Anonymkode: 9b071...73b

Folk legger stort sett ut alt de driver med i sosiale medier, det er fortsatt en hobby som lever i beste velgående. Pics, or it didn't happen.

Anonymkode: 417b7...bf4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel noen som holder på enda, men Bingo! 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt var gøy som barn. Er ikke sånn som voksen.

Hoppe paradis, hoppe strikk.

Trolldeig figurer. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samle på viskelær, spille med klinkekuler.

Samle på klinkekuler og diverse kort man kjøpte på Narvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tredreiing og rosemaling drev vi med i 70-80 årene. Det var moro en stund. Det samme med vinlegging.

Endret av Øyne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva da? 

Anonymkode: 9b071...73b

Poenget er at du velger å tolke tema så bokstavelig at du konkluderer med at det ikke er noen vits i bidra i tråden så lenge det kanskje sitter et par eldre damer et sted i verden som fortsatt lager blomster av gamle strømpebukser, ergo er premisset for tråden ugyldig?

Jeg kan omformulere tråd-tema for deg om du har lyst å delta 😉:

"Hvilke hobbyer hadde man før som du har inntrykk av at ikke er like populært lenger."
Det er allerede nevnt opptil flere som absolutt hadde sin storhetstid i et annet tiår enn i dag.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan du si det når politiet kom og spurte om nummerene våre i en sak?

Anonymkode: 730b3...ee0

Og dere husket selvsagt hvor dere fikk nummerene, sted, klokkeslett og dato.

Ikke minst imponernde av politiet å vite om dere numnersamlere og faktisk bruke og ha tillit til at dere hadde riktig nr.

Anonymkode: e8d36...a74

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn, samlet jeg og brødrene mine på frimerker. Hadde album vi satte dem inn i, og mamma kjøpte frimerker til hobbysamlere i store poser for småpenger. De frimerkene satt fremdeles fast på en avrevet bit av papirkonvolutten de ble sendt på, så vi måtte bruke varmt vann, bløtlegge dem og så forsiktig dra av frimerket når limet var bløtet opp. Så måtte frimerkene tørke flatt, før de kunne settes inn i frimerkealbumene våre. Det var selvfølgelig aldri noen verdifulle eller sjeldne frimerker i de store billigposene mamma og pappa kjøpte til oss, men vi ga aldri opp håpet og samlet på dem og hadde moro med hobbyen likevel.

Andre ting jeg samlet på som barn var servietter (en periode) og glansbilder. De med glitter på var svært ettertraktet, og for å bytte til seg et sånt måtte man gjerne ut med flere vanlige glansbilder i bytte.

Jeg var også en skikkelig lesehest som barn og var flittig gjest på de to nærmeste bibliotekene i området. Lånte en haug bøker hver gang og leste alle sammen fra perm til perm før lånetiden var ute. Ble på en måte en slags hobby, å gå og låne nye bøker stadig vekk og bruke fritiden på å lese dem.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...